سلامت و زیبایی

چند دلیل علمی برای اینکه نباید زدن ضد آفتاب در روزهای ابری را فراموش کنید

ضد آفتاب در روزهای ابری

آیا علت تاکید بسیار زیاد متخصصان پوست برای استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری را می دانید؟ تاحالا برایتان سوال نشده که چرا روزهای ابری در پاییز و زمستان جز آسیب‌زاترین روزها برای پوست هستند؟ استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری چه نقشی در محافظت از پوست دارد؟ در این مقاله به خوبی دلایل واجب بودن زدن ضد آفتاب در روزهای ابری و فواید استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری را توضیح می دهیم.

تاریخچه اختراع ضد آفتاب را می دانید؟

چه محصولی غیر از ضد آفتاب از ما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند؟ محصولی کم هزینه ای سراغ دارید که خطر ابتلا به سرطان پوست را تا حد زیادی کاهش دهد، از شروع زودهنگام چین و چروک جلوگیری کند و بلافاصله پس از استفاده عمل می کند؟ جواب همه این سوال ها در استفاد از محصولی به نام ضد آفتاب خلاصه می شود. قدمت کرم ضد آفتاب به مصر باستان برمی گردد، جایی که از عصاره سبوس برنج و یاسمین برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می شد. شیمی دانان اولین ضدآفتاب تجاری را در سال 1936 اختراع کردند و از آن زمان تاکنون بهبود یافته است. اختراع ضد آفتاب یکی از بهترین اختراعات بشر در حوزه سلامت پوست بوده و خواهد بود به طوری که امروزه، ضدآفتاب های مدرن در برابر آب مقاوم هستند و در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی مانند پرایمرها، فونداسیون ها، سرم ها و کرم ها وجود دارند.

ضد آفتاب در روزهای ابری

 

چرا باید استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری را جدی بگیریم؟

حتی در روزهای ابری، تا 80 درصد از اشعه های خورشید می تواند از ابرها عبور کند و همچنین در طول فصل های پاییز و زمستان لایه اوزون که بخشی از جو است و مانع رسیدن بخش اعظم اشعه های خورشید به زمین می شود، نازک می شود. متأسفانه، این بدان معناست که فعالیت بیرونی در یک روز ابری همچنان می تواند منجر به آسیب پوست شود و شما در این دو فصل و روزهای ابری، دفاع کمتری در برابر اشعه های خورشید خواهید داشت. بنابراین اگر فکر می کنید می توانید از زدن ضد آقتاب در روزهای ابری چشم پوشی کنید، باید بگوییم در این تصمیم تجدید نظر کنید. کرم ضد آفتاب یک عادت مراقبت بهداشتی مهم پیشگیرانه است که باید در تمام سال از جمله فصل های پاییز و زمستان و روزهای ابری حفظ شود.

بسیاری از اثرات مضر سلامت انسان که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناشی می‌شود، با زنجیره‌ای از رویدادها مرتبط است که با تشکیل آسیب DNA آغاز می‌شود. این اشعه های آفتاب در روزهای ابری می توانند منجر به فرآیندهای التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی در بافت اپیتلیال و همچنین تسریع پیری و توسعه تومور شوند. واضح است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند تأثیر عمیقی داشته باشد و به طور بالقوه باعث پیری زودرس پوست، سرطان پوست و بسیاری از تغییرات پوستی دیگر شود. اگر فکر می‌کنید می‌توانید در روز های سرد و ابری با نشستن در خانه از اشعه‌های خورشید در امان بمانید و با این کار، زدن ضد آفتاب در روزهای ابری انجام ندهید؛ ممکن است بعد از آگاهی از اینکه ضد آفتاب در روزهای ابری چه کمکی به سلامت پوست می کند، نظرتان در رابطه با استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری تغییر کند.

  • محافظت در برابر آفتاب روزهای ابری

می دانیم بارزترین و قابل توجه ترین مزایای کرم ضد آفتاب در روزهای ابری و دیگر روزها این است که از پوست شما در برابر طیف گسترده ای از اشعه های مضر UV خورشید محافظت می کند. کرم ضد آفتاب در واقع نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست و ایجاد انواع اختلالات پوستی را به حداقل می رساند. حتی خفیف‌ترین اشعه های خورشید برای مثال در روزهای ابری می‌توانند اثرات مخربی داشته باشد، بنابراین محافظت از پوست با زدن ضد آفتاب در روزهای ابری، امری بسیار مهم است.

ضد آفتاب در روزهای ابری

 

  • با استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری از کک و مک و لکه های خداحافظی کنید

اگر دقت کرد باشید، در روز های ابری لکه های صورت و کک و مک افزایش پیدا می کند. رنگدانه ناهموار پوست (یا هیپرپیگمانتاسیون) به قسمت هایی از پوست اشاره دارد که به روشی ناسازگار تغییر رنگ یا تیره می شوند. این می تواند ارثی باشد، اما می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز تشدید شوند. آسیب های ناشی از نور خورشیدی که پشت ابرها پنهان است، یکی از دلایل متعدد ناهمواری رنگ پوست است و استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای ابری، تا حدودی موجب کاهش این لکه ها روی صورت می شود و به حفظ یکنواختی پوست کمک می کند.

  • با زدن ضد آفتاب در روزهای ابری، پوست پیر نمی شود

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های UVA پوست شما را پیر می کند و منجر به از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می شود. در واقع، تقریباً 90 درصد از علائم قابل مشاهده پیری پوست ناشی از آسیب خورشید است. همه ما خواهان داشتن پوستی جوان، درخشان و سالم هستیم. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند خطوط ریز و چین و چروک پوست را افزایش دهد. استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری از پروتئین های ضروری موجود در پوست مانند کراتین، محافظت می کند. این پروتئین ها در درجه اول مسئول صاف و سالم نگه داشتن پوست از نظر ظاهر و عملکرد هستند. و یا به عبارت دیگر، استفاده از کرم ضد آفتاب در روزهای ابری می تواند به محافظت از پوست در برابر اثرات مضر پیری زودرس کمک کند. مطالعات نشان می دهد که افرادی که زیر 55 سال سن دارند و به طور منظم از ضد آفتاب در روزهای ابری استفاده می کنند، 24 درصد کمتر از افرادی که از ضد آفتاب در روزهای ابری استفاده نمی کنند، دچار علائم پیری پوست می شوند. بنابراین استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری را جدی بگیرید.

ضد آفتاب در روزهای ابری

  • استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد

ابرها فقط اندکی جلوی برخورد اشعه های خورشید به پوست را می گیرند و 80 درصد اشعه های مضر با پوست برخورد می کند. این برخورد ها احتمال سرطان پوست را افزایش می دهند. خوشبختانه استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان های پوست به ویژه ملانوم بسیار موثر است. این نوع سرطان پوست به‌شدت تهاجمی شناخته می‌شود و می‌تواند برای بسیاری از زنان، به ‌ویژه آن‌هایی که در دهه ۲۰ زندگی‌شان هستند، تهدیدکننده زندگی باشد. بنیاد سرطان پوست ادعا می کند که استفاده از کرم ضد آفتاب در روز های ابری با فاکتور SPF 15 ، شانس ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی پوست را تا 40 درصد و خطر ملانوم (کشنده ترین سرطان پوست) را تا 50 درصد کاهش می دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در سال 2013، 71943 نفر مبتلا به ملانوم پوست تشخیص داده شدند که 9394 نفر از این موارد کشنده بودند بنابراین شما باید زدن ضد آفتاب در روزهای ابری و در واقع همه روزها را جدی بگیرید تا نتیجه محافظت تجمعی در طول روزها و ماه ها را مشاهده کنید.

 

  • نداشتن پوست تیره به علت آفتاب سوختگی با زدن ضدآفتاب در روزهای ابری

تا حالا برایتان سوال نشده که چرا در روزهای ابری و برفی، با اینکه نور خورشید کمتر است اما پوست تیره تر می شود؟ در طول پاییز و زمستان، پوست دچار خشکی و به دنبال آن حساسیت بیش از حد و نازک شدگی می شود. بنابراین میزان آفتاب سوختگی در روزهای پاییزی و سرد افزایش می یابد. زیرا برف می تواند تا 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش (UV) را منعکس کند و با این کار منجر به آفتاب سوختگی پوست صورت می شود. اشعه‌های UVA (همچنین در غرفه‌های برنزه کننده استفاده می‌شوند) عمدتاً با آسیب طولانی‌مدت پوست مانند ایجاد چین و چروک مرتبط هستند و همچنین با برخی از سرطان‌های پوست مرتبط هستند. اشعه UVB  که مسئول آفتاب سوختگی است و تصور می شود که باعث بیشتر سرطان های پوست نیز می شود. آفتاب سوختگی نه تنها دردناک است، بلکه ارتباط مستقیمی با کشنده ترین انواع سرطان دارد.

ضد آفتاب در روزهای ابری

به گفته Healthline: حتی یکبار آفتاب سوختگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد. این به این دلیل است که وقتی پوست اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را جذب می کند، می تواند به مواد ژنتیکی سلول های پوست آسیب برساند. خوشبختانه استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری و پاییزی با جذب، انعکاس یا پخش نور خورشید از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

  • اگر شما هم در هوای سرد دچار التهاب و قرمزی می شوید، استفاده از ضد افتاب در روزهای ابری را جدی بگیرید

یکی دیگر از عوارض سردی و خشکی هوا در روزهای ابری و پاییزی، تحریک پذیر شدن بیش از حد پوست است به طوری که در اثر خشکی، التهاب و قرمزی پوست را در جاهای مختلف پوست مشاهده می کنید. بدن برای ترمیم آسیب و افتاب سوختگی ای که اشعه خورشید به پوست وارد کرده است، خون بیشتری را برای ترمیم به ناحیه آسیب دیده هدایت می کند و این خون بیشتر منجر به قرمزی و التهاب پوست می شود. زدن ضد آفتاب در روزهای ابری، با محاظت از پوست در برابر اشعه ها مانع از آسیب دیدگی پوست و التهاب و قرمزی پوست می شود.

ضد آفتاب در روزهای ابری

از کدام ضد آفتاب در روزهای ابری استفاده کنیم؟ چه نوع ضد آفتابی برای روزهای ابری مناسب است؟

انتخاب درست و مناسب ضدآفتاب در روزهای ابری، نیاز به دقت زیادی دارد. زیرا اکثر مراجعین این باور غلط را دارند که استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری و کلا هر روزه باعث چرب شدن پوست و به دنبال آن جوش زدن صورتشان می شود؛ بنابراین از مصرف ضد آفتاب در روز های ابری می ترسند. خوشبختانه، این یک نگرانی بیهوده است. زیرا محصولات مراقبت از پوست از جمله ضدآفتاب راه طولانی را برای بهتر شدن طی کرده اند و امروزه ضد آفتاب هایی تولید شده اند که در کنار محافظت بالا پوست، ظاهر ماتی را برای پوست ایجاد می کنند و آنقدر سبک هستند و یا مواد ضد جوش در فرمولاسیون خود دارند که منجر به ایجاد جوش نمی شوند. نوع ضدآفتاب در روزهای ابری ای که استفاده می‌کنید به مدت زمانی که می‌خواهید در بیرون از خانه باشید، نوع پوستتان و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید بستگی دارد. پوست های مستعد آلرژی یا آکنه از محصولات بدون عطر و مواد نگهدارنده سود می برند، در حالی که افرادی که پوست خشک دارند به دنبال ضدآفتاب هایی هستند که حاوی مرطوب کننده نیز باشند. به طور کلی شما برای محافظت از پوست خود در روزهای ابری نیاز به ضد آفتابی با SPF 35  تا 50 نیاز دارید بنابراین عدد فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) را بررسی کنید. این عدد اثربخشی کرم ضد آفتاب را در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش را بیان می کند. همچنین هنگام انتخاب ضد آفتاب در روزهای ابری، به دنبال عبارت “طیف گسترده” باشید. این توضیحات نشان می دهد که این ضدآفتاب توانایی حفاظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB را دارد.

ضد آفتاب در روزهای ابری

 تفاوت استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری با روزهای آفتابی چگونه است؟

نحوه استفاده از ضد آفتاب در روزهای ابری و آفتابی در این است که توصیه می شود در روزهای سرد و خشک ابری به علت خشکی و حساسیت پوست، از ضد افتاب های حاوی مرطوب کننده استفاده کنید تا آب مورد نیاز پوستتان تامین شود.همچنین باید در روز های آفتابی از ضد آفتاب هایی با SPF بیشتری استفاده کنیم.

برای استفاده از ضد فتاب در روزهای ابری، ابتدا با شوینده مناسب پوستتان، صورتتان را بشورید. سپس به اندازه دو بند انگشت ضد آفتاب به صورتتان بزنید. ابتدا روی نقاط بالای صورت پیشانی، بینی، گونه ها ضد آفتاب را بمالید. و در آخر روی چانه و گردن بمالید. سعی کنید هر دو الی سه ساعت یک بار ضد آفتاب در روزهای ابری را تمدید کنید تا از پوستتان به خوبی محافظت شود.

سخن نهایی

بسیاری از ما اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب را در ماه های تابستان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب می دانیم، اما واقعاً باید یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی پوست در تمام طول سال خصوصا در روزهای ابری باشد. همیشه بدون توجه به آب و هوا و رنگ پوستتان و موقعیت خورشید در آسمان از ضد آفتاب استفاده کنید و زدن ضد آفتاب در روزهای ابری را به دلیل گفته شده در بالا جدی بگیرید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها