سلامت و زیبایی

با این 10 نکته با خشکی پوست خداحافظی کنید!

خشکی پوست

تقریبا همه ی افراد حداقل یک بار در طول عمرشان با خشکی پوست مواجه شده اند. در زمستان ها خشکی پوست بسیار رایج تر است. در این فصل پوست قرمز، ترک خورده و خارش دار می شود. اما دیگر نگران خشکی پوست نباشید، ما در این مقاله به شما راهکارهایی برای از بین بردن خشکی پوست معرفی می کنیم و به شما می گوییم چگونه یک پوست شاداب داشته باشید.

10 نکته برای جلوگیری از خشکی پوست

از حمام های طولانی مدت با آب گرم خودداری کنید.

آب داغ باعث می شود که لایه ی چربی در زیر پوست از بین برود. ممکن است دوش گرفتن های طولانی مدت در فصل زمستان وسوسه انگیز باشد و باعث آرامش شما شود. اما آب داغ باعث خشک شدن پوست و همچنین خشکی مو می شود. به جای حمام های طولانی با آب داغ، زمان دوش گرفتن خود را به ده دقیقه محدود کنید. به این شکل رطوبت پوست خود را در حمام های طولانی از دست نخواهید داد.
همچنین می توانید بعد از حمام، از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته پوست شما جبران شود.

از یک پاک کننده ی ملایم استفاده کنید

برای پاک کردن پوست صورت و بدن از پاک کننده ای ملایم که باعث خشکی پوست نمی شوند استفاده کنید. پاک کننده هایی که حاوی گلیسیرین یا شی باتر هستند می توانند برای رطوبت رسانی به پوست مناسب باشند. می توانید برای انتخاب پاک کننده مناسب پوست از یک داروساز مشورت بگیرید، اما ما پیشنهاد سریع تری داریم. می توانید به مقاله راهنمای خرید محصولات مراقبت پوست مراجعه کنید تا محصولات مناسب با جنس پوست خودتان را بشناسید و روش مراقبت از پوست خود را بدانید.

خشکی پوست

از پاک کننده های حاوی الکل اجتناب کنید.

برخی از صابون های ضد جوش و پاک کننده ها برای پاک کردن پوست از الکل استفاده می کنند. همچنین مواد پاک کننده ی آرایش نیز ممکن است حاوی الکل باشند.
الکل سبب خشکی پوست و از بین ر فتن رطوبت آن می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم از مواد فاقد الکل استفاده کنید. برای پاک کردن آرایش می توانید از روغن های طبیعی یا پاک کننده های بدون الکل استفاده نمایید.
روغن هایی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون برای پاک کردن آرایش مناسب هستند. همچنین برای از بین بردن جوش ها می توانید یک روتین مراقبتی منظم را دنبال کنید.

ما در سایت رنگدونه قسمتی را برای درمان جوش و جای جوش تدارک دیده ایم و در آن محصولات مناسب برای از بین بردن هر جوش را معرفی کرده ایم. با مراجعه به این قسمت می توانید محصولات بدون الکل را انتخاب کنید که سبب خشکی پوست نمی شوند.

بعد از حمام با ملایمت پوست خود را خشک کنید.

بعد از دوش گرفتن لایه های شاخی سطح پوست برداشته شده اند. در این هنگام باید با ملایمت با پوست رفتار کنید. به همین  دلیل حوله را محکم روی پوست نکشید. بلکه با ضربات آرام شروع به خشک کردن پوست کنید. بعد از حمام پوست به دلیل آب گرم، تا حدی خشک شده است. اگر با حوله آرام آن را خشک نکنید، سبب خارش و قرمزی پوست خواهد شد.

از حوله تمیز برای خشک کردن پوست استفاده کنید. پوست بعد حمام آسیب پذیرتر است و ممکن است بیشتر دچار بیماری های باکتریایی و قارچ ها شود. اگر می خواهید بدانید کدام قارچ ها سبب ایجاد بیماری های پوستی در انسان می شود و علامت هر کدام از این بیماری ها چیست، به مقاله 5 نوع قارچ پوستی که پوست را درگیر می کنند، مراجعه کنید.

خشکی پوست

زمانی که پوست هنوز مرطوب است از آبرسان ها استفاده کنید.

بعد از حمام، خشکی پوست خیلی سریع به سراغ شما خواهد آمد. برای جلوگیری از خشکی پوست بعد از حمام، به محض اینکه از حمام بیرون آمدید و پوستتان هنوز مرطوب است، از آبرسان و مرطوب کننده ها استفاده نمایید.

در این هنگام، منافذ پوست هنوز باز هستند و بهتر مواد آبرسان و سایر محصولات مراقبت از پوست را جذب می کنند. پس قبل از مسدود شدن این منافذ از محصولات مراقبتی استفاده کنید. همچنین زمانی ک پوست خشک می شود، بیشتر خشک است تا زمانی که هنوز روی آن مقداری از رطوبت آب حمام وجود دارد.

در این مرحله ابتدا به پوست خود آبرسان بزنید و تا چند دقیقه منتظر بمانید جذب شود. بعد از جذب آبرسان از مرطوب کننده استفاده کنید تا تاثیر آبرسان بر روی پوست را حفظ کنید. به این ترتیب دچار خشکی پوست بعد از حمام نخواهید شد.

اما یادتان نرود که پوست دور چشم بسیار نازک تر، حساس تر و خشک تر از پوست سایر قسمت های بدن است. همچنین به دلیل حساسیت چشم ها، نمی توان از سایر آبرسان های بدن برای این قسمت استفاده کرد. اگر آبرسان مخصوص دور چشم نداشته باشید، ممکن است د اثر استفاده از سایر آبرسان ها دچار ملیا، چین و چروکی یا تیرگی زیر چشم شوید. پس برای جلوگیری از خشکی پوست اطراف چشم، حتما از کرم دور چشم و پچ زیر چشم استفاده کنید.

دقت کنید که استفاده از آبرسان و مرطوب کننده مناسب خیلی مهم است. یک آبرسان برای همه انواع پوست جواب نمی دهد. ممکن است برخی از آبرسان ها، به اندازه کافی برای پوست شما قوی نباشند، یا بعضی از آبرسان ها سبب به وجود آمدن جوش های پوستی شوند. به همین دلیل ابتدا جنس پوست خود را بشناسید.

بعد از شناخت جنس پوست خودتان، می توانید در قسمت مجله زیبایی رنگدونه، روتین مناسب پوست خودتان و محصولات مناسب جنس پوست خودتان را پیدا کنید. همچنین علاوه بر بعد از حمام، در طول روز نیز باید از آبرسان و مرطوب کننده ها استفاده کنید. پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی های محیطی و اشعه فرابنفش همیشه در معرض آسیب خشکی پوست است.

از ضد آفتاب استفاده کنید.

فرقی نمی کند در چه فصلی از سال قرار دارید، اشعه فرابنفش همیشه در محیط وجود دارد و می تواند به پوست شما آسیب برساند.

بر اساس تحقیقات این اشعه ها حتی از شیشه پنجره عبور کرده و وارد محیط خانه می شوند. لوازم الکترونیکی دیجیتال مانند گوشی و صفحه های لپتاپ و تبلت نیز، این اشعه ها را دارند. پس در برابر همه این ها باید از پوستتان مراقبت کنید.

اشعه های فرابنفش نه تنها موجب خشکی پوست می شوند، بلکه باعث ایجاد لکه های پوستی و چین و چروک نیز می گردند. این اشعه ها، می توانند سرطان های پوستی را ایجاد نمایند. پس حتما توجه داشته باشید که حتی در محیط خانه، فصل زمستان و سایر وقت ها از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب از آسیب های وارد شده به پوست شما جلوگیری می کنند و سبب می شود پوستی صاف، بدون لک و با رنگ ثابت داشته باشید.

خشکی پوست

سیگار نکشید!

دخانیات موجب خشکی پوست می شود. دلیل این موضوع بسیار ساده است. سیگار و سایر دخانیات باعث می شوند که خون در رگ های کوچک، گردش نکند. به این طریق دیگر این رگ ها کارایی خود را از دست می دهند. بسیاری از مویرگ هایی که به پوست خون رسانی می کنند در اثر دخانیات کارایی خود را از دست می دهند.

در نتیجه پوست در اثر مصرف سیگار خشک می شود و به مرور زمان تیره تر می گردد. پس برای جلوگیری از خشکی پوست و داشتن پوستی شاداب، از مصرف سایر دخانیات خودداری کنید. این موضع به سلامتی شما بر می گردد و باعث می شود سبک زندگی سالم تری نیز داشته باشید.

از درون آب رسانی کنید.

بارها از اهمیت رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست حرف زده ایم. مصرف بعضی از مواد غذایی سبب آبرسانی پوست و بدن می گردد. به این دلیل در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. روزانه و مخصوصا در روزهای گرم مقدار زیادی آب بنوشید.

نوشیدنی های حاوی کافئین، چای و قهوه، همچنین الکل، سبب خشکی پوست و دهیدراته شدن پوست می گردند. برای جلوگیری از خشکی پوست، مصرف این نوشیدنی ها را به حداقل کاهش دهید. به جای ان می توانید از میوه ها، سبزیجات و سایر نوشیدنی هایی که باعث خشکی پوست نمی شوند استفاده کنید. از میان این موارد می تواند شربت ها، آبمیوه و شیرها را نام برد.

خشکی پوست

سطح خوبی از رطوبت را در محیط خانه حفظ کنید.

اقلیم و آب و هوای خشک، همیشه یکی از دلایل خشکی پوست بوده و هست. هنگامی که رطوبت موجود در هوا کم است، پوست ما بیشتر در نعرض خشکی پوست قرار دارد. اگر در محیط خانه هستید، تا حدودی می توانید رطوبت هوا را کنترل نمایید.

می توانید از دستگاه های بخور برای رطوبت محیط استفاده کنید. این کار مخصوصا در فصل زمستان کمک زیادی به جلوگیری از خشکی پوست و حتی مریض شدن می کند. مقدار رطوبتی که باید در هوا باشد در هر فصل متفاوت است.

در فصل زمستان باید سی درصد هوا رطوبت باشد و در فصل تابستان این مقدار به 50 درصد افزایش پیدا می کند. برای تنظیم رطوبت منزل از دستگاه های بخور استفاده کنید. همچنین رطوبت می تواند باعث نابود شدن بسیاری از میکروب های موجود در هوا نیز بشود. به این صورت شما کمتر بیمار خواهید شد.

در فصل زمستان از سرما خوردگی جلوگیری کنید.

ممکن است فکر کنید که دست ما نیست که چه هنگامی بیمار می شویم. اما همه چیز به مراقبت ها و پیشگیری ها بستگی دارد. در فصل زمستان به اندازه کافی لباس بپوشید و هنگام بیرون رفتن بدن خود را گرم نگه دارید. سرما موجب از دست رفتن رطوبت و باعث به وجود آمدن خشکی پوست می شود. پس حتما از خود محافظت کنید.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها