سلامت و زیبایی

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت + تمام تاثیرات ویتامین c بر پوست

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

جوش های پوستی که به طور عام به عنوان اکنه نیز شناخته می شوند، یک بیماری شایع پوستی است. در این مقاله می خواهیم تاثیر ویتامین C بر جوش صورت را بررسی کنیم.  بسیاری از افراد از کرم‌های موضعی، داروها، غذاها و مکمل‌ها برای کمک به تسکین آکنه استفاده می‌کنند. در واقع، ویتامین C به طور مکرر به بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که مدعی درمان آن هستند اضافه می شود. با این حال، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آیا تاثیر ویتامین C بر جوش صورت مثبت است یا خیر؟

ترکیبات ویتامین C

ویتامین C یک داروی آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به صورت موضعی در پوست برای درمان و پیشگیری از تغییرات مرتبط با پیری از آن استفاده شود. همچنین می توان از آن برای درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده کرد. از آن جایی که انتقال آن به پوست در تغذیه بهینه ناپایدار و دشوار است، تحقیقات برای یافتن ترکیبات پایدار ویتامین C و روش های جدیدتر انتقال ویتامین C به پوست انجام می شود. دانشمندان روش های انتقال آن به پوست سرم، ماسک، تونر، شوینده، کرم و مرطوب کننده ویتامین C را تاکنون برای انتقال سریع و مطمئن به پوست می دانند.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

آکنه چیست؟

آکنه نوعی بیماری پوستی است که در اثر عوامل ژنتیکی، سن و عوامل خارجی مانند آلودگی هوا اشعه های خطرناک و تغذیه نامناسب و استرس ایجاد شود. علائم آن قرمزی، جوش سر سیاه، سر سفید و متورم شدن پوست است.

انواع اکنه

سه نوع اصلی اسکار آکنه وجود دارند آتروفیک، هیپرتروفیک و کلوئیدی است.

  • اسکارهای آتروفیک باعث از بین رفتن بافت پوست و کلاژن می شوند و به صورت فرورفتگی های کوچک در پوست ظاهر می شوند.
  • اسکار هیپرتروفیک و کلوئیدی ناشی از تولید بیش از حد کلاژن هستند و به صورت بافت اسکار ضخیم و برجسته ظاهر می شوند.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

یکی از موارد تاثیر ویتامین C بر جوش صورت، در زرمینه افزایش کلاژن سازی پوست است. ویتامین C با افزایش سنتز کلاژن، پروتئینی که مسئول ساخت پوست است و برای بازسازی پوست سالم حیاتی است.ویتامین C  اسکار آکنه را درمان می کند. در نتیجه، این ویتامین ممکن است بهبود زخم‌های آکنه را تسریع کند.

ویتامینC  میتواند هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد.هایپرپیگمانتاسیون ایجاد لکه های تیره بر روی پوست در نتیجه آکنه، اشعه ماوراء بنفش یا آسیب های دیگر ایجاد شده است، البته باید توجه داشت که این وضعیت بی ضرر است.

استفاده از ویتامین C بر روی پوست ممکن است با تداخل با آنزیمی به نام تیروزینار، که مسئول تولید ملانین، یک رنگدانه طبیعی پوست است، هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد. علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک عامل روشن کننده عمل می کند و می تواند ظاهر لکه های تیره را بدون تغییر رنگ طبیعی پوست کاهش دهد. ویتامین C ممکن است ظاهر اسکار آکنه یا جای جوش های پوستی که بعد از اتمام بر پوست می گذراند را بهبود بخشد. به همین دلیل می توان گفت تاثیر ویتامین C بر جوش صورت مثبت است.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

پس از بروز آکنه، پوست به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. بدون درمان مناسب، جای جوش ممکن است باقی بماند و تصویر زشتی در صورت ایجاد کند. اسکارهای آکنه معمولاً مربوط به جوش های شدید پوستی صورت هستند، اما می توانند در موارد خفیف نیز ایجاد شوند. علاوه بر این، آکنه طولانی‌ مدت، ژنتیک و دستکاری‌های فیزیکی مانند برداشتن یا فشردن می‌تواند احتمال ایجاد اسکار یا جای جوش های صورت را افزایش دهد.

منشا جوش های پوست و صورت چیست؟

آکنه به دلیل مسدود شدن منافذ پوست، تولید بیش از حد سبوم، تجمع کراتین در غدد چربی یا باکتری های به دام افتاده در فولیکول های مو ایجاد می شود. آکنه عمدتاً در نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی که تولید سبوم را افزایش می دهد، ایجاد می شود. ویتامین C چند خاصیت دارد که به واسطه آن ها بر پوست و صورت تاثیر می گذارد. در ادامه به بررسی دقیق تر تاثیر ویتامین C بر جوش صورت می پردازیم.

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C

ویتامین C، فراوان ترین آنتی اکسیدان در پوست انسان، بخشی از گروه پیچیده آنتی اکسیدان های آنزیمی و غیر آنزیمی را تشکیل می دهد که برای محافظت از پوست در برابر گونه های فعال اکسیژن (ROS) وجود دارند. ویتامین C محلول در آب است، در بخش های آبی سلول عمل می کند. هنگامی که پوست در معرض نور UV یا اشعه فرا بنفش قرار می گیرد، ROS مانند یون سوپراکسید، پراکسید و اکسیژن منفرد تولید می شود.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

ویتامین C و محافظت از پوست در برابر نور

قرار گرفتن پوست در معرض نور فرابنفش ROS تولید می کند. این رادیکال‌ها پتانسیل شروع واکنش‌های زنجیره‌ای یا آبشاری را دارند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند. اثرات مضر ROS به صورت تغییرات شیمیایی مستقیم در DNA سلولی، غشای سلولی و پروتئین های سلولی از جمله کلاژن رخ می دهد. استرس اکسیداتیو همچنین باعث ایجاد رویدادهای سلولی خاصی می شود که باعث التهاب و پیری پوست میشود.

آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن ROS تشکیل شده در اثر قرار گرفتن در معرض نور فرا بنفش ضروری هستند. نور با طول موج320-400 نانومتر (UVA) باعث پیری پوست و احتمالاً ایجاد ملانوم میشود. همچنین نوری با طول موج 320-290 نانومتر (UVB) باعث آفتاب سوختگی، ROS، جهش های اپیدرمی و سرطان پوست می شود. کرم‌های ضد آفتاب زمانی که به درستی استفاده شوند از آثار ناشی از اشعه ماوراء بنفش و جهش‌های دیمر تیمین که باعث سرطان‌پوست میشوند، جلوگیری می‌کند.

با این حال، کرم های ضد آفتاب تنها 55 درصد از رادیکال های آزاد تولید شده که در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجتد شده اند را مسدود می کنند. با پیشگیری از اثرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش، تشکیل سلول های آفتاب سوختگی و القای ترمیم کلاژن می توان از پیری نوری جلوگیری کرد.

برای بهینه سازی محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، استفاده از کرم های ضد آفتاب همراه با یک آنتی اکسیدان موضعی مهم است. ویتامین C اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی کند اما با خنثی کردن رادیکال های آزاد یک اثر محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش اعمال می کند، در حالی که این اثر در کرم های ضد آفتاب دیده نمی شود.

بعضی از کرم های ضد آفتاب مانند اسپری ضد آفتاب روشن کننده لانبنا، حاوی آنتی اکسیدان است که از اثرات نور بر پوست جلوگیری میکند و همچنین باعث افزایش انرژی پوست میشود. که از مولکول های نانو تشکیل شده است که باعث میشود منافذ پوستی بسته نشود و برای صورت، گردن، دست و پا قابل استفاده باشد و چون ترکیباتش فاقد چربی است برای هر نوع پوستی مناسب و حساسیت ایجاد نمیکند.

اگرچه ویتامین C به تنهایی می تواند محافظت از نور را فراهم کند، اما بهترین عملکرد را در ارتباط با ویتامین E دارد که عملکرد ویتامین C را تقویت می کند. ویتامین C و ویتامین E با هم به ترتیب از قسمت های آب دوست و چربی دوست پوست و سلول محافظت می کنند. ویتامین C و ویتامین E به طور هم افزایی آسیب مزمن UV را به حداقل میرسانند.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

اثر ضد التهابی ویتامین C

ویتامین C آنزیم هایی را که مسئول فعال شدن تعدادی از سیتوکنین های پیش التهابی هستند را مهار میکند. بنابر این، ویتامین C دارای یک فعالیت ضد التهابی بالقوه است و می تواند در شرایطی مانند آکنه ولگاریس و روزاسه استفاده شود. این خاصیت می تواند زخم را بهبود بخشد و از هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی جلوگیری کند.

همچنین توانایی ویتامین C برای عمل به عنوان یک ضد التهاب باعث می شود تا هم از ظهور جوش های پوستی جلوگیری کند و هم علائم آن را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داده است که آکنه های باکتریایی می تواند در اثر التهاب ایجاد شود، بنابراین استفاده از ویتامین C برای کاهش التهاب پوست، احتمال ظهور جوش های پوستی کاهش می دهد. علاوه بر این، فرآیندهای ضد التهابی ویتامین C به کاهش علائم جوش های صورت کمک می کند و تاثیر ویتامین C بر جوش صورت باعث کاهش جوش می گردد.

یکی از محصولاتی که میتواند تاثیر ویتامین C برجوش های صورت را افزایش دهد ترکیب این ویتامین با گلیسیرین است یکی از این محصولات سرم صورت ویتامین C دوس لوناس است که در آن برای تاثیر بیشتر روی جوش های صورت با گلیسرین و روغن کرچک قاطی شده است.

ترکییب این دو مواد با ویتامین C باعث میشود که فرایند ضد التهابی وآنتی اکسییدانی ویتامین   Cپیشرفت چشم گیری کند.این ترکیب جدا از فرایند ضد التهابی و آنتی اکسیدانی  باعث: نرم کنندگی پوست، مرطوب کننده، کاهش پیری و چین و چروک های پوست، سفید کنندگی صورت، تقویت خاصیت کشسانی پوست صورت، سفت کردن پوست، ضد لک و کک و مک هست همچنین این محصول تحت لیسانس انگلستان است

ویتامین C می تواند کلاژن پوست را تقویت می کند

ثابت شده است که ویتامین C باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می شود که رنگ پوست را بهبود می بخشد و ترمیم پوست را تسهیل می کند. این بدان معنی است که تغییر رنگ ناشی از آکنه و همچنین پوست آسیب دیده در اثر آکنه و سایر بیماری های پوستی، پس از مصرف مداوم ویتامین C سریع تر ترمیم می شود. همچنین در صورت افزایش کلاژن پوست در اثر ویتامین C، پوست شفاف تر به نظر می رسد و در سفت کردن پوست و روشن کنندگی پوست موثر است.

همچنین کلاژن میتواند چین و چروک های پوست را از بین ببرد و باعث جوان تر شدن پوست گردد. اگر چه تاثیر ویتامین C بر جوش صورت نمی تواند به طور کامل جای جوش های صورت را درمان کند، اما می تواند به کمرنگ شدن جای جوش کمک کند.

تاثیر ویتامین C بر جوش صورت

تاثیر ویتامین C بر سنتز کلاژن

ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن ضروری است. پیشنهاد شده است که ویتامین C علاوه بر تحریک تغییرات کیفی در مولکول کلاژن بر سنتز کمی کلاژن تأثیر می گذارد ویتامین C به عنوان یک عامل کمکی برای آنزیم‌های پرولیزیل و لیزیل هیدروکسیلاز، آنزیم‌هایی که مسئول تثبیت و اتصال متقابل مولکول‌های کلاژن هستند، عمل می‌کند. مکانیسم دیگری که توسط آن ویتامین C با تحریک پراکسیداسیون لیپیدی بر سنتز کلاژن تأثیر می گذارد و محصول این فرآیند، مالون دی آلدئید، به نوبه خود بیان ژن کلاژن را تحریک می کند.

ویتامین C همچنین به طور مستقیم رونویسی سنتز کلاژن را فعال می کند و mRNA پروکلاژن را تثبیت می کند، در نتیجه سنتز کلاژن را تنظیم می کند. مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده موضعی از این ویتامین باعث افزایش تولید کلاژن در پوست انسان جوان و همچنین پیر می شود. به همین دلیل تاثیر ویتامین C بر جوش صورت نه تنها جوش را کاهش می دهد بلکه از پیری و آسیب پوست نیز جلوگیری می کند.

ویتامین C به عنوان یک عامل رنگدانه

هنگام انتخاب یک عامل رنگدانه، مهم است که بین موادی که برای ملانوسیت سمی هستند و موادی که مراحل کلیدی ملانوژنز را مختل می کنند، تفاوت قائل شوید. ویتامین C در دسته دوم عوامل خنثی کننده قرار می گیرد. ویتامین C با یون های مس در محل فعال تیروزیناز تعامل می کند و از عملکرد آنزیم تیروزیناز جلوگیری می کند و در نتیجه تشکیل ملانین را کاهش می دهد. ویتامین C همچنین بر روی رنگدانه اطراف فولیکولی اثر می کند. با این حال، ویتامین C یک ترکیب ناپایدار است. بنابراین اغلب با سایر عوامل بی رنگ‌کننده مانند سویا برای اثر رنگ‌زدایی بهتر ترکیب می‌شود.

در این مقاله ما به تاثیر ویتامین C بر جوش صورت پرداختیم. به طور خلاصه، ویتامین C یک داروی طبیعی با اثرات مطلوب است. با مشخصات ایمنی عالی، استفاده روزافزونی در پیری پوست، هیپرپیگمانتاسیون، التهاب بافت و بهبود بافت دارد. تحقیقات در حال انجام به سمت بهبود انتقال آن به پوست  برای تحریک تولید کلاژن و از بین بردن رادیکال های آزاد انجام شده است. ویتامین C بنابراین به عنوان یک داروی اصلی در عمل درماتولوژی آینده نویدبخش است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها