دانستنی های سلامت زنان

همه چیز در مورد بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی

قبل از هر چیزی بیایید با بیماری های مقاربتی بیشتر آشنا شویم. اصلا تعریف بیماری های مقاربتی چیست؟ این بیماری ها چگونه اتفاق می افتند و چه مراقبت هایی دارند.

بیماری مقاربتی چیست؟

بیماری های مقاربتی یا عفونت مقاربتی، بیماری هایی هستند که از راه تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این تماس معوولا جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی است. اما گاهی این بیماری ها می توانند از طریق سایر تماس های صمیمی نیر منتقل شوند.

این موضوع به این دلیل است که برخی از بیماری های مقاربتی مانند تبخال و HPV از طرق تماس پوست به پوست نیز منتقل می شوند. بسته به نوع بیماری ممکن است از طریق تزریق های سوزنی و شیردهی نیز منتقل شوند. بیشتر از 20 نوع بیماری مقاربتی وجود دارد که به معرفی بیماری ها مقاربتی در خانم ها می پردازیم. برای نگارش این مقاله از سایت پزشکی healthline استفاده شده است. سایر دیتا ها و آزمایش ها در این سایت با منبع معتبر لینک شده اند.

بیماری های مقاربتی در خانم ها کدام ها هستند؟

بیماری های مقاربتی در زنان ممکن است اغلب اوقات بدون هیچ علایمی باشند. اما گاهی اوقات نیز این بیماری ها علایم شدیدی ایجاد می کنند. چند نمونه از علایم بیماری های مقاربتی در زنان به صورت زیر است:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • زخم، برآمدگی یا بثورات در قسمت های واژن، باسن، مقعد و اطراف دهان
  • ترشح یا خون ریزی غیر معمول واژن
  • خارش در داخل با اطراف واژن

علایم بیماری های مقاربتی بسته به نوع بیماری ممکن است متفاوت باشند و از فردی به فردی دیگر تغییر کنند.

بیماری های مقاربتی

با بیماری های مقاربتی آشنا شوید.

بسیاری از انواع عفونت ها می توانند از راه تماس جنسی منتقل شوند. در اینجا لیستی از شایع ترین بیماری ها را برای شما توضیح می دهیم.

کلامیدیا

نوع خاصی از باکتری ها باعث ایجاد کلامیدیا می شوند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های مراقبتی آمریکا، این نوع بیماری شایع ترین نوع بیماری مقاربتی است. بسیاری از افرادی که با این بیماری درگیر هستند علایم خاصی ندارند. اما در صورت ظهور علایم، علامت ها به شکل زیر هستند:

  • درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن
  • ترشحات سبز یا زرد از واژن یا آلت تناسلی
  • درد در ناحیه زیر شکم.

در صورت عدم درمان کلامیدیا می تواند منجر به عفونت مثانه و میز راه شود. عفونت غده پروستات، بیضه ها و ناباروری از دیگر علایم عدم درمان این بیماری هستند. اگر یک زن باردار مبتلا به کلامیدیای درمان نشده باشد می تواند آن را به نوزاد خود انتقال دهد. نوزاد ممکن است به کوری، عفونت چشم و پونومونی مبتلا باشد. آنتی بیوتیک ها به راحتی می توانند کلامیدیا را درمان کنند.

HPV ویروس پاپیلومای انسانی

HPV ویروسی است که از طریق تماس پوستی و تماس جنسی نیز منتقل می شود. این نوع ویروس انواع مختلفی دارد. بعضی از تیپ های این خانواده از نسبت به بقیه خطرناک تر هستند. رایج ترین علامت اچ پی وی زگیل در ناحیه تناسلی یا دهان است.

برخی از افراد ممکن است سال ها با این ویروس زندگی کنند و علامت مشخصی نیز نداشته باشند. اما برخی از تیپ های این ویروس ممکن است منجر به سرطان های دهانه رحم، دهان، سرطان راست روده و سرطان آلت تناسلی شوند.

در حالی که اغلب اوقات اچ پی وی باعث سرطان نمی شود اما برخی از گونه های این ویروس منجر به سرطان می شوند. به گفته موسسه ملی سرطان در آمریکا، دو گونه HPV18 & HPV18 عامل هفتاد درصد از سرطان هایی هستند که به وسیله خانواده این ویروس ها ایجاد می شود.

تا کنون هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد. با این حال اغلب عفونت هایی که در اثر اچ پی وی به وجود می آیند خود به خود درمان می شوند. اما برای گونه های سرطانی این ویروس واکسن هایی وجود دارد. توصیه می شود از این واکسن ها برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کنید.

اگر فردی دچار زگیل تناسلی باشد، با انجام آزمایش های پزشکی می تواند متوجه وجود این بیماری شود. همچنین تشخیص زود هنگام بیماری به درمان و پیشگیری از انتقال آن به افراد دیگر کمک می کند.

بیماری های مقاربتی

سیفلیس

سیفلیس یکی دیگر از بیماری های مقاربتی است که در اثر باکتری ها به وجود می آید. این بیماری در مراحل اولیه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. اولین علامت یک زخم گرد کوچک است که به عنوان نشانگر شناخته می شود. این زخم می تواند در دهان، مقعد یا ناحیه تناسلی ایجاد شود. اگر چه این زخم دردناک نیست اما به شدت عفونی می باشد.

سیفلیس همچنین می تواند منجر به علایم دیگری از جمله راش، خستگی، تب، سر درد، درد مفاصل، کاهش وزن و ریز مو نیز بشود. در صورت عدم درمان این باکتری می تواند منجر به از دست دادن بینایی، شنوایی، حافظه و موارد دیگر شود.

خوشبختانه اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می توان آن را با آنتی بیوتیک درمان کرد. به هر حال این ویروس می تواند در نوزادان کشنده باشد. به همین دلیل آزمایش غربال گری سفیلیس برای تمامی زنان باردار صورت می گیرد.

همه بیماری های مقاربتی، هر چه زودتر تشخیص داده شوند، بهتر می توان به درمان آن ها پرداخت. روش پیشگیری برای سایر بیماری های مقاربتی بهتر از درمان است.

HIV

HIV به سلول های ایمنی انسان حمله می کند و آن ها را از بین می برد. با ضعیف شدن سیستم ایمنی، انسان در مقابل باکتری ها، عفونت ها و سرطان ها بسیار ضعیف می شود .اگر این ویروس درمان نشود، می تواند منجر به بیماری ایدز گردد. اما با درمان های امروز، بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس دچار ایدز نمی شوند.

در مراحل اولیه آلودگی به این ویروس، علایم بسیار شبیه به آنفلونزا هستند. تب و لرز، درد و ورم غدد لنفاوی، گلو درد، سر درد علایم اولیه هستند که معمولا ظرف یک ماه برطرف می شوند. بعد از این دوره، فرد می تواند سال ها ناقل HIV باشد بدون اینکه هیچ علامتی را مشاهده کند. در واقع مورد خطرناک HIV همین دوره ی کمون طولانی است.

برخی افراد علایم دیگری را نیز نشان می دهند، سر درد، حالت تهوع، خستگی مکرر، مشکلات معده را نیز تجربه می کنند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد اما امروزه راه هایی برای مدیریت پیشرفت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این ویروس یکی از بیماری های مقاربتی خطرناک در دنیا است. درمان مناسب، احتمال انتقال این ویروس به شریک جنسی افراد را کاهش می دهد. درمان مناسب می تواند مقدار وجود این ویروس در بدن را به حدی کاهش دهد که دیگر قابل تشخیص نباشد. که این سطح کم، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

بدون آزمایش معمولا بسیاری از افراد متوجه این بیماری نمی شوند. بنابر این توصیه می شود تمام افراد در سنین بین 13 تا 64 سالگی، حداقل یک بار آزمایش HIV را انجام دهند. اما اگر فردی روابط جنسی پر خطر دارد، باید هر سال آزمایش را انجام دهد.

آزمایش های مربوط به این ویروس در تمام مراکز به صورت کاملا محرمانه انجام می شوند. با پیشرفت های درمان می توان زندگی طولانی سالمی را با این ویروس داشت.

بیماری های مقاربتی

سوزاک

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی شایع است که عامل به وجود آورنده آن یک نوع باکتری می باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک هیچ نوع علایمی را نشان نمی دهند. اما به صورت کلی، علایم سوزاک عبارتند از:

  • ترشحات سفید، زرد، سبز یا قرمز از واژن یا آلت تناسلی
  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • تکرار ادرار بیش از حد و سوزش در ناحیه تناسلی
  • گلو درد

اما بیماری های مقاربتی در صورت عدم درمان باعث یک سری از موارد دیگر نیز می شوند. عفونت های میز راه غده  پروستات، بیضه و ناباروری از عوارض سوزاک هستند.

مادر می تواند این بیماری را به نوزاد خود منتقل کند. در صورت انتقال، سوزاک می تواند مشکلات جدی برای سلامتی نوزاد به وجود آورد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند مادران در هنگام بارداری، غربالگری بیماری های مقاربتی را انجام دهند. این بیماری معمولا با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک قابل درمان است.

شپش شرمگاهی یا خرچنگ

خرچنگ نام دیگری برای بیماری شپش شرم گاهی است. شاید این اسم در میان سایر بیماری های مقاربتی کمتر شنیده شده باشد، اما واقعا وجود دارند. شپش این ناحیه شپش های ریزی هستند که بر موهای ناحیه تناسلی مستقر می شوند. این شپش ها شبیه به شپش های موی سر هستند و از خون انسان تغذیه می کنند.

علامی این بیماری عبارت است از:

خارش در ناحیه تناسلی یا مقعد

برجستگی های کوچک صورتی یا قرمز در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد

تب درچه پایین

کمبود انرژی و تحریک پذیری

همچنین فرد ممکن است شپش یا تخم های سفید کوچک آن ها را در اطراف موهای ناحیه تناسلی ببیند. ذره بین در دیدن این حشرات به شما کمک خواهد کرد.در صورت عدم درمان، شپش ناحیه تناسلی می تواند از طریق لباس، ملافه ها یا تماس جنسی به دیگر افراد نیز منتقل شود. پس بهتر است بلافاصله این بیماری را درمان کنید.

اگر فردی شپش ناحیه تناسلی دارد مسی تواند با استفاده از داروهای موضعی بدون نسخه آن را از بین ببرد. یک موچین نیز ممکن است به شما کمک کند. به طور مرتب، لباس ها، ملافه ها و رخت خواب را تمیز کنید.

تریکومونیازیس

این بیماری توسط یک موجود کوچک تک سلولی ایجاد می شود. تریک یکی از بیماری های مقاربتی است که از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بر اساس آمار، حدود یک سوم افراد مبتلا به تریک علایم را نشان می دهند. بقیه افراد بدون علامت هستند. از علایم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترشح، سوزش و خارش در اطراف ناحیه تناسلی

درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و ادرار

تکرر ادرار

در زنان این ترشحات با بوی نامطبوعی همراه است. در صورت عدم درمان این بیماری می تواند منجر به عفونت مجاری ادرار و لگن، همچنین ناباروری می شود. تریک را می توان با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

بیماری های مقاربتی

تبخال یا هرپس تناسلی

دو نوع ویروس هرپس وجود دارد که هر دو می توانند از طریق تماس جنسی منقل شوند. هرپس یکی از بیماری های مقاربتی بسیار رایج است. سازمان ملی بیماری های مقاربتی تخمین می زند که از هر شش نفر افراد مابین 14 تا 49 سال، یک نفر به هرپس یا تبخال مبتلا است.

ویروس تبخال دو نوع است. نوع یک باعث تبخال در ناحیه دهان می شود. نوع دوم این ویروس سبب انتقال تبخال از دهان یک فرد به ناحیه تناسلی فرد دیگر می شود. این اتفاق در حین روابط جنسی و رابطه اورال صورت می گیرد.

شایع ترین علامت تبخال زخم های تاول زده است. در مورد تبخال تناسلی این زخم ها در اطراف ناحیه تناسلی هستند. زخم های تبخال معولا تی چند هفته پوسته پوسته می شوند و بهبود می یابند. اولین بار ممکن است بسیار دردناک باشند. اما هر چه از زمان این بیماری می گذرد، این زخم ها کمتر ایجاد درد می کنند.

یک زن باردار در هنگام حاملی یا زایمان می تواند آن را به نوزاد خود منتقل کند. این نوع تبخال مادرزادی بسیار خطرناک است. به همین دلیل آزمایش های مربوط به این بیماری در دوران بارداری ضروری است.

هنوز درمانی برای تبخال وجود ندارد اما داروهایی برای تسکین درد و بهبود زخم آن هستند. همین داروها همچنین می تواند شانس انتقال تبخال به شریک جنسی را کاهش دهند.

 

کلام آخر

بیماری های مقاربتی بسیار بیشتر از این موارد گفته شده هستند. دیگر بیماری ها شیوع کمتری دارند و به این صورت رایج نیستند. ما در مقالات بعدی مربوط به سلامت زنان، بیشتر این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها