سلامت و زیبایی

فواید روغن آرگان برای پوست چیست؟ همه چیز در مورد فواید روغن آرگان

فواید روغن آرگان برای پوست

در مورد فواید روغن آرگان برای پوست اطلاع دارید؟ این روزها بسیاری از افراد به دنبال داشتن پوست شفاف و سالم اند و در این مسیر محصولات پوستی و آرایشی بسیاری را خریداری می کنند اما گاهی با همه این هزینه های کلان به نتیجه دلخواه خود نمی رسند.

یکی از راه های بسیار موثر و به صرفه استفاده از روغن آرگان است. بیشتر مردم نام روغن آرگان و اثر معجزه آسای آن به گوش شان خورده است. اما اطلاعات دقیقی در مورد فواید روغن آرگان برای پوست و نحوه استفاده آن ندارند.

اگر شما علاقه مند به دانستن فواید روغن آرگان برای پوست و یا دانستن نحوه استفاده آن هستید؛ این مقاله به شما کمک می کند.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان تهیه و استخراج می شود. این درختان بومی کشور مراکش اند و هر کدام سی سال زمان می برد که میوه بدهند. به همین دلیل است که روغن آرگان را طلای مایع می نامند و یکی از گران ترین روغن های جهان است.

روغن آرگان تامین کننده بسیاری از مواد مغذی ضروری است. روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات پلی فنولی تشکیل شده است. بیشتر چربی روغن آرگان از اولئیک و لینولئیک اسید تامین می شود. تقریباً 29 تا 36 درصد از محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از لینولئیک اسید یا امگا 6 تامین می شود که  از این مواد مغذی ضروری اند. اسید اولئیک ، اگرچه ضروری نیست ، اما 43-49 درصد از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز یافت می شود ، به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است. علاوه بر این ، روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E است که برای سلامت پوست ، مو و چشم مورد نیاز است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. همه این ها نشان دهنده فواید روغن آرگان برای پوست هستند.

فواید روغن آرگان برای پوست

کاربرد های مختلف روغن آرگان

ازجمله کاربرد های روغن آرگان نمی توان فقط به فواید روغن آرگان برای پوست اشاره کرد. این روغن علاوه بر صنعت زیبایی، در صنایع خوراکی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن آرگان بیشتر اوقات به عنوان روغن خالص فروخته می شود که می تواند مستقیماً به صورت موضعی (مستقیماً روی پوست) استفاده شود یا به منظور حفظ سلامتی بیشتر در صنعت آشپزی برای سرخ کردن یا روغن روی سالاد و… به کار می رود. همچنین می توان آن را به شکل کپسول مکمل همراه با ویتامین های دیگر، از طریق دهان مصرف کرد.

برای بهره مندی از فواید روغن آرگان برای پوست، معمولاً در محصولات آرایشی مانند شامپو ، صابون و نرم کننده ها ترکیب می شود.

پر فروش ترین محصولات مو

فواید روغن آرگان

گفتیم که  فواید روغن آرگان برای پوست تنها محدود نمی شود. در این قسمت به بررسی چند تا از فواید مختلف روغن آرگان می پردازیم.

  • کمک به سلامت قلب

روغن آرگان منبع غنی اسید اولئیک است که یک چربی امگا 9 غیر اشباع است. اسید اولئیک همچنین در چندین غذای دیگر ، از جمله آووکادو و روغن زیتون وجود دارد و اغلب دارای اثرات  محافظتی از قلب است. مطالعات انجام شده، نشان داد که روغن آرگان در مقایسه با روغن زیتون برای کاهش خطر بیماری های قلبی از طریق تأثیر آن بر سطح آنتی اکسیدان در خون موثر تر عمل می کند. در طی تحقیقی که روی خطر بیماری های قلبی در 40 فرد سالم صورت گرفت، افرادی که روزانه 15 گرم روغن آرگان را به مدت 30 روز مصرف می کردند ، به ترتیب 16 و 20 درصد سطح LDL و تری گلیسیرید مضر را کاهش دادند.

  • کاهش ریسک احتمال ابتلا به دیابت

تحقیقات اولیه روی حیوانات نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند.  این آزمایشات منجر به کاهش قابل توجه قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در موش هایی شد که در کنار روغن آرگان از رژیم غذایی با قند بالا استفاده می کردند. که علت این اتفاق را تا حد زیادی آنتی اکسیدان  موجود در روغن آرگان می دانند. با این حال ، چنین نتایجی لزوماً دلالت بر این ندارد که  به طور قطع تأثیرات مشابهی در انسان مشاهده می شود. بنابراین، تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

  • پیشگیری از سرطان

روغن آرگان ممکن است رشد و تکثیر برخی از سلول های سرطانی را کندتر کند. در یکی از آزمایش ها از ترکیبات پلی فنولی موجود در روغن آرگان بر علیه سلول های سرطانی استفاده شد. این عصاره موفق شد رشد سلول های سرطانی را تا 50 درصد مهار کند. در آزمایشی دیگر ، مخلوط دارویی روغن آرگان و ویتامین E ، میزان مرگ سلولی را در نمونه سلول های سرطان سینه و روده بزرگ را افزایش داد.

فواید روغن آرگان برای پوست

  • رژیم غذایی سالم

اگر به استفاده از روغن آرگان در غذا علاقه دارید ، به دنبال نوعی از آن باشید که برای پخت و پز در بازار عرضه می شود یا مطمئن شوید که 100 درصد روغن آرگان خالص خریداری کرده اید. به طور سنتی و شکل رایج مصرف روغن آرگان، آغشته کردن نان به روغن یا به عنوان چاشنی سالاد و سبزیجات استفاده می شود. همچنین می توان برای سرخ کردن از آن استفاده کرد ، اما دقت کنید برای  حرارت بالا مناسب نیست زیرا می تواند به راحتی بسوزد.

  • موهای سالم و زیبا

موها به علت قرار گرفتن در معرض آفتاب، حرارت حاصل از سشوار و اتو مو، مواد شیمیایی، رنگ مو و…. در معرض خطرات زیادی هستند. بنابراین باید به فکر سلامت آن ها باشیم. یکی از راه های حفظ سلامت موها روغن تراپی است. یکی از بهترین روغن ها، روغن آرگان و محصولات مراقبتی مو که بر پایه روغن آرگان ساخته شده اند، هستند.

 

روغن مو آرگان مراکشی لایکو

می توانید بعد از حمام و برای ساقه مو ها از روغن آرگان استفاده کنید. با استفاده از روغن  مو آرگان مراکشی لایکو  موهایی براق و صاف و نرم خواهید داشت. استفاده از روغن آرگان برای ساقه موها موجب آبرسانی ساقه و از ایجاد مشکلات مو مثل مو خوره و شکستگی جلوگیری خواهید کرد. همچنین روغن مو آرگان مراکشی لایکو حاوی ترکیبات مرطوب کننده، مغذی و تقویت کننده است که نیاز موهای شما را به طور کامل برطرف می کند.

با استفاده از این روغن می توانید موهایی صاف، نرم و براق داشته باشید. این روغن برای محافظت از موهای رنگ شده و همچنین حفاظت در برابر نور آفتاب کاملا مناسب است. یکی از مشکلات اکثر افراد برای استفاده از روغن آرگان، هزینه ی بالای آن است. روغن آرگان مراکشی علاوه بر اصل بودن، قیمت مناسبی نیز دارد که می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

فواید روغن آرگان برای پوست

زنان مراکشی از سال ها پیش، از روغن میوه درخت آرگان، برای جوان سازی و تغذیه پوست خود استفاده می‌کردند و از فواید روغن آرگان برای پوست بهره مند می شدند. امروزه نیز بسیاری از سلبریتی ها برای محافظت و شادابی و شفافیت پوست خود از فواید روغن آرگان برای پوست بهره مند می شوند.

فواید روغن آرگان برای پوست عبارتند از:

1)پیشگیری از پیری زود رس

افزایش آلودگی و اشعه‌های مضر نور آفتاب، آسیب‌های زیادی را به پوست انسان وارد می‌کنند. این آسیب‌های وارد شده به پوست، باعث تجمع رادیکال های آزاد روی پوست می شوند که منجر به از بین رفتن رطوبت پوست می شود. زمانی که پوست رطوبت خود را از دست می دهد دهیدراته می شود و پوست خشک و زیر می شود. از پیامدهای خشکی پوست پیری زودرس آن است. در این حالت شما باید تا جایی که می‌توانید پوست خود را مرطوب نگه دارید تا پوستتان دچار پیری زودرس نشود.

طبق تحقیقات یکی از فواید روغن آرگان برای پوست، جلوگیری از پیری زودرس پوست است. چون ویتامین موجود در آن صدمات رادیکال های آزاد را خنثی خواهد کرد. علاوه بر این، روغن آرگان، مانند یک لایه محافظ عمل کرده و مانع از خروج  رطوبت پوست می شود. همچنین یکی دیگر از فواید روغن آرگان برای پوست، افزایش کشسانی و سفتی پوست است.

فواید روغن آرگان برای پوست

2) درمان بیماری های پوستی

یکی از فواید روغن آرگان برای پوست، درمانگر طبیعی اختلالات و بیماری های پوستی است. این روغن به علت ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، دارای خواص کاهش التهاب، ترمیم کنندگی و نرم کنندگی است.

چندین دهه که از روغن آرگان برای درمان بیماری های التهابی پوست( به ویژه در شمال آفریقا ، جایی که منشاء درختان آرگان است) به عنوان یک درمان خانگی برای مشکلات پوستی مانند آبله مرغان و اگزما استفاده می شود. همچنین شواهد علمی محدودی وجود دارد که توانایی روغن آرگان  را در درمان عفونت های خاص پوستی نیز تایید می کند.

می توان به درمان اگزما از دیگر فواید روغن آرگان برای پوست نیز اشاره کرد. درماتیت آتوپیک یا اگزما یک بیماری شایع پوستی است که علائمی مانند خارش و قرمزی پوست دارد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده می تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خواص التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان می توانند منجر به این اثر آرامش بخش شوند. تحقیق انجام شده در مورد بیماران مبتلا به درماتیت با دارو ویتامین E خوراکی، که به مقدار زیاد در روغن آرگان وجود دارد، انجام شد. محققان دریافتند شرکت کنندگانی که ویتامین E دریافت کردند، علائم قابل توجهی از اگزما در آن ها کاهش یافته است.

  • درمان عفونت های پوستی از فواید روغن آرگان برای پوست

یکی از فواید روغن آرگان برای پوست، درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. این به روغن این توانایی را می دهد که به درمان و جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی پوست کمک کند.

  • کمک به اصلاح صورت

می توان در هنگام اصلاح و پس از آن به عنوان مرطوب کننده از روغن آرگان استفده کرد. . این ها از فواید روغن آرگان برای پوست هستند.

فواید روغن آرگان برای پوست

  • رفع آکنه یکی دیگر از فواید روغن آرگان برای پوست

آکنه سر سفید اغلب در نتیجه چربی اضافی ترشح بیش از غدد پوستی ایجاد می شوند. روغن آرگان دارای اثرات ضد چربی است که می تواند میزان چربی پوست را به طور موثری تنظیم و کنترل کند. این یکی از فواید روغن آرگان برای پوست، می تواند به درمان انواع مختلف آکنه کمک کند و چهره صاف تر و شفاف تری را ایجاد کند.

همچین رفع التهابات ناشی از آکنه را می توان از فواید روغن آرگان برای پوست به شمار آورد. زیرا روغن آرگان دارای آنتی اکسیدان و ویتامین E است که این دو ماده نقش موثری در کاهش التهابات حاصل از جوش دارند.

بنابراین اگر جزو افرادی هستید که به آکنه دچارید؛ می توانید برای پیشگیری و مقابله با جوش ها از این یکی از فواید روغن آرگان برای پوست بهره مند شوید.

  • بهبود زخم ها و بریدگی ها از فواید روغن آرگان برای پوست به شمار می رود

آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می تواند بر فواید روغن آرگان برای پوست اضافه کند. این دو ماده، برای کمک به التیام سریع تر زخم ها و بریدگی ها مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید قرص های مکمل روغن آرگان را به طور منظم مصرف کنید تا این مزیت را در سراسر بدن خود تجربه کنید.

  • ترمیم ترک های پوستی از فواید روغن آرگان برای پوست

اگر ترک های پوستی رو بدن تان را دوست ندارید، می توانید از یکی از فواید روغن آرگان برای پوست استفاده کنید. روغن آرگان حاوی تری پنوئید است. ماده ای که جای زخم ها را ترمیم و ترک های پوستی را ترمیم می کند. روزی دوبار روغن آرگان را به ناحیه دارای ترک پوستی مالیده و آرام ماساژ دهید.

فواید روغن آرگان برای پوست

  • کمک به نرمی و براقی لب

می تون اسکراب کردن لب ها را یکی از فواید روغن آرگان برای پوست به شمار آورد.  یکی از شروط داشتن لب های نرم و شاداب، اسکراب لب ها است. می توانید از اسکراب های خانگی استفاده کنید. مقداری روغن آرگان را با شکر قهوه و وانیل مخلوط کرده و به  مدت دو الی سه دقیقه، به آرامی ماساژ دهید.

همچنین یکی دیگر از فواید روغن آرگان  برای پوست، استفاده از آن به عنوان بالم لب می باشد. شب قبل از خواب، یک یا دو قطره از آن را به لب های خود بزنید. این کار موجب تغذیه لب ها نیز می شود.

عوارض جانبی استفاده از روغن آرگان

به طور کلی  اکثر افراد از فواید روغن آرگان برای پوست بهره مند می شوند و استفاده از آن بی خطر است. با این حال ، برخی از افراد ممکن است در اثر استفاده از آن عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. . برای جلوگیری از این امر ، باید روغن آرگان را روی یک قسمت کوچک از پوست آزمایش کنید تا مطمئن شوید که باعث تحریک پوست شما نمی شود.

بهترین زمان استفاده از روغن آرگان

پوست در زیبایی چهره و فرد تاثیر زیادی دارد بنابراین باید رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهیم. یکی از فواید روغن آرگان برای پوست تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست است. پس توصیه می شود برای بهره مندی یشتر از فواید روغن آررگان برای پوست، این روغن را قبل از خواب و در آخرین مرحله روتین پوستی استفاده کنید.

برای تهیه و نگارش مقاله فواید روغن آرگان برای پوست از مطالب سایت healthline استفاده شده است.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها