سلامت و زیبایی

راه های کنترل چربی پوست

راه های کنترل چربی پوست

بسیاری از افراد نمی‌دانند که نوع پوستشان چگونه است، یکی از انواع پوست که عوارض زیادی به همراه دارد پوست چرب است، این که پوست‌های چرب چه علائمی دارند، چگونه پوست چرب می‌شود و چه راه‌هایی برای کنترل چربی پوست وجود دارد، مباحثی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

چرا پوست چرب می‌شود؟

پوست چرب در اثر ترشح بیش از اندازه ماده‌ای به نام سبوم که در غدد چربی و در زیر پوست قرار دارد به وجود می‌آید. ماده تشکیل دهنده سبوم همان چربی طبیعی بدن است که ماده‌ای چرب و موم مانند و برای حفظ رطوبت پوست ترشح می‌شود، در صورتی که این ترشح بیش از اندازه رخ دهد پوست چرب می‌شود. برای این که از ایجاد پوست چرب جلوگیری شده و چربی پوست کنترل شود مراقبت های پوستی خاصی باید صورت گیرد که در بخش‌های بعدی به آنها می‌پردازیم.

علائم چربی پوست

از جمله مهمترین علائم پوست‌های چرب براق بودن آنها است، ضمن این که این مدل پوست‌ها بسیار مستعد باز شدن منافذ پوست و جوش و آکنه هستند، معمولا جای جوش و آکنه روی این پوست‌ها می‌ماند و تولید اسکار یا لک می‌کند. اما یکی از حسن‌های داشتن پوست چرب این است که چین و چروک و علائم پیری دیرتر روی پوست نمایان می‌شوند، پوست‌های چرب در مقایسه با سایر انواع پوست ضخیم‌تر است و به همین دلیل مقاومت بیشتری دارد، معمولا در ناحیه T حجم چربی پوست بیشتر است و منافذ باز در این قسمت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

دلایل چرب شدن پوست

چرب شدن پوست ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در این بخش شما را با برخی از آنها آشنا می‌کنیم، وقتی بتوانید دلیل چرب شدن پوست خود را مشخص کنید قادر خواهید بود تا برای  رفع چربی پوست و آثار آن اقدام کنید.

مسائل ژنتیکی

در صورتی که یکی از والدین شما دارای پوست چرب باشند به احتمال زیاد پوست شما هم چرب خواهد شد، پوست چرب از طریق ژن به فرزندان منتقل می‌شود، پس می‌توان با اطمینان گفت که یکی از مهمترین دلایل داشتن پوست چرب مسائل ژنتیکی است.

رژیم غذایی نامناسب

در حالت کلی رژیم غذایی سرشار از مواد قندی، کربوهیدرات‌ها و لبنیات می‌تواند در ایجاد پوست چرب تاثیر داشته باشد. وقتی از این محصولات غذایی استفاده بیش از اندازه داشته باشد، غدد ترشح چربی پوست را فعال می‌کنید و به این ترتیب پوست شما شروع به چرب شدن می‌کند.

تغییرات هورمونی

یکی دیگر از دلایل چربی پوست تغییرات هورمونی است، آندروژن‌ها وظیفه تولید چربی را به عهده دارند، نوسان در تولید آندروژن می‌تواند به افزایش تولید چربی پوست منجر شده و نهایتا پوست چرب را ایجاد کند، این اتفاق به ویژه در دوران عادت ماهانه، بارداری و یائسگی رخ می‌دهد. از جمله دلایل دیگری که به تغییرات هورمونی می‌انجامد استرس زیاد و بیماری است.

عوامل محیطی

رطوبت و هوای گرم باعث می‌شود که پوست چربی بیشتری تولید کند، اما در هوای سرد و خشک به دلیل از دست رفتن رطوبت پوست، غدد چربی سعی می‌کنند چربی بیشتری تولید کنند.

راه های کنترل چربی پوست

استفاده زیاد از لوازم آرایش

یکی از مهمترین نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که لوازم آرایشی انتخاب کنید که متناسب با پوست شما باشد، وقتی لوازم آرایش بی‌کیفیت و یا بدون تناسب با نوع پوست خود استفاده می‌کنید باعث می‌شود که پوست چربی بیشتری تولید کند، به ویژه اگر محصولاتی که برای پوست‌های مختلط یا خشک تولید شده‌اند استفاده کنید غدد چربی را برای ترشح بیشتر تحریک می‌کنید.

شستشوی بیش از اندازه

معمولا کسانی که پوست چرب دارند سعی می‌کنند با استفاده از شوینده‌های قوی صورت خود را تمیز کنند، شستشوی شدید صورت با وسایلی چون لیف یا استفاده از لایه بردارها باعث می‌شود که رطوبت پوست به طور کامل از بین رفته و نهایتا غدد چربی پوست ترشح بیشتری داشته باشند تا جای رطوبت از دست رفته را بگیرد.

مصرف داروهای خاص

معمولا مصرف قرص‌های خوارکی ضد بارداری و یا سایر داروهای جایگزین هورمون باعث افزایش ترشح چربی در پوست می‌شوند، یکی دیگر از داروهایی که به چرب شدن پوست می‌انجامد داروهای استروئیدی هستند، گاهی اوقات مصرف برخی داروها باعث خشک شدن پوست و نهایتا ترشح بیشتر چربی برای حفظ رطوبت پوست می‌شوند.

چگونه چربی پوست را کنترل کنیم

اگر پوست شما چرب است باید روش‌های کنترل کردن مقدار چربی پوست را بدانید. این روش‌ها کمک می‌کند تا از عوارض ناخواسته پوست‌های چرب در امان بمانید. در این بخش برخی راه‌کارها برای کمک به کنترل چربی پوست را برایتان شرح می‌دهیم.

ماسک صورت استفاده کنید

از عوارض مهم چربی پوست ایجاد لکه‌های پوستی، جوش سر سیاه، جوش سرسفید، آکنه و منافذ باز پوستی است، استفاده از ماسک صورت مناسب به صورت هفتگی کمک می‌کند تا پوست بهتری داشته باشید. ماسک‌هایی مثل ماسک لیمو، خاک رس و جو دو سر به بهبود شرایط پوست چرب کمک می‌کند، باعث رفع چربی اضافی پوست می‌شود و استفاده از آنها به عنوان ماسک از جمله پرطرفدارترین راه‌های کنترل چربی پوست محسوب می‌شود.

خرید ماسک ورقه ای

برای خرید ماسک ورقه ای صورت کلیک کنید

پوست را مرتب با مواد شوینده مناسب بشویید

توجه داشته باشید که داشتن پوست تمیز یک حسن است اما شستشوی بیش از اندازه صورت از جمله دلایل چرب شدن پوست محسوب می‌شود. در صورتی که پوست خود را با روش‌های صحیح و مواد شوینده مناسب بشویید مشکلی ایجاد نمی‌شود. اگر هر روز پوست خود را چندین بار بشویید مطمئنا نتیجه عکس خواهیدگرفت. باید برای شستشوی پوست صورت از پاک کننده صورت ملایم استفاده کنید که باعث خشکی پوست نمی‌شود. ضمنا به این موضوع توجه داشته باشید که برای شستشوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید، سپس با حوله به آرامی آن را خشک کنید. استفاده از آب بسیار داغ باعث خشکی بیش از اندازه پوست و در نتیجه ترشح بیشتر چربی می‌شود.

خرید شوینده صورت

برای خرید شوینده پوست کلیک کنید

آبرسانی به پوست را فراموش نکنید

از جمله اصولی‌ترین روش های مقابله با پوست چرب آبرسانی به پوست است، افرادی که دارای پوست چرب هستند می‌توانند به جای استفاده از کرم روز یا شب از کرم‌های آبرسان استفاده کنند، این کرم‌ها باعث می‌شود که احتمال ابتلا به چین و چروک یا افتادگی پوست و ایجاد لک‌های تیره نیز کاهش پیدا کند، بسیاری از کرم‌های شب حاوی محصولات ضد پیری مثل رتینول، ال اچ ای، گلیکولیک اسید و هیالورونیک اسید هستند، این مواد شیمیایی کمک می‌کند تا پوست جوان و شاداب‌تری داشته باشید.

راه های کنترل چربی پوست

محصولات حاوی رتینول مصرف کنید

رتینول یک ترکیب مناسب که باید در برنامه‌ریزی روتین مراقبت‌های پوستی خود آن را استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از محصولات حاوی رتینول عصر است، این ماده به رفع علائم پیری پوست و بافت زبر پوست را از بین می‌برد. از آنجایی که رتینول یک ترکیب بسیار قوی است، باید گاهی اوقات از آن استفاده کنید تا شاهد عوارض معکوس حاصل از آن نباشید.

سرم رتینول لیفتینگ بریلی

سرم رتینول لیفتینگ بریلی

محصولات آرایشی فاقد چربی استفاده کنید

اگرچه پوست‌های چرب دارای چربی بیش از اندازه هستند با این وجود باید آبرسانی شوند، بنابراین بهتر است که از محصولات آبرسان فاقد چربی برای این منظور استفاده کنید، ضمن این که ضد آفتاب‌ها، کرم پودرها و سایر محصولات پوستی نیز باید به صورت فاقد چربی انتخاب شوند.

مصرف تونر را فراموش نکنید

مصرف تونر می‌تواند اثرگذاری فوق العاده‌ای روی کنترل چربی پوست داشته باشد، تونرها PH سطح پوست را متعادل می‌سازند و بافت آن را تلطیف می‌کنند، باید از تونری استفاده کنید که مخصوص پوست چرب تولید شده و باعث خشکی پوست شما نشود.

نکات مهمی که باید به آنها توجه کنید

در این بخش قصد داریم به صورت خلاصه و جمع‌بندی شده به برخی نکات اشاره کنیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید مراقبت های بهتری از پوست چرب خود داشته باشید.

  • پوست خود را با شوینده مناسب به صورت روزانه دوبار ( صبح و شب) شستشو دهید، شستشوی زیاد پوست باعث خشکی پوست و نهایتا چربی بیشتر می‌شود.
  • مصرف مرطوب کننده‌های فاقد چربی را بعد از شستشو فراموش نکنید، تامین رطوبت سطحی پوست کمک می‌کند که فعالیت غدد چربی پوست کمتر شود.از اسکراب یا لایه بردارها استفاده نکنید، این محصولات نهایتا موجب خشکی پوست و ترشح بیشتر غدد چربی در سطح پوست می‌شود.
  • استفاده از تونر را به ناحیه T صورت محدود کنید، استفاده از آن در سایر نواحی صورت باعث خشک و پوسته شدن پوست می‌شود.
  • از دست‌کاری کردن جوش‌ها یا تخلیه جوش‌های سرسیاه خودداری کنید، این کار باعث ایجاد اسکار جای جوش روی پوست می‌شود.
  • حتما از مواد آرایشی بسیار مرغوب و مناسب برای پوست چرب استفاده کنید، به ویژه موادی چون مرطوب کننده، ضد آفتاب، کرم پودر و … که با سطح پوست ارتباط دارند باید حتما برای پوست چرب طراحی شده باشند.
  • نوشیدن آب فراوان در طول روز کمک می‌کند تا پوست شاداب داشته باشید و همچنین از خشک شدن پوست و نهایتا ترشح چربی زیاد جلوگیری می‌کند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از صرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

خرید تونر صورت

برای خرید تونر صورت اینجا کلیک کنید

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با بیان نکات مهم و کاربردی در مورد روش شناخت  و مراقبت  از پوست‌های چرب شما را در داشتن یک پوست کاملا شاداب و با طراوت یاری کنیم. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌تواند به کنترل چربی پوست و کاهش عوارض آن کمک کرد.