دانستنی های سلامت زنان

همه اطلاعاتی که باید در مورد تبخال تناسلی داشته باشید

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری شایع مقاربتی است که ممکن است برای هر فردی که از لحاظ جنسی فعال است اتفاق بیفتد. اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی در طول بیماری هیچ علایمی نشان نمی دهند. اما حتی فرد بدون علایم نیز می تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط دو نوع ویروس ایجاد می شود. این ویروس ها، هرپس سیمپلکس نوع 1 و هرپس سیمپلکس نوع 2 نامیده می شوند. بسیاری از مردم تبخال تناسلی را با تبخال دهانی مشابه می دانند.

تبخال دهانی چیست؟

تبخال دهانی معمولا به علت نوع 1 این ویروس ایجاد می شود. بر اثر درگیری بدن با این ویروس، زخم هایی در اطراف دهان تشکیل می شوند. با این وجود، این ویروس در اکثر افراد هیچوقت بروز پیدا نمی کند. اکثر افرادی که به تبخال دهانی مبتلا هستند، به دلیل تماس جنسی به این ویروس آلوده نشده اند؛ بلکه در دوران کودکی یا بزرگسالی از طریق بزاق دیگران به این ویروس آلوده شده اند.

تبخال تناسلی
آیا بین تبخال دهانی و تبخال تناسلی ارتباطی وجود دارد؟

تبخال دهانی ناشی از نوع یک ویروس HSV_1 می تواند به تبخال تناسلی تبدیل شود. به همین دلیل است که در بعضی افراد، دلیل وجود تبخال تناسلی نوع اول این ویروس است.

 تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

تبخال تناسبی یکی از بیماری های شایع جنسی در ایالات متحده است. در این کشور از هر شش نفر بین 14 تا 49 سال، یک نفر به این ویروس مبتلا است. اگر می خواهید در مورد سایر بیماری های مقاربتی بیشتر بدانید، ما توصیه می کنیم به مقاله همه چیز در مورد بیماری های مقاربتی مراجعه نمایید. در این مقاله به بررسی شایع ترین بیماری های جنسی پرداخته ایم که از طریق فرد به فرد منتقل می شوند.

 تبخال تناسلی چگونه منتقل می شود؟

ویروس تبخال، از طرق مختلفی منتقل می شود. این ویروس از راه تماس جنسی به طور عمده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. رابطه واژینال، رابطه مقعدی یا دهانی، همه می توانند زمینه ای برای انتقال این ویروس فراهم نمایند. اگر تبخال ندارید، با دیدن علایم زیر در شریک جنسی تان، ممکن است به این ویروس دچار شوید:

بزاق( اگر شریک شما دارای زخم های دهانی ناشی از تبخال است) یا ترشحات تناسلی( اگر شریک شما داری عفونت های ناشی از تبخال تناسلی است). ارتباط با هر دو از این موارد، می تواند باعث شود شما نیز به تبخال آلوده گردید.

حتی اگر شریک جنسی شما هیچ گونه علایمی نداشته باشد، باز هم ممکن است که ویروس را به شما منتقل کند. همچنین ممکن است که تبخال دهانی، در اثر رابطه جنسی اورال، تبدیل به تبخال تناسلی شود.

تبخال تناسلی از طریق توالت، استخر، دست زدن به اشیاء و ملافه ها منتقل نمی شود. اگر در این مورد نگرانی هایی دارد، می توانید با مراجعه به پزشک در مورد راه های منتقل شدن تبخال بیشتر بدانید.

تبخال تناسلی

چگونه می توان از ابتلا به تبخال تناسلی جلوگیری کرد؟

می توان گفت تنها راه پیشگیری به طور کامل، این است که از هر گونه رابطه واژینال، مقعدی و دهانی خودداری کنید. اما اگر از نظر جنسی فعال هستید، برای پیشگیری از ابتلا می توانید روش های زیر را به کار ببرید:

داشتن یک رابطه امن و داشتن تنها یک پارتنر می تواند تا حد زیادی از ابتلای شما جلوگیری کند. همچنین می توانید قبل از رابطه جنسی، آزمایش هایی را که مشخص می کند به این ویروس مبتلا هستید را انجام بدهید.

در هر بار رابطه جنسی، از کاندوم به صورت صحیح استفاده نمایید. توجه داشته باشید که زخم های تبخال در مناطقی که با کاندوم پوشیده شده است ایجاد نمی شود. اما باز هم کاندوم به طور کامل نمی تواند دو طرف را ایمن نگه دارد و باز هم احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

اگر شریک جنسی شما به تبخال تناسلی مبتلا است، باید با پزشک مشورت نمایید. برای ایمن ماندن باید مطمئن شوید که او هر روز داروهای کنترل تبخال تناسلی را مصرف می نماید. در صورتی که علایم را مشاهده کردید، می توانید از رابطه جنسی خودداری نمایید.

اگر زنی باردار باشد، تبخال تناسلی چگونه می تواند بر نوزاد او تاثیر بگذارد؟

اگر باردار هستید و ناقل ویروس تبخال تناسلی نیز می باشید، خیلی مهم است که در طول دوران بارداری، به مراکز مراقبت های دوران بارداری مراجعه نمایید. اگر به طور قطعی تبخال تناسلی در شما تشخیص داده شده است، یا احتمال می دهید به این بیماری مبتلا باشید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

شواهد نشان می دهد که این ویروس ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. به همین دلیل بهتر است با احتیاط با این مورد برخورد کنید.

اگر چه عفونت تبخال ممکن است در طول دوران بارداری به جنین منتقل شود، اما اکثر اوقات این بیماری هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود. این ویروس می تواند باعث ایجاد یک عفونت کشنده در نوزادان شود.

اگر باردار هستید، برای پیشگیری در اواخر دوران بارداری، برای شما داروهای کنترل تبخال تناسلی را تجویز می کنند. خیلی مهم است که در طول دوران بارداری از عدم انتقال این ویروس به جنین مطمئن شوید.

داروها تا حد زیادی علایم تبخال تناسلی را کاهش می دهند و احتمال انتقال آن به نوزاد را پایین می اورند. ابا این وجود در هنگام زایمان پزشک معاینات لازم را انجام می دهد و اگر خطر ابتلا به تبخال تناسلی برای نوزاد وجود داشته باشد، معمولا سزارین انجام می شود.

تبخال تناسلی

 چگونه بفهمم که تبخال تناسلی دارم؟

اکثر افرادی که به تبخال تناسلی مبتلا هستند، در طول زندگیشان هیچ گاه علامتی را مشاهده نمی کنند یا اینکه علایم بسیار خفیف هستند. معمولا افراد علایم خفیف را با بیماری های پوستی دیگر اشتباه می گیرند و متوجه وجود تبخال تناسلی نمی شوند. به همین دلیل اکثر افراد نمی دانند که به تبخال تناسلی مبتلا هستند.

زخم های تبخال معمولا به صورت چند تاول در ناحیه تناسلی، راست روده یا دهان ظاهر می شوند. تاول ها می ترکند و زخم های ناشی از آن ها معمولا دردناک است و بهبود ان بیشتر از یک هفته طول می کشد.

این علایم معمولا شیوع نامیده می شود. در صورت اولین بار شیوع، ممکن است باعث تب، بدن درد یا تورم غده های لنفاوی شود. معمولا علایم اولین بار شیوع، شبیه به آنفلونزا هستند.

در صورت مشاهده هر کدام از این علایم، باید ابتدا با شریک جنسی خود در میان بگذارید و هر دو از لحاظ وجود تبخال تناسلی مورد آزمایش قرار بگیرید. علایم می تواند شامل زخم های غیر معمول، سوزش هنگام ادرار در خانم ها، ترشحات بد بو از ناحیه تناسلی و خون ریزی در بین دو قاعدگی باشد.

 پزشک چگونه وجود تبخال تناسلی را تشخیص می دهد؟

پزشک ممکن است با مشاهده زخم ها، تبخال تناسلی را تشخیص دهد. همچنین ممکن است برای تشخیص نمونه ای از زخم ها برای آزمایش برداشته شود. در شرایط خاص از آزمایش خون برای تشخیص این بیماری استفاده می شود. در این آزمایش آنتی بادی های بدن برای این ویروس مورد بررسی قرار می گیرند.

دقت داشته باشید که با پزشک خود کاملا صادق باشید و اگر احتمال می دهید به بیماری های مقاربتی مبتلا شده باشید، از پزشک بخواهید که آزمایش های مربوطه را انجام دهد.

یک نکته مهم این است که آزمایش هرپس تناسلی می تواند به تشخیص ویروس تبخال تناسلی کمک کند. اما آزمایش ها نمی توانند تعین کنند که چه کسی این ویروس را به شما داده است.

تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی چیست؟

تاکنون هیچ درمان مشخصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. با این حال، داروهایی وجود دارند که می توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند یا آن را کنترل کنند. بعضی از داروهای تبخال به صورت روزانه مصرف می شوند. این داروها می توانند احتمال انتقال این ویروس یبه شریک جنسیتان را به حداقل برسانند.

اگر تبخال تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

تبخال تناسلی می تواند باعث ایجاد زخم های دردناک شود. در افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده یا ضعیف تری هستند، علایم تبخال بیشتر بروز پیدا می کند.

اگر زخم ها یا عفونت های ناشی از زخم را لمس کنید، ممکن است باعث شوید که ویروس به قسمت های دیگری از بدن مانند چشم ها نیز منتقل شود. به زخم ها یا مایع آن دست نزنید تا از انتقال ویروس به قسمت های دیگر بدنتان جلوگیری کنید. اگر زخم ها را لمس کردید، پس از آن فوری دستان خود را کاملا تمیز بشویید تا از انتشار عفونت جلوگیری کنید.

 آیا فرد مبتلا به تبخال تناسلی می تواند رابطه جنسی داشته باشد؟

اگر به تبخال تناسلی مبتلا هستید باید این قضیه را به شریک جنسی خود اطلاع دهید و او را از خطرات بیماری آگاه سازید. استفاده از کاندوم می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

زخم ها و عفونت های ناشی از تبخال می تواند ویروس را انتقال دهد. متاسفانه حتی فردی که هیچ علایمی ندارد، باز هم می تواند ناقل ویروس باشد.

می دانید که تبخال تناسلی هرگز به طور کامل درمان نمی شود. با این وجود می توان با مصرف داروها آن را کنترل کرد. مصرف روزانه داروهایی مانند داروهای ضد ویروس، خطر انتقال تبخال تناسلی را تا حد زیادی پایین می آورد.

اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتما با مراکز کنترل بیماری های مقاربتی یا پزشک خود صحبت کنید و از در مورد آن اطلاعات کافی کسب کنید.

تبخال تناسلی

 

ارتباط بین تبخال تناسلی و HIV چیست؟

عفونت تبخال می تواند باعث ایجاد زخم در پوست، اطراف دهان، واژن و راست روده شود. زخم ها، راهی برای ورود ویروس HIV به بدن هستند. حتی اگر تبخال تناسلی باعث ایجاد زخم هم نشود، باز هم خطر ابتلا به ویروس HIV را افزایش می دهد.

ویروس تبخال، باعث افزایش سلول های مهمان HIV می شود. در نتیجه این سلول ها در ناحیه تناسلی بیشتر شده و احتمال آلوده شدن به ویروس افزایش می یابد.

اگر شخصی به هر دو ویروس HIV و تبخال تناسلی آلوده باشد، احتمال بیشتری دارد که ویروس HIV را از طریق تماس جنسی به دیگران انتقال دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها