سلامت و زیبایی

علل ماه گرفتگی پوست چیست؟

علل ماه گرفتگی پوست

امروزه زیبا بودن و زیبا به نظر رسیدن از مهم ترین بحث های دنیا محسوب می شود بنابراین همه افراد در هر رده سنی برای رسیدن به ایده آل خود و رفع مشکلات زیبایی ایجاد شده تلاش می کنند. رفع مشکلات پوستی از جمله ماه گرفتگی از دیر باز تا به امروز از اهداف و دغدغه های پزشکان و حراجان زیبایی بوده است. علل ماه گرفتگی پوست، مسئله مهمی است. زیرا با آگاه شدن در مورد علل ماه گرفتگی پوست، فرد در جهت رفع ماه گرفتگی تلاش می کند. رفتار درست و نادرست اطرافیان ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس فرد از دوران کودکی و ایجاد احساس تنفر نسبت به خود شود.

در این مقاله سعی کردیم  انواع ماه گرفتگی و علل ماه گرفتگی پوست را برایتان توضیح دهیم.

ماه گرفتی چیست؟

ماه گرفتگی به لکه های رنگی ایجاد شده از بدو تولد، بر روی پوست یا زیر پوست گفته می شود. پس از تولد و با افزایش سن و با توجه به علل ماه گرفتگی پوست، ممکن است لکه های حاصل از علل ماه گرفتگی پوست به تدریج محو، کمرنگ، بزرگ یا پررنگ شوند. در اکثر موارد دردناک نبوده و بی خطرند اما برای اطمینان بیشتر و کاهش ابتلا به سرطان پوستی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید از تشخیص پزشک برای رفع کنجکاوی خود درباره علل ماه گرفتگی پوست، استفاده نمایید. لطفا اگر متوجه شدید فرزندتان دارای لکه های ماه گرفتگی است، نگران نشوید واکنش ها و تمسخر دیگران روی شما و فرزندتان تاثیر منفی نگذارد. با فرزند خود صحبت کنید و علل ماه گرفتی پوست او را برایش توضیح دهید و بگویید این موضوع باعث خاص شدن او می شود و هدیه ای از سمت کائنات است.

لکه های ماه گرفتی از لحاظ بافت و بسته به علل ماه گرفتگی پوست، انواع متفاوتی دارند که می توان آنها را از روی نوع بافت، رنگ و شکل ظاهری از هم تمایز داد.

علل ماه گرفتگی پوست

باور های خرافی در مورد علل ماه گرفتگی پوست

علل ماه گرفتی پوست برای بسیاری از افراد سوال است. اما گاهی جواب این سوال را با باور های خرافی و نادرست که پایه و ثبات علمی ندارند پاسخ می دهند. یکی از جواب هایی که برای علل ماه گرفتگی پوست نوزاد رایج است، این است که مادر در دوره بارداری و در زمان ماه گرفتگی به ماه نگاه کرده است. بنابراین بر روی پوست فرزندش لکه های پوستی پدیدار شده است.

محققان هنوز این باور و عقیده را جزو علل ماه گرفتگی پوست حساب نمی کنند ولی با این حال در بسیاری از فرهنگ ها این باور را به عنوان یکی از علل ماه گرفتگی پوست قبول دارند. البته قابل ذکر است که برخی کشور ها نیز این اعتقادات را به عنوان علل ماه گرفتگی پوست نپذیرفته اند.

حالا به علل ماه گرفتگی پوست که محققان آن ها را تاکید کرده اند می پردازیم.

علل ماه گرفتگی پوست چیست؟

اختلالات ژنتیکی مربوط به شکل گیری و ایجاد رگ های زیر پوستی که brithmarks نامیده می شود از علل ماه گرفتی پوست هستند.  در اکثر اوقات خبری از این لکه های پوستی بر روی بدن پدر و مادر نیست. بنابراین در بیشتر مواقع  نمی توان ارثیت را از علل ماه گرفتگی پوست فرزند دانست و والدین او را مقصر شمرد. به  این نوع از ماه گرفتگی ها که علل ماه گرفتگی پوست به رگ ها و عروق خونی پوست مربوط می شود، ماه گرفتگی های قرمز رنگ می گویند.

یکی دیگر از علل ماه گرفتگی پوست، افزایش سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانین) پوست که ملانوسیت نامیده می شوند، است.  این نوع از لکه ها، ماه گرفتگی حاوی رنگدانه نامیده می شوند و دارای رنگ هایی از جمله سیاه، خاکستری، آبی و قرمز هستند.

ماه گرفتگی حاوی رنگدانه به علت تجمع رنگدانه ها، باعث تیرگی غیر طبیعی پوست به رنگ قهوه ای، آبی یا سیاه و به شکل مسطح یا به حالت چروک می شود. لکه هایی که علل ماه گرفتگی پوست آن ها، تجمع ملانین پوست است، ممکن است بزرگ تر شده یا رنگ شان تغییر کند و همراه با خارش و خون ریزی باشند. در این صورت به پزشک مراجعه کنید. چرا که اگر علل ماه گرفتگی پوست در لکه ها شدید باشد، نیاز به درمان وجود دارد.

علل ماه گرفتگی پوست

لکه های حاصل از علل ماه گرفتگی پوست، ظاهر افراد را درگیر می کند و در سطح بدن و پوست قابل مشاهده اند که بیشتر در نواحی صورت، کمر ، بازو و ران هستند. اما حدود 1 الی 2 درصد لکه های ماه گرفتگی در هر جایی از بدن حتی ممکن است بر روی اعضای داخلی بدن نیز پدید آیند.

هرکدام از علل ماه گرفتگی پوست ذکر شده در بالا باعث نوع متفاوتی از لکه های پوستی می شود.

لکه های ایجاد شده بر روی صورت از لحاظ علل ماه گرفتگی پوست با هم متفاوت اند. این لکه ها در مسیر عصب سه قلو صورت که وظیفه اش عصب رسانی صورت است، قرار دارند. لکه های ماه گرفتگی در ناحیه صورت بیشتر در نواحی بالای گونه ها،  پایین فک و دور چشم دیده می شوند. همچنین لکه های حاصل از علل ماه گرفتگی پوست در صورت می توانند تا لثه و لب ها نیز ادامه پیدا کنند. لکه های موجود در دور لب و لثه ها در ابتدا صورتی رنگ بوده اما با افزایش سن رنگ آنها پر رنگ تر می شود که امکان دارد در گذر زمان این لکه ها رنگشان ثبت بماند یا ممکن است مقداری کمرنگ تر شوند که اینها بستگی به علل ماه گرفتگی پوست در صورت بستگی دارد.

یکی از نگران هایی که در مورد لکه های ماه گرفتگی صورت وجود دارد این است که این لکه به مرور ضخیم تر شده و به حالت برجستگی های بادکنکی شکل در می آیند. همچنین ممکن است باعث ایجاد اختلالات دیگر در ناحیه صورت شوند. برای مثال باعث می شوند  که فرایند دندان در آوردن نوزاد زود تر صورت بگیرد و همچنین منجر به بزرگ تر شدن و بد شکل شدن استخوان ها شوند. بنابراین اگر این لکه ها به اندام های بیمار مانند دست و پا سرایت کند ممکن است باعث رشد بیش از حد و بد شکل شدن این اندام ها شوند.

انواع ماه گرفتگی پوست

  • Nevus Anemicus:

این لکه های پوستی به صورت خال هایی روشن تر از پوست مجاور است( که در زبان عامیانه به آن پیسی می گویند) که  افزایش حساسیت به ماده ای به نام کاتکول آمین که باعث انقباض رگ ها و نرسیدن خون کافی به قسمت مورد نظر می شود، از علل ماه گرفتگی پوست در این عارضه محسوب می شود. نگران نباشید این ضایعات خوش خیم هستند و خطری را برای فرد به همراه ندارند.

راه تشخیص این نوع از ماه گرفتگی، به وسیله مالش است. با مالش آن ناحیه از پوست، رنگ ناحیه تغییر نمی کند اما به وضوح متوجه می شود که پوست اطراف آن ناحیه قرمز رنگ می شود.

  • Vitiligo

یکی دیگر از انواع ماه گرفتگی است که عدم وجود ملانوسیت ها ( سلول های رنگدانه دار پست) از علل ماه گرفتگی پوست برای این عارضه محسوب می شود.

علل ماه گرفتگی پوست

  • ماه گرفتگی تکه های سالمون

این ماه گرفتگی به صورت لکه ها یا رگه های صورتی رنگ از رگ های خونی بر روی پوست می باشد. علل ماه گرفتگی پوست به صورت تکه های سالمون باعث بروز این عارضه  بیشتر بر روی پشت گردن، روی پیشانی، بین دو چشم، و بالای لب فوقانی می شود. برخی از  لکه ها خصوصا در ناحیه صورت با افزایش سن کودک محو می شوند اما لکه های موجود در نواحی غیر صورت معمولا ثابت باقی مانده و تغییر رنگ نداده و از بین نمی روند. تکه های سالمون بی خطرند و منجر به عارضه و بیماری نمی شوند.

  • ماه گرفتگی بندر شراب

نوعی از ماه گرفتگی که خود را به صورت علامت سرخ رنگ و مسطح  بر روی پلک ها نشان می دهد. از علل ماه گرفتگی پوست به شکل بندر شراب می توان گشاد شدن مویرگ های خونی و افزایش جریان خون در این ناحیه اشاره کرد. لکه های بندر شراب به علت درگیر کردن شدید پلک ها، خطر ابتلا به گلوکوم (آب سیا چشم) را افزایش می دهند.

برای درمان این عارضه، از پیوند پوست و لیزر می توان استفاده کرد.

  • ماه گرفتگی لکه قهوه با شیر

لکه های قهوه ای روشن تا تیره به شکل ییضوی و مسطح اند که آن ها را لکه های قهوه با شیر می نامند. این لکه ها بر روی تنه، باسن و پاها ظاهر می شوند که احتمال دارد با افزایش سن پررنگ تر و بزرگ تر شوند. از علل ماه گرفتگی پوست به شکل چنین لکه های بزرگی، می توان به غده سلول های عصبی اشاره کرد. اگر بر روی بدن فرزندتان چنین لکه هایی مشاهده کردید برای اطمینان از علل ماه گرفتگی پوست، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

  • همانژیوم هایتوت فرنگی

علل ماه گرفتگی پوست به شکل همانژیوم های توت فرنگی تجمع گروهی از رگ های خونی به هم چسبیده و کوچک بر روی سطح پوست صورت، کمر، سینه یا پوست سر است. رنگ این نوع ماه گرفتگی بنفش یا قرمز است و می تواند به صورت برجسته در چند هفته پس از تولد ظاهر شود.

این لکه ها در سن یک سالگی رشد سریعی دارند و ممکن است در نه سالگی از بین بروند اما بعضی از آن ها می تواند به شکل بی رنگ و چروک شده باقی بمانند. گفتیم که اکثر ماه گرفتگی ها با توجه به علل ماه گرفتگی پوست، بدون درد و بی خطر هستند. اما این برای همانژیوم های توت فرنگی صدق نمی کند. اگر ناحیه مورد نظر دچار زخم یا عفونت شود، با درد و ناراحتی همراه است.

این لکه ها درمان خاصی ندارند اما اگر رشد کردند و تیرگی آن ها به اطراف دهان یا چشم ها رسید یا اگر به علت تجمع بیش از حد مویرگ های خونی ناشی از علل ماه گرفتگی پوست، دچار خونریزی در ناحیه مورد نظر شدند و یا ناحیه مورد نظر دچار عفونت شد، حتما باید برداشته شود.

علل ماه گرفتگی پوست

 

  • ناهنجاری های وریدی

این نوع از ماه گرفتگی به هنگام تولد یا در زمان کودکی و با بزرگسالی ایجاد می شوند. علل ماه گرفتگی پوست به صورت ناهنجاری های وریدی، گشاد شدن ورید ها( سیاهرگ ها ) است. این لکه های پوستی اغلب در گونه، لب، فک و زبان شایع تر اند. اما احتمال حضور آن ها در هر جای بدن وجود دارد. سرعت رشد لکه های ماه گرفتگی وریدی کند است و می توان آن ها را به وسیله جراحی یا اسکلوتراپی( تزریق محلول درمانی به درون رگ ها) درمان و رفع کرد.

  • ماه گرفتگی لکه مغولی

لکه هایی صاف و مسطح در ناحیه دنبالچه و باسن هستند که بیشتر مانند کبودی پوست به نظر می رسند و به رنگ های قهوه ای، آبی تیره، آبی- سیاه، آبی- خاکستری دیده می شوند. این عارضه بیشتر در کودکانی که پوست تیره دارند شایع تر است و معمولا به مرور زمان محو می شوند. بنابراین نیازی به درمان ندارند. علل ماه گرفتگی پوست به صورت لکه های مغولی را می توان جمع شدن سلول های حاوی رنگدانه در ناحیه دنبالچه و باسن دانست.

  • همانژیوم کاورنو

این لکه های عمیق به صورت برآمدگی های اسفنج مانند دارای رنک آبی مایل به قرمز دیده می شوند. در صورتی که لکه های کاورنو عمق زیادی داشته باشند، لایه های سطحی پوست به صورت طبیعی دیده می شوند. این لکه ها به طور معمول در گردن یا سر ظاهر می شوند و علل ماه گرفتگی پوست را برای اینگونه لکه ها را می توان، تجمع رگ های خونی  به صورت به هم چسبیده دانست.

  • خال های مادرزادی

از دیگر انواع ماه گرفتگی که علل ماه گرفتگی پوست در آن متفاوت است می توان به خال های مادر زادی، اشاره کرد. این ضایعات از بدو تولد ظهور پیدا می کنند و سطح ها آن ها می تواند به شکل، برجسته، صاف، یا ناهموار باشند. خال های مادر زادی  در همه جای بدن می توانند رشد کنند که اکثر آنها بی خطر هستند اما دسته ای از این خال ها که بزرگ هستند با افزایش دادن یکی از علل ماه گرفتگی پوست یعنی ملانوم (منجر به خطرناک ترین نوع سرطان پوست می شود) می شود.

علل ماه گرفتگی پوست

درمان لکه های پوستی با توجه به علل ماه گرفتگی پوست

در بالا انواع ماه گرفتگی و علل ماه گرفتگی پوست را توضیح دادیم. بیشتر این لکه ها بی خطرند اما گروهی از این لکه ها باید درمان شوند. در برخی موارد روش های درمان نتیجه بخش نبوده و درد ناک هستند. به همین دلیل است که افراد به سراغ درمان نمی روند. اما در صورتی که علل ماه گرفتگی پوست شدید باشد باید درد را تحمل کرد و اقدام به درمان کرد. چون اگر درمان صورت نگیرد، علل ماه گرفتگی پوست پیشرفت کرده و برای شخص ایجاد مشکلات تنفسی، حرکتی و شنوایی، می کنند. همچنین اگر لکه های حاصل از علل ماه گرفتگی پو ست بر روی اندام های داخلی ایجاد شوند باید خیلی خیلی سریع تر درمان شوند.

همچنین می دانیم که سرطان های پوستی از خال ها و لکه های بدخیم مادر زادی که حاوی علل ماه گرفتگی پوست شدید اند، ایجاد می شوند. بنابراین نسبت به تغییر بافت، اندازه و رنگ خال ها و زائده های پوستی حساس باشید.

روش های درمان لکه های ماه گرفتگی

محدودیت سنی برای اقدام به درمان ماه گرفتگی وجود ندارد اما برخی از آن ها را مانند لکه های شرابی و همانژیوما را بهتر است در سنین پایین به فکر رفع علل ماه گرفتگی پوست در آن ها باشیم.

همچنین بعضی از  لکه ها و خال ها بی خطر اند و نیاز به در مان ندارد اما چون بر روی ظاهر فرد تاثیر منفی می گذارند بهتر است درمان شوند.

روش های درمان لکه های پوستی مختلف بستگی به علل ماه گرفتگی پوست مربوط به آن ها و بد خیم و خوش خیم بودن لکه های مورد نظر بستگی دارد.

آیا روش هایی برای پیشگیری از ماه گرفتگی وجود دارد؟

تا کنون راه های علمی برای کاهش علل ماه گرفتگی پوست، شناخته نشده که منجر به پیشگیری از ماه گرفتگی شوند. یکی از توصیه های پزشکان که شاید باعث پیشگیری شود استفاده از ضد آفتاب در همه حال است.

علل ماه گرفتگی پوست

راه های درمان ماه گرفتگی

  • لیزر موثر ترین برای رفع لکه های حاصل از علل ماه گرفتگی پوست است.  این روش برای درمان لکه های شرابی راهی موثر است.
  • تزریق سلول های بنیادی
  • پیوند پوست که راهکار موثری نیست.
  • جراحی

جراحی در درمان ضایعات مخصوصا لکه هایی که علل ماه گرفتگی پوست در آن ها شدید و رو به پیشرفت است، نتیجه بخش و موثر نمی باشد.

  • هم رنگ سازی لکه ها با پوست توسط تاتو

برای از بین بردن علل ماه گرفتگی پوست  و همرنگ سازی لکه ها با پوست، استفاده از میکرو پیگمنتشین و تاتو توصیه نمی شود. انجام تاتو بی رنگ به طور کامل، لکه ها را با رنگ پوست یکسان نی کند و در صورت پشیمانی یا نتیجه دلخواه نگرفتن، پاک کردن تاتو بی رنگ بر خلاف تاتو تیره بسیار سخت است و ممکن است لیزر روی آن نیز تاثیری نداشته باشد.

امیدوارم خواندن مقاله علل ماه گرفتگی پوست به شما در تشخیص انواع ماه گرفتگی و علل ایجاد این عارضه کمک کرده باشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها