سلامت و زیبایی

همه چیز در مورد روغن تراپی مو

روغن تراپی مو

روغن تراپی مو عبارت است از مالیدن روغن بر روی ساقه های مو و ماساژ آن روی پوست سر، این فرایند سبب رطوبت رسانی به مو، افزایش درخشندگی و لطافت مو می شود. همچنین روغن تراپی کردن موها، می تواند مواد مورد نیاز ساقه مو از قبیل پروتئین و ویتامین را تا حدودی بر طرف نماید.

این عمل قرن ها است که در هند اجرا می شود و زنان هندی آن را یک سنت می دانند. اما سال های زیادی نیست که مردم در سراسر جهان از روغن برای رطوبت رسانی به مو استفاده می کنند. نتایج نشان می دهد که استفاده از روغن حتی می تواند روی ریزش مو نیز تاثیر مثبت بگذارد.

اما روغن تراپی تکنیک ها و نکات خاصی دارد. همچنین بعضی از روغن ها برای این کار مناسب اند. هر فرد با توجه به جنس موهای خود، باید روغن تراپی را به شیوه ای خاص انجام دهد. در این مقاله به ذکر این نکات می پردازیم.

فواید روغن تراپی مو چیست؟

بسیاری از روغن های گیاهی که برای روغن تراپی مو مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ترکیباتی هستند که به رطوبت و مقاومت مو کمک می کنند.

از جمله مزایای روغن تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خشکی پوست سر و کاهش خشکی مو
  • کمک به رفع شوره سر
  • کاهش وز بودن مو
  • موخوره کمتر
  • افزایش جریان خون در پوست سر، که ممکن است به داشتن موهایی سالم تر کمک کند.
  • روغن تراپی مو

آیا روغن تراپی مو بدون ضرر است؟

اگر چه برای روغن تراپی از روغن های گیاهی استفاده می شود، اما به این معنا نیست که برای همه افراد بدون خطر است. ممکن است بعضی از افراد واکنش منفی نسبت به روغن ها داشته باشند، مخصوصا اگر پوست حساسی دارید باید بیشتر رعایت کنید.

برای کاهش خطر می توانید از روغن هایی استفاده کنید که صد در صد طبیعی هستند و در ترکیبات آن ها از مواد شیمیایی استفاده نشده است.

اگر مطمئن نیستید که روغن تراپی مو برای شما بدون خطر است یا نه، بهتر است چند روز قبل از استفاده یک آزمایش کوچک انجام دهید. در این آزمایش مقداری از روغن گرم نشده را به آرنج خود بمالید و منتظر بمانید تا ببینید که پوست شما واکنش نشان می دهد یا خیر. اگر حساسیتی رخ نداد، بعد از 24 ساعت یا یک روز  می توانید روغن تراپی مو را شروع کنید.

اما اگر نسبت به روغن، حساسیت نشان دادید، می توانید روغن های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین روغن را برای پوست و موی خود امتحان کنید.

اگر می خواهید روغن را برای روغن تراپی مو، داغ کنید، باید بعضی نکات ایمنی را رعایت کنید. اول اینکه نباید روغن را بیشتر از حد خاصی داغ کنید، زیرا باعث می شود روغن خواص خود را از دست بدهد و ساختار ان تغییر کند.

بعد از گرم کردن روغن اجازه بدهید سرد شود، در غیر این صورت ممکن است خودتان را بسوزانید. قبل از استفاده از روغن داغ آن را روی مچ دست خود تست کنید. یک روش آسان تر این است که روغن را روی کف دست خود بریزید و دست ها را به هم بمالید تا روغن گرم شود.

پر فروش ترین محصولات مو

آیا روغن تراپی مو برای شما مناسب است؟

اگر موهایی خشک، شکننده، دارای موخوره و رنگ شده دارید، روغن تراپی مو می تواند برای شما مفید باشد. روغن با بستن کوتیکول مو، می تواند از موهای شما محافظت کند. همچنین روغن تراپی می تواند برای افزایش رطوبت مو نیز مفید باشد. البته بهتر است این نکته را نیز یادآور شویم که روغن تراپی برای موهای طبیعی تاثیر بهتری می گذارد.

اگر پوست سر چربی دارید، یا موهایتان تا حدودی چرب ست، بهتر است از روغن هایی با مقدار چربی کمتر استفاده کنید. ما روغن های جوجوبا و بادام را برای این دسته از موها پیشنهاد می دهیم. زیرا این دو روغن به سرعت جذب می شوند و باعث چرب شدن بیشتر موها نمی گردند. اما برای آن دسته از افرادی که مواهی خشک دارند، روغن نارگیل می تواند بهتر عمل کند.

روغن تراپی مو

نحوه انجام روغن تراپی به چه شکل است؟

قبل از شروع روغن تراپی در مورد نوع روغنی که می خواهید استفاده کنید تصمیم بگیرید. بعضی از روغن های محبوب عبارتند از: روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن آرگان و بادام .

وقتی روغن مورد نظر خود را انتخاب کردید، می توانید روغن تراپی مو را شروع کنید.

یک نکته برای انتخاب روغن وجود دارد و آن این است که نیاز موهای خود را بشناسید.

موها، به دلیل کمبود پروتئین یا کمبود رطوبت دچار موخوره، وزی و خشکی می شوند. هنگامی که تشخیص دادید مشکل موهای شما چیست، راحت تر می توانید روغن مناسب را انتخاب کنید.

برای این تشخیص یک آزمایش کوچک را انجام دهید. بعد از شستشوی مو، هنگامی که مو تمیز شده است اما هنوز خیس است و در حمام هستید، دسته از موها را جدا نمایید.

این دسته مو را کمی بکشید و رها کنید. اگر موها کش آمدند، یعنی موهای شما کمبود رطوبت دارند. اما اگر موها کش آمدند و بعد از آن، چروک شدند، یعنی موهای شما کمبود پروتئین دارند.

برای جبران کمبود پروتئین مو می توانید از روغن ماکادمیا، جوجوبا و روغن نارگیل استفاده کنید. روغن های زیتون، آرگان و بادام تلخ نیز برای رطوبت رسانی مو عالی عمل می کنند. البته بعضی از روغن ها مانند آرگان و نارگیل برای هر دو نیاز مو مفید هستند.

روغن تراپی مو را هم می توانید قبل از حمام انجام دهید هم بعد از حمام. که ما به توضیح هر دوی این روش ها می پردازیم.

روغن تراپی مو قبل از حمام

برای انجام روغن تراپی مو قبل از حمام بهتر است طبق مراحل زیر عمل کنید.

مقدار زیادی از روغن را گرم کنید.

سپس روغن را روی کف دست هایتان بمالید و به آرامی دستتان را لای موهایتان بکشید.

سعی کنید نوک موها را بیشتر به روغن آغشته کنید.

سپس موها را جمع کنید و داخل یک کلاه پلاستیکی بگذارید.

یک تا دو ساعت قبل از حمام این کار را انجام دهید. سپس آن را بشویید. رعایت این روتین قبل از حمام باعث می شود که موها نرم تر و براق تر شوند.

روغن تراپی مو

روغن تراپی مو بعد از حمام

در این روش ابتدا موهای خود را بشویید و تمیز کنید. روغن تراپی مو، بر روی موهای تمیز تاثیر خیلی بهتری دارد. زیرا مو تمیز است و روغن به عمق کوتیکول مو نفوذ می کند.

پس از شستشوی موهایتان، سه الان شش قاشق روغن را به مدت ده ثانیه داخل مایکرویو گرم کنید. قبل از استفاده ی روغن روی پوست و مو، مقداری از آن را روی مچ دست امتحان کنید تا مطمئن شوید که روغن بیش از حد داغ نشده است.

برای جلوگیری از کثیف شدن لباس هایتان می توانید یک پارچه روی شانه های خود بیندازید، حتی می توانید این کار را در حمام نیز انجام دهید.

ابتدا موها را شانه بزنید تا مطمئن شوید بین موها، هیچ گره ای وجود ندارد. روغن را به طور یکنواخت روی موهای خود بمالید و سپس موها را داخل یک کلاه بگذارید.

به مدت بیست دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود، پس از ان، روغن را کاملا شستشو دهید و موها را تمیز کنید. مانند استفاده از سایر روش های درمانی مو، مانند استفاده از ماسک مو می توانید هفته ای یک بار از روغن داغ برای روغن تراپی مو استفاده کنید.

اگر موهای خیلی خشکی دارید، می توانید سه روز یک بار این درمان را انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید که روغن تراپی بیش از حد باعث مسدود شدن منافذ کوتیکول مو می شود. در نتیجه موها ضعیف و کدر می شوند.

روش های دیگر روغن تراپی مو به چه شکل است؟

ما توضیح دادیم که قبل و بعد از حمام چگونه می توانید روغن تراپی مو را انجام دهید. اما روغن تراپی همیشه در این زمان ها نیست و می توانید در روزهای عادی نیز روغن تراپی های سبک تری را انجام دهید.

موهای ما روزانه در معرض خشکی، اشعه یو وی، روسری، مقنعه و سایر موارد آسیب زا قرار دارند. به همین دلیل مراقبت دائمی از مو، برای سالم و زیبا ماندن آن ها ضروری است.

ما توصیه می کنیم که در طول روز، موهای خود را ببافید تا اصطکاک آن با محیط اطراف را کاهش دهید. اما حتما برای چند ساعت موها را باز بگذارید که هوا لای تارهای مو جریان پیدا کند.

یکی از مواردی که می تواند به سلامت موها کمک کند، استفاده از شانه های چوبی است. این شانه ها، کمتر باعث خشکی مو می شوند و روغن طبیعی مو را به طور یکنواخت در مو پخش می کنند. اما برای روغن تراپی در زوهای عادی به چه شکل باید عمل کنید؟

روغن تراپی مو

چند قطره از روغن سبکی مانند روغن زیتون یا بادام را انتخاب کنید. اگر موهای خیلی خشکی دارید، از روغن نارگیل یا آرگان نیز می توانید استفاده کنید.

برای این کار، چند قطره روغن را روی کف دستتان بریزد و کف دو دست را به یکدیگر بمالید تا روغن گرم شود. روغن گرم بهتر جذب مو می شود و تاثیر بهتری می گذارد.

حال از نوک ساقه ی مو شروع کنید و به طور یکنواخت، روغن را روی مو بمالید. برای روغن تراپی مو، موها را نکشید و به آن ها فشار زیادی وارد نکنید.

پس از اینکه روغن را به موها مالیدید، بهتر است موها را شانه بزنید. سعی کنید در حالت نشسته موها را شانه بزنید تا تاثیر جاذبه روی مو را کاهش دهید.

ابتدا با دست گره های مو را باز کنید. سپس با استفاده از شانه چوبی، از نوک مو، شروع به شانه زدن نمایید. با شانه زدن، روغن به طور یکنواخت روی ساقه مو  و بر روی تمام تارهای مو پخش می شود. به این ترتیب روغن تراپی مو، تاثیر بهتری می گذارد.

اگر موهای خشکی دارید، دو بار در هفته می توانید روغن تراپی مو را انجام دهید. برای مطالعه بیشتر در مورد روتین مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده، می توانید به مقاله روتین مراقبت از موی خشک و آسیب دیده به چه صورت است؟ مراجعه نمایید. ولی  اگر موهایتان حالت نرمال دارد، یک بار در هفته کافی است.

در مجموع روغن تراپی موجب نرم شدن مو، رطوبت رسانی به مو و افزایش مقاومت موها می شود. اگر  چه روغن تراپی باعث درمان موخوره نمی شود، اما از ایجاد موخوره در میان موها جلوگیری می کند.

زیرا موخوره به دلیل خشکی مو و کمبود پروتئین به وجود می آید. روغن تراپی مو، رطوبت و پروتئین کافی را برای مو فراهم می کند پس موهایی درخشان تر و محکم تر خواهید داشت.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها