دانستنی های سلامت زنان

سرطان دهانه رحم، از تشخیص تا درمان

سرطان دهانه رحم

 

سرطان دهانه رحم یکی ا سرطان های شایع در دنیای امروز است. این بیماری در میان بانوان ایرانی نیز به شدت شایع است. اگر چه این سرطان به دلایل مختلفی بروز می کند، اما تشخیص و درمان آن بسیار مهم است. می دانید که زمان تشخیص سرطان دهانه رحم در درمان آن بسیار موثر است. برای آشنایی بیشتر با این موارد در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

راه های تشخیص سرطان دهانه رحم چیست؟

برای تشخیص این سرطان ابتدا غربال گری انجام می شود که به شیوه های زیر است.

تست پاپ اسمیر

آزمایش غربالگری می تواند به تشخیص سرطان دهانه رحم کمک کند. همچنین غربال گری در تشخیص سلول هایی که ممکن است در آینده به سلول های سرطانی تبدیل شوند نیز موثر است. اکثر دستور العمل ها پیشنهاد می کنند که برای تشخیص سرطان دهانه رحم یا تشخیص سلول های سرطانی، در 21 سالگی به انجام تست های غربالگری اقدام شود.

آزمایش غربالگری شامل موارد زیر است:

تست پاپ اسمیر:

این تست برای تشخیص سرطان دهانه رحم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این تست، بخشی از سلول های بافت دهانه رم جدا می شوند و برای آزمایش مرود استفاده قرار می گیرند. پزشک این سلول ها را به لحاظ جهش ژنی و سرطانی بودن بررسی می کند.

این تست می تواند سلول های سرطانی را مشخص سازد. همچنین با آزمایش پاپ اسمیر، سلول هایی که ممکن است در آینده نیز تبدیل به سلول سرطانی شوند نیز مشخص می گردند. به همین دلیل می توان با تست پاپ اسمیر، احتمال ایجاد سرطان و درصد خطر را نیز تعیین کرد.سرطان دهانه رحم

آزمایش DNA HPV

در این آزمایش، عملکرد متفاوت است. بعضی از ویروس ها نظیر اچ پی وی موجب سرطان دهانه رحم می شوند. در این آزمایش سلول های دهانه رحم را برای وجود یا عدم وجود این ویروس بررسی می کنند.

برخی از ویروس ها، منجر به سرطان دهانه رحم می شوند. این ویروس ها در انسان قابل منتقل شدن هستند. به همین دلیل معمولا پزشکان توصیه می کنند که روابط جنسی بدون کاندوم برقرار نشود.

اما اگر می خواهید در مورد بیماری های مقاربتی بیشتر بدانید، به مقاله همه چیز در مورد بیماری های مقاربتی مراجعه کنید. ما در این مقاله از علایم تا درمان بیماری های مقاربتی را بررسی نموده ایم.

برای انتخاب هر کدام از روش های تشخیص سرطان دهانه رحم، می توانید با پزشک خود مشورت نمایید و بهترین راه را انتخاب کنید.

 سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت اینکه مشکوک به سرطان رحم هستید، پزشک ممکن است با معاینه کامل دهانه رحم شروع کند. برای مشاهده سلول های غیر طبیعی و سرطانی از یک ابزار بزرگ نمایی سلول به نام کولپوسکوپ استفاده می کنند.

در طول معاینه، پزشک ممکن است قسمت هایی از بافت دهانه رحم را برای آزمایش جدا کند. آزمایش و بررسی این نمونه ها به تشخیص درست بسیار کمک می کند. پزشکان برای بررسی نمونه های بافتی از روش های زیر استفاده می کنند:

بیپوسی پانج: در این روش از یک ابزار تیز برای برداشتن سلول های دهانه رحم استفاده می شود. سپس این سلول ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرند.

سرطان دهانه رحم

کورتاژ داخل رحمی: در این روش، برخی از سلول های سطحی دهانه رحم برداشته می شود. در روش کورتاژ، ابزاری قاشق مانند یا شبیه به برس، برای برداشتن سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر نتیجه هر کدام از این بررسی ها نگران کننده باشد، پزشک ممکن است یکی از آزمایش های زیر را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهد:

حلقه سیم الکتریکی: در این روش از یک حلقه سیم نازک و کم فشار، برای برداشتن بافت کوچکی از رحم استفاده می شود. معمولا پزشکان این آزمایش را با بی حسی موضعی و در مطب انجام می دهند.

روش دوم استفاده از بیوپسی مخروطی است. این روش به پزشک اجازه می دهد تا سلول لایه های عمیق تری از بافت رحم را مورد بررسی قرار دهد. این روش نسبت به روش های دیگر کمی تخصصی تر و سخت تر است. به همین دلیل روش بیوپسی در بیمارستان و همراه با بیهوشی صورت می پذیرد.

اگر در هر کدام از این مراحل پزشک متوجه سرطان دهانه رحم شود، آزمایش های بیشتری نیاز است. این آزمایش ها به منظور میزان پیشرفت سرطان دهانه رحم انجام می شوند. تشخیص میزان پیشروی سرطان، عامل کلیدی در درمان آن است.

آزمایش هایی که برای تشخیص مرحله سرطان دهانه رحم انجام می شوند کدام ها هستند؟

آزمایش های تصویر برداری مانند سونوگرافی، اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام ار ای، به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد سرطان در چه مرحله ای از رشد خود قرار دارد و تا کجا پیشروی کرده است.

همچنین پزشکان از معاینه چشمی راست روده و مثانه نیز استفاده می کنند. این معاینه برای تشخیص میزان پیشروی سرطان دهانه رحم انجام می شود.

درمان سرطان دهانه رحم به چه شکل است؟

درمان سرطان دهانه رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان گفت میزان پیشروی سرطان، سایر بیماری ها و مشکلات سلامتی شما و همچنین ترجیحات درمانی شما. پزشک ممکن است از جراحی، اشعه درمانی یا شیمی درمانی استفاده کند. هر کدام از این روش ها به این بستگی دارد که انتخاب شما چیست.

سرطان دهانه رحم

عمل جراحی

معمولا اگر سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی باشد، عمل جراحی را انجام می دهند. برای اینکه بدانید از کدام عمل استفاده می شود، باز هم باید چند سوال را پاسخ دهید. سرطان در چه مرحله ای است؟ می خواهید در آینده باردار شوید یا خیر؟ و دیگر سوالاتی که به این موضوع مربوط می شوند.

در یکی از عمل های جراحی، فقط قسمتی را که درگیر سرطان دهانه رحم شده است را بر می دارند. این روش برای کسانی است که نمی خواهند به طور کامل رحم را خارج کنند. همچنین این روش به شما این امکان را می دهد که در آینده باردار شوید.

در روش دوم از جراحی برداشتن دهانه رحم یا تراکلکتومی استفاده می شود. در این روش دهانه رحم و برخی از بافت های اطراف آن را بر می دارند. بعد از این عمل، رحم همچنان باقی می ماند و فرد در آینده می تواند برای باردار شدن اقدام کند.

اما در روش هیسترکتومی، هم دهانه رحم و هم رحم را بر می دارند. هیسترکتومی شامل برداشتن رحم، دهانه رحم،  قسمتی از واژن و غدد اطراف آن است. در مراحل اولیه سرطان، انجام این عمل می تواند باعث توقف سرطان کرد. اما با انجام عمل هیسترکتومی، دیگر قادر به باردار شدن نخواهید بود.

این عمل با ایجاد یک زخم کوچک در شکم به جای چند برش، انجام می شود. هیسترکتومی روشی برای درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه است. افرادی که درمان تهاجمی دارند سریع تر بهبود پیدا می کنند و زمان کمتری نیاز به بستری شدن دارند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی یکی دیگر از روش های درمان سرطان دهانه رحم است. در این روش اشعه های پر انرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون، برای از بین بردن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند.

معمولا از پرتو درمانی همراه با شیمی درمانی برای از بین بردن سرطان های پیشرفته استفاده می شود. همچنین در صورتی که بعد از جراحی امکان بازگشت بیماری همچنان وجود داشته باشد، از پرتو درمانی استفاده می کنند.

پرتو درمانی می تواند به شیوه های زیر انجام شود:

در یکی از روش ها، پرتو ها را به سمت ناحیه آسیب دیده هدایت می کنند.

یکی دیگر از روش ها، دستگاهی داخل واژن قرار می گیرد که تعداد زیادی اشعه های رادیو اکتیو ساطع می کند. این روش فقط چند دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد و اشعه ها مستقیما به ناحیه آسیب دیده می رسند.

اگر هنوز دوران یائسگی را شروع نکرده اید، پرتو درمانی ممکن است باعث یائسگی شود. همچنین بعد از استفاده از این روش امکان باردار شدن دیگر برای فرد وجود ندارد. در این مورد می توانید با پزشک خود مشورت کنید تا راه های نگه داری از تخمک را برایتان توضیح دهد.

سرطان دهانه رحم

شیمی درمانی

شیمی درمانی یکی از روش ها برای از بین بردن سرطان است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این مواد از طریق رگ یا به صورت قرص مصرف می شوند. اکثر اوقات برای درمان از هر دوی این روش ها استفاده می کنند.

برای درمان سرطان دهانه رحم پیشرفته، که فقط همان محل را درگیر کرده است، از شیمی درمانی به مقدار کم  همراه با پرتو درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی، اثر پرتو درمانی را افزایش می دهد، به همین دلیل این دو با هم مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین شیمی درمانی برای از بین بدن علایم سرطان های خیلی پیشرفته مفید است.

درمان هدفمند

درمان های دارویی بسیار هدفمند تر هستند. در این روش از داروهایی استفاده می شود که نقاط ضعف سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد. حمله به نقاط ضعف سلول ها، باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شود. این روش همراه با شیمی درمانی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم و سرطان های پیشرفته استفاده می شود.

ایمونو تراپی

این روش یک درمان دارویی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود و به آن در مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کند. سیستم ایمنی بدن ما ممکن است سلول های سرطانی را تشخیص ندهد. زیرا گاهی آنتی ژن این سلول ها مشابه آنتی ژن سلول های طبیعی بدن است. داروهای ایمونو در این فرایند دخالت می کنند و به شناسایی سلول های سرطانی توسط سیستم ایمنی کمک می کنند.

در مواجه با سرطان دهانه رحم، هنگامی از این روش استفاده می شود که روش های دیگر تقریبا پاسخ مثبتی به پزشک و بیمار نداده اند.

سرطان دهانه رحم

مراقبت های حمایتی یا تسکینی

مراقبت های تسکینی، شامل مراقبت های تخصصی پزشکی است که بر ای تسکین درد و سایر علایم یک بیماری جدی تمرکز دارد. متخصصان مراقبت تسکینی، با پزشک، خانواده و دوستان شما، یک روش را برای تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی شما ایجاد می کنند.

هنگامی که از این روش در کنار سایر روش ها برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شود، شخص بیمار حس بهتری نسبت به کل مسیر درمان دارد. به همین دلیل افرادی که این درمان را دریافت می کنند حالشان بهتر است و بیشتر نیز عمر می کنند.

مراقبت تسکینی توسط تیمی از پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان آموزش دیده ارائه می شود. هدف این تیم بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا به سرطان و خانواده ی او است. این نوع درمان ممکن است در کنار سایر درمان هایی که فرد دریافت می کند ارائه شود.

 

منبع

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها