سلامت و زیبایی

آموزش وکس در خانه

آموزش وکس در خانه

یکی از روش‌های رایج، که امروزه برای از بین بردن موهای زائد در نواحی مختلف بدن از آن استفاده می‌شود وکس کردن است که به آن موم انداختن نیز گفته می‌شود. با استفاده از این روش، ماده‌ای به نام موم و یا وکس wax به کار گرفته می‌شود. بنابراین با استفاده از این ماده و با انجام چند مرحله، موهای زائد در بدن از بین می‌روند. اجرای ساده این روش و نقش آن در از بین بردن موهای اضافی، باعث شده تا استفاده از آن افزایش قابل توجهی پیدا کند. در حال حاضر بسیاری از آرایشگاه‌ها به انجام این کار اقدام می‌کنند. اما وکس موهای زائد، علاوه بر سالن‌های آرایشی، می‌تواند در خانه نیز انجام شود و همان کیفیت را داشته باشد. در این مقاله قصد داریم مراحل آموزش وکس در خانه را به طور کامل توضیح دهیم و در نهایت مراحل تست حساسیت وکس را مطرح نماییم.

مواد لازم برای انجام وکس

برای اجرای این روش لازم است در ابتدا مواد و لوازمی را که احتیاج داریم، فراهم کنیم. این مواد عبارتند از: هیتر برای گرم کردن ماده وکس، وکس، آبسلانگ، پد آرایشی، پاک کننده پوست قبل از انجام عملیات وکس، اسپری خشک کننده وکس، لوسیون پس از انجام کار.

مراحل انجام وکس در خانه

آماده سازی پوست قبل از وکس

این مرحله، گامی است که به طور معمول، مورد غفلت قرار می‌گیرد و عده زیادی از افراد نسبت به اجرای این گام بی تفاوت هستند. در حالی که آماده سازی پوست قبل از انجام این کار، یکی از مهم‌ترین مراحل وکس کردن است. برای دستیابی به این منظور لازم است در ابتدا و به طور کامل به این اطمینان دست یابید که پوست محل مورد نظرتان کاملا تمیز است و هیچ گونه آلودگی و یا ذرات اضافی بر روی آن وجود ندارد. بنابراین می‌توانید ابتدا پوست محلی که قرار است بر روی آن وکس را انجام دهید، با یک پاک کننده ملایم به طور کامل شستشو دهید.

قرار دادن یخ بر روی پوست

لازم است قبل از انجام وکس کردن، یعنی حدود 10 تا 15 دقیقه مانده به انجام وکس و موم کشیدن، چند تکه یخ را روی پوست محل مورد نظر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا پوست شما پس از موم انداختن، جوش نزند.

بلندی موهای پوست به میزان کافی

برای اینکه بتوانید با استفاده از روش وکس کردن، نتیجه بهتری را از حذف موهای زائد خود به دست آورید بهتر است اجازه دهید تا موهای ناحیه‌ای که تمایل به وکس آن را دارید به اندازه کافی بزرگ شود. برای این منظور لازم است موهای شما به طور حداقل، در حدود 5 میلی متر باشند تا نتیجه بهتری حاصل شود. چراکه موهایی که کم‌تر از این میزان طول داشته باشند به وکس نخواهند چسبید و از ریشه در آورده نخواهند شد. از طرف دیگر، موهای کوتاه به طور معمول، محکم‌تر هستند و امکان جدا نشدن آن‌ها از سطح پوست وجود دارد.

لایه برداری پوست با اسکراب

در این مرحله لازم است ناحیه مورد نظر پوست خود را 2 ساعت پیش از انجام وکس کردن، با استفاده از اسکراب، لایه برداری کنید. این کار باعث می‌شود تا سلول‌های مرده بر روی سطح پوست شما از بین بروند. از طرف دیگر انجام این کار باعث می‌شود تا مواد وکس به راحتی بتوانند به موهای شما متصل شوند. به ویژه در زمانی که قرار است به صورت ناگهانی، وکس را از روی پوست خود جدا کنید پوست شما دچار آسیب نخواهد شد. اما لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از لایه بردار، نباید در زمانی چسبیده و یا نزدیک به وکس کردن باشد چراکه باعث می‌شود که پوست شما دچار التهاب گردد و از طرف دیگر به تحریک پذیری بیشتر آن و حساسیت این ناحیه منجر خواهد گشت.

آموزش وکس در خانه

شستن پوست و خشک کردن آن

قبل از انجام وکس، لازم است پوست محل مورد نظر خود را به طور کامل با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید. توجه داشته باشید که پوست، باید کاملا خشک باشد. بسیاری از افراد در این مرحله از پودر بچه استفاده می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند که پوستشان خشک شده است. از طرف دیگر استفاده از پودر بچه باعث می‌شود تا چربی این ناحیه نیز به طور کامل از بین برود و آماده وکس کردن شود.

لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که وکس کردن روشی است که ممکن است باعث درد شما شود بنابراین می‌توانید قبل از انجام این روش و برای اینکه کم‌تر دچار درد شوید، از مسکن استفاده کنید.

گرم کردن وکس

قالب‌های وکس به صورت آماده در بازار موجود است و عصاره‌های مختلفی نیز دارد. بنابراین می‌توانید وکس مورد نظر خود را خریداری نمایید.

برای استفاده از وکس لازم است در ابتدا آن را گرم کنید. پس از انجام این کار، موم به شکل مایع در خواهد آمد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که هر چه موم، نرم‌تر باشد باعث می‌شود تا عملیات موم اندازی به نحو تمیزتر و راحت‌تری انجام شود. از طرف دیگر لازم است قبل از استفاده از وکس و قبل از اینکه آن را روی پوست خود قرار دهید از میزان حرارت آن، اطمینان حاصل کنید. این نکته را در نظر بگیرید که وکس نباید بیش از حد گرم باشد که باعث سوختن پوست شما شود و تاول بزند و نه باید سرد باشد. درجه حرارت وکس باید تا 60 درجه سیلیسیوس باشد.

کشیدن وکس بر روی موهای زائد

در این مرحله لازم است از کاردک خود استفاده کنید و با استفاده از آن، موم را در جهت رشد موهای بدنتان بکشید. این لایه از موم باید به صورت یکنواخت و نازک، تمامی بخش مورد نظر شما را در بر بگیرد و آن را پوشش دهد. از طرف دیگر هر چه موم مورد استفاده در این گام، نازک‌تر باشد نتیجه بهتری در از بین بردن موهای اضافی برای شما حاصل خواهد شد.

چسباندن پارچه و یا نوار پارچه‌ای بر روی وکس

در این گام و پس از اینکه اطمینان کردید که وکس، به طور کامل و یکنواخت بر روی پوست ناحیه مورد نظرتان قرار داده شده و پهن شده است، می‌توانید از یک پاچه و یا نوار پارچه‌ای استفاده کنید. لازم است پارچه را بر روی موم‌های پخش شده بر روی سطح پوست قرار دهید و آن را به صورتی کاملا صاف و منظم، بر روی موم‌ها بچسبانید. چندین بار این پارچه را صاف کنید تا مطمئن شوید که به طور کامل به موم‌ها چسبیده است. در این مرحله لازم است تا بخش انتهایی پارچه را به صورت باز بگذارید و به وکس نچسبانید. پس از اینکه وکس، خشک شد که در حدود چند ثانیه طول می‌کشد به مرحله بعد می‌روید.

کشیدن ناگهانی پارچه

در اجرای این مرحله از وکس زدن لازم است تا بخش انتهایی پارچه را که به صورت آزاد قرار داده بودید و به وکس چسبانیده نشده بود را در دست بگیرید و آن را به صورتی محکم و درست بر خلاف جهت رویش موهایتان بکشید. لازم است بدانید که اجرای این حرکت، هم باید سرعت بالایی داشته باشد و هم به میزان کافی محکم باشد و به صورت موازی با پوست بدن انجام شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه پارچه را با سرعت بالاتری از پوست خود جدا کنید موهای بیشتری را از بین خواهید برد.

پاک کردن باقی مانده وکس از روی پوست

پس از جدا کردن پارچه از روی پوست شما، مقداری از وکس بر روی پوست باقی مانده است. بنابراین لازم است این میزان از وکس را نیز پاک کنید. برای این منظور می‌توانید از روغن‌های مخصوص انجام این کار استفاده کنید. چرا که مواد وکس، با آب پاک نمی‌شوند. از طرف دیگر استفاده از این روغن‌ها باعث می‌شود تا بعد از انجام وکس، پوست شما کاملا تمیز شود و از طرف دیگر درد آن نیز تسکین پیدا کند.

آموزش وکس در خانه

چگونه بفهمیم به مواد وکس حساسیت داریم؟

یکی از نکاتی که لازم است قبل از اجرای وکس در نظر داشته باشید این است که بدن و پوست بعضی از افراد نسبت به مواد موجود در وکس حساسیت نشان می‌دهد. در این صورت، پوست این افراد پس از استفاده از وکس، ملتهب می‌شود و یا قرمزی در آن دیده می‌شود و یا جوش می‌زند و چند روز به این حالت باقی خواهد ماند. بنابراین قبل از انجام این روش لازم است مراحل تست حساسیت را نیز انجام دهید و پس از اطمینان از اینکه حساسیت ندارید به وکس کردن اقدام کنید.

تست حساسیت به وکس

در این شیوه می‌توانید از وکس سرد استفاده کنید و لایه‌ای نازک از این ماده را به پشت آرنج خود بمالید. این میزان از مواد وکس، باید به اندازه یک سکه باشد و درست در ناحیه‌ای از دست که سرم به آنجا وصل می‌شود، مالیده شود. پس از انجام این کار در صورتی که کم کم احساس خارش، به شما دست داد و یا سوزش و قرمزی را در این ناحیه احساس کردید لازم است حتما به آرامی وکس را از روی پوست خود بردارید و محل را نیز با آب سرد به طور کامل شستشو دهید. نتیجه این تست به این ترتیب است که شما و پوست‌تان نسبت به مواد وکس حساسیت دارید و باید از روش دیگری برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها