دانستنی های سلامت زنان

ورود جنین به شکم چه زمانی است؟

ورود جنین به شکم

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، یکی از سوال های احتمالی تان زمان ورود جنین به شکم است. دانستن زمان ورود جنین به شکم و علت ورود جنین به شکم باعث کاهش نگرانی ما درباره سلامت فرزند خود و آمادگی بهتر برای بارداری می شود. در این مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره ورود جنین به شکم را تهیه کرده ایم.

چرا جنین وارد شکم می شود؟

در آخر هفته سوم بارداری، یعنی هفته دوازدهم رشد جنین نسبت به حالت معمول بیشتر می شود. در این زمان  اگر امکان مشاهده درون رحم را داشتید، متوجه می شدید به علت رشد سریع جنین، قد فرزند شما حدود یک سانتی متر افزایش یافته است و اندازه آن در حد یک گردو با طول 6 سانتی متر است. همچنین وزن جنین در هفته دوازدهم بارداری به 9 الی 14 گرم می رسد.

جنین در حال رشد برای تامین فضای مورد نیاز خود برای ادامه تکامل، شروع به حرکت از ناحیه لگن به مکان دائمی و راحت تر خود یعنی ناحیه شکمی می کند. بنابراین در هفته دوازدهم بارداری ورود جنین به شکم را مشاهده می کنید.

در نمای ظاهری ممکن است فکر کنید جنین شما جز رشد یک سانتی متری قد، تغییر چندانی نسبت به هفته های قبل از هفته دوازدهم نکرده است. در حالی که شکل گیری صورت او پیشرفت کرده و چشم ها گوش هایش در حال تکمیل اند. که چشم ها با پلک های بسته محافظت می شوند. دهان جنین شروع به تشکیل غدد بزاقی و ترشح بزاق کرده و عضلاتی که مختص مکیدن شیر از سینه مادر هستید در این زمان، در حال رشد هستند.

 

ورود جنین به شکم

استخوان‌های دست‌ و پاهای جنین هم در هفته دوازدهم به رشد خود ادامه می دهند و یکی از عوامل موثر در ورود جنین به شکم هستند. این استخوان ها سفت تر و سخت تر می شوند و برای اینکه جنین بتواند بتواند دست و پاهایش را تکان دهد، عضلات و ماهیچه هایش به مرور زمان قوی تر می شوند.

جالب است بدانید در این هفته ناخن های انگشتان دست جنین، مراحل اولیه تکامل خود را شروع می کنند. همچنین اسکلت بدن از حالت غضروفی در حال تغییر به حالت استخوانی است. آن دسته از استخوان هایی که فرم گیری آن ها به اتمام رسیده است، در مغز استخوان خود شروع به ساخت گلبول های سفید در جهت حفظ ایمنی بدن جنین در برابر بیماری ها و عفونت های احتمالی می کنند.

در این هفته که ورود جنین به شکم آغاز می شود، اعضای درون بدن با سرعت بسیار زیاد به رشد خود ادامه می دهند و هر روز فعالیت های اندام های داخلی بیشتر و بیشتر می شود. پانکراس ترشح هورمون انسولین را آغاز کرده، کبد شروع به تولید صفرا می کند و کلیه ها به علت تصفیه خون و برای دفع مواد سمی بدن، برای اولین بار تولید ادرار می کنند. بنابراین جنین در هفته دوازدهم زندگی خود در محل زندگی خود یعنی کیسه آمنیوتیک که وظیفه محافظت از جنین را دارد، ادرار می کند.

یکی از فرایند های جالب در آخر سه ماهه اول بارداری که ورود جنین به شکم را واجب می کند، هیجان انگیز ترین اتفاق هفته دوازدهم بارداری است. سیستم عصبی در این هفته کامل می شود. با تکامل سیستم عصبی باعث شکل گیری ارتباطات عصبی بخش های مختلف نیم کره چپ و راست مغز و افزایش قدرت هماهنگی سیستم عصبی با عضلات می شود.

همه این ها منجر پاسخ های غیر ارادی جنین به محرک های مختلف می شود. این پاسخ های غیر ارادی شامل: تکان دادن دست ها و پاها، لگد زدن، مشت کردن و چرخاندن دست ها، تکان دادن انگشتان می شود. همچنین فرزند سه ماهه شما می تواند ماهیچه های صورتش را حرکت داده و ژست های متفاوتی مانند اخم کردن، لبخند زدن، فشردن لب ها بر روی هم را انجام دهد.

شما می توانید این حالت های مختلف چهره و تغییر وضعیت بدن جنین را در سونوگرافی مشاهده کنید. همچنین در سونوگرافی می بینید که محل جنین تغییر کرده و ورود جنین به شکم را مشاهده می کنید.

ورود جنین به شکم

با ورود جنین به شکم چه تغییراتی در بدن مادر صورت می گیرد؟

در هفته دوازدهم بارداری یعنی زمان ورود جنین به شکم، شکم تان نسبت به قبل بزرگ تر می شود اما تغییرات ظاهری شما در حدی نیست که دیگران بتوانند متوجه حامله بودن شما بشوند. توصیه می شود از هفته دوازدهم برای اینکه در هنگام وود جنین به شکم به فرزندتان فشار وارد نشود از لباس های گشاد یا لباس های مخصوص زمان حاملگی استفاده کنید.

در این هفته به علت ورود جنین به شکم، رحم، مقداری از ناحیه لگن بیرون آمده است. به همین علت، فشار لگن از روی مثانه کم می شود که این فرایند منجر به برطرف شدن علایم اذیت کننده و اولیه بارداری یعنی تکرر ادرار می شود.

یکی دیگر از اتفاقاتی که ورود جنین به شکم عامل آن است، ظهور و ایجاد خط تیره ی عمودی بر روی شکم مادر است که از ناف تا استخوان ناحیه تناسلی امتداد یافته است. این خط تیره که در طی تکامل ورود جنین به شکم تیره تر نیز می شود، لینه‌آنیگرا نام دارد. دلیل ایجاد این خط در زمان ورود جنین به شکم تغییرات هورمونی بارداری و افزایش ملانین( رنگدانه سیاه در پوست) است. نگران نباشید این خط پس از زایمان به مرور زمان محو می شود.

با تغییرات هورمونی اتفاق افتاده در طی ورود جنین به شکم، شاهد ایجاد هاله های تیره رنگ در پیشانی، گونه ها و قسمت چانه از صورت، هستیم که به آن ماسک بارداری یا ملاسما می گویند. همچنین ممکن است برآمدگی های قرمز رنگی با خط های عنکبوت مانند در بخش های مختلف پوستت مانند صورت مشاهده کنیم. این برآمدگی ها در اثر  تغییرات هورمونی و بالا رفتن فشار خون که منجر به پارگی مویرگ های خونی نازک زیر پوست می شوند، پدید می آیند. این برآمدگی های قرمز رنگ نیز کاملا بی خطر اند و بعد از زایمان به مرور از بین می رود.

لطفا برای پوشاندن لکه های تیره ناشی از ورود جنین به شکم، از مواد آرایشی که پزشک سلامت آنها را تایید کرده استفاده کنید. همچنین از مکمل های روشن کننده پوست یا ویتامین A خود سرانه استفاده نکنید. شاید این  قرص ها لکه های تیره پوستتان را برطرف کنند اما باعث آسیب به کبد و صدمه به سلامتی جنین می شود. همچنین ممکن است فرایند ورود جنین به شکم را با اختلال مواجه کند.

ورود جنین به شکم

با ورود جنین به شکم و افزایش رشد آن، روند افزایش وزن مادر سریع تر می شود که بیشتر وزن افزوده شده مربوط به جنین است. برای اینکه بتوانید به درستی و به اندازه کافی وزن بگیرید و سلامت ورود جنین به شکم را تضمین کنید، مصرف میوه، سبزیجات، آجیل، کره بادام زمینی، آب میوه های طبیعی جدی بگیرید.

در تغذیه خود دقت کنید که مواد حاوی کافئین را بیش از حد مصرف نکنید، زیرا این مواد باعث اختلال در خواب، کاهش آب بدن و کاهش میزان جذب کلسیم می شود. اگر به دلیل حالت تهوع ناشی از علایم اوایل بارداری نمی توانید به درستی غذا بخورید نگران نباشید. این علایم در اوایل سه ماهه دوم بارداری و با ورود جنین به شکم برطرف می شوند.

با ورود جنین به شکم و قرار گیری کامل آن در این ناحیه، احتمال سقط خود به خودی جنین کاهش می یابد و اکنون می توانید با اطمینان خبر حاملگی خود را به اطرافیان بدهید.

در این هفته و با ورود جنین به شکم، از شدت حساسیت سینه ها و احساس خستگی کم می شود. اما برخی علایم مانند احساس سرگیجه تشدید می شود. علت ایجاد سرگیجه افت قند خون است که آن هم با مصرف مرتب وعده های غذایی و قند طبیعی تنظیم می شود.

اگر دچار سر گیجه شدید یا احساس ضعف به شما دست داد؛ هول نشوید. به آرامی بنشینید، سر خود را بین زانو ها قرار داده و چند نفس عمیق بکشید. سعی کنید اگر لباس تنگی به تن دارید آن را با لباسی گشاد تعویض نمایید. زمانی که توانستید سر پا بایستید، اولین کاری که انجام می دهید مصرف یک ماده شیرین مانند خرما یا کشمش باشد تا قند خون بدن شما را افزایش دهد.

ورود جنین به شکم

جنین هنگام ورود به شکم در کدام قسمت آن قرار می گیرد؟

اینکه بعد از ورود جنین به شکم، جنین در کدام قسمت آن قرار می گیرد به عوامل مختلفی از جمله شکل شکم، اندازه شکم و وزن جنین بستگی دارد.

اگر وزن بیشتر شکم به سمت پایین و احساس سنگینی بیشتر در قسمت پایینی یعنی به سمت ران ها باشد به احتمال زیاد جنین در قسمت پایینی شکم است. اگر شکم مادر در قسمت بالایی و زیر معده دارای حجم بیشتری بود می توان گفت احتمال حضور جنین در این قسمت بیشتر است.

هنگامی که عضلات شکم مادر دارای قدرت و نیروی انقباض زیادی باشد و مادر دارای تنه بلند باشد، اندازه شکم کوچک تر است و شکم این افراد معمولا باریک است که می‌توان گفت احتمالا جنین در قسمت جلو و بیرون قرار دارد. اگر قدرت انقباض کم باشد و عضلات ضعیف باشد و مادر دارای تنه کوتاه باشد، اندازه شکم بزرگ تر است و شکل آن عریض می شود. در این حالت جنین، پس از ورود به شکم بیشتر زمان خود را در نواحی جانبی شکم یا در پهلوها سپری می کند.

همچنین نوع تغذیه  نقش موثری در شکل و اندازه شکم  و محل قرار گیری جنین در شکم، در هنگام ورود جنین به شکم دارد. زنان دیابتی که در دوران بارداری دارای قند کنترل نشده هستند، به سرعت دچار افزایش وزن در ناحیه شکم می شوند که این امر علایم زایمان زودرس را تشدید می کند.

امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و  باعث افزایش آگاهی تان در مورد زمان ورود جنین به شکم شده باشد

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
فاطمه

خیلی خیلی ممنون از توضیحات کاملتون👏