سلامت و زیبایی

7 راه حل ویژه برای از بین بردن جوش سر سیاه بینی

از بین بردن جوش سر سیاه بینی

برای از بین بردن جوشهای سر سیاه بینی روش‎های خانگی متعددی وجود دارد. قبل از استفاده بهتر است راجع به نوع پوست خود اطلاعات کافی داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. زمانی که منافذ پوست به وسیله فولیکول‎های مو بسته می‎شوند، جوش‎های سیاه بر سطح پوست نمایان خواهند شد. آنها چرکی نیستند و باعث ایجاد درد نیز نخواهند شد، اما در زیبایی پوست صورت تاثیرگذار هستند. به همین دلیل سعی می‎شود به روش‌های مختلف از بین برده شوند. آنها در هر قسمتی از بدن می‎توانند وجود داشته باشند، اما بر روی پوست بینی و چانه بیشتر از سایر نقاط بدن یافت می‎شوند. این جوش‎ها معمولا در افرادی دیده می‎شود که دارای پوست چرب هستند. همچنین گفته می‎شود استفاده از لوازم آرایش با چربی بالا نیز در بوجود آمدن این جوش‎ها موثر هستند. در هر حال برای درمان آنها می‎توانید از روش‎های ساده خانگی بهره ببرید.

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

باید ها و نباید های درمان جوش سر سیاه

صورتتان را بشویید.

اولین قدم برای از بین بردن و کنترل جوش‎های سرسیاه این است که به شستشوی صورت خود  اهمیت دهید. برای این منظور سعی کنید در طی روز حتما در دو نوبت صورت را بشویید. به این ترتیب از میزان آلودگی پوست کاسته خواهد شد.

پس از ورزش حتما صورت را بشویید. اگر به آب دسترسی ندارید، می‎توانید از دستمال‎های مرطوب‎کننده در این زمینه استفاده نمایید. عرق و چربی می‎توانند در بستن منافذ پوست موثر باشند. به این ترتیب بیش از گذشته با جوش‎های سرسیاه بینی و چانه مواجه خواهید شد. اجازه ندهید عرق بر روی صورت خشک شود.

از شوینده های قوی استفاده نکنید.

همانطور که گفته شد، جوش‎های سرسیاه در افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر دیده می‎شود. به همین دلیل این تصور وجود دارد که استفاده از شوینده‎های قوی باعث از بین رفتن آنها خواهد شد. باید بدانید پوست صورت به کمی چربی نیاز دارد، با مصرف بیش از حد این شوینده‎ها نه تنها کمکی به سلامتی و زیبایی پوست صورت نمی‎کنید، بلکه باعث خشک شدن بیش از حد آن نیز خواهید شد. در این حالت بدن به طور طبیعی برای مقابله با خشکی پوست، چربی بیشتری تولید خواهد کرد. به این ترتیب وضعیت پوست بدتر از آن چیزی می‎شود که فکرش را کنید. برای این منظور توصیه می‎شود از شوینده‎های ملایم استفاده کنید تا چربی پوست در حد متعادلی قرار گیرد.

از فشار دادن جوش های سرسیاه بینی خودداری کنید.

با فشار دادن جوش‎های سرسیاه بینی و چانه تنها زمینه را برای بروز التهاب و عفونت فراهم خواهید کرد. گاهی اوقات افراد در این زمینه زیاده‎روی کرده و در نتیجه با زخم صورت مواجه خواهند شد. این امر می‎تواند باعث ایجاد لکه در صورت شود.

از ماسک یا چسب های مخصوص جوش سر سیاه استفاده کنید

حتما تبلیغاتی رو توی اینترنت دیدین که فردی در حال خارج کردن جوش های سر سیاه خود با ماسک یا چسب هست! این محصولات به طور موقت یک لایه بسیار نازک از سطح پوست شما بر میدارند و همراه با آن چربی و آلودگی ها و جوش های سر سیاه موجود در منافذ هم خارج می شوند.

بهتره بدونید این محصولات از به وجود آمدن مجدد جوش های سر سیاه پیشگیری نمیکنن چون میزان چربی پوستتون رو کنترل نمیکنن . همینطور برای گرفتن نتیجه  بهتر قبل از استفاده از این ماسک ها بخور کنید، چون بخور باعث باز شدن منافذ و پاکسازی بیشتر پوستتون توسط ماسک و چسب ضد جوش سر سیاه میشه!

بعضی از چسب ها و ماسک های ازبین برنده جوش سر سیاه دارای خاصیت کوچک کردن منافذ باز هم هستند اما این محصولات پتانسیل از بین بردن چربی های مفید و فولیکول های مو که برای پوست مهم و ضروری هستند رو هم دارند بنابر این زیاده روی در استفاده از این ماسک ها و چسب ها باعث تحریک و خشکی پوست شما میشه!

چسب بینی ضد جوش سرسیاه لانبنا

چسب بینی ضد جوش سرسیاه لانبنا

بلک ماسک پیلاف بایوآکوا

بلک ماسک پیلاف بایوآکوا

 

از ضد آفتاب های بدون چربی استفاده کنید

ضد آفتاب ها به دلیل ماندگاری طولانی و جذب بسیار آرام چند ساعت بر روی پوست باقی میمونن و یک لایه بر روی پوست و تمام منافذ تشکیل میدهند که موجب افزایش ترشح چربی و کاهش تنفس پوست شما و در نهایت تجمع چربی و آلودگی در منافذ پوست شما میشن حالا فتصور کنید خود ضد آفتاب هم حاوی چربی باشه! در این صورت این مشکل چند برابر بد تر میشه! اما استفاده نکردن از ضد آفتاب مضرات به مراتب بد تر از جوش سر سیاه داره بنابر این در هر صورت و تحت هر شرایطی از ضد آفتاب استفاده کنید، اما بهتره ضد آفتابتون فاقد چربی باشه.

لایه برداری

وقتی اسم لایه برداری میاد حتما به اسکراب ها و لایه بردار های خشن فکر میکنید. بهتره بدونید این محصولات خودشون باعث افزایش التهاب و آکنه میشن. پس باید برای لایه برداری از محصولات ملایم استفاده کنید. این محصولات معمولا حاوی اسید های ملایمی هستند که موجب از بین رفتن سلول‌های پوستی مرده میشن. لایه برداری منظم و از بین بردن سلول های مرده و پاکسازی عمیق پوست به جذب بهتر سایر محصولات پوستی و نفوذ اون ها بع لایه های پایین پوست کمک بزرگی میکنه!

 

دوست دارید درباره اسکراب بیشتر بدونید پیشنهاد ما مقاله “هر آنچه لازم هست درباره اسکراب صورت بدانیم

 

ممکنه شنیده باشید که بعضی از لایه بردار ها حاوی سالیسیلیک اسید هستند که برای آکنه و جوش سر سیاه بسیار مفیدند! باید بدونید این ماده یه حلال چربی است و برای پاکسازی منافذ پوست به کار می رود! همینطور گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید که اون ها هم برای پاکسازی منافذ پوست کاربرد دارند و در مواد طبیعی مثل شیر و بعضی از میوه ها به وفور پیدا میشن! پس استفاده از مقداری شیر توی ماسک خونگیتون میتونه خاصیت لایه برداری بسیار ملایمی به اون ماسک بده!

 

دوست دارید درباره ماسک صورت خانگی بدونید پیشنهاد ما مقاله “طرز تهیه انواع ماسک صورت خانگی با قرص ماسک فشرده

 

بخاطر داشته باشید محصولات لایه بردار و اسکراب ها معمولا لایه ای از پوست شمارو از بین میبرند که باعث آسیب پذیر شدن پوست شما در برابر اشعه های مضر آفتاب میشه بنابر این در صورت استفاده از این محصولات ضد آفتاب رو فراموش نکنید.

ژل کرم روشن کننده و لایه بردار برنج بیوآکوا

ژل کرم روشن کننده و لایه بردار برنج بیوآکوا

اسکراب روشن کننده زردآلو بیوآکوا

اسکراب روشن کننده زردآلو بیوآکوا

اسکراب مرطوب کننده خیار بیوآکوا

اسکراب مرطوب کننده خیار بیوآکوا

 

  1. از ماسک زغال استفاده کنید

این روز ها محصولات حاوی زغال بسیار گسترده شده اند، از خمیر دندان تا ماسک صورت حاوی زغال در بازار یافت میشه و این اصلا بی دلیل نیست، زغال یک سم زدای بسیار قدرتمند هست. بنابر این استفاده از ماسک های حاوی زغال برای از بین بردن جوش سر سیاه بسیار کارآمد هست چون این ماسک ها به عمق منافذ نفوذ کرده و به بیرون کشیدن آلودگی ها و ناخالصی ها کمک می‌کنند.

ماسک زغال فعال و بامبو بیوآکوا

ماسک زغال فعال و بامبو بیوآکوا

  1. از رتینوئید های موضعی استفاده کنید

رتینوئید ها مشتقاتی از ویتامین A هستند و سابقه بسیار درخشانی در کنترل چربی و درمان آکنه دارند. شما میتونید این مواد رو بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. رتینول باعث افزایش فرآیند بازسازی سلول ها شده و همچنین به کاهش چین و چروک صورت هم کمک می کند. البته استفاده از رتینوئید ها برای زنان باردار اصلا توصیه نمیشه چون در رشد جنین تاثیر منفی داره.

بهترین منبع طبیعی رتینوئید ها که به راحتی میتونید تهیه کنید و ازش توی ماسک خانگی صورت خودتون استفاده کنید عصاره گل محمدی و عصاره گل رز هست.

 

سرم گل رز بریلی

سرم گل رز بریلی

  1. از سرم های از بین برنده جوش سر سیاه استفاده کنید

این سرم ها معمولا حاوی سالیسیلیک اسید هستند چربی های اضافی موجود در منافذ پوست را به طور کامل حل می‌کند و جوش های سر سیاه را به طور شگفت انگیزی ازبین می برند این سرم ها به نوعی خاصیت لایه برداری و ازبین برنده سلول های مرده رو هم دارند اما به یاد داشته باشید فقط و فقط از این محصولات در نواحی دارای جوش سر سیاه استفاده کنید. استفاده از سرم های از بین برنده جوش سر سیاه در بعضی نقاط بدن و یا در کل پوست ممکنه موجوب مسمویت شما بشه.

 

سرم کوچک کننده منافذ لانبنا

سرم کوچک کننده منافذ لانبنا

راهکار ‌های پیشگیری از بروز جوش سر سیاه

  1. از لوسیون ها و محصولات برنزه کننده استفاه نکنید!

محصولات برنزه کننده رنگ پوست محصولاتی بسیار جذاب هستند اما اگر میخواید دچار جوش های سر سیاه نشید بهتره اونارو فراموش کنید چون اون ها به درون منافذ پوستتون نفوذ کرده و جوش های سر سیاهتون رو پررنگ تر و برجسته تر میکنن و حتی از اون بد تر ممکنه این محصولات منافذ شما رو مسدود کنن و باعث به وجود آمئن جوش چرکی و التهاب بشن.

  1. در استفاده از محصولات پوستی زیاده روی نکنید!

استفاده یکباره از محصولات پوستی، حتی اگه مخصوصا برای پاکسازی یا ضد آکنه باشن، میتونه باعث تحت فشار قرار دادن پوست شما و بروز التهاب، افزایش ترشح چربی و مشکلاتی از این دست بشه که افزایش جوش سر سیاه هم یکی از اثارات این مشکلات است. بهتره تنها از یکی دو محصول به طور هم زمان استفاده کنید و هرگز مرطوب کننده رو هم فراموش نکنید چون پوست خشک باعث تولید چربی اضافی و در نهایت بروز جوش سر سیاه میشه!

 

برای آشنایی با شیوه صحیح استفاده از محصولات پوستی و انتخاب روتین پوستی مناسب کلیک کنید

 

برای پیشگیری از بروز جوش سرسیاه صورت از چه چیزهایی باید دوری کنیم؟!

  1. بنزوییل پراکسید

بنزوییل پراکسید ماده ای بسیار کاربردی که در ترکیبات بسیاری از محصولات ضدآکنه استفاده میشود. بنزوییل پراکسید ماده ای ضد التهاب است که به آکنه های چرکی و کیستی کمک می‌کند. جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید از آکنه های التهابی به حساب نمی آیند بنابر این استفاده از بنزوییل پراکسید کمکی به شما نمی کند البته ضرری برای شما و پوست شما ندارد اما کاربردی برای رفع جوش سر سیاه هم ندارد.

  1. خارج کردن دستی جوش های سر سیاه

ایجاد فشار مستقیم بر روی نقاطی که حاوی جوش سر سیاه هست به از بین رفتن و خارج شدن آنها کمک میکند اما بهتر هست این کار رو به متخصص بسپارید چون آنها ابزار مخصوصی برای این کار دارند و به درستی میتونن این کار رو انجام بدن. اگر این کار رو با دقت و به درستی انجام ندین ممکنه دچار التهاب، قرمزی و یا حتی زخم های دائمی بشید.

روش های خانگی برای از بین بردن جوش های سرسیاه بینی

شستشوی صورت با آب و جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین در پاکسازی پوست رایج است. این ماده خاصیت قلیایی دارد و به همین دلیل باعث کاهش میزان چربی پوست خواهد شد. دقت داشته باشید، استفاده بیش از حد از این ماده خشکی پوست را در پی خواهد داشت.  از جمله ویژگی‎های این ماده به موارد زیر اشاره شده است:

  • روشن کننده پوست
  • لایه بردار ملایم
  • دارای خواص ضد التهاب و ضدعفونی کننده
  • توانایی در متعادل کردن میزان ph پوست
  • کوچک کردن منافذ
  • ترمیم کننده پوست

برای این منظور کافی است در 100 سی سی آب، یک قاشق مربا خوری جوش شیرین ریخته و آن را خوب هم بزنید تا جوش شیرین کاملا با آب ترکیب شود. می‎توانید از آب ولرم استفاده کنید. همان حرارت اندک برای حل شدن جوش شیرین در آب کافی خواهد بود. با استفاده از پنبه محلول را به نقاطی از صورت که درگیر جوش‎های سرسیاه هستند، آغشته کنید. پس از گذشت ده دقیقه صورت را بشویید.

ماسک عسل و دارچین

از جمله روش‎های خانگی برای درمان جوش‎های سرسیاه بینی استفاده از  انواع ماسک‎های خانگی است. در  این میان شاید ماسک عسل و دارچین انتخاب مناسبی باشد. عسل خاصیت آنتی بیوتیکی داشته و به راحتی می‎تواند آلودگی‎های صورت را از بین ببرد. همچنین با استفاده از این ماسک به راحتی می‎توانید پوست را مرطوب نگه دارید. این امر منجر به جوانسازی پوست خواهد شد.

برای این منظور کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری دارچین ترکیب نمایید. سپس آنها بر روی صورت قرار دهید. اجازه دهید 3 تا 5 دقیقه بر روی صورت بماند، سپس با آب ولرم صورت را بشویید. دقت داشته باشید برای استفاده از انواع ماسک لازم است، صورت را از قبل شسته و از آلودگی‎ها پاک کنید.

ماسک زردچوبه و روغن نارگیل

از ترکیب زردچوبه و روغن نارگیل نیز می‎توانید برای درمان جوش‎های سرسیاه بهره ببرید. زردچوبه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. به همین دلیل در رفع و کاهش لکه‎ها موثر است. به این ترتیب رشد باکتری‎ها در پوست متوقف خواهد شد  و این امر احتمال بروز آکنه و جوش را کاهش می‎دهد. همچین این ماده در از بین بدن چروک‎های اطراف چشم که به پنجه کلاغی مشهور هستند، موثر است.

روغن نارگیل نیز در مرطوب نگه داشتن پوست بسیار موثر است. از جمله ویژگی‎های این روغن می‎توان به جذب سریع آن توسط پوست اشاره کرد. به همین دلیل مانند سایر روغن‎های دیگر، اثری از آن بر روی پوست دیده نمی‎شود. این ماده نیز مانند زردچوبه دارای خواص آنتی باکتریایی و ضد التهاب است.

برای تهیه این ماسک، یک قاشق چایخوری زردچوبه را در مقدار کمی روغن نارگیل حل کنید تا خمیری یکدست تهیه شود. سپس آن را بر روی پوست و نواحی که داری جوش‎های سرسیاه هستند قرار دهید. اجازه دهید تا ماسک 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست باقی بماند. سپس با آب ولرم صورت را بشویید.

استفاده از روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب نیز رایج است. میزان SPF آن چیزی حدود 4 است. گرچه این میزان پایین است، اما می‎تواند تا از پوست در برابر اشعه‎های مضر آفتاب جلوگیری نماید.

چنانچه روغن نارگیل در دسترس نداشتید، می‎توانید از کمی آب استفاده نمایید.

ماسک سفیده تخم مرغ

از ماسک سفیده تخم مرغ به عنوان یکی از بهترین ماسک‎های خانگی یاد شده است. استفاده از آن برای انواع پوست رایج است. این ماده به اندازه کافی دارای پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین‎ها است. استفاده از آن به تنهایی، می‎تواند برای پوست  و رفع جوش‎های سرسیاه بینی موثر باشد. با این حال برخی افراد ترجیح می‎دهند آن را با مواد دیگری ترکیب کرده تا نتیجه بهتری دریافت کنند. استفاده از این ماسک برای افرادی که دارای پوست چرب هستند، توصیه می‎شود. برای این منظور می‎توانید از ترکیب سفیده تخم مرغ و آبلیمو بهره ببرید. یک ظرف مناسب انتخاب کرده و یک سفیده تخم مرغ را در آن بریزید، سپس یک لیمو ترش متوسط را انتخاب کرده، نصف کنید و آب آن را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا سفیده حالت پفی به خود بگیرد.

حالا یک لایه از این ماسک را بر روی صورت قرار دهید. حتما می‎دانید که در استفاده از انواع ماسک، از چشم‎ها باید محافظت شود. اجازه دهید ماسک 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست باقی بماند. در نهایت با آب ولرم صورت را شستشو دهید. می‎توانید از این ماسک سه بار در هفته استفاده کنید.

این ماسک سبب می‎شود تا پوستی شفاف و شاداب داشته باشید. خاصیت اسیدی آبلیمو سبب می‎شود تا کمی احساس سوزش داشته باشید. اگر نسبت به آن حساسیت دارید، بهتر است آبلیمو را حذف کنید.

ماسک خاک رس

خاک رس از دیگر موادی است که می‎تواند به عنوان درمان خانگی جوش‎های سرسیاه بینی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده دارای مواد معدنی و الیتام بخش است. استفاده از آن سبب می‎شود تا آلودگی و چربی‎های اضافه پوست به خوبی پاک شوند. همچنین استفاده از آن برای روشن شدن پوست توصیه می‎شود.

برای این منظور می‎توانید این خاک را با سرکه سیب یا آب مخلوط نمایید تا خمیری یکدست و سفت ایجاد شود. مقداری از ماسک را برداشته و  بر روی صورت قرار دهید. اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست بماند، سپس با آب ولرم صورت را شستشو دهید.

خاک رس منجر به خشک شدن پوست می‎شود، به همین دلیل به افرادی که دارای پوست خشک هستند، توصیه نمی‎شود.

ماسک شیر و عسل

ماسک شیر و عسل نیز در رفع جوشهای سرسیاه موثر است. البته در تهیه انواع ماسک که در آنها عسل بکار رفته است، توصیه می‎شود از عسل خام استفاده شود. در تولید عسل‎های معمولی از شیوه‎هایی مانند گرم کردن، پاستوریزه شدن و … استفاده می‎شود. در حالیکه بر روی عسل خام هیچ پردازشی نشده و مستقیما از کندو به دست مصرف‎کننده می‎رسد.

 

برای تهیه این ماسک یک قاشق چایخوری شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده  و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست قرار داده و سپس با ولرم بشویید. شیر توانایی از بین بردن سلول‎های مرده پوست را دارد و به همین دلیل از ایجاد جوشهای سرسیاه بینی پیشگیری خواهد کرد.

سخن پایانی

جوش های سر سیاه روی بینی بسیار شایع هستند. اگرچه هیچ ضرری برای سلامت شما ندارند اما از نظر ظاهری آزار دهنده هستند. شستن روزانه صورت، استفاده از ضد آفتاب بدون چربی، استفاده از ماسک و چسب ضد جوش سر سیاه و سایر مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره شد می تواند به رفع آنها کمک کند.

محصولات برنزه کننده باعث برجسته تر شدن جوش های سر سیاه می شوند. اگر میخواهید جوش های سر سیاه رو به طور دستی خارج کنید بهتر هست به متخصص مراجعه کنید که با اسافاده از ابزار مناسب از التهاب و ایجاد زخم پیشگیری کند.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها