سلامت و زیبایی

آیا پوست چرب هم نیاز به سرم دارد؟

آیا پوست چرب هم نیاز به سرم دارد؟

مقدمه

تصور کنید از حمام می‌آیید، به آینه نگاه می‌کنید، در حالی که همین پنج دقیقه پیش صورت خود را با صابون و انواع شوینده‌های صورت شسته‌اید، می‌بینید که پوستتان هم چنان چرب است و برق افتاده.

کلافه می‌شوید، قطعاً با خود می‌گویید که:

“این پوست الان دیگر چه نیازی به مرطوب کننده دارد؟ این که خودش خیس و چرب است! آب‌رسان بزنم که چه؟ پول خودمو ریختم دور! ولش کن! ” آها! ولش کن، دقیقاً اشتباه شما همین است.

اگر پوست شما روزبه‌روز چرب‌تر می‌شود و شما تصور می‌کنید که استفاده از سرم و آب‌رسان و محصولات دیگر باعث چرب‌تر شدن پوست شما می‌شود، باید بگوییم که شما اشتباه محض می‌کنید.

بد نیست بدانید که بسیاری از مواد فعال در سرم‌ها و به خصوص سرم آب‌رسان پوست چرب، برای کاهش علائم پوست چرب بسیار مناسب هستند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا به بررسی پوست چرب بپردازیم و سپس درباره‌ی سرم مناسب پوست‌های چرب با هم گفت و گویی داشته باشیم تا بتوانیم با انتخاب یک روتین پوستی سالم چربی پوست را کنترل کرده و آن را به تعادل برسانیم.

یک پوست چه زمانی چرب است؟ چطور تشخیص دهیم که پوستمان چرب است؟

پوست چرب زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی پوست سبوم بیش از حد ایجاد کنند. سبوم ماده مومی و روغنی است که از پوست محافظت و آب‌رسانی می‌کند.

سبوم برای سلامت پوست بسیار مهم است. با این حال، سبوم زیاد می‌تواند منجر به چربی پوست، مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش و آکنه شود. مدیریت پوست چرب اغلب به شخصی احتیاج دارد که مراقبت منظم از پوست را به صورت عادت درآورده است.

اگر می‌خواهید بفهمید که پوستتان چرب است یا نه، ببینید این نشانه‌ها را دارید یا نه:

  • به نظر می‌رسد پوست شما همیشه درخشان است. ممکن است متوجه شوید که محصولات آرایش و مراقبت از پوست همیشه مطابق میل شما برای مدت طولانی باقی نمی‌مانند و سریع برق افتاده یا می‌ریزند.
  • منافذ پوستتان غیرطبیعی و بزرگ است.
  • برای تشخیص از حمام که آمدید، به پوست خود مطلقاً هیچی نزنید، بعد از گذشت ده دقیقه، با دقت بررسی کنید و ببینید آیا برق و چربی روی پوست خود می‌بینید یا نه.

معمولاً در ناحیه‌ی T زون صورت این مقدار به حداکثر می‌رسد. اگر این‌طور بود، پس پوست شما چرب است.

ولی اگر پوست شما خشکی زد و پوسته، پوسته شد، پوستتان خشک بوده و اگر هیچ کدام اتفاق نیفتاد، شما پوستی معمولی دارید.

پوست چرب

پوست چرب انعطاف‌پذیر است، نسبت به پوست خشک دیرتر چروک می‌شود و علائم پیری در آن دیرتر ظاهر می‌شوند و بندرت از حساسیت رنج می‌برد، با این حال، کلافه کننده بوده و ظاهر زیبایی ندارد و سبب آکنه می‌شود.

باید بدانید، پوست دهیدراته با پوست خشک متفاوت است.

پس اگر پوست شما چرب است، دلیل نمی‌شود که آب کافی هم داشته باشد. چرا که سبوم با آب متفاوت است. در حقیقت، پوست خشک یک نوع از انواع پوست است ولی کم‌آبی پوست یک مشکل پوستی است. کم آبی پوست ناشی از عوامل خارجی است.

گاهی اوقات پوست چرب است زیرا در واقع فاقد روغن طبیعی خود است (شاید به دلیل تمیز کردن زیاد یا لایه برداری) و بدن برای جبران یک عالمه سبوم تولید می‌کند.

گاهی اوقات پوست چرب به خاطر عوامل ژنتیکی است یا نتیجه زندگی در آب و هوای گرم یا مرطوب است. جلوگیری از پوست چربی که در اثر ژنتیک این‌گونه ایجاد شده، دشوار است.

حتی کنترل پوست چرب ناشی از تغییرات در هورمون‌ها نیز دشوار است. بهترین پیشگیری برای پوست چرب این است که فرد یک روتین مراقبت از پوست را به طور منظم پیدا کند و به آن پایبند باشد.

هنگامی که پوست چرب ایجاد می‌شود، پنهان کردن آن با آرایش می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، برخی از محصولات، به ویژه محصولات دارای روغن و نه بر پایه‌ی آب، می‌توانند علائم را بدتر کرده یا منافذ پوست را مسدود کنند.

اما این روش صرفاً یک روش موقتی است و بعد از آن شما باز با یک پوست چرب و ریسک جوش‌های ناجور سروکار دارید.

بسیاری از افراد همچنین می‌گویند رژیم غذایی آنهاست که پوستشان را چرب می‌کند. رژیم غذایی می‌تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند، همچنین جلوگیری از غذاهای چرب و چربی‌های ترانس، و داشتن یک رژیم غذایی کامل از غذاهای مفید کمک زیادی به داشتن پوست خوب می‌کند.

پوست چرب و مرطوب کننده‌ها

پوست چرب و مرطوب کننده‌ها

در حالی که بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند از ترس چرب به نظر رسیدن پوست خود از مواد مرطوب کننده دور می‌شوند، استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب می‌تواند به نفع این نوع پوست باشد.

برای افرادی که پوست بسیار چربی دارند، یک مرطوب کننده بدون روغن می‌تواند پوست را مرطوب و محافظت کند، بدون اینکه آنها احساس چربی نمایند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا می‌تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان آکنه و پوست چرب باشد. برخی از ترکیبات موجود در آلوئه‌ورا می‌توانند به طور طبیعی بر روی پوست اثر کنند.

این مطالعه خاطر نشان کرد که یک محصول باید حداقل 10 درصد آلوئه‌ورا در آن داشته باشد تا یک مرطوب کننده مؤثر باشد.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه‌ورای خالص را برای مرطوب سازی انتخاب می‌کنند، اما باید از مواد مخفی در ژل خالص آلوئه‌ورا، به خصوص الکل غیر دناته که می‌تواند پوست را خشک و تحریک کند، آگاه باشند.

سرم پوست چرب

سرم یک محصول مراقبت از پوست است که پس از تمیز کردن و استفاده از تونر، و قبل از مرطوب کننده استفاده می‌شود.

این محصول ژل مانند یا مایع معمولاً در یک بطری یافت می‌شود و مقادیر زیادی از مواد خاص مانند اسید هیالورونیک، اسید سالیسیلیک، اسید آلفا هیدروکسی (AHA) یا ویتامین C را به پوست می‌رساند و سبب آبرسانی پوست می‌شود.

فرمول سرم با فرم مرطوب کننده متفاوت است زیرا ماده اول فقط شامل موادی است که پایه‌ی آن‌ها آب و سایر موارد بوده، ولی مرطوب کننده‌ها حاوی آب، روغن و موادی هستند که این دو را به هم متصل می‌کنند.

چرا سرم پوست‌های چرب آن‌قدر مورد تأکید ما است؟

خصوصیاتی که سرم را از مرطوب کننده‌ها متمایز کرده، آن را برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب می‌کند. در یک کلام، استفاده از سرم مناسب پوست‌های چرب بهتر از مرطوب کننده است. چون:

  • سرم‌ها سبک هستند و به راحتی جذب می‌شوند.
  • سرم‌ها عمیق‌تر از بسیاری از مواد مرطوب کننده نفوذ می‌کنند.
  • فرمول یک سرم، از نظر ماهیت، بیشتر روی هیدراتاسیون (آب‌رسانی) متمرکز است. سرم آب‌رسان پوست چرب، پوست را آبرسانی کرده و باعث کنترل چربی پوست می‌شود و در عین حال آن را چرب‌تر هم نمی‌کند.

این فوایدی که ذکر شد مطابقت دقیق با نیازهای پوست چرب دارد. در حقیقت، برای روتین روزمره مراقبتی از پوست به خصوص در تابستان، توصیه می‌کنیم فقط صبح از سرم استفاده کرده و مرطوب کننده را شب استفاده نمایید.

بهترین سرم برای پوست چرب

بهترین سرم برای پوست چرب

سرم‌ها منبع خوبی از مواد غلیظ هستند. خواهید فهمید که بسیاری از سرم‌ها حاوی مقدار بیشتری از مواد فعال کننده نسبت به مرطوب کننده‌ها هستند.

این یک فرمولاسیون آگاهانه و مبتنی بر این واقعیت است که سرم‌ها می‌توانند مواد را به لایه‌های عمیق پوست، جایی که مواد فعال بیولوژیک درگیر هستند، برسانند.

سرم‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند، برای پوست‌های چرب مرطوب کننده‌ی خوبی هستند. از سرم‌های سنگین، روغنی یا حاوی روغن دانه‌های گیاهی زیاد خودداری کنید.

دکتر سندی اسکوتنیکی، متخصص پوست و نویسنده کتاب “فراتر از صابون” می‌گوید: سرم‌های حاوی AHA می‌توانند برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه مفید باشند.

ما دو ماده فعال کننده بر پایه آب را بیش از همه برای پوست چرب توصیه می‌کنیم:

  • ویتامین B3، همچنین به عنوان نیاسینامید شناخته می‌شود.
  • ویتامین سی

اگر پوست شما کم آب یا به اصطلاح دهیتراته باشد، بدن شما ممکن است تشخیص دهد که پوستتان خشک است. یعنی نفهمد که پوست چربی داشته، ولی آب ندارد.

برای همین شروع به تولید مقدار بیشتری سبوم می‌کند، این امر سبب می‌شود پوست شما نه تنها از کم آبی نجات پیدا نکند، بلکه پیوسته چرب‌تر و چرب‌تر نیز بشود. به خاطر همین، استفاده از سرم آب‌رسان پوست چرب بسیار واجب است و تا حدی می‌تواند چربی پوست را کنترل کند.

آیا پوست چرب هم نیاز به سرم دارد؟

برای انواع پوست‌های چرب، مبارزه برای مرطوب نگه داشتن پوست بدون افزایش درخشش و چربی آن می‌تواند یک مبارزه‌ی بی پایان باشد.

از یک طرف، شما می‌دانید که مرطوب نگه داشتن پوست کلید سالم و متعادل نگه داشتن آن است، اما از طرفی بسیاری از کرم‌های صورت حاوی مواد سنگین و روغن‌های زیادی هستند که به خوبی با پوست شما سازگاری ندارند.

فرمول‌های ژل سبک سرم آب‌رسان پوست چرب، تمایل دارند به خوبی با پوست چرب کار کنند زیرا پایه آن‌ها آب بوده، به همین دلیل است که گاهی اوقات به ژل‌های آب‌رسان شناخته می‌شوند.

از طرف دیگر، بیشتر کرم‌ها و لوسیون‌ها دارای روغن هستند و به همین دلیل اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید باید کاملاً از آن‌ها فرار کنید و دور شوید!

هنگام خرید یک سرم مناسب پوست‌های چرب، به دنبال موادی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین برای آب‌رسانی و مرطوب سازی پوست بدون گرفتگی منافذ پوست باشید.

اگر به مواد دیگری برای جلوگیری از درخشش پوست نیاز دارید، می‌توانید به دنبال فرمولی باشید که شامل موادی با خاصیت قابض طبیعی مانند فندق جادوگر، عصاره انار، ویتامین B3، ویتامین سی و پای شیر باشد.

موادی مانند عصاره گیاه بید و گلاب نیز می‌توانند به تعادل پوست کمک کرده و تولید روغن اضافی را کاهش دهند، در حالی که BHA مانند اسید سالیسیلیک می‌تواند با لایه برداری ملایم و پاک‌سازی منافذ از باکتری‌ها، آلودگی‌ها و روغن، از بروز آکنه جلوگیری کرده و آنها را درمان کند.

منبع

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها