سلامت و زیبایی

پوست خشک چیست؟

پوست خشک

پوست خشک کشیده می‌شود، گرم می‌شود و می‌سوزد. خشکی پوست می‌تواند ناراحت کننده باشد. چین و چروک‌ها با خشکی پوست عمیق شده و بافت پوست خشن می‌شوند. خوشبختانه راه حل‌ها و درمان‌های موثری برای ایجاد تعادل مجدد در این نوع پوست وجود دارد.

در این مقاله در رابطه با خشکی پوست صحبت می‌کنیم. هر آنچه را که باید در مورد علل، عوارض و علائم و همچنین راه حل‌هایی برای متعادل کردن اپیدرم و بازیابی نرمی و لطافت روزانه بدانید، بیاموزید.

پوست خشک چیست؟

پوست خشک نوعی پوست است که هم فاقد چربی یعنی همان تغذیه است و هم فاقد آب است. لایه هیدرولیپیدی آن به اندازه کافی غنی نیست و در نتیجه، سد پوستی نسبت به تهاجمات خارجی ضعیف‌تر و حساس‌تر می‌شود. در پوست خشک خارش، تحریک یا حتی قرمزی می‌تواند رخ دهد و اپیدرم را کاملاً ناراحت کننده و حتی غیر قابل تحمل کند.

خشکی پوست نه تنها به صورت مربوط می‌شود، بلکه می‌تواند نواحی مانند ساق پا، پا، آرنج (شایع)، موها، لب‌ها، دست‌ها و.. را نیز درگیر کند.

پوست خشک

تشخیص پوست خشک

آیا پوست شما خشک است یا کم آب، چطور آن را تشخیص دهیم؟ اغلب افراد این دو مسئله را اشتباه می‌گیرند. پوست خشک لزوماً کم آب نیست. تفاوت بین پوست خشک و پوست دهیدراته چیست؟

پوست خشک:

پوست خشک به اندازه کافی مواد چرب تولید نمی‌کند. این خشکی بر اثر بخشی فیلم هیدرولیپیدی در محافظت از پوست شما در برابر تهاجمات خارجی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه سد پوستی محتوای آب خود را از دست می‌دهد. زمانی که پوست شما خشک است باید صورت و بدن خود را به صورت روزانه تغذیه و آبرسانی کنید.

پوست کم آب:

پوست کم آب فاقد آب است. پوست خشک می‌تواند منجر به کم آبی پوست شود. این دو حالت پوستی کاملاً جدا نشدنی نیستند، اما دو حالت متفاوت هستند. مثلا ممکن است پوستی چرب و کم آب داشته باشید. کم آبی اپیدرم می‌تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. اگر متوجه سفت شدن موضعی فقط در نواحی خاصی از صورت شوید، اگر منافذ باز پوست دارید و اگر اپیدرم شما در معرض سرما یا گرما شدیدا قرمز می‌شود، در نتیجه پوست شما کم آب است.

به طور کل از طریق راه‌های زیر نیز می‌توان پوست خشک را تشخیص داد:

  • احساس سفتی پوست
  • قرمزی پوست
  • احساس خشن و خراش در لمس
  • خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن ، یعنی لایه برداری پوست
  • ترک ها، حتی ترک هایی که می توانند خونریزی کنند
  • فلس روی پوست (پوست تمساح)

عوامل ایجاد پوست خشک

خشکی پوست گاهی ژنتیکی است. پوست خشک معمولی ویژگی‌های نازک و حساس بودن را دارد. اما گاهی اوقات عوامل دیگری می‌توانند باعث خشکی پوست شوند:

  • افزایش سن با کاهش طبیعی تولید سبوم همراه است. به خصوص در زنان یائسه این خشکی بیشتر دیده می‌شود.
  • آب و هوای خشک
  • دمای سرد
  • قرار گرفتن در معرض باد یا نور مستقیم آفتاب
  • دمای بالای بدن
  • بهداشت بیش از حد یا تهاجمی پوست (صابون‌های نامناسب، اسکراب‌ها، مواد شوینده، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره)
  • درمان‌های دارویی خاص (درمان آکنه، اسید نیکوتین و غیره)
  • بیماری‌های خاص (نارسایی مزمن کلیه، سندرم خشک، دیابت، کم کاری تیروئید، درماتیت آتوپیک، جذام، لنفوم ، مولتیپل میلوما، HIV، پسوریازیس …).

پوست خشک

روش‌های خانگی درمان خشکی پوست

برخی از اقدامات برای جلوگیری از خشکی پوست:

  • در هوای سرد دستکش بپوشید.
  • حداقل 1.5 لیتر آب در روز بنوشید، به خصوص در صورت فعالیت بدنی، و گرمی هوا.
  • با لباس و کرم محافظ از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • در صورت انجام کارهای خانه به خصوص شست‌وشوی ظروف از دستکش استفاده کنید.
  • در طول زمستان خانه را بیش از حد گرم نکنید: درجه حرارت باید بین 18 تا 20 درجه سانتی‌گراد باشد.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید، سیگار نکشید یا الکل مصرف نکنید: این اقدامات به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.
  • از حمام کردن و دوش گرفتن خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید، بهتر است دوش با آب ولرم بگیرید.
  • روزانه یا حتی چند بار در روز کرم‌های مرطوب کننده را روی بدن از جمله پاها و دست‌ها بمالید.
  • از صابون ها یا ژل‌های دوش معطر یا الکلی استفاده نکنید.
  • لباس‌های نخی بپوشید.

درمان خشکی پوست: ماسکی با روغن زیتون و زرده تخم مرغ

ترکیب روغن زیتون و زرده تخم مرغ برای درمان خشکی پوست بسیار عالی است. روغن زیتون حاوی ویتامین E، ویتامین K و مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد. زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین A است که باعث نرمی پوست می‌شود.

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با دو زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری آب لیمو یا گلاب مخلوط کنید. با استفاده از یک پد پنبه‌ای، این مخلوط را روی تمام صورت و گردن خود بمالید. بگذارید بیست دقیقه بماند سپس با آب ولرم بشویید. بلافاصله بعد از برداشتن ماسک متوجه تفاوت خواهید شد.

درمان خشکی پوست: آب لیمو و شکر

ترکیب این دو محصول برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست ایده آل است. با این مخلوط که از کمی آب لیمو و یک یا دو قاشق شکر تشکیل شده است، می‌توانید با انجام یک ماساژ دایره‌ای سبک به مدت ده یا پانزده دقیقه پوست را لایه برداری کنید. سپس با آب ولرم آن را کاملا بشویید.

این یک درمان نرم کننده برای پوست است. لیمو یک قابض عالی و سرشار از ویتامین C به شمار می‌رود. رنگ پوست را روشن می‌کند و به نوسازی سلولی آن کمک خواهد کرد.

درمان خشکی پوست: روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین یک محصول نرم کننده، سرشار از ویتامین E است که پوست خشک را کاملا تغذیه می‌کند. مزیت این روغن این است که چرب نیست و پوست آن را خیلی راحت جذب می‌کند. همینطور پوست خشک را به خوبی هیدراته نگه می‌دارد. برای استفاده مناسب از آن، حداقل ده دقیقه یک ماساژ سبک صورت انجام دهید. ده دقیقه دیگر بگذارید بماند سپس با آب ولرم بشویید.

درمان خشکی پوست: روغن کرچک

روغن کرچک یک سد محافظ روی پوست ما در برابر صابون، آب داغ و هوای خشک زمستانی ایجاد می‌کند که این هوای خشک می‌تواند به پوست آسیب برساند. این یک قابض طبیعی عالی است که به حذف ناخالصی‌ها از پوست کمک می‌کند و همچنین یک مرطوب کننده عالی به شمار می‌رود. باید با ماساژهای کوچک روی خشک‌ترین نواحی پوست مالیده شود سپس به آرامی با آب ولرم آن را بشویید.

درمان خشکی پوست: روغن نارگیل

با روغن نارگیل به راحتی می‌توان پوسته‌هایی را که هنگام خشکی پوست ظاهر می‌شوند از بین برد. این روغن پوست را بسیار نرم‌تر و صاف‌تر می‌کند و به آن درخشندگی می‌بخشد.

فقط آن را شب، هنگام خواب بمالید و بگذارید تمام شب روی پوست بماند، سپس صبح که از خواب بیدار شدید صورت خود را بشویید. استفاده منظم هر شب از این محصول به سرعت جواب می‌دهد!

پوست خشک

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست خشک

1. از محصولاتی استفاده می‌کنید که خیلی تهاجمی هستند!

سعی کنید از تونرها یا پاک کننده‌های خشن مانند آن‌هایی که الکل دارند استفاده نکنید. بله، این محصولات پوست شما را تمیز می‌کنند، اما در عین حال می‌توانند آن را تحریک یا خشک کنند. درعوض، از یک پاک کننده ملایم با عوامل مراقبت کننده مانند ژل پاک کننده استفاده کنید.

2. پاک نکردن آرایش

همه ما می‌دانیم که رفتن به رختخواب بدون پاک کردن آرایش واقعاً توصیه نمی‌شود. این امر خطر مشکلات پوستی مانند آکنه و منافذ بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین کرم‌ها روی پوست تمیز بسیار موثرتر خواهند بود.

3. فقط در تابستان از ضد آفتاب استفاده کنید!

آفتاب برای پوست مفید است! اما نه خیلی زیاد. آیا می‌دانستید که تا 90 درصد از پیری پوست ناشی از نور خورشید است؟ یک اشتباه رایج این است که فقط در تابستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اشعه ماوراء بنفش همچنین می‌تواند هنگام ابری شدن آسمان یا از طریق پنجره به پوست شما برسد. بنابراین همیشه پوست خود را تا جایی که می‌توانید با کرم ضد آفتاب با SPF محافظت کنید. همچنین از انجام سولاریوم خودداری کنید، زیرا باعث کاهش کیفیت و کمیت کلاژن شده و منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود.

پوست خشک

4. بهداشت ضعیف

برس‌های آرایش خود را مرتب تمیز کنید، گاهی اوقات یک کیسه آرایش جدید بخرید و همیشه کرم‌های خود را محکم ببندید. استفاده غیربهداشتی از محصولات زیبایی شما باعث تحریک پوست می‌شود. همچنین سعی کنید آرایش خود را به اشتراک نگذارید، زیرا باکتری‌ها خیلی سریع پخش می‌شوند و می‌توانند به عنوان مثال باعث عفونت چشم شوند.

5. از مراقبت‌های طبیعی پوست استفاده نمی‌کنید.

ما طبیعت را دوست داریم و همه ما تمایل داریم که درمان‌های مبتنی بر مواد طبیعی را ترجیح دهیم. اما اگر پوست حساسی دارید، روغن‌های حامل گیاهان را کنار بگذارید و یا با یک متخصص پوست مشورت کنید.

6. استفاده از محصولات مراقبت پوست منقضی شده

اکثر لوازم آرایشی نیز تاریخ انقضا دارند و به همین دلیل می‌توانند فاسد شده داشته باشند. پس از تاریخ انقضا، مواد موثر آن‌ها از بین رفته و حتی ممکن است پوست شما را تحریک کنند. بنابراین از محصولاتی که برای مدت طولانی استفاده شده‌اند و تاریخ انقضا ندارند، استفاده نکنید.

7. بیش از حد اسکراب می‌کنید!

انجام مکرر اسکراب و یا همان لایه برداری پوست می‌تواند به سد طبیعی پوست آسیب برساند و پوست شما را خشک و کدر کند. حداکثر یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید. برای پوست‌های حساس هفته‌ای یک بار کافی است. همچنین از محصولات مناسب اسکراب استفاده کنید. اسکراب‌ها انواع مختلفی دارند و اسکراب بدن برای صورت مناسب نخواهد بود، زیرا پوست صورت بیش از حد حساس است.

8. پوست دهیدراته در مقابل پوست خشک

اگرچه پوست خشک و پوست کم آب ممکن است یکسان به نظر برسند، اما کاملاً متفاوت هستند و هر دو نیاز به مراقبت متفاوتی دارند. پوست خشک فاقد سبوم/چربی طبیعی و پوست کم آب فاقد رطوبت است.

معرفی محصولات مناسب پوست خشک

اگر دارای پوست خشک هستید و این مسئله آزار دهنده شده است بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک متخصص حتما محصولات مناسب پوست خشک را برای شما تجویز می‌کند. محصولات مناسب پوست خشک در بازار بسیار گسترده‌ هستند. ممکن است برخی از آن‌ها مناسب پوست شما نباشد. پزشک با بررسی نوعی خشکی پوست و میزان آن محصول مناسب را تجویز می‌کند. در نتیجه توصیه می‌شود برای درمان خشکی پوست با یک پزشک متخصص پوست در تماس باشید.

پوست خشک

سخن آخر

پوست خشک پوستی است که لایه محافظ چربی خود را از دست داده و دچار کم آبی می‌شود. خشکی پوست را می توان به صورت اساسی و ژنتیکی تعیین کرد. پوست خشک اغلب ظریف و حساس است. گاهی اوقات کمبود چربی و آب در پوست ناشی از اتفاقات بیرونی مانند خشکی آب و هوا، رعایت بهداشت بیش از حد، درمان‌های خاص، افزایش سن یا بیماری‌های خاص می‌تواند باشد.

با انجام مراقب‌های خانگی و ماسک‌هایی که قابل تهیه در خانه هستند می‌توانید پوست خود را در مقابل خشک شدن و کم آبی حفظ نمایید. همینطور محصولات مراقبتی پوست به گستردگی در بازار موجود هستند. تنها کافیست برای استفاده از آن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها