سلامت و زیبایی

فواید عسل برای پوست

فواید عسل برای پوست

عسل از زمان‌های قدیم به دلیل فواید سلامتی و خواص تغذیه‌ای که داشته، شناخته شده است. عسل ضد عفونی کننده، ضد التهاب، ضد درد، ضد اسپاسم یا مرطوب کننده، به بدن کمک می‌کند تا با عوامل عفونی مبارزه کند و علائم معمول آلرژی را کاهش دهد. همچنین پوست را احیا می‌کند و در تعادل میکروبیوتای روده موثر است.

اما چگونه می‌توان از فواید عسل برای پوست و سلامتی بهره‌مند شد؟ در حقیقت، فضیلت‌های عسل که آن را به یک محصول استثنایی و غذای مورد برکت خدایان تبدیل می‌کند، با اجزای خاص آن مرتبط است.

عسل حاوی چیست؟

فواید عسل برای پوست و سلامتی ثابت شده است. ترکیب اصلی عسل طبیعی کربوهیدرات است. در واقع، 79.5٪ کربوهیترات در عسل وجود دارد. کربوهیدرات‌ها عمدتاً به فروکتوز (39٪) و گلوکز (32٪) تقسیم می‌شوند. ما همچنین مالتوز، ساکارز و سایر پلی ساکاریدها را در مقادیر کمتر پیدا می‌کنیم. آب به طور متوسط ​​17 درصد از کل ترکیب عسل را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که ماده عسل در عین حال مایع و غلیظ است.

فواید عسل برای پوست

مهم‌ترین ویژگی‌های عسل برای سلامتی

همانطور که قبلا اعلام شد، عسل حاوی عناصر ارزشمندی است. رایج ترین مواد معدنی موجود در آن کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، روی، فسفر و پتاسیم است. همچنین حدود نیمی از اسیدهای آمینه موجود، اسیدهای آلی (اسید استیک، اسید سیتریک و غیره) و ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین‌های C، D و E موجود است. در نهایت، عسل حاوی طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌ها (فلاونوئیدها و فنول ها) می‌باشد.

فواید عسل برای سلامتی می‌توان به تنظیم قند خون، کاهش استرس متابولیک و توانایی آن در تنظیم خواب خبر داد.

1.  قند خون را تنظیم می‌کند.

این که عسل قند خون را تنظیم می‌کند غیر منطقی به نظر می‌رسد. اما راز توانایی آن در انجام این کار در تعادل فروکتوز و گلوکز نهفته است. بنابراین هنگام مصرف عسل بخش فروکتوز اجازه می‌دهد تا گلوکز توسط کبد جذب شود و گلیکوژن تشکیل شود. در نهایت آن‌ها در دسترس مغز، قلب، کلیه‌ها و گلبول‌های قرمز خون قرار می‌گیرد.

این کار عملکرد اندام ها و بافت های درمان می بخ چگونه، گ گ گ تراورس گ ا از گردش خون خارج می کند و نتیجه قند ق آسان. مطالعات نشان داده‌اند که عسل به سختی سطح انسولین خون را افزایش می‌دهد.

2.  مصرف عسل طبیعی استرس را کاهش می‌دهد.

همه استرس‌ها چه احساسی چه روانی یا فیزیولوژیکی، به یک شکل در بدن ترجمه می‌شوند. یکی از عملکردهای غده فوق کلیوی تولید آدرنالین و کورتیزول است که تجزیه پروتئین ماهیچه‌ای را به اسیدهای آمینه برای تولید قندهای جدید تحریک می‌کند.

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که مغز فکر می‌کند ممکن است سوختش تمام شود، مثلاً در حین ورزش بدنی یا در هنگام خواب شبانه.

عسل طبیعی گلیکوژن را در بدن تولید می‌کند که ذخیره انرژی مورد نیاز برای عملکرد طبیعی است. عسل طبیعی را در وعده صبحانه، قبل از خواب و در فواصل منظم در طول روز (به ویژه قبل و بعد از ورزش) مصرف کنید. بهتر است ذخایر گلیکوژن کافی داشته باشید. این ذخایر گلیکوژن گیاهی مرتبط با آنتی اکسیدان‌ها و عناصر کمیاب (پتاسیم)، کلسیم، منگنز) که در عسل موجود است از خطرات استرس جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های عسل برای سلامتی

3.  عسل طبیعی باعث بهبودی خواب می‌شود.

اگر قبل از رفتن به خواب عسل مصرف کنید، گلیکوژن را ذخیره می‌کنیم که در صورت نیاز گلیکوژن، مغز آن را به خون می‌رساند و در هنگام کاهش گلیکوژن از آن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، مصرف عسل طبیعی باعث آرامش و خواب شبانه می‌شود. قند طبیعی موجود در عسل مقدار کمی انسولین ترشح می‌کند که به تریپتوفان اجازه می‌دهد راحت‌تر وارد مغز شود و ترشح ملاتونین را که هورمونی حیاتی برای تنظیم روزانه خواب و بیداری است، ممکن سازد.

به همین دلیل مصرف یک قاشق غذاخوری عسل با یک لیوان شیر گرم (حاوی تریپتوفان) قبل از خواب برای داشتن خوابی آرام اکیداً توصیه می‌شود. ملاتونین همچنین ریتم قلب را تنظیم می‌کند و به بهبود ایمنی قلب کمک خواهد کرد. همینطور به بازسازی بافت در طول شب نیز کمک می‌کند.

پزشکان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 قاشق غذاخوری عسل را که بدون عوارض جانبی، خطرات و پیامدهای منفی است برای سلامتی توصیه می‌کنند.

4.  عسل به عنوان درمان یبوست

عسل دارای محتوای بالایی از فروکتو الیگوساکاریدها (FOS) است که اگرچه عملکردی عمدتا بر پایه انرژی دارند، اما هنگامی که به روده بزرگ می‌رسند مانند فیبرهای گیاهی رفتار می‌کنند. فروکتو الیگوساکاریدها (FOS) آب را جذب می‌کند و حجم حرکات روده را افزایش خواهد داد.

همینطور باعث افزایش پریستالتیک یا حرکت روده‌ای نیز می‌شود. در واقع عسل یک اثر ملین خفیف دارد. عسل همچنین غذای مورد علاقه باکتری‌های مفیدی است که در روده بزرگ (فلور روده ما) مسئول پردازش غذای ما هستند.

 عسل به عنوان درمان یبوست

5.  عسل طبیعی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

داشتن مغزی کارآمد و سالم ضروری است. برای این کار سلول‌های آن نیاز به تامین انرژی دارند تا عملکردهای خود را به درستی انجام دهند. عملکرد کلسیم در مغز بسیار مهم است، زیرا نورون‌ها از آن برای تولید سیگنال‌های الکتریکی ارسال شده بین نورون‌ها برای برقراری ارتباط پیام‌ها استفاده می‌کنند.

اگر کلسیم کافی نباشد، مغز به درستی کار نخواهد کرد. تحقیقات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد عسل طبیعی به جذب و تثبیت کلسیم در بدن کمک می‌کند و در نتیجه از عملکرد سالم مغز حمایت خواهد کرد. علاوه بر مغز، عسل به پیشگیری از پوکی استخوان و مشکلات استخوانی نیز کمک می‌کند.

6-  چرخه قاعدگی

عسل تولید اسید چرب امگا 6 را تحریک می‌کند که فرآیندهای هورمونی را در بدن ما تنظیم خواهد کرد.

کدام عسل بهتر عمل می‌کند؟

عسل نیز مانند روغن‌های گیاهی، انواع مختلفی با خواص به همان اندازه متفاوت وجود دارد. هر چه عسل تیره‌تر باشد، از نظر آنتی اکسیدان غنی‌تر است، بنابراین توصیه می‌شود برای دریافت فواید عسل برای پوست و سلامتی طبیعی‌ترین و کمتر فرآوری شده ترین عسل را انتخاب کنید.

عسل برای پوست چه فوایدی دارد؟

عسل به طور طبیعی توسط زنبورهایی ساخته می‌شود که شهد گل ها را جمع آوری کرده و در کندوها ذخیره می‌کنند. سپس مایع شیرین چسبناکی را ایجاد می‌کنند که ما می‌شناسیم و دوست داریم.

این مایع حاوی نزدیک به 300 ماده است که شناخته شده‌ترین آن‌ها ویتامین B، کلسیم، روی، پتاسیم و آهن می‌باشد. عسل سرشار از آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و دارای فعالیت آنزیمی است. این‌ها به درخشندگی پوست شما (همه انواع پوست؛ چرب، خشک، تحریک شده و غیره) کمک کرده و همچنین به بازیابی درخشش طبیعی پوست کمک خواهد کرد که از فواید عسل برای پوست محسوب می‌شود.

عسل برای پوست چه فوایدی دارد؟

1-  عسل پاک کننده روزانه عالی است.

فواید عسل برای پوست خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی آن است. این ماده را برای مبارزه با لکه‌ها مفید می‌کند. منافذ شما را باز می‌کند و از شر جوش‌های سرسیاه آزار دهنده خلاص می‌شوید.

عسل در عین حال پوست شما را در طول روز هیدراته نگه می‌دارد. فقط صورت خود را با آب گرم خیس کنید، حدود یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و مستقیماً روی صورت خود بمالید. سپس با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. پاک کننده معمولی خود را اضافه کنید و قبل از اینکه همه چیز را بشویید به مدت 30 ثانیه ماساژ را ادامه دهید. در نهایت به روال معمول مراقبت خود ادامه دهید.

2-  عسل یک لایه بردار طبیعی است.

با استفاده از ماسک عسل برای لایه برداری ملایم با پوست تحریک شده و خارش دار خداحافظی کنید. همچنین می‌توانید آن را با سایر مواد (آووکادو، لیمو یا سرکه سیب) ترکیب کنید تا روتین خود را بهبود ببخشید. با تمیز کردن صورت خود شروع کنید، یک لایه نازک عسل را به تنهایی یا با ماده انتخابی خود روی پوست خود بمالید. بگذارید ۸ تا ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید و صورت خود را خشک کنید. برای بهترین نتیجه یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

3- برای درمان آکنه عالی است.

اگر عسل برای پاکسازی و لایه برداری مفید است و یکی از فواید عسل برای پوست به شمار می‌رود. فواید ضد التهابی آن به حذف سبوم اضافی از سطح پوست کمک می‌کند. اگر آن را هر روز استفاده کنید، باکتری‌های موجود روی پوست را متعادل می‌کند.

عسل همچنین می‌تواند به عنوان یک درمان نقطه‌ای برای تسکین جوش‌های شدید و حتی برای تسکین بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس استفاده شود. خواص درمانی عسل به پوست کمک می‌کند تا آسیب‌های پوستی را سریع‌تر ترمیم کند.

4-  مرطوب کننده بسیار خوبی است.

اگر پوست شما خشک یا تحریک شده است، استفاده از عسل می تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد. عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود با آسیب رادیکال‌های آزاد و آلودگی مبارزه می‌کند. برای آبرسانی به پوست واقعا عالی است که اثر صاف و لطیف پوست شما را خواهد داشت.

5-  ضد پیری عالی است.

یکی از مهم‌ترین فواید عسل برای پوست مبارزه با عوارض پیری است. عسل در ترکیبات خود حاوی پروبیوتیک‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و آنزیم‌هایی است که به صورت هم افزایی برای تغذیه و حجیم شدن پوست کار می‌کنند. بنابراین رطوبت را در پوست حفظ می‌کند و بدون اینکه آن را چرب کند یا باعث تحریک شود، که اغلب زمانی که منافذ پوست مسدود شده است دیده می‌شود.

اگرچه چین و چروک‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما ظاهر آن ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان‌ها به ترمیم آسیب‌های ناشی از زمان که نشانه‌های قابل مشاهده پیری هستند، کمک می‌کنند.

6-  تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

این ماده دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی، نه تنها هنگام مصرف، بلکه در صورت استفاده موضعی روی پوست نیز عالی است. این خواص به تمیز نگه داشتن زخم‌ها و بریدگی‌ها جلوگیری از بروز عفونت کمک می‌کند و آن را به یک ضد عفونی کننده طبیعی خوب تبدیل می‌کند.

7-  زخم، سوختگی

خواص ضد باکتریایی عسل به جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی یا زخم‌های جزئی کمک می‌کند. بنابراین تراکم عسل از ورود باکتری‌ها و آلودگی به زخم محافظت می‌کند. عسل را روی محل بریدگی یا زخم بمالید و روی آن را با باند بپوشانید.

8-  پوست خشک

عسل به دلیل خواص درمانی و نرم کنندگی آن یک ماده عالی برای استفاده در حمام است. به همین ترتیب، می‌توان آن را مستقیماً روی پوست خشن اعمال کرد یا با آب حمام مخلوط کرد. درمان پوست خشک از فواید عسل برای پوست به شمار می‌رود.

9-  لب‌های خشک

کمی عسل را روی لب‌های خشک یا ترک خورده بمالید و بگذارید چند دقیقه روی لب‌ها بماند تا نرم شوند.

10-  سایر مشکلات پوستی

اکثر مردم حداقل یک بار در زندگی خود از آکنه رنج می‌برند. مهم‌ترین علل عدم تعادل هورمونی و کلونیزاسیون باکتریایی پوست است. برخی از داروهای طبیعی پوشش ضد باکتریایی قابل مقایسه‌ای نسبت به محصولات تجاری دارند. بنابراین، عسل یکی از بهترین گزینه ها برای درمان آکنه ناشی از باکتری است که یکی از فواید عسل برای پوست به شمار می‌رود. عسل از طریق مکانیسم‌های مختلف به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل کرده که آن را بسیار موثر می‌کند.

کالری عسل چقدر است؟

فواید عسل غیرقابل انکار است، اما آیا این یک محصول پر کالری است؟ اغلب می‌شنویم که این محصول زنبور عسل شما را چاق می‌کند. بسیاری از مردم عسل را به شکر برای نوشیدنی یا ماست ترجیح می‌دهند.

در نگاه اول وقتی می‌دانیم که یک قاشق غذاخوری عسل حاوی حدود 22 کالری است (در حالی که همین مقدار شکر سفید حاوی 20 کالری است)، فکر می‌کنیم که عسل چاق کننده خواهد بود. اما این کاملا درست نیست. در واقع، این محصول سرشار از مواد مغذی می‌باشد. در 100 گرم عسل، 304 کالری، 82 گرم شکر، 17 گرم آب و 1 گرم مواد مغذی درشت و ریزمغذی وجود دارد.

مانند هر غذای شیرینی، مصرف آن در حد اعتدال توصیه می‌شود. بد نیست بدانید در مورد عسل معیارهای دقیقی در ترکیب آن وجود دارد. بنابراین به دلیل ارگانیک بودن عسل نیست که کالری کمتری داشته باشد. برای دانستن تعداد کالری، باید بدانید که از چه گیاهی ساخته شده است و به رنگ آن نگاه کنید (که نشان دهنده گیاهی است که زنبور از آن تغذیه کرده است).

کالری عسل چقدر است؟

آیا منع مصرف عسل وجود دارد؟

فواید عسل برای پوست و سلامتی بسیار زیاد است، اما باید مراقب بود که آن را به کودکان زیر 24 ماه ندهید (زیرا می‌تواند باعث بوتولیسم، یک بیماری عصبی نادر) شود.

به طور مشابه، عسل (حتی ارگانیک) برای افراد مبتلا به دیابت منع مصرف دارد. عسل اگرچه حاوی مواد مغذی است، دارای خواص زیادی (ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان…) نیز می‌باشد و برای پوست مفید است، اما همچنان محصولی سرشار از قند به شمار می‌رود.

با این حال، مهم است که آن را به خوبی انتخاب کنید. اگر می‌توانید از عسلی که توسط تولیدکنندگان محلی فروخته می‌شود به جای سوپرمارکت‌ها، استفاده کنید.

ماسک عسل، برای چه پوست‌هایی مناسب است؟

عسل برای همه نوع پوست مناسب است. در واقع، چه پوست خشک، نرمال، دهیدراته، آکنه‌ای یا پیش آکنه داشته باشید، ماسک عسل راه حل‌های مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن آخر

عسل برای همه انواع پوست؛ چرب، خشک، تحریک شده و غیره مناسب می‌باشد. هر چه بیشتر عسل را در برنامه زیبایی خود بگنجانید، احتمال اینکه فواید عسل برای پوست و سلامتی مشخص شود بیشتر ‌خواهد بود. مهم است که بدانید اگر به گرده گل آلرژی دارید، بهتر است از عسل اجتناب کنید.

پس از استفاده از عسل، صورت خود را کاملا بشویید و قبل از استفاده از درمان، ماسک یا درمان، تمام باقیمانده‌ها را پاک کنید. باقی مانده عسل می‌تواند منجر به جوش زدن شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها