سلامت و زیبایی

روش هایی عملی برای درمان پوست خشک و جوش دار

درمان پوست خشک و جوش دار

برای درمان پوست خشک و جوش ‌دار روش ‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک یا مواد شیمیایی می‌توان به اجرای آن پرداخت. اما سؤال این است که کدام روش و کدام راه برای پوست بهتر و مفیدتر است؟
داشتن پوستی سالم و عاری از هرگونه جوش و لک و موارد دیگر غدغه بسیاری از بانوان است. اگر شما نیز نگران سلامت پوست خود هستید لازم است بدانید که حتماً نیاز نیست برای داشتن پوستی درخشان و سالم به دنبال درمان در داروخانه ها باشید و می‌توانید بلکه می توانید در آشپزخانه خود به درمان پوست خشک و جوش دار خود بپردازید. اما اولین مرحله برای درمان، شناخت علت ها و عواملی است که باعث خشک شدن پوست و بروز جوش و آکنه روی آن شده اند. علت خشکی پوست می‌تواند استحمام غلط، هوای خشک زمستانی و فقدان چربی طبیعی باشد که معمولاً  در سنین بالا بروز می‌کند.
جوش ها و آکنه ها معمولاً به دلیل چربی زیاد پوست ایجاد می‌شوند اما در مواردی روی پوست های خشک هم جوش دیده می‌شود که راه هایی برای درمان این مشکل نیز وجود دارد. در این مقاله در مورد پوست های خشک، پوست های جوش دار و پوست های خشک جوش دار و راه های درمان آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهیم. این راه های درمان عبارتند از روتین پوست خشک که باید به مدت معین رعایت شود و سرم آب‌رسان پوست و برخی راه های دیگر که بیان خواهیم کرد.

پوست خشک

بعضی از افراد دارای پوستی خشک هستند و تقریباً می‌توان گفت همه در زمانی از زندگی خود خشک شدن پوست را تجربه کرده‌ اند. پوست خشک همواره با احساس زبری و سوزش همراه است و برای کسانی که ذاتاً پوست خشکی دارند این احساسات همیشگی است. پوستی که خشک است یا دچار خشکی شده است، بعد از شستشو به دلیل اینکه بیشتر خشک می‌شود، حس سوزش و خارش را به فرد القا می‌کند. در بعضی افراد خشک شدن پوست با پوسته پوسته شدن آن ظاهر می‌شود و این امر زمینه را برای ایجاد چین و چروک مهیا می‌کند. همچنین در پوست های خشک به این دلیل که فاقد چربی هستند و رطوبت کافی را ندارند، پوست دچار کشیدگی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری و از بین بردن این مشکلات، درمان پوست خشک امری ضروری است. یکی از راه ‌های درمان پوست خشک، استفاده از مرطوب کننده ها است.

روش هایی عملی برای درمان پوست خشک و جوش دار

پوست خشک و جوش دار

افرادی که پوستشان چرب است تصور می‌کنند که بدترین نوع پوست را دارند چراکه همیشه جوش ها روی پوست های چرب ظاهر می‌شوند. اما این باور غلط است و پوست های خشک نیز گاهی با جوش ها درگیر می‌شوند. حتی درمان کردن جوش ها روی پوستی که خشک بسیار سخت‌تر از درمان آن‌ها روی پوست چرب است.
حتی افرادی که دارای پوست معمولی هستند و با عارضه جوش و آکنه روی پوست خود مواجه می‌شوند، معمولاً در هنگام  درمان جوش و آکنه دچار خشکی پوست می‌شوند. بنابراین افرادی که با جوش مواجه می‌شوند هنگام درمان آن‌ها باید مراقب باشند درگیر پوست خشک نشوند.
پوست های چرب به دلیل چربی زیادی که دارند دچار جوش و آکنه می‌شوند اما پوست های خشک به چه دلیل جوش می‌زنند؟ معمولاً پوست های خشک حساس هستند و همین حساسیت موجب به وجود آمدن جوش روی آن‌ها می‌شود. از شایع‌ ترین عوارضی که روی پوست های خشک به وجود می‌آید جوش های قرمز هستند. مخصوصاً زمانی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می گیرد این دانه های قرمز پدیدار می‌شوند. علاوه بر این، پوست های حساس در پاسخ به برخی از مواد غذایی که  فرد مصرف می می‌کند نیز ممکن است دچار این جوش های قرمز شوند. عوامل متعدد دیگری نیز مانند استرس، کم خوابی و حتی غده های چربی در به وجود آمدن جوش ها نقش دارند. حال برای درمان جوش ها چه راه هایی وجود دارد؟

عوارضی مانند جوش و آکنه تنها روی پوست های چرب ظاهر نمی‌شوند و پوست های خشک نیز به دلیل حساس بودن ممکن است درگیر جوش و آکنه شوند.

درمان پوست خشک و جوش دار

برای درمان پوست خشکی که دچار جوش و آکنه شده است باید به ترتیب مراحلی را طی کنید تا سریع‌ترین و بهترین نتیجه را بگیرید. این مراحل در ادامه بیان شده است.

حفظ رطوبت پوست

برای درمان پوست خشک و جوش‌دار اولین قدم رساندن پوست به میزان رطوبت نرمال و حفظ کردن رطوبت آن است که راه های مختلفی برای این کار وجود دارد. استفاده از کرم های مرطوب کننده و سرم های آب‌رسان پوست و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب و آب‌رسان راه هایی است که در این مرحله می‌تواند مفید باشند.
برای استفاده از کرم های مرطوب کننده نکاتی وجود دارد که به طور قطع باید رعایت شوند. اولین نکته این است که کرم های مرطوب کننده گیاهی بهتر هستند ولی در هر صورت ابتدا باید از سازگاری کرم با پوست خود مطمئن شوید. نکته دیگر اینکه باید مکرراً از این کرم ها استفاده شود به عنوان مثال حداقل روزی دو بار. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید برچسب ها و اطلاعاتی است که روی جعبه مرطوب کننده درج شده است و باید بر اساس این اطلاعات مناسب ترین کرم را انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته نیز این است که از کرم های مرطوب کننده ای که مخصوص درمان آکنه هستند استفاده نکنید زیرا این کرم ها باعث خشک شدن پوست می‌شوند.
استفاده از مواد غذایی که در رطوبت و چربی پوست تأثیر دارند نیز یک راه طبیعی است که می‌توانید در کنار استفاده از کرم های مرطوب کننده این روش را نیز امتحان کنید. مصرف میوه و سبزیجات نقش بسزایی در رطوبت پوست و حفظ آن دارند. خوردن آب نیز مهم‌ترین و بهترین درمان برای خشکی پوست است. دانه های روغنی مانند گردو و بادام نیز برای چربی پوست و حفظ رطوبت آن توصیه می‌شوند.

روش هایی عملی برای درمان پوست خشک و جوش دار

درمان جوش ها

پس از درمان خشکی پوست نوبت به درمان جوش ها می‌ رسد. برای درمان جوش نیز راه های مختلفی وجود دارد که در اینجا چند مورد از بهترین این روش ها را بازگو می‌کنیم.
کرم هایی برای درمان جوش و آکنه وجود دارند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که تمامی این کرم ها در باعث خشکی پوست می‌شوند. به همین دلیل باید نوعی از آن‌ها انتخاب شود که میزان خشک کنندگی کمتری داشته باشد. برای این موضوع می توانید از پزشک راهنمایی بگیرید. در زمان درمان جوش ها باید صبر داشته باشید و به پوست خود فرصت بدهید.
خشک شدن پوست، پوسته پوسته شدن آن و احساس خارش و سوزش در هفته اول درمان طبیعی است و با مواجه شدن با این مشکلات جای نگرانی نیست. در اوایل روند درمان به دلیل مشکلاتی که گفته شد، کرم های درمان جوش را هفته ای دو مرتبه و نهایتاً سه مرتبه استفاده کنید. به مرور زمان پوست خود را با این کرم ها سازگار می‌کند و شما می‌توانید هر روز درمان را تکرار کنید. اگر در هنگام درمان جوش حساسیت و خشکی شدیدی در پوست خود مشاهده کردید بهتر است درمان را چند روزی به تعویق بیندازید و پس از بهتر شدن شرایط پوست دوباره درمان را آغاز کنید.

محصولات مراقبت پوستی که برای درمان جوش و آکنه وجود دارند معمولاً پوست را خشک می‌کنند؛ بنابراین باید از محصولی استفاده شود که میزان خشک کنندگی کمتری داشته باشد.

نکاتی در حین درمان جوش ها

  • قبل از استفاده از کرم های درمان جوش و آکنه از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده ها مانند بافری بر روی پوست عمل می‌کنند و از خشک شدن آن در زمان استفاده از کرم های ضد جوش جلوگیری می‌کنند.
  • سعی کنید در مدت زمان درمان از پاک کننده ها استفاده نکنید؛ چراکه تمیز کردن پوست کمکی به درمان جوش و آکنه نمی‌کند و پاک کننده ها بیشتر موجب خشک شدن آن می‌شوند و دوره درمان را طولانی تر می کنند.
  • استفاده نکردن از لوازم آرایشی نیز نکته ای است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. موادی که در ساخت این وسایل به کار رفته اند ممکن است اثر کرم های استفاده شده را خنثی کنند. علاوه بر این شما بعد از استفاده از لوازم آرایشی مجبور خواهید بود صورت خود را با صابون یا پاک کننده ها بشویید تا تمیز شود. مسلم است که این امر باعث خشک شدن پوست می‌شود و در روند درمان اخلال ایجاد می‌کند.
  • در پوست خود در مقابل نور آفتاب و اشعه های خورشید محافظت کنید؛ استفاده از کرم ضد آفتاب برای همه ضروری است. نور آفتاب و سرما عواملی هستند که باعث حساس شدن پوست های خشک می‌شوند که برای جلوگیری از این مسئله توصیه می‌شود از کرم های ضد آفتاب استفاده شود. انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب و سازگار با پوست نیز بسیار مهم است و باید به آن دقت شود.
  • بعد از شستشوی صورت خود از سرم ها و ژل های آبرسان استفاده کنید تا اثر منفی مواد تمیز کننده استفاده شده را خنثی کنند.

شستن مکرر صورت هیچ کمکی به درمان جوش و آکنه نمی‌کند و تنها باعث بیشتر خشک شدن پوست و حساسیت آن می‌شوند. توصیه می‌شود تنها دو بار در روز صورت شسته شود.

نتیجه گیری

پوست خشک عارضه ای است که برخی افراد در تمام طول زندگی به آن دچار هستند و برخی تنها در دوره ای از زندگی آن را تجربه می‌کنند. مهم نیست که شما جزو کدام دسته هستید بلکه روبرو شدن با این مشکل و مراقبت از پوست مهم است. پوست خشک علاوه بر این که حساس است باعث می‌شود چین و چروک ها زود تر به سراغ فرد بیایند. بنابراین جلوگیری از خشکی پوست و درمان آن امری مهم برای تمام زنانی است که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند.
در این مقاله ویژگی های پوست خشک، عوامل به وجود آمدن جوش و آکنه و روش هایی برای درمان پوست خشک و جوش دار بیان شد که در صورت رعایت کردن مراحل این درمان می‌توانید در مدت زمان کم بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین برای مراقبت از پوست انتخاب محصولات مراقبتی که معتبر و شناخته شده اند و پایه گیاهی دارند، نیز مهم است.
در پایان خواهشمندیم هر گونه سؤال و ابهام، نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید با ما در میان بگذارید تا در بهتر شدن کیفیت کار خود از آن استفاده کنیم و شما را در مورد سؤال و ابهامی که دارید راهنمایی کنیم.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها