سلامت و زیبایی

درمان خشکی لب چه راه هایی دارد؟

درمان خشکی لب چه راه هایی دارد؟

چگونه لب‌های خشک و پوسته شده‌ی خود را درمان کنیم؟ راه پیشگیری از خشک شدن لب‌ها چیست؟ پوست اگر شاداب باشد، نشان‌دهنده‌ی سلامت کلی بدن است. هر کدام از ویتامین‌های بدنتان که کمبودی داشته باشد، اولین نشان‌ه‌اش در پوست بدن ظاهر می‌شود. لب‌ها نیز بخشی‌از پوست بدن هستند که بسیار بر زیبایی ظاهری فرد تاثیر می‌گذارند. اگر پوست لب شما ترک خورده و پوست پوست باشد، وجهه‌ی خوبی برای زیبایی‌تان ندارد. از طرفی باعث می‌شود اگر از محصولاتی مانند رژ لب استفاده کردید، بیشتر دچار ترک‌خوردگی شود.

هوای سرد، خشک، خشک شدن در مقابل نور آفتاب و لیس زدن مداوم لب‌ها تنها برخی از دلایلی است که ممکن است باعث شود لب های شما خشک شده و ترک بخورد. برای پیشگیری و درمان لب‌های خشک شده و ترک‌خورده در خانه ، این نکات را که نظر متخصصان پوست است انجام دهید تا شاهد تغییر در خشکی لب‌هایتان باشید. به نظر می‌رسد لب‌های خشک و ترک خورده چیزی است که در فصل زمستان طبیعی است و باید تا رسیدن بهار آن‌ها را تحمل کنید. اما با این وجود می‌توانید لب‌هایی نرم و لطیف در تمام طول سال داشته باشید. این نکات همان‌هایی هستند که متخصصان پوست توصیه می کنند.

چه عواملی باعث خشکی لب ها می شود؟

آنچه مسلم است این است که رطوبت کم هوا در ماه‌های زمستان باعث ترک خوردن لب‌ها می‌شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب در تابستان نیز می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. یکی دیگر از دلایل عمده شکاف لب، لیسیدن  است. بزاق از طریق زبان می‌تواند لب.ها را بیشتر خیس کرده و باعث خشکی بیشتر شود.

راه‌هایی برای درمان لب‌های ترک خورده

از پمادهای‌مخصوص لب ، رژ لب و سایر محصولات لب  که روی لب‌های خود می زنید استفاده نکنید. بسیاری از افراد ناراحتی، مانند سوزش، گزگز یا مورمور شدن را دلیل وجود مواد موجود در محصولات لب می‌دانند. اما علت اصلی این است که در واقع لب‌های خود را تحریک می کنید. بنابراین بهتر است مدتی‌ از هر محصولی که لب های شما را تحریک کند استفاده نکنید.

برای درمان لب‌های ترک خورده و برای کمک به بهبود آن‌ها، استفاده از محصولات لبی را که حاوی هر یک از موارد زیر است ، متوقف کنید:

  • کافور
  • اکالیپتوس
  • طعم دهنده: طعم دارچین ، مرکبات ، نعناع و نعناع فلفلی مخصوصاً باعث خشکی لب ها می شود
  • عطر
  • لانولین
  • منتول
  • اکتینوکسات یا اکسی بنزون
  • فنل (یا فنیل)
  • پروپیل گالات
  • اسید سالیسیلیک

اما برخی از مواد هستند که می‌توانند به بهبود لب‌های ترک خورده کمک کنند. به عبارت ساده‌تر در حالی که برخی از مواد می‌توانند لب‌های خشک و ترک خورده را تحریک کنند. برخی دیگر می‌توانند به بهبود آنها کمک کنند. هنگامی که به دنبال محصولاتی هستید که برای لب‌های ترک خورده‌ی خود استفاده کنید، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که حاوی یک یا چند مورد زیر باشد:

  • روغن دانه کرچک
  • سرامیدها
  • دی متیکون
  • روغن دانه کنف
  • روغن معدنی
  • بنزین
  • کره شی
  • مواد محافظ در برابر آفتاب ، مانند اکسید تیتانیوم یا اکسید روی

همچنین استفاده از محصولاتی که عطر و بوی حساسیت‌زا  ندارند نیز  می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر هنگام استفاده از محصولی برای لب ، لب‌های شما می‌سوزد، احساس سوزش یا احساس ناراحتی می‌کنید، به این معنی است که لب‌های شما  نسبت به آن مواد حساسیت دارند، بنابراین دیگر از این محصول استفاده نکنید.

چند بار در روز و قبل از خواب از یک مرهم لب (یا مرطوب کننده لب) غیر تحریک کننده استفاده کنید. اگر لب های شما خیلی خشک و ترک خورده است ، یک پماد غلیظ  را امتحان کنید. پماد‌ها بیشتر از آب می‌توانند برای لب شما مفید باشند.

قبل از رفتن به خارج از منزل از  یک پماد لب غیرتحریک کننده با SPF 30 یا بالاتر از آن استفاده کنید. حتی در زمستان نیز محافظت از لب‌هایتان در برابر آفتاب مهم است. خورشید می‌تواند لب‌های خشک و شکاف خورده را به راحتی خشک نماید. همچنین می‌تواند باعث ایجاد زخم های عمیق شود.

برای محافظت از لبهای خشک و منقبض در برابر آفتاب، از مومیایی لب استفاده کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد و یکی (یا هر دو) از این مواد محافظ در برابر آفتاب است

  • اکسید تیتانیوم
  • اکسید روی

در خارج از منزل ، هر 2 ساعت یکبار پالم لب بزنید.

سعی کنید میزان زیادتری آب بنوشید. لب‌های ترک خورده لبهای خشکی هستند که کمبود آب دارند. بنابراین شما باید بدنتان را هیدراته نگه دارید.

لیس زدن ، گاز گرفتن و جمع کردن لبهای خود را متوقف کنید. وقتی لب‌ها احساس خشکی می‌کنند، شاید خیس کردن لب‌ها امری طبیعی باشد، اما این کار مشکل را بدتر می‌کند. با تبخیر بزاق ، لب‌های شما سریع‌ترخشک می شوند.

برچیدن یا گاز گرفتن لب ها نیز باعث تحریک آنها می‌شود که می تواند مانع بهبودی شود.

ترک کردن خیس کردن لب می‌تواند عادت سختی باشد. هنگامی که متوجه شدید در حال خیس کردن لب‌هایتان هستید، سعی کنید به جای آن از یک مرهم لب غیر تحریک کننده استفاده کنید.

اغلب کسانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند برای  سلامت لب‌های خود از مرهم لب استفاده می‌کنند.

از نگه داشتن وسایل ساخته شده از فلز با دهان خود خودداری کنید. گیره‌ی کاغذ، جواهرات و سایر محصولاتی که  روزانه از آن استفاده می‌کنید و  از فلز ساخته شده می‌توانند لب‌های حساس شما را تحریک کنند.

در خانه از بخور استفاده کنید. بخور سرد در اتاق خواب شما می تواند بسیار مفید باشد. علی الخصوص اگر عادت دارید شب ها از طریق دهان نفس بکشید.

با رعایت این نکات متخصصان پوست در مورد ترک لب‌ها، باید طی 2 تا 3 هفته بهبود محسوسی داشته باشید. برای جلوگیری از دوباره چروک شدن لب‌های خود ، استفاده از مرهم لب را در هر زمان که داخل خانه یا خارج از آن خشک شود ، ادامه دهید

چه موقع به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

بیشتر اوقات ، راه‌های خود مراقبتی که در بالا ذکر شد می‌تواند لبهای خشک و شکاف خورده را طی 2 تا 3 هفته بهبود بخشد. اما اگر این اتفاق نیافتاد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

لبهای ترک خورده می‌تواند دلیلی غیر از هوای خشک داشته باشد.  واکنش آلرژیک ، عفونت یا چیز جدی‌تر می‌تواند باعث شود لب‌های شما احساس خشکی و ناراحتی کنند.

بیماری التهاب آکتینیک یک بیماری پیش سرطانی است که باعث خشک شدن یا پوسته پوسته شدن یک یا هر دو لب می شود. یک متخصص پوست با تایید هیئت مدیره می تواند علت را تشخیص دهد.

بهترین محصولات برای درمان خشکی و ترک لب ها

 

ماسک خواب لب بیوآکوا

ماسک خواب لب بیوآکوا محصولی فوق العاده مغذی و مرطوب کننده برای تقویت و بهبود ظاهر پوست لب شما و افزایش زیبایی ظاهری است. ماسک خواب ژله ای لب بیوآکوا بخاطر دارا بودن مواد مغذی فراوان مثل ویتامین E، عصاره توت فرنگی، روغن های معدنی و…بافت پوست لب شما را بسیار یک دست و صاف و سالم نگه میدارد و آثار پیری و ضعف مثل چین و چروک، ترک، پوسته پوسته شدن و کبودی رنگ پوست لب را به طور کامل از بین می برد. ماسک خواب لب بیوآکوا دارای بافت خامه ای، لطیف و ابریشمی است و بخاطر حساسیت بسیار زیاد لب محصولی بسیار مناسب برای استفاده در ناحیه لب به حساب می آید و هیچ گونه حس بدی بعد از استفاده به شما منتقل نمی کند.ترکیبات اصلی ماسک خواب لب بیوآکوا شامل موم عسل، مواد مرطوب کننده موجود در توت فرنگی، ویتامین E روغن های متعدد و… است.

ماسک ورقه ای لب بیوآکوا

ماسک ورقه ای لب بیوآکواحاوی خواص ترمیم کنندگی و رطوبت رسانی به لب ها می باشد. خشکی لب ها را درمان کرده و به لب ها نرمی به لطافت می بخشد. همچنین ماسک لب موجب از بین رفتن پوسته پوسته های لب شده و ضمن ترمیم پوست لب، پوستی لطیف، خوش رنگ و زیبا برای لب ها به ارمغان می آورد.

ماسک لب کلاژن میوه ای زوزو

ترکیبات ماسک لب کلاژن میوه ای زوزو شامل عصاره هلو برای تقویت و تغذیه سلول های پوستی، سدیم هیالرونات برای مرطوب کنندگی و آبرسانی به اعماق بافت پوست لب، گلیسرین برای افزایش نرمی، افزایش خاصیت کشسانی، بهبود و تقویت بافت پوست و کاهش آثار پیری پوست لب ها و در نهایت الاناوئین که خاصیت جوانسازی و افزایش جذابیت و درخشندگی پوست لب های شما را دارد.

ماسک لب کلاژن میوه ای زوزو به طور باورنکردنیی لب های شما را مرطوب می کند و از لایه لایه شدن و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می کند. اگر بر روی لبهای شما خطوط عمیق به وجود آمده دیگر نگران نباشید چون ماسک لب کلاژن میوه ای زوزو دارای ترکیبات کلاژن ساز است که پوست لب شما را هرچه زودتر ترمیم می کند و به طور فوق العاده ای رنگ لب هارا بهبود می بخشد. علاوه بر این به از بین بردن سلول های پوستی مرده کمک میکند و مانند لایه بردار به جذابیت و درخشندگی و جذابیت پوست لب شما کمک می کند

کمبود چه ویتامینی باعث خشکی لب می‌شود؟

شکاف لب‌ها یکی از علائم رایج کمبود برخی از ویتامین‌ها به خصوص فولات (ویتامین B9)، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و ویتامین های B6 و B12 است (11 ، 12 ، 13 ، 14).

وازلین هنگامی که همراه با ماده مرطوب کننده استفاده می‌شود می‌تواند برای لبهای خشک و شکاف خورده مفید باشد. ابتدا ماده مرطوب کننده را روی لب‌های خود بمالید ، سپس آن را با وازلین ببندید.

بهترین مواد طبیعی برای درمان خشکی لب‌ها

بالم لب موم اصلی زنبور عسل بهترین‌گزینه محسوب می‌شود که میتواند لب ها رو آبرسانی کند و ترک ها را از بین ببرد و همچنین شکر تازه، می‌تواند مثل یک بالم لب ضدآفتاب عمل کند

بهترین بالم لب طبیعی برای خشکی لب چیست؟

در حالی که همه سعی می‌کنند از محصولات تجملاتی برای درمان و زیبا کردن لب‌های خود استفاده کنند، برخی صورت خود را با این کرم های چشم ارگانیک و ماسک های صورت درمان کنید!

مخلوط نعناع و خیار می‌تواند بسیار پوست لبتان را مرطوب کند.

می‌توانید قطعه‌ای‌یخ روی لب‌های خود بگذارید تا تاثیر شگفت انگیزش را ببینید.

کلام آخر:

برای این‌که لب‌های شما ترک نخورد، باید به سلامت ان‌ها بپردازید. البته این امر در فصل زمستان بسیار طبیعی است. اما توجه کنید که در همین فصل هم باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.

گاز گرفتن لب‌ها، برچیدن و جمع کردن لب یا کندن پوست با دندان همه می‌توانند از دلایل ترک خوردن لب‌ها باشد.بهتر است این کارها را ترک کنید و همیشه از یک پماد و بالم لب برای مرطوب نگه‌داشتن لب استفاده کنید.اگر دیدید این روش‌ها هنوز هم فایده‌ای ندارد به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در چکاپ‌های دوره‌ای خود یک آزمایش بدهید تا ببینید شاید یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان کم است. بهتر است سعی کنید همه‌ی ویتامین‌ها را به لب و بدن خود برسانید.

همیشه سعی کنید یک بالم لب داشته باشید. آفتاب هم مانند سرمای زمستان می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر سلامت لب‌های شما بگذارد.

البته برخی داروها نیز هستند که می‌توانند به درمان لب‌هایتان کمک‌کنند. اما اگر متوجه شدید روش‌های گفته شده تاثیری ندارد، حتما با متخصص در تماس باشید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/chapped-lips

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها