سلامت و زیبایی

از تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی چه می‌دانید؟

تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی

آیا تا به حال به تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی توجه کردید؟ لوازم آرایشی بسیاری در صنعت مدرن موجود است. در واقع می‌توانیم آن‌ها را بر اساس کارایی‌هایی که دارند به زیر شاخه‌های مختلفی دسته‌بندی کنیم.

وقتی برچسب یک محصول زیبایی را می‌خوانید، ممکن است به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. ممکن است یک ریمل وگان، یک کرم صورت ارگانیک یا یک شامپوی طبیعی باشد. به نظر می‌رسد که از همین اصطلاح به روش‌های مختلف استفاده شده است، اما در واقعیت بسیار متفاوت هستند.

این محصولات شامل محصولات آرایشی، محصولات مراقبت از پوست و محصولات مراقبت شخصی است. عملکرد اصلی وسایل آرایشی تغییر یا بهبود ظاهر افراد است. اما لوازم بهداشتی می‌توانند پوست را تمیز، محافظت کنند.  در ادامه مطلب با تاریخچه لوازم آرایشی و تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی آشنا خواهید شد.

تاریخچه لوازم آرایشی

استفاده از نمونه اولیه لوازم آرایشی به دوره مصریان باستان باز می‌گردد. بسیاری از مقبره‌های مصری حاوی قوطی‌ها و کیت‌های آرایش بودند. کلئوپاترا از رژ لبی استفاده می‌کرد که رنگ آن از سوسک‌های کارمینه زمین گرفته شده بود، در حالی که زنان دیگر از خاک رس مخلوط با آب برای رنگ کردن لب‌های خود استفاده می‌کردند.

با این حال، قابل توجه‌ترین استفاده مصریان باستان از سرمه بود. هم مرد و هم زن‌، سرمه، مخلوطی از فلز، سرب، مس، خاکستر و بادام سوخته را در اطراف چشمان خود نقاشی می‌کردند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که آرایش سرمه ممکن است به طور ناخواسته به مصریان کمک کرده باشد تا از بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند.

علاوه بر این، همان طور که گفتیم استفاده از لوازم آرایشی را به تاریخ باستان می‌رسد. مصریان باستان اولین استفاده کنندگان شناخته شده لوازم آرایشی بودند. آنها از گیاهان و مواد معدنی به عنوان آرایش و روغن برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید استفاده می‌کردند. مردم چین و ژاپن از پودر برنج برای صورت خود و رنگ حنا برای موهای خود استفاده می‌کردند. اکثر لوازم آرایشی مدرن از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند،

رومیان باستان نیز صورت خود را با پودرهای ساخته شده از سنگ‌های معدنی و سنگی رنگ آمیزی می‌کردند. به مرور تاریخچه آرایش با گذشت زمان، به معنی واقعی کلمه متفاوت شد. به معنای واقعی کلمه. از قرون وسطی تا پایان قرن نوزدهم، پوست رنگ پریده بود.

در عوض، زنان صورت، گردن و سینه خود را با مخلوط سرب و سرکه که به نام سروس شناخته می‌شود، رنگ می‌کردند. الیزابت اول از انگلستان، با صورت سفید و پیشانی بزرگی که داشت از سروس استفاده میکرد. این ماده تا قرن‌ها بین زنان کاربرد داشت.

تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی

لوازم آرایشی چیست؟

لوازم آرایشی محصولاتی هستند که شما برای تمیز کردن صورت، جذابیت بیشتر یا تغییر ظاهر آن روی بدن خود اعمال می‌کنید. وسایل آرایشی عبارتند از:

  • رنگ مو
  • وسایل آرایش
  • عطرها
  • کرم‌های مراقبت از پوست

بهتر است بدانید که محصولات آرایشی از مواد سالم و غیر سمی فرموله شده است. متأسفانه، تشخیص اینکه کدام برندها واقعاً برای مصرف کننده‌ها و محیط زیست سالم هستند، برای مصرف کنندگان آسان نیست. برچسب‌هایی که ادعا می‌کنند محصولات آرایشی که ادعا می‌کنند طبیعی هستند قابل اعتماد نیستند. در ضمن هیچ سازمان دولتی مسئول تعریف یا تنظیم تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیست.

لوازم بهداشتی چیست؟

لوازم بهداشتی، محصولاتی هستند که برای تمیز کردن، بهبود یا تغییر رنگ چهره، پوست، ناخن، مو یا دندان استفاده می‌شوند. بنابراین بسیاری از محصولات از جمله لوازم آرایش، مراقبت از پوست و مراقبت شخصی در دسته لوازم بهداشتی نیز قرار می‌گیرند. محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده‌ها، تونرها و اسکراب‌ها می‌توانند پوست را پاکسازی، لایه‌برداری و محافظت کنند و در عین حال آن را دوباره پر کنند. محصولات مراقبت بهداشتی مانند شامپو، نرم کننده، صابون، خمیر دندان و عطرها را شامل می‌شود.

تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی

مواد ممنوعه در لوازم آرایشی

طبق FDA، مواد زیر از نظر قانونی در لوازم آرایشی ممنوع است:

  • بیتیونول
  • پیشرانه های کلروفلوئوروکربن
  • کلروفرم
  • سالیسیلانیلیدهای هالوژنه، دی، تری، متابروسالان و تتراکلوروسالیسیلانیلید
  • متیلن کلراید
  • وینیل کلرید

 لوازم بهداشتی چه دسته بندی‌هایی دارد؟

در ادامه مطلب درباره تفاوت لوازم آرایشی و بهداشتی، به دسته بندی لوازم بهداشتی می‌پردازیم.

بهداشتی محصولات مراقبت شخصی محصولات مصرفی هستند که برای بهداشت شخصی، نظافت شخصی و زیباسازی استفاده می‌شوند. لوازم بهداشتی یک نوع عمده از محصولات مراقبت شخصی در میان لیست طولانی محصولات دیگر است که شامل لوازم آرایشی، دستمال توالت، خمیر دندان، درمان‌های صورت، دستمال مرطوب، حوله، شامپو و غیره می‌شود.

اگر به اتاق هتل بروید، می‌توانید تقریباً تمام لوازم بهداشتی ضروری را که برای شما بسته بندی شده اند ببینید. محصولات موجود در این بسته ممکن است شامل یک قطعه صابون کوچک، یک کلاه دوش یکبار مصرف، یک بطری کوچک مرطوب کننده، یک بطری کوچک شامپو و نرم کننده، دستمال توالت، حوله صورت، خمیر دندان، مسواک، ادکلن، یک جعبه دستمال کاغذی صورت است.

هم‌چنین محصولات بهداشتی شامل پاک کننده‌های صورت و بدن می‌شود ، تونرها، ماسک‌های صورت، مرطوب کننده‌ها، ضدآفتاب‌ها و … است.

علاوه بر این عطرها نیز از لوازم آرایشی هستند که به شما رایحه ای خوش می‌بخشند. ابزارهای مختلفی برای استفاده از این لوازم آرایشی وجود دارد، به عنوان مثال برس‌های آرایشی، اسفنج و غیره برای استفاده از این لوازم استفاده می‌شود.

لوازم آرایشی چه دسته بندی دارند؟

آرایش بخشی از زندگی روزمره مردان و زنان است. بسیاری از افراد دوست دارند ظاهری زیبا  و احساس خوبی داشته باشند و برای رسیدن به این هدف از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند.

همان طور که اشاره کردیم لوازم آرایشی مخلوطی از ترکیبات شیمیایی هستند که از منابع طبیعی یا مصنوعی به دست می‌آیند. اهداف مختلفی از لوازم آرایشی مانند مراقبت شخصی، مراقبت از پوست یا محافظت از پوست وجود دارد.

به طور معمول، لوازم آرایشی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ظاهر فرد را می‌توان با استفاده از آن تغییر داد. این تغییر شامل پوشاندن لکه‌ها، تقویت ویژگی‌های طبیعی مانند ابروها، رنگ دادن به چهره فرد برای تغییر ظاهر و خوشبو کردن بدن است. به عنوان مثال، ما می‌توانیم از محصولات آرایشی مانند پاک کننده‌ها، تونرها، سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها برای پاکسازی، لایه برداری، محافظت و بازسازی پوست استفاده کنیم.

تعداد زیادی لوازم آرایشی مختلف وجود دارد که برای اهداف مختلف مفید هستند. ما می‌توانیم این محصولات را با توجه به محل استفاده طبقه بندی کنیم. به عنوان مثال، محصولاتی هستند که می‌توانند برای پوست صورت، لب، ابرو، چشم، پوست بدن، ناخن، دست و مو استفاده شوند. آرایش زیرمجموعه ای از لوازم آرایشی است که از ترکیب‌های شیمیایی با رنگدانه‌های رنگی برای تغییر ظاهر استفاده می‌کند.

رایج‌ترین لوازم آرایشی تزیینی شامل پرایمر، کانسیلر، فونداسیون، روژ، رژگونه، برنز کننده، هایلایتر، مداد ابرو، سایه چشم، خط چشم، مژه مصنوعی، ریمل، محصولات لب، پودر صورت، لاک ناخن و غیره است.

تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی

تفاوت لوازم آرایشی و بهداشتی

برای ارزیابی تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی باید به موارد زیر توجه کنید.

  • برچسب و بسته بندی محصول
  • مواد و بروشورهایی که در بسته بندی قرار دارد

فونداسیون، هایلایتر، رژ لب، سایه چشم، ریمل و رژگونه نمونه‌هایی از لوازم آرایش هستند در حالی که لوازم بهداشتی شامل محصولات آرایشی و همچنین محصولات دیگری مانند مرطوب کننده‌ها، پاک کننده‌ها، لایه بردارها، عطرها، صابون‌ها و شامپوها است.

در نتیجه، تفاوت اصلی لوازم آرایشی و آرایشی در عملکرد آنهاست. لوازم بهداشتی ظاهر را تمیز، محافظت و زیبا می‌کنند، در حالی که آرایش ظاهر را بهبود می‌بخشد یا تغییر می‌دهد. به طور خلاصه، لوازم بهداشتی آرایش نوعی محصول آرایشی است. اما به طور کلی، اکثر مردم این دو کلمه را به جای هم استفاده می‌کنند‌.

دومین تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی در این است که لوازم آرایشی ترکیبات شیمیایی هستند که برای بهبود ظاهر افراد استفاده می‌شوند، در حالی که محصولات مراقبت شخصی ترکیبات شیمیایی هستند که برای حفظ بهداشت شخصی و همچنین بهبود ظاهر استفاده می‌شوند.

دیگر تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی در این است که لوازم بهداشتی کاربرد روزانه دارند. لوازم بهداشتی وسایل روزمره ای هستند که معمولا می‌توانید در حمام پیدا کنید، مانند مسواک و خمیر دندان جزو لوازم بهداشتی هستند.

تفاوت‌های بین لوازم آرایشی

بعد از بررسی تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی بهتر است بدانیم که لوازم آرایشی هم به چند دسته تقسیم می‌شوند.  زنان و مردان در سال‌های اخیر لوازم آرایشی ارگانیک را انتخاب کرده‌اند، زیرا هم جایگزینی سازگار با محیط زیست و هم انتخابی عاقلانه برای سلامت پوست هستند.

لوازم آرایشی ارگانیک با مواد خام گیاهی حاصل از کشاورزی ارگانیک فرموله می‌شوند، به این معنی که همیشه باید با یک گواهی معتبر که ایمنی آنها را تأیید می‌کند، همراه باشند.

محصولاتی مانند شامپو شوره سر، خمیر دندان حاوی فلوراید و دئودورانت ضد تعریق هم لوازم آرایشی و هم دارو هستند. یک راه خوب برای تشخیص اینکه آیا در حال خرید یک ماده آرایشی و بهداشتی هستید که یک دارو نیز هست یا خیر، این است که ببینید آیا اولین ماده ذکر شده یک “ماده فعال” است یا خیر. ماده فعال ماده شیمیایی است که محصول را موثر می کند. سازنده باید مدرکی مبنی بر ایمن بودن آن برای استفاده مورد نظر خود داشته باشد.

لوازم آرایشی می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. اولین علامت اغلب پوست قرمز و تحریک شده است. عطرها و مواد نگهدارنده شایع ترین علل مشکلات پوستی هستند.

تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی

تفاوت بین لوازم آرایشی ارگانیک و محصولات طبیعی چیست؟

لوازم آرایشی طبیعی تایید شده از مواد خام ساخته می‌شوند، با فرآیندهای طبیعی کار می‌کنند و روی حیوانات آزمایش نمی‌شوند. این لوازم آرایشی نباید حاوی:

  • پارافین
  • سیلیکون‌ها
  • رنگهای مصنوعی مشتق شده از نفت
  • پارابن

برای تعریف ارگانیک، یک لوازم آرایشی باید حداقل 95 درصد مواد آلی داشته باشد و نباید ترکیباتی با منشا نفتی، پارافین، فرمالدئید و رنگ‌هایی با منشاء مصنوعی داشته باشد. لوازم آرایشی ارگانیک نه تنها از نظر ترکیب، بلکه در بسته بندی نیز چنین هستند، زیرا همه آنها از مواد قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر ساخته شده اند.

انتخاب یک محصول آرایشی ارگانیک با برچسب خصوصی به معنای محافظت از پوست شما در برابر پیری زودرس ناشی از مواد شیمیایی است که سایر محصولات موجود در بازار، یعنی غیر ارگانیک، از آن تشکیل شده اند.

لوازم آرایشی ارگانیک بی خطر و موثر هستند زیرا به شما کمک می‌کنند زیبا به نظر برسید و در عین حال پوست خود را سالم نگه دارید.

چگونه یک لوازم آرایشی ارگانیک را تشخیص دهم؟

تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست ارگانیک، محصولات خود را با مواد خام گیاهی، که از کشاورزی ارگانیک به دست می‌آیند، فرموله می‌کنند، و این بدان معناست که آنها باید همیشه با یک گواهی معتبر همراه باشند که ایمنی آنها را تأیید می‌کند.

سخن پایانی

بسیاری از محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی وجود دارند که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوازم با هزاران نام تجاری و ترکیبات شیمیایی با مزایا و معایب مختلف در حال استفاده هستند.

در این مطلب با تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی آشنا شدیم. در واقع تفاوت بیشتر در زمان و مکان استفاده است. در کنار تفاوت لوازم آرایشی با بهداشتی، می‌توان گفت این دو نقاط مشترک زیادی دارند. در واقع می‌توان گفت محصولات بهداشتی هم نوعی لوازم آرایشی هستند که از زبان کمتری برخوردار هستند و بیشتر برای نظافت و تمیزی صورت و بدن استفاده می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها