دانستنی های سلامت زنان

علت و درمان جوش صورت در بارداری چیست؟

جوش صورت در بارداری

حاملگی و مادر شدن یکی از تجربه های زیبا در زندگی زنان است. یکی از عوارض تغییرات درونی، بروز جوش صورت در بارداری می باشد.  تعدادی از زنان دچار عارضه جوش صورت  در بارداری می شوند و همانطور که می دانیم جوش و آکنه روی زیبایی افراد تاثیر منفی می گذارد. بنابراین سوال بسیاری از مادران باردار این است که علت جوش صورت در بارداری چیست و برای درمان آن باید چکار کرد؟

جوش صورت در بارداری چیست؟

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری دچار آکنه می شوند. در برخی موارد، آکنه ممکن است شدید باشد. در سه ماهه اول و دوم، جوش صورت در بارداری شایع است. افزایش هورمون هایی به نام آندروژن می تواند باعث رشد غدد در پوست و تولید چربی بیشتر شود. این چربی می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به تجمع باکتری، التهاب و جوش صورت در بارداری شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، زنانی که در دوران قاعدگی خود مستعد جوش هستند، احتمال ایجاد جوش صورت در بارداری برای آن ها نیز بیشتر است. در واقع نمی‌توان زمان مشخصی را برای از بین رفتن جوش صورت در بارداری در نظر گرفت. جوش‌ صورت در بارداری ممکن است در همان دوران  حاملگی نیز کم و زیاد شوند یا تنها با رسیدن به سه ماهه‌ی سوم ظاهر شوند. خوشبختانه جوش صورت در بارداری معمولاً موقتی است وبعد از زایمان برطرف می شود. زیرا پس از زایمان هورمون ها به حالت طبیعی بر می گردند.

برای درمان جوش صورت در بارداری چکار کنیم؟

جوش صورت در بارداری یک بیماری طبیعی است و چون معمولاً وقتی سطح هورمون شما به حالت عادی برمی گردد، از بین می رود؛ بنابراین ایمن ترین کار این است که از هرگونه داروی تجویز شده برای آکنه یا درمان های شیمیایی بدون نسخه و با نسخه خودداری کنید. زیرا این مواد جذب بدن شده و بر روی جنین تاثیر می گذارد و احتمال نقایص مادرزادی را افزایش می دهند. در عوض، می توانید از درمان های خانگی استفاده کنید. اما قبل از شروع هرگونه درمان جوش صورت در بارداری، با پزشک در مورد بهترین و مطمئن ترین راه درمان برای شما صحبت کنید.

جوش صورت در بارداری

1. دو بار در روز صورتتان را بشویید

روزانه دو بار صورت تان را بشویید تا چربی پوست تان تجمع نکند و باعث بروز جوش صورت در بارداری نشود. در شستن پوست زیاده روی نکنید؛ زیرا شستن بیش از حد پوست، رطوبت طبیعی آن را از بین می برد. این می تواند تولید چربی را افزایش داده و شما را بیشتر مستعد جوش صورت در بارداری کند. برای شستشو، از فوم و ژل های ملایم، بدون روغن، بدون الکل و ساینده استفاده کنید. پس از یک الی دو دقیقه که پوست تان را به وسیله مواد شوینده ماساژ دادید، صورت تان را با آب ولرم آبکشی کنید و با یک حوله تمیز به صورت ضربه ای صورت تان راخشک کنید. بعد از شستشو از مرطوب کننده استفاده کنید تا خشکی پوست تان را بر طرف کند.

یکی  از بهترین انتخاب ها برای درمان جوش صورت در بارداری و منافذ باز و کثیف پوست باشد فوم پاک کننده ضد جوش ایمیجز است. فوم پاک کننده ضد جوش ایمیجز سرشار از عصاره پنبه و غنی از پروتئین است که با ملایمت و بدون آسیب، به پاکسازی کامل پوست شما می‌پردازد. می دانیم جوش صورت در بارداری یک بیماری پوستی است و هنگامی رخ می دهد که منافذ پوست توسط چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند. این فوم چربی اضافی سطح پوست را پاک می‌کند و با این کار از جوش صورت در بارداری پیش گیری می کند و به علاوه خاصیت نرم کنندگی و آبرسانی دارد که باعث می‌شود پس از شست و شو پوست شما دهیدراته نشود و پوستی لطیف و صاف داشته باشید. بنابر این هر آنچه که از یک پاک کننده ضد آکنه احتیاج دارید را برای شما به ارمغان می آورد.

جوش صورت در بارداری

کرم مرطوب کننده شیر گاو ایمیجز دارای بافتی سبک و سرشار از ویتامین های مفید برای پوست است و همانطور که از اسمش پیداست از شیر گاو تهیه شده است. عصاره شیر گاو می تواند بافت پوست شما را جوان نگه دارد و خاصیت کشسانی را در بافت پوست شما حفظ کند.این کرم بخاطر فرمولاسیون کاملی که دارد پوست شمارا تغذیه و درخشان می کند، بنابر این با استفاده از این محصول با آثار پیری و خشکی پوست مبارزه کنید و چهره ای درخشان و جوان داشته باشید. به جرات این محصول یکی از بهترین کرم های مرطوب کننده موجود در بازار است و خواص تقویتی و درمانی فراوانی برای پوست دارد و همچنین تاثیر گذاری سریع و چشمگیری نیز به همراه دارد. کرم شیر گاو ایمیجز قدرت مرطوب کنندگی و روشن کنندگی برای پوست دارد و همچنین می تواند خشکی، زبری و آسیب های ناشی از خشکی پوست مثل قرمزی و زبری را به طور کامل از بین ببرد.

جوش صورت در بارداری

2. با این کار ها کمتر دچار جوش صورت در بارداری شوید

  • مرتباً روبالشی خود را عوض کنید.
  • دستان خود را از صورت خود دور کنید؛ زیرا روی انگشتان باکتری وجود دارد.
  • تلفن همراه را روی صورت خود نگه ندارید و هر هفته آن را ضد عفونی کنید.
  • به مقدار زیاد آب بنوشید تا پوست تان را هیدراته نگه دارید.
  • خوب استراحت کنید؛ زیرا استرس و خستگی می تواند باعث شیوع جوش صورت در بارداری شود.
  • اگر آرایش می کنید، از محصولات بدون روغن با برچسب “غیر کومدوژنیک” یا “غیر آکنه زا” استفاده کنید.
  • موهای خود را به طور مرتب بشویید، به ویژه اگر چرب است و سعی کنید آن ها را از صورت خود دور نگه دارید.
  • مهم تر از همه، از دست زدن به جوش های خود اجتناب کنید و آن ها را فشار ندهید. این کار می تواند منجر به ایجاد اسکار دائمی شود.
  • هفته ای دو بار از ماسک های پاکسازی استفاده کنید.

یکی از ماسک های پاکسازی انتخابی تان می تواند ماسک خاک رس و جلبک دریایی بیوآکوا بشد. ماسک خاک رس و جلبک دریایی بیوآکوا حاوی رس های چشمه های معدنی آب گرم و عصاره جلبک دریایی است که می تواند پوست شما را با ملایمت مرطوب کند و بدون هیچ گونه چربی اضافی به بهبود خشکی و کم آبی پوست شما بپردازد. این ماسک به کنترل چربی پوست کمک می کند و با این کار به کاهش جوش صورت در بارداری کمک بسیار زیادی می کند. ماسک خاک رس و جلبک دریایی بیوآکوا به خاطر تغذیه و آبرسانی قویی خود پوست شما را بسیار زیبا و یک دست کرده و همینطور به علت بافت خاصی که دارد آلودگی های پوست شما را به صورت کامل پاک می کند و در نهایت صورت شما را جذاب و درخشان نشان می دهد. بافت این ماسک با پاکسازی منافذ علاوه بر افزایش زیبایی و سلامت پوست شما به جذب بهتر مواد مغذی موجود در خود این ماسک کمک می کند.

جوش صورت در بارداری

اگر به روغن نارگیل حساسیت ندارید، پیشنهاد می شود قبل از خواب به جای مرطوب کننده از روغن نارگیل خالص استفاده کنید. نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. همچنین برای پوست آرامش بخش است و به راحتی جذب می شود.

3. رژیم غذایی

آکنه شایع ترین بیماری پوستی است که حدود 40 تا 50 افراد دنیا را مبتلا کرده است. یک نسل پیش، تصور می شد که خوردن غذاهای زیاد شیرین یا چرب باعث آکنه می شود. در حال حاضر پزشکان در مورد علت وقوع جوش و نحوه درمان آنها بسیار بیشتر می دانند. آیا چیزی که می خورم می تواند باعث جوش صورت در بارداری شود؟ به طور کلی، خیر. در اکثرا موارد محرک اصلی جوش صورت در بارداری، نوسان هورمون ها است. هورمون ها غدد چربی را تحریک می کنند تا چربی بیشتری تولید کنند که می تواند منافذ را مسدود کند. سپس باکتری ها می توانند در داخل منافذ رشد کرده و باعث ملتهب شدن و بروز جوش صورت در بارداری شوند. این اتفاق در زمان تغییرات عمده هورمونی، صرف نظر از آنچه می خورید، رخ می دهد. بنابراین علیرغم آنچه مادربزرگ شما  و نسل قبل به شما گفته است، خوردن زیاد چیپس سیب زمینی باعث ایجاد جوش نمی شود.

اما شواهدی وجود دارد که رژیم های غذایی خاص ممکن است بر جوش صورت در بارداری تأثیر داشته باشند. بنابراین سعی کنید از نوشیدنی های گازدار و کافئین زیاد خودداری کنید. رژیم غذایی مقوی با میوه ها و سبزیجات تازه، منابع بدون پروتئین و چربی های سالم مانند آووکادو و آجیل بخورید. از مصرف قندهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. همچنین مطالعاتی مانند مطالعه ای که در مجله American Academy of Dermatology منتشر شده است، نشان می دهد که رژیم غذایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، وافل و سایر کربوهیدرات ها جوش صورت در بارداری را بدتر می کند.

جوش صورت در بارداری

4. سرکه سیب درمان خانگی برای جوش صورت در بارداری

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و خالص را با سه قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید. این باعث ایجاد یک تونر غنی از آنزیم های طبیعی و آلفا هیدروکسی اسیدها می شود. یک پنبه را با مخلوط سرکه سیب رقیق شده خیس کرده و روی پوست خود بمالید تا جذب شود. مهم است که سرکه سیب را با آب تصفیه شده و رقیق مخلوط کنید و در صورت بروز خشکی بیش از حد، این درمان باید قطع شود. حواستان باشد از سرکه رقیق نشده روی پوست استفاده نکنید، زیرا بسیار اسیدی است و می تواند باعث سوختگی شود.

5. جوش شیرین

جوش شیرین باعث خشک شدن چربی اضافی پوست و در نهایت باعث از بین بردن جوش صورت در بارداری می شود. اما استفاده آن توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی به طور پیوسته توصیه نمی شود. زیرا می تواند پوست را تحریک کرده و چربی محافظتی پوست را  نیز از بین ببرد. با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین با 1 قاشق غذاخوری آب، یک درمان موضعی طبیعی برای جوش صورت در بارداری ایجاد کنید. محلول بدست آمده را فقط روی جوش بمالید نه روی کل بدن یا صورت. بگذارید قبل از شستشو خشک شود و بعد از 5 الی 10 دقیقه صورت تان را بشویید.

6. استفاده از مرکبات حاوی آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسید در مرکبات مانند لیمو یافت می شود. آلفا هیدروکسی به مجموعه ای از اسیدها اشاره دارد که به طور طبیعی در میوه ها، نیشکر و شیر یافت می شود. به دلیل خواص لایه برداری آلفا هیدروکسی اسید، این ترکیب در فرمولاسیون بسیاری از کرم ها استفاده شده است. بواسطه استفاده از آلفا هیدروکسی، سلول های مرده از سطح پوست حذف شده و بسیاری از مشکلات پوستی برطرف خواهد شد.

هنگامی که آب لیمو یا لیمو به پوست مالیده می شود، به باز شدن منافذ و دفع سلول های مرده پوست کمک می کند. خواص اسیدی و ضد باکتریایی لیمو را به یک لایه بردار موثر تبدیل می کند. آب لیمو یا لیمو را فشار دهید و مستقیماً با یک پنبه روی نقاط بمالید. بگذارید 10 دقیقه یا تا زمان خشک شدن بماند و سپس با آب سرد بشویید.

جوش صورت در بارداری

7. عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است و همین امر کمک بزرگی به از بین بردن جوش صورت در بارداری می کند. همچنین باعث آرامش پوست می شود. برای استفاده، ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید. عسل را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی پوست تان بماند و سپس با آب گرم بشویید.

کلام آخر

بارداری زمانی است که بدن خانم‌ها با تغییرات زیادی مواجه می‌شود. حالت تهوع و استفراغ، افزایش خستگی، تورم بدن و تنگی نفس از علائم رایج این دوران است. به دلیل تغییرات هورمونی احتمال ایجاد جوش صورت در بارداری بر روی پوست کاملاً طبیعی است. با این حال می‌توان با مراقبت‌های بهداشتی و دارویی آکنه و جوش صورت در بارداری را در این دوره درمان کرد و یا تا حدود زیادی کاهش داد. به یاد داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو برای درمان جوش صورت در بارداری‌ خودداری کنید. زیرا ممکن است  وارد جریان خون شما شده و بر روی جنین تاثیر بگذارد. بنابراین یادتان باشد قبل از اقدام به درمان جوش صورت در بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.

برای تهیه و نگارش مقاله جوش صورت در بارداری از مطالب سایت های healthline و mayoclinic و webmd استفاده شده است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها