سلامت و زیبایی

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

آیا پس از ابتلا به کرونا، دچار ریزش شدید مو شده اید و درباره دلایل ریزش مو بعد از کرونا برایتان سوال پیش آمده است؟ بهبودی از عفونت ویروس کرونا می تواند فشار زیادی به بدن وارد کند. عوارض جانبی مبارزه با ویروس کرونا می تواند بسیار عمیق باشد و قلب، مغز و ریه ها و سایر اعضای بدن را درگیر کند که این ها نیز از دلایل ریزش مو بعد از کرونا می توانند باشند.

معمولاً ریزش مو چیزی است که ممکن است به طور کامل از آن اجتناب نشود و برای همه اتفاق می افتد. به طور معمول ، یک فرد ممکن است روزانه  مقداری ریزش مو داشته باشد، که ممکن است به دلایل متعدد و ژنتیکی رخ دهد. استرس، رژیم غذایی نامناسب ، شرایط، محصولات مویی که استفاده می کنید ، کیفیت آب و غیره و همچنین سن می توانند در بروز دلایل ریزش مو بعد از کرونا موثر باشند. اما هیچ کدام از آن ها به دلایل ریزش مو بعد از کرونا نزدیک نیست.آنچه بیماران کووید19 تجربه می کنند بسیار متفاوت و شدیدتر است.

هر فرد روزانه به طور طبیعی 100 تار موی خود را از دست می دهد. اما بیماران بهبود یافته حاصل از کرونا روزانه 300 الی 400 تار موی خود را به علت دلایل ریزش مو بعد از کرونا از دست می دهند. این رخداد نگران کننده کنجکاوی بیماران را به دانستن دلایل ریزش مو بعد از کرونا، برمی انگیزد.

اگر شما نیز با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و الکل، مبتلا به این بیماری شده اید و اکنون به علت ریزش مو شدید، به دنبال دلایل ریزش مو بعد از کرونا هستید، می دانید که ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.

در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ریزش مو را در لیست علائم COVID-19 خود قرار نمی دهد، شواهد زیادی وجود دارد که ریزش مو شدید را از عوارض جانبی کرونا می داند و دلایل ریزش مو بعد از کرونا را نیز توضیح می دهد. بنابراین مسئله ریزش مو بعد از کووید 19 نه تنها درست است، بلکه یک مسئله نگران کننده است که بسیاری از بیماران بهبود یافته با آن روبرو هستند. اما دلایل ریزش مو بعد از کرونا چیست؟ چگونه ویروس باعث ریزش موهای شما می شود؟ در این مقاله سعی می کنیم دلایل ریزش مو بعد از کرونا را برای شما توضیح دهیم.

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

چه چیزی دلایل ریزش مو بعد از کرونا را تاکید می کند؟

با اینکه سازمان بهداشت جهانی، ریزش مو را از عوارض جانبی کرونا تاکید نکرده است اما آمار های بدست آمده خلاف این را نشان داد و مردم را به جستجو درباره دلایل ریز مو بعد از کرونا وا داشت.

بازیگر زن آلیسا میلانو در اوایل ماه جاری به رسانه های اجتماعی رفت تا تأثیر کمتر شناخته شده COVID-19 را نشان دهد: ریزش مو. در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، توده های بزرگی از رشته ها ی مو را که پس  از شانه زدن موهای خیس خود به همراه برسش بیرون می آید، نشان داد و گفت: این ریزش موی من ناشی از COVID-19 است. از ماسک لعنتی استفاده کنید. میلانو، که اخیراً پس از  بروز علائم بیماری کرونا در ماه آوریل ، تست آنتی بادی کرونایی خود را مثبت اعلام کرد. و پس از مدتی از دلایل ریزش مو پس از کرونای خود  خبر داد. همچنین طبق نظرسنجی ایجاد شده توسط موسس گروه فیس بوک Survivor Corps ، دیانا برنت ، نشان داد که بیش از یک سوم از 1700 پاسخ دهندگان می گویند که پس از ابتلا به کووید -19 دچار ریزش مو شده اند و دلایل ریزش مو پس از کرونا را نمی دانند.

پر فروش ترین محصولات مو

چه چیزی دلایل ریزش مو بعد از کرونا را توجیه می کند؟

همه ما با بعضی از عوارض بعد از کرونا آشنا هستیم. علایمی که تا مدتها بعد از کویید 19 با بیمار همراه است مانند درد بدن ، ضعف ، سرفه و تنگی نفس، خشکی پوست ، آبریزش چشم و جوش و آکنه . یکی دیگر از عوارضی نگران کننده کرونا ریزش مو است که یک عارضه پیچیده باشد که توسط خود ویروس تقویت می شود. پزشکان در حال حاضر از افزایش افرادی که برای جویا شدن از دلایل ریزش مو بعد ازکرونا به آن ها مراجعه می کنند، خبر می دهند.

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

  • استرس عامل شماره یک دلایل ریزش مو بعد از کرونا

شاید استرس مقصر اصلی دلایل ریزش مو بعد از کرونا باشد. پزشکان معتقدند استرس جسمی و عاطفی همراه با عفونت COVID-19  به شدت بر اندام های حیاتی بدن تأثیرگذار می گذارد ، باعث ایجاد سطح بالایی از التهاب در بدن می شود که می تواند در دراز مدت منجر به عوارض جانبی شود. التهاب و عفونت حاصل از کرونا منجر به ایجاد یک حالت ریزش مو به نام telogen effluvium شود. مشخص است که این وضعیت چند ماه پس از یک رویداد استرس زا مانند ناراحتی احساسی ، جراحی بزرگ یا تب بالا رخ می دهد. در telogen effluvium بیشتر موهای فرد به مرحله تلوژن یا مرحله استراحت چرخه رشد مو منتقل می شود. در این حالت رشد فولیکول های مو در سر متوقف شده و در نتیجه موها وارد مرحله مرده می شوند و در نهایت شما شاهد ریزش موهای خود هستید.

دکتر سوزان ماسیک ، متخصص پوست در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو توضیح می دهد که تلوژن افلوویوم ناشی از استرس معمولاً از طریق حذف سایر دلایل ریزش مو بعد از کرونا تشخیص داده می شود. پزشکان ممکن است آزمایش خون را برای رد مشکل تیروئید یا کمبود تغذیه  که شاید دلایل ریزش مو بعد از کرونا را توجیه کند، انجام دهند، که هر دو آن ها می توانند باعث ریزش مو شوند. آنها همچنین ممکن است به آنچه در طول چند ماه گذشته در زندگی یک بیمار اتفاق افتاده است نگاه کنند تا رویداد استرس زایی که باعث ایجاد این بیماری شده است ، مانند بستری شدن در بیمارستان به دلیل COVID-19 ، مشخص شود. ماسیک می گوید: ما می خواهیم مطمئن شویم که هر عامل استرس زایی را که ممکن است از دلایل ریزش مو بعد از کرونا باشد، از بین ببریم.

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

  • آیا سلامت سیستم ایمنی بدن می تواند از دلایل ریزش مو بعد از کرونا باشد؟

ایمنی بدن ما کنترل کننده عملکردهای متعددی در بدن ما است. در حالی که این امر در درجه اول با میزان سلامت یا حساسیت به بیماری ها مرتبط است. سیستم ایمنی بدن ما همچنین می تواند سرنخ هایی از دلایل ریزش مو پس از کرونا به ما نشان دهد. به طور کلی، هرگونه عدم تعادل در سیستم ایمنی شما می تواند باعث تحریک یا تشدید اختلالات مو شود. بنابراین، ضعیف بودن بدن و ضعف ایمنی (همانطور که بدن مشغول ریشه کن کردن آسیب های ناشی از ویروس است) که در نهایت منجر به ریزش مو می شود. وقتی ضربه ای به سیستم وارد می شود ، بدن وارد حالت قفل می شود و فقط روی عملکردهای اصلی تمرکز می کند و چون رشد مو به اندازه سایر عملکردها ضروری نیست، بنابراین شما با ریزش مو مواجه می شوید.

از پاراگراف بالا می توان  یکی از دلایل ریزش مو پس از کرونا را اینگونه بیان کرد: به دلیل درگیری سیستم ایمنی و ضعیف شدن آن در هنگام مبارزه با کرونا، هنگامی که ایمنی بدن در حال بازیابی است، ریزش مو شایع می شود.

  • کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی از دلایل ریزش مو بعد از کرونا، بر ریزش موها تاثیر گذار است. کمبودهای شدید تغذیه ای (که در صورت عدم مراقبت می تواند باعث مشکلات گوارشی و آسیب های حیاتی نیز شود)، یکی دیگر از دلایل ریزش مو بعد از کرونا است. لطفا در هنگام ابتلا به بیماری کرونا برای تقویت سیستم ایمنی و تامین نیاز های بدن خود، غذا های مقوی مصرف نمایید.

همچنین به کاهش سطح ویتامین B12 و ویتامین D ، که برای سلامت مو و پوست بسیار مهم است ، می توان به عنوان یکی دیگر از دلایل ریزش مو بعد از کرونا اشاره کرد.

ریزش مو بعد از کرونا خفیف است یا شدید؟

ریزش مو بعد از کرونا می تواند خفیف تا ضعیف را شامل شود که این به نوع دلایل ریزش مو بعد از کرونا مرتبط می شود.

ریزش بیش از حد موها برای کسانی که مبتلا به کووید 19 متوسط ​​یا شدید بوده اند بیشتر شایع است، زیرا دلایل ریزش مو بعد از کرونا مانند التهاب و تب زیاد، مشکلات غذایی و تغذیه بد، درگیری بیشتر سیستم ایمنی در طول بیماری یا مرحله عفونی آنها، بیشتر و تاثیرگذارتر است. همچنین دلایل ریزش مو پس از کرونا ممکن است علاوه بر ریزش مو منجر به کاهش کیفیت مو، شکنندگی، خشکی و کاهش تراکم موها برای برخی افراد نیز شود.

دلایل ریزش مو بعد از کرونا

چه زمانی دلایل ریزش مو بعد از کرونا برطرف می شود؟

گفته می شود ریزش مو به علت COVID-19 یکی دو ماه پس از بهبود احتمالاً فرد شروع می شود. همچنین متخصصان معتقدند که مرحله ریزش شدید موها پس از COVID-19 ممکن است فقط در یک بازه 6 تا 9 ماهه بعد از کرونا بروز کند و سپس دلایل ریزش مو بعد از کرونا به طور کامل از بین می رود.

برای تسریع رفع دلایل ریزش مو بعد از کرونا چه کار کنیم؟

برای داشتن سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو ، یکی از رایج ترین نکاتی که توصیه می شود رعایت رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی است. اگرچه ممکن است این راه جوابگو باشد و تا حدی کار کند، اما با Telogen effluvium یا ریزش ناگهانی مو، رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند دلایل ریزش مو بعد از کرونا را کاهش دهد. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنند که اگر یک بیمار بهبود یافته همچنان ماه ها پس از داشتن یک رژیم درمانی خوب، دچار ریزش مو شدید بود و هنوز دلایل ریزش مو بعد از کرونا او رفع نشده بود، باید حتما به پزشک مراجعه کند.

برای افرادی که دلایل ریزش مو بعد از کرونا آن ها شدید است، رژیم غذایی غنی از گروه های مغذی و آنتی اکسیدان، بیوتین و اسیدهای آمینه مفیدترین تغذیه خواهند بود. زیرا که آن ها باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند. همچنین  افزودن مکمل ها و مکمل های شگفت انگیز زیادی که در بازار موجود اند، به رژیم غذایی می توانند در  تسریع رفع دلایل ریزش مو بعد از کرونا تاثیر بسیاری بگذارند.

به غیر از توصیه های رژیم غذایی، پزشکان به طور کلی تغییرات زیر را برای مقابله و مدیریت بهتر عارضه استرس زا که عامل شماره یک دلایل ریزش مو بعد از کرونا است، توصیه می کنند:

  • استفاده از شامپوهای ملایم ، غیر شیمیایی (بدون پارابن و سولفات) و محصولات مراقبت از مو.
  • خودداری از چرب شدن یا نرم کردن بیش از حد پوست سر
  • استفاده از شانه دندانه پهن که فولیکول های مو را تحریک نمی کند
  • تغذیه پوست سر با رژیم غذایی با کیفیت

امیدوارم پس از خواندن این مقاله و مطلع شدن از دلایل ریزش مو بعد از کرونا، با آگاهی بیشتر در جهت درمان ریز مو و رفع دلایل ریزش مو بعد از کرونا، اقدام نمایید.

منبع

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها