دانستنی های سلامت زنان

بررسی تمام دلایل پریود نامنظم

دلایل پریود نامنظم

بسیاری از خانم ها در سنین باروری دچار دلایل پریود نامنظم و این عارضه می شوند. سیکل قاعدگی شما از اولین روز آخرین قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی شما محاسبه می شود. اگر فاصله بین دو قاعدگی شما بیش از 38 روز باشد یا مدت آن متفاوت باشد، نامنظم در نظر گرفته می شود. دلایل پریود نامنظم بسیار متفاوت اند، از عدم تعادل هورمونی گرفته تا سایر بیماری های زمینه ای، و باید توسط پزشک شما ارزیابی شود. در این مقاله به بررسی دلایل پریود نامنظم می پردازیم.

پریود نامنظم چیست؟

پریود یا قاعدگی بخشی از چرخه قاعدگی است که در آن آندومتر که پوشش داخلی رحم است، ریخته می شود. این به صورت خونریزی از رحم است که از طریق واژن آزاد می شود. پریودها معمولاً در دوران بلوغ، بین سنین 10 تا 16 سالگی شروع می شود و تا یائسگی، یعنی زمانی که زن 45 تا 55 ساله است، ادامه می یابد. علائم چرخه قاعدگی حدود 28 روز طول می کشد، اما بسته به فرد می تواند از 24 روز تا 35 روز متغیر باشد. اکثر زنان سالانه بین 11 تا 13 دوره قاعدگی دارند. خونریزی معمولاً حدود 5 روز طول می کشد، اما این نیز می تواند از 2 تا 7 روز متفاوت باشد. هنگامی که قاعدگی برای اولین بار شروع می شود، ممکن است تا ۲ سال طول بکشد تا یک چرخه منظم ایجاد شود. پس از بلوغ، قاعدگی اکثر زنان منظم است. مدت زمان بین هر دوره مشابه است.

برخی از زنان، زمان بین قاعدگی های ماهانه شان و مقدار خون ریخته شده در هر ماه به طور قابل توجهی باهم متفاوت است. طول طبیعی سیکل قاعدگی یک زن 28 روز است، اما این در بین افراد متفاوت است. قاعدگی نامنظم زمانی است که طول سیکل بیش از 35 روز باشد یا مدت آن متفاوت باشد. بنابراین اگر طول چرخه قاعدگی شما (فاصله بین شروع دوره های شما) مدام تغییر کند، پریودهای نامنظم دارید. قاعدگی شما ممکن است زود یا دیر بیاید. چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28 روز طول می کشد، اگرچه طبیعی است که کمی کوتاه تر یا طولانی تر از این باشد و نمی توان سریعا گفت که دچار دلایل پریود نامنظم هستید. پس از بلوغ، بسیاری از زنان یک چرخه منظم با مدت زمان مشابه بین دوره های قاعدگی ایجاد می کنند. اما غیر معمول نیست که هر بار چند روز تغییر کند. اگر در مقدار جریان خون تغییراتی ایجاد شود، یا اگر لخته هایی به قطر بیش از 2.5 سانتی متر ظاهر شوند، این نیز می تواند از دلایل پریود نامنظم در نظر گرفته می شود.

دلایل پریود نامنظم

پریودهای نامنظم که الیگومنوره نیز نامیده می شود، در صورت تغییر در روش پیشگیری از بارداری، عدم تعادل هورمونی، تغییرات هورمونی در حوالی زمان یائسگی و تمرینات استقامتی ممکن است رخ دهد. درمان دلایل پریود نامنظم در دوران بلوغ و حوالی یائسگی معمولاً ضروری نیست، اما اگر دلایل پریود نامنظم در طول سال های باروری رخ دهد، توصیه های پزشکی ممکن است ضروری باشد.

بررسی تمام دلایل پریود نامنظم

علل احتمالی زیادی برای پریود نامنظم وجود دارد. گاهی اوقات این علل پریودی نامنظم ممکن است برای شما عادی باشند. بنابراین احتمال دارد فکر کنید که این بروز دلایل پریود نامنظم ناشی از مشکلی نیست و بر اساس این باور غلط، کارهایی را انجام دهید که دلایل پریود نامنظم را تشدید کند. پس بهتر است برای بررسی دلایل پریود نامنظم به پزشک مراجعه کنید.

برخی از دلایل پریود نامنظم مربوط به تغییرات هورمونی است. دو هورمون موثر بر قاعدگی استروژن و پروژسترون هستند. این ها هورمون هایی هستند که چرخه را تنظیم می کنند. میزان این هورمون ها در دوران بلوغ، یائسگی، بارداری و زایمان و شیردهی دست خوش تغییر می شوند و دلایل پریود نامنظم را به وجود می آورند. در دوران بلوغ، بدن دستخوش تغییرات اساسی می شود. ممکن است چندین سال طول بکشد تا استروژن و پروژسترون به تعادل برسند و دلایل پریود نامنظم در این زمان رایج است.

  • بارداری

یکی از دلایل پریود نامنظم بارداری است. بارداری ممکن است باعث شود پریود خود را از دست بدهید یا لکه بینی را تجربه کنید. سایر علائم بارداری اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • حساسیت به بوها
  • سوزن سوزن شدن
  • حساسیت سینه
  • خستگی

دلایل پریود نامنظم

اگر پریود نشدید یا متوجه تغییراتی در قاعدگی خود شدید و  قبل از آن رابطه جنسی داشتید، می‌توانید تست بارداری را در خانه انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید تا از باردار بودن خود مطلع شوید. اگر احتمال می دهید که باردار هستید اما درد شدید و خنجر مانندی در لگن یا شکم احساس می کنید که بیش از چند دقیقه طول می کشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا مطمین شوید که حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین رخ نداده باشد.

  • استفاده از قرص های ضد بارداری برای پیشگیری از بارداری

کنترل بارداری هورمونی به وسیله قرص های هورمونی ضد بارداری و دستگاه های داخل رحمی حاوی هورمون (IUD) می توانند از دلایل پریود نامنظم باشند. قرص های ضد بارداری ممکن است باعث ایجاد لکه بینی در بین دوره های قاعدگی نیز شوند و منجر به پریودهای کوتاه مدت شوند. هنگامی که یک زن برای اولین بار از قرص های ضد بارداری استفاده می کند، ممکن است خونریزی های کوچکی را تجربه کند که معمولاً کوتاه تر و سبک تر از دوره های معمولی است. اینها معمولاً بعد از چند ماه از بین می روند. IUD ممکن است باعث خونریزی شدید رحم شود.

  • تغذیه با شیر مادر

پرولاکتین هورمونی است که مسئول تولید شیر مادر است. پرولاکتین هورمون‌های تولیدمثلی شما را سرکوب می‌کند و در نتیجه دوره ‌های بسیار سبک یا بدون پریود در دوران شیردهی شما ایجاد می‌شود. بنابراین شیردهی یکی از دلایل پریود نامنظم محسوب می شود. قاعدگی شما باید مدت کوتاهی پس از قطع شیردهی بازگردد.

دلایل پریود نامنظم

  • یائسگی یکی از دلایل پریود نامنظم

دوره قبل از یائسگی، مرحله گذار قبل از ورود به یائسگی است. معمولاً در 40 سالگی شروع می شود، اما می تواند زودتر از این سن نیز رخ دهد. یائسگی زمانی اتفاق می افتد که 12 ماه از آخرین قاعدگی زن می گذرد. پس از یائسگی، زن دیگر پریود نخواهد شد. ممکن است علائم و نشانه هایی را تجربه کنید که بین 4 تا 8 سال طول می کشد، که با تغییر در چرخه قاعدگی و نامنظم شدن پریودی شروع می شود میزان خون ریخته شده ممکن است متفاوت باشد. تغییر نوسانات سطح استروژن در این دوره از دلایل پریود نامنظم می باشد و می تواند باعث طولانی شدن یا کوتاه شدن چرخه قاعدگی شود. سایر علائم و نشانه های پیش از یائسگی عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکل در خوابیدن
  • خشکی واژن

 

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

پریودهای نامنظم شایع ترین علامت PCOS است. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که در آن تعدادی کیسه کوچک پر از مایع که به نام کیست شناخته می شوند در تخمدان ها ایجاد می شود. زن مبتلا به PCOS تخمک گذاری نمی کند و هر ماه تخمک آزاد نمی کند. طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، PCOS بین 10 درصد تا 20 زن در سنین باروری یا تا 5 میلیون زن آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. دختران 11 ساله نیز می توانند  به PCOS مبتلا شوند و دلایل پریود نامنظم را از خود بروز دهند.

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، ممکن است پریود نشوید و یا پس از پریود شدن، خونریزی شدید ادامه داشته باشد. PCOS همچنین می تواند باعث مشکلات زیر شود که عبارتند از:

  • ناباروری
  • موهای زائد صورت و بدن
  • طاسی با الگوی مردانه
  • افزایش وزن یا چاقی
  • آکنه
  • زنان مبتلا به PCOS سطوح بالایی از هورمون جنسی مردانه، آندروژن یا تستوسترون دارند.

برای اطلاع بیشتر از سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاله سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست را مطالعه نمایید.

دلایل پریود نامنظم

  • مشکلات تیروئید از شایع ترین دلایل پریود نامنظم

تیروئید کم کار ممکن است باعث پریودهای طولانی تر و سنگین تر شود و از این رو یکی از دلایل پریود نامنظم باشد. زیرا غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 44 درصد از زنان شرکت کننده دارای دلایل پریود نامنظم، اختلالات تیروئیدی نیز داشتند. کم کاری تیروئید می تواند دوره های طولانی تر، سنگین تر قاعدگی ایجاد کند و سبب افزایش گرفتگی عضلات شود. همچنین ممکن است خستگی، حساسیت به سرما و افزایش وزن را در این بیماری تجربه شود. سطوح بالای هورمون‌های تیروئید که در پرکاری تیروئید دیده می‌شود، می‌تواند باعث کوتاه‌تر و سبک‌تر شدن قاعدگی شود. از دیگر عوارض شایع مشکلات تیروئید عبارتند از :کاهش وزن ناگهانی، اضطراب و عصبی بودن، تپش قلب، تورم در قاعده گردن.

  • فیبروم رحم از دلایل پریود نامنظم

یکی دیگر از دلایل پریود نامنظم می تواند فیبروم رحم باشد. فیبروم ها تومورهای عضلانی هستند که در دیواره رحم ایجاد می شوند. اکثر فیبروم‌ها غیرسرطانی هستند و می‌توانند اندازه‌ای کوچکی در حد یک دانه سیب تا اندازه گریپ فروت داشته باشند. فیبروم ها می توانند باعث شوند که قاعدگی شما بسیار دردناک و به اندازه کافی سنگین باشد که باعث کم خونی بدن شود. دیگر عوارض فیبروم رحم عبارتند از: درد یا فشار لگن، درد کمر، درد در پاهای شما، درد هنگام رابطه جنسی. اکثر فیبروم ها نیازی به درمان ندارند مگر در صورت ابتلا به کم خونی. در این صورت برای کاهش علایم فیبروم رحم به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز دارو، این بیماری را که یکی از دلایل پریود نامنظم است را کنترل کند.

  • آندومتریوز رحم

طبق تحقیقات، از هر 10 زن در سنین باروری 1 نفر به بیماری آندومتریوز رحم مبتلا می شود. آندومتریوز رحم وضعیتی است که در آن سلول هایی که به طور معمول در داخل لایه داخلی رحم یافت می شوند، به نام سلول های آندومتر، در خارج از آن رشد می کنند. به عبارت دیگر بافتی که به طور معمول دیواره داخلی رحم شما را می پوشاند در خارج از رحم رشد می کند. سلول‌های آندومتر سلول‌هایی هستند که هر ماه در طول قاعدگی ریزش می‌کنند، بنابراین احتمال ابتلای زنان به آندومتریوز در سال‌های باروری بیشتر است.

دلایل پریود نامنظم

رشد سلول های آندومتر در بیماری آندومتریوز سرطانی نیست. این عارضه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد، اما می تواند دردناک باشد و می تواند منجر به مشکلات دیگری، از جمله خونریزی بین قاعدگی و خونریزی عد از رابطه جنسی شود. اگر خون آزاد شده در بافت اطراف گیر کند، می تواند به بافت آسیب برساند و باعث درد شدید، پریودهای نامنظم و ناباروری شود که در این صورت از دلایل پریود نامنظم محسوب می شود. بیماری التهابی لگن (PID) نوعی از عفونت دستگاه تناسلی زنان است که یکی دیگر از عوارض آندومتریوز رحم است. در بین زنان، به غیر از ایدز، شایع ترین و جدی ترین عارضه عفونت لگن است. اگر به موقع تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد، اما اگر گسترش یابد، می‌تواند به لوله‌های فالوپ و رحم آسیب برساند و منجر به درد مزمن یا طولانی‌مدت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عارضه و راه درمان آن به مقاله آندومتریوز رحم، شایع ترین بیماری زنان مراجعه کنید.

  • اضافه وزن

یکی از دلایل پریود نامنظم، اضافه وزن است. اثبات شده است که چاقی از دلایل پریود نامنظم است و باعث مختل شدن چرخه پریودی می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، نشان دادکه اضافه وزن بر سطح هورمون انسولین تأثیر می گذارد که این تغییر می تواند در چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد کند. افزایش سریع وزن نیز می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود. افزایش وزن و پریودهای نامنظم از علائم شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک و کم کاری تیروئید نیز هستند و باید توسط پزشک بررسی شوند تا مشخص شود که این علایم مربوط به دلایل پریود نامنظم هستند یا سندرم تخمدان پلی کیستیت و یا کم کاری تیروئید.

  • کاهش وزن شدید و بی اشتهایی عصبی

کاهش وزن شدید یا سریع می تواند باعث توقف پریود شود. عدم مصرف کالری کافی می تواند در تولید هورمون های مورد نیاز برای تخمک گذاری اختلال ایجاد کند و موجب ایجاد یکی از دلایل پریود نامنظم شوند. اگر شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 داشته باشید، کم وزن محسوب می شوید. همراه با قطع شدن قاعدگی در اثر کمبود وزن شدید، ممکن است خستگی، سردرد و ریزش مو را نیز تجربه کنید. اگر شما کم وزن هستید و بدون تلاش وزن زیادی از دست دادید، سریع تر برای جویای شدن علت دلایل پریود نامنظم به پزشک مراجعه کنید.

دلایل پریود نامنظم

  • استرس

تحقیقات نشان می دهد که استرس یکی از شایع ترین دلایل پریود نامنظم است زیرا می تواند با تداخل موقت در بخشی از مغز که هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی شما را کنترل می کند، در چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد کند و موجب  بروز دلایل پریود نامنظم و بی نظمی پریودی شود. پس از کاهش استرس قاعدگی شما باید به حالت عادی بازگردد.

  • داروها

برخی از داروها می توانند در چرخه قاعدگی شما اختلال ایجاد کنند و به این صورت در فهرست دلایل پریود نامنظم قرار می گیرند.

  • سرطان دهانه رحم و آندومتر

سرطان دهانه رحم و آندومتر می‌تواند یکی دیگر از دلایل پریود نامنظم باشد و باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شما شود. علایم سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا پریودهای سنگین
  • خونریزی حین یا بعد از مقاربت
  • ترشحات غیر معمول از واژن
  • بوی نامطبوع واژن

چگونه متوجه دلایل پریود نامنظم هستیم؟

پیگیری قاعدگی و چک کردن آن ایده خوبی است برای اطمینان حاصل کردن از عدم وجود دلایل پریود نامنظم است. حتی زمانی که قاعدگی شما منظم است. می توانید قاعدگی خود را در تقویم یا دفترچه یادداشت ثبت کنید و یا از یکی از برنامه هایی که برای ثبت تاریخ پریودی موجود است را دانلود کنید. نظارت بر قاعدگی خود را با علامت گذاری اولین روز پریود در تقویم شروع کنید. در عرض چند ماه متوجه خواهید شد که آیا قاعدگی شما هر ماه منظم است یا متفاوت است.  برای نظارت بر قاعدگی خود موارد زیر را پیگیری کنید:

علائم PMS، مانند سردرد، گرفتگی عضلات، نفخ، حساسیت سینه ها، و خلق و خوی زمانی که خونریزی شما شروع می شود و اینکه آیا این خونریزی زودتر یا دیرتر از حد انتظار بوده است و اینکه خونریزی شما چقدر شدید بوده است. همچنین تعداد پد یا تامپون که استفاده کردید را هم بررسی کنید که متوجه شوید آیا خونریزی شما بیش از حد است یا خیر.

دلایل پریود نامنظم

درمان و کنترل دلایل پریود نامنظم

چندین علت احتمالی برای پریودهای نامنظم وجود دارد که بسیاری از آنها نیاز به درمان پزشکی دارند. اگر پس از چند ماه پیگیری متوجه شدید دارای علایم دلایل پریود نامنظم از جمله:

  • بیش از 3 ماه است که پریود نشده اید و می دانید که باردار نیستید.
  • قاعدگی شما ناگهان نامنظم می شود.
  • دوره قاعدگی تان بیش از 7 روز طول می کشد.
  • خونریزی شدید در دوره پریودی دارید به طوری که هر یک یا دو ساعت به بیش از یک پد یا تامپون نیاز دارید.
  • در طول قاعدگی دچار درد شدید می شوید.
  • فاصله پریودهای شما کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است.
  • لکه بینی را بین پریودها تجربه می کنید.
  • ترشح غیر معمول از واژن یا تب را تجربه می کنید.

هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. دلایل پریود نامنظم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که برخی از آنها جدی است. پزشک می تواند به شما در تعیین علت دلایل پریود نامنظم کمک کند و به شما کمک کند چرخه پریودی خود را به مسیر درست برگردانید و آن را تنظیم کنید. پزشک برای تشخیص علت دلایل پریود نامنظم از آزمایش هایی مانند: معاینه لگن، آزمایش خون، سونوگرافی شکم، سونوگرافی لگن، ترانس واژینال، سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می کند. همچنین خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و دوری از استرس نیز می تواند کمک کننده باشد.

برای تهیه و نگارش مقاله بررسی تمام دلایل پریود نامنظم از مطالب سایت های medicalnewstoday و nhs استفاده شده است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها