سلامت و زیبایی

جلوگیری از ریزش مو در پاییز با چند روش ساده

ریزش مو در پاییز

با شروع فصل پاییز دغدغه ما دو چیز است: لباس های پاییزی و آلرژی ای که درگیر آن می شویم. اما عده ای از مردم دغدغه دیگری به نام ریزش مو در پاییز را نیز دارند. مانند آلرژی‌های فصلی (یا حتی نگرانی‌های پوستی)، ریزش فصلی زمانی اتفاق می‌افتد که تغییر دما به پوست سر و فولیکول‌ها فشار وارد می‌کند که منجر به ریزش مو در پاییز می شود.

ریزش مو از هر نوعی که باشد می تواند ترسناک باشد. به خصوص زمانی که علت آن را ندانیم. ریزش مقدار مشخصی مو در روز طبیعی است. اگر موها به مقدار قابل توجهی بیش از حد معمول ریزش کنند، می تواند باعث نگرانی شود. گاهی اوقات با اینکه چیزی در مورد رژیم غذایی یا سبک زندگی شما تغییر نکرده است اما دچار ریزش مو در پاییز شده اید، بنابراین ممکن است این ریزش مو شما به علت تغییر فصل باشد.

نگران نباشید، ریزش مو در پاییز در بیشتر موارد، موقتی است. در این مقاله به علل اصلی ریزش مو در پاییز، معرفی درمان های موجود برای ریزش مو در پاییز و نکات مراقبت خانگی برای جلوگیری از ریزش مو در پاییز می‌پردازیم.

علت ریزش مو در پاییز چیست؟

همانطور که از قبل می دانید، موهای همه افراد از جمله: مرد، زن، جوان، پیر و… می ریزد و در بیشتر موارد، به لطف چرخه رشد مو، کاملا طبیعی است. ریزش مو معمولی شامل 100 تار مو در روز می شود. صد تار ممکن است مقدار قابل توجهی به نظر برسد، اما عمدتاً غیر قابل توجه است. زیرا در هر زمان، 90 درصد از موهای شما در مرحله رشد هستند، در حالی که تنها 6 تا 8 درصد در حالت استراحت و در نقطه ای هستند که ممکن است ریزش اتفاق بیفتد. با از دست دادن 100 تار مو در روز، تعداد زیادی تار مو در حال رشد هستند و جای موهای ریخته شده را می گیرند.

ریزش مو در پاییز

اما ریزش مو درپاییز توضیح متفاوتی دارد. یک مطالعه در سال 2009 توسط محققان سوئیسی نشان داد که از 823 زن که طی شش سال ارزیابی شدند، بیش از هر زمان دیگری از سال در طول تابستان وارد فاز تلوژن شدند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط فصل تابستان و فاز تلوژن مو مورد نیاز است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز، ورود چرخه مو به فازهای تلوژن بیشتر است که منجر به ریزش بیشتر مو در پاییز می شود. دلیل این ورود به مرحله اگزوژن (یا فاز ریزش) می شود. چرخه زندگی مو از چهار فاز مجزا (آناژن، کاتاژن و تلوژن و اگزوژن ) تشکیل شده است که طی آن مو رشد می کند، حفظ می شود، ضعیف می شود و سپس می ریزد. بنابراین ریزش بین 25 تا 60 تار مو در روز کاملا طبیعی است. اما در برخی موارد با فرا رسیدن پاییز این ریزش مو بیشتر می شود.

پر فروش ترین محصولات مو

علت افزایش ریزش مو در پاییز، کمبود شدید نور است که بر هورمون ها تأثیر می گذارد. تغییر میزان هورمون ها تأثیر مستقیمی بر رشد مو دارد. به علت تابش شدید خورشید در تابستان، ریشه های موی به عنوان یک مکانیسم محافظتی برای از پوست سر، از مرحله رشد به مرحله استراحت وارد می شوند و  تقریباً سه تا چهار ماه بعد، یعنی در طول پاییز، این موها به مرحله اگزوژن (یا فاز ریزش) وارد می شوند و می ریزند. به گفته دانشمندان، نقش مو پوشاندن پوست سر و محافظت از آن در برابر اشعه های خشن خورشید است. هنگامی که نور خورشید در پاییز کمتر می شود دیگر نیازی به مو برای محافظت از پوست سر وجود ندارد. بنابراین، زمانی که هوا خنک‌تر است، معمولاً ریزش مو بیشتری را می‌بینند. هر چه موها و پوست سر در تابستان بیشتر در معرض آفتاب قرار گیرند، ریزش مو در فصل پاییز بیشتر می شود. ریزش مو در پاییز گاهی اوقات می تواند تا اوایل زمستان نیز ادامه یابد، به خصوص اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید.

اصطلاح علمی برای این ریزش مو واکنشی، تلوژن افلوویوم حاد است، که رایج ترین شکل ریزش موی موجود است. و این ریزش مو در پاییز می تواند تا 300 تار مو در روز برسد. ریزش مو در پاییز همچنین می تواند به دلیل استرس و خستگی انباشته که اغلب با این فصل از سال همراه است و یا بر اثر ژنتیک یا تغییر در رژیم غذایی نیز ایجاد شود.

ریزش مو در پاییز

چگونه ریزش مو در پاییز را کاهش دهیم؟

اگر مطمئن هستید که دچار ریزش مو در پاییز شده اید، نیازی نیست نگران باشید. زیرا در اکثر موارد ریزش مو در پاییز موقتی است و با رعایت یک سری اصول می توان میزان ریزش مو روزانه را کاهش داد. انجام چند تغییر در برنامه روزانه خود برای به حداقل رساندن ریزش مو در پاییز ضرری ندارد.

  • استفاده از شامپو مناسب؛ شامپویی را انتخاب کنید که برای مو و پوست سر شما ملایم باشد.
  • موهایتان را محکم با کش مو نبندید؛ بستن موهایتان به صورت دم اسبی و بافته می‌تواند به موها آسیب برساند و باعث کشیدگی و ضعیف شدن ریشه مو و شکننده شدن فولیکول مو شود. بنابراین موهای خود را شل بگذارید، زیرا این کار احتمال آسیب به مو را کاهش داده و ریزش مو در پاییز را نیز کمتر می کند.
  • به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید.

ویتامین ها و مواد معدنی نقش اساسی در حفظ چرخه طبیعی مو و جلوگیری از ریزش مو در پاییز دارند، به ویژه با توجه به تجدید سلول های ماتریکس پیاز مو، که به سرعت تقسیم می شوند. مقدار کافی باید به پوست سر برسد تا تغذیه کافی برای آن فراهم شود و رشد مناسب مو را تشویق کند. در طول تغییرات فصل، مکمل های غذایی حاوی ویتامین های گروه B، اسیدهای آمینه گوگرد، روی، آهن و سلنیوم می توانند یک درمان مکمل موثر در برابر ریزش مو در پاییز باشند.

بدنتان را به وسیله نوشیدن آب، هیدراته نگه دارید و به خوردن غذاهایی که دارای مواد مغذی برای رشد مو هستند مانند پروتئین، بیوتین، آهن و ویتامین A، C و E ادامه دهید. موهای شما تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را دریافت می کند. به یاد داشته باشید که ریزش موی فصلی طبیعی است. معمولاً ریزش در فصل پاییز بیشتر می‌شود، اما واکنش موهای هر کس متفاوت است. برخی از زنان هیچ تفاوتی در موهای خود نمی بینند و برای برخی دیگر ریزش مو در پاییز می تواند واقعاً ظاهرشان را تحت تأثیر قرار دهد. نگران نباشید، به احتمال زیاد، این فقط یک وضعیت موقتی است و تا زمانی که به رژیم خود پایبند باشید، از بین خواهد رفت.

  • در تابستان مراقب موهایتان باشید

توصیه می شود در ماه  تابستان از موها محافظت کنید و زمان بیشتری را در سایه سپری کنید. این کار باعث آسیب دیدگی کمتر موها و کاهش فشار به فولیکول مو می شود و با این کار منجر به کاهش ریزش مو در پاییز می شود.

ریزش مو در پاییز

  • محصولات حالت دهنده مو را کنار بگذارید.

راه دیگری برای کاهش ریزش مو در پاییز  این است که از محصولات حالت دهنده و  چسبسنده مانند موس‌ها و ژل‌های مو خودداری کنید. زیرا این محصولات می‌توانند باعث ایجاد فشار ناخواسته روی فولیکول‌های مو و ضعیف کردن آن ها شوند. با کاهش استفاده از محصولات می توانید به مقدار زیادی از ریزش مو در پاییز جلوگیری کنید.

  • حجم دهنده مو را امتحان کنید

اگر نگران این هستید که این ریزش مو در پاییز قابل توجه و نگران کننده است، می توانید از یک حجم دهنده برای حجیم کردن و ضخیم کردن تارهای مو استفاده کنید. استفاده از یک سرم موثر در رشد و ضخیم کردن موها به طرز شگفت انگیزی می تواند به موهای شما عمر و حجم بیشتری بدهد. با افزایش ضخامت و استحکام موها ریزش مو در پاییز کاهش می یابد.

  • علاوه بر بدن، موها و پوستتان را هیدراته نگه دارید

یکی از اتفاقات رایج که با شروع فصل پاییز برای اغلب افراد رخ می دهد خشکی پوست و مو است. که خشکی مو به ریزش مو در پاییز کمک می کند. بنابراین برای هیدراته نگه داشتن مو و پوست سر تلاش بیشتری کنید. زیرا خشکی پوست سر می‌تواند باعث التهاب و ریزش مو بیشتر شود. توصیه می شود از ابرازهای گرمایی حالت دهنده اجتناب کنید زیرا این ابزار خشکی مو را تشدید می کند. همچنین می توانید برای آبرسانی موها از ماسک موهای آبرسان استفاده کنید.

ریزش مو در پاییز

یکی از محصولات با کیفیت که برای کاهش ریزش مو در پاییز آن را توصیه می کنیم، ماسک مو روغن آرگان و قهوه است. ماسک مو روغن آرگان و قهوه محصولی با فرمولاسیون کامل برای بهبود شرایط کلی موهای شما، تقویت بافت مو، بهبود آسیب های وارده به ساقه مو و درمان مشکلات مو مثل خشکی و رطوبت رسانی، موخوره و کدری و کمک به کاهش ریزش مو درپاییز می باشد.

فرمولاسیون ماسک مو روغن آرگان و قهوه شامل ترکیبات فعال متعدد مثل روغن آرگان، عصاره ابریشم، پروتئین و… است، تمامی این عصاره ها برگرفته شده از منابع طبیعی و کاملا ارگانیک بوده و هیچ آسیب و التهاب و حساسیتی برای شما به وجود نمی آورد. ترکیب اصلی سازنده این محصول روغن آرگان می باشد که فواید بسیاری برای موها دارد. یکی از فواید معروف روغن آرگان آبرسانی مو و تقویت ضخامت مو است که با این کارها به کاهش ریزش مو در فصل پاییز کمک می کند. یکی دیگر از مواد بکار رفته در این ماسک مو آبرسان، قهوه است که فوایدی از جمله: جلوگیری از ریزش مو در پاییز، تقویت سرعت رشد موها، بهبود بافت مو و تقویت رنگ موها را دارد.

طبق توضیحات بالا دیگر نگران ریزش مو در پاییز نباشید. زیرا این ریزش در واقع مرحله ای از چرخه مو است و همچنین موقتی است. پیش بینی می شود ظرف چند هفته پس از شروع فصل پاییز، ریزش متوقف شود. همچنین شما می توانید با رعایت اصولی که در بالا توضیح دادیم و رسیدگی به موها و پوست سر خود و استفاده از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین برای التیام بخشیدن به موها و پوست سر، مدت زمان ریزش مو در پاییز را نیز کاهش دهید.

به طور طبیعی، علل دیگری مانند هورمون ها یا استرس نیز برای ریزش مو وجود دارد. با این حال، اگر پس از ریزش مو در پاییز، متوجه شدید که رشد موهایتان مانند سابق نیست، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها