سلامت و زیبایی

خواص پودر ویتامین سی برای پوست صورت

خواص پودر ویتامین سی برای پوست صورت

ویتامین سی یک ماده مغذی ضروری برای بدن هست که وظایف زیادی در بدن دارد. بر خلاف حیوانات، انسان ها به طور طبیعی نمیتونن ویتامین سی رو در بدنشون تولید کنن. بنابراین باید ویتامین سی  رو از طریق مواد غذایی مثل فلفل دلمه، مرکبات و.. دریافت کنید.

ویتامین سی به ویژه برای سلامت پوست هم بسیار مهم هست. سلول های پوستتوپ از این ویتامین برای محافظت از خود در برابر آلاینده های محیطی، اشعه ماورا بنفش و دخانیات استفاده می کنند. همچنین پوست شما ررای ساخت کلاژن به ویتامین سی نیاز دارد. کلاژن یک پروتئین هست که 70% از وزن پوست شما بجز آب را شامل می شود.

ویتامین سی پودری محصولی جدیدی در بازار هست، اما اخیرا محروبیت زیادی پیدا کرده و شیوه مصرفش به این صورت هست که میتونید اون رو با سرم یا تونر یا مرطوب کنندتون ترکیب کنید تا از خواصش بهرهمند بشید و علائم پیری رو کاهش بدین.

اگه میخواین بیشتر درباره ویتامین سی پودری و فوایدش برای پوستتون بدون تا انتهای این مقاله منو همراهی کنید.

فواید پودر ویتامین سی برای پوست صورت

تمام حالت های ویتامین سی نمیتونن از لایه های پوست شما عبور کنن. برای همین منظور اگر میخواید ویتامین سی رو به صورت موضعی استفاده کنید باید به حالتی به نام آسکوربیک اسید باشه. با این حال آسکوربیک اسید حالتی بسیار ناپایدار داره و در تماس با هوا، نور و گرما از بین میره. پودر آسکوربیک اسید نسبتا مقاومتر از سایر حالت ها هست ومزایای خودش رو بیشتر از حالت سرم یا لوسیون حفظ میکنه.

بعضی از فواید استفاده از ویتامین سی بر پوست صورت عبارت اند از:

عملکرد ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان

ویتامین سی از مطمعن ترین منابع آنتی اکسیدان برای پویت شماست. سلول های پوستی ویتامین سی رو برای محافظت از خود در برابر آسیب های مخرب محیطی در خودشون ذخیره می کنن. اشعه ماورا بنفش، آلاینده ها، مصرف دخانیات و…همگی میتونن با ایجاد رادیکال های آزاد به پوست شما آسیب وارد کنن و خطر سرطان رو چند برابر کنن. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستن که میتونن الکترون هارو از اتم سلول های شما بیرون بکشن و اون هارو دچار تغییر و آسیب کنن.

 

خواص پودر ویتامین سی برای پوست صورت خواص پودر ویتامین سی برای پوست صورت

 

ویتامین سی تولید کلاژن در پوست رو تقویت میکنه

کلاژن بخش اعظم پوست شما بجز آب رو تشکیل میده. بدن شما برای ساخت این پروتئین به ویتامین سی احتیاج داره. بسیاری از علائم کمبود ویتامین سی به دلیل اختلال در ساخت کلاژن به وجود میاد.

در یک تحقیق که در سال 2015 بر روی 60 زن با سلامت کامل صورت گرفت، محققین محصولات حاوی ویتامین سی رو بر صورت شرکت کنندکان به مدت 60 روز  اعمال کردند و نتیجه گرفتند این ویتامین سی به طور شگفت انگیزی فرایند تولید کلاژن رو تحت تاثیر قرارداده.

ویتامین سی موجب روشن شدن پوست می شود

ویتامین سی موجب کنترل تولید آنزیمی به نام تیروزیناز می شود. این آنزیم اسید آمینه ای هست که موجب تولید ملانین یا رنگدانه پوست شما می شود. بدین صورت ویتامین سی از پررنگ تر شدن صورت شما جلوگیری می کند. در سال 2019 مقاله ای در بررسی تاثیر ویتامین سی بر روی لک های ناشی از آفتاب صورت گرفت. محققین 31 آزمایش بالینی بر روی مردم قفقاز و چین در ستین بین 18 تا 50 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادن و دریافتن ویتامین سی به طور بالقوه خاصیت کاهش علائم آسیب های خورشیدی رو داره.

ویتامین سی موجب روشن شدن پوست می شود

 

ویتامین سی موجب جبران ویتامین ای می شود

ویتامین ای یک آنتی اکسیدان دیگه هست که از پوست شما در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند. پس از آسیب پوست شما از آفتاب، سطح ویتامین ای کاهش می یابد و تحقیقات نشون داده که ویتانین سی میتونه این کاهش ویتامین ای رو جبران کنه و به پوست برای تولید ویتامین ای کمک کنه.

کاربرد های پودر ویتامین سی برای پوست صورت

تحقیقات کمی در زمینه کاربرد پودر ویتامین سی برای پوست صورت، صورت گرفته. با این حال بر اساس تحقیقات بر روی سایر فرم های ویتامین سی، پودر ویتامین سی هم میتواند فواید زیر را داشته باشد.

پودر ویتامین سی برای درمان آسیب های آفتاب

استفاده از ویتامین سی برای بهبود لک های ناشی از آفتاب میتونه کاربردی باشه. ویتامین سی موضعی از تولید ملانین اضافی جلوگیری میکنه، ملانین همون چیزی هست که رنگ پوست رو میسازه و تولید اضافش ممکنه باعث ایجاد رنگ تیره، لک و دانه بشه.

هرچه سن بیشتر میشه بدن به طور طبیعی کلاژن کمتری تولید میکنه و این کمبود کلاژن یک دلیل برای افتادگی پوست در سنین بالا است. استفاده از ویتامین سی بر روی پوست صورت میتونه فرایند اخت کلاژن در پوست رو تقویت کنه، بخصوص اگه زمان زیادی رو در آفتاب سپری میکنید یا رژیم غذایی شما کمبود ویتامین سی داره، ویتامین سی خیلی کمک کننده هست.

 

پودر ویتامین سی برای درمان افتادگی پوست

 

پودر ویتامین سی برای چین و چروک

هرچه سن بیشتر میشه خاصیت کشسانی بافت پوست هم کمتر میشه و همینطور پوست هم نازک تر میشه و اینها مقدمات بروز چین و چروک صورت هستند. اگرچه چین و چروک تا حد زیادی از نظر ژنتیکی و از پیش تایین شده است، اما تماس مکرر با اشعه ماورا بنفش میتونه باعث تجزیه سلول های کلاژن و پیری زودرس بشه.

اگه می خواهید درباره پیری زودرس، علایم و راه حل ها بیشتر بدونید کلیک کنید

استفاده از پودر ویتامین سی بخاطر خواصی که در قسمت های قبل ذکر شد میتونه از پوست شما در برابر آسیب های آفتاب محافظت کنه.

پودر ویتامین سی برای درمان زخم

بدن انسان در تمام مراحل درمان زخم های پوستی به ویتامین سی احتیاج داره. استفاده از ویتامین سی در ناحیه زخم شده سرعت بهبود زخم رو بسیار بیشتر میکنه وهمچنین کمک میکنه تا جای زخم بجا نمونه.

پودر ویتامین سی برای مخافظت از پوست در برابر آلاینده ها و آفتاب

پوست شما به طور مداوم در معرض اشعه ماورا بنفش و آلودگی های محیطی است که میتونن باعث وارد شدن استرس های اکسیداتیو به سلول ها بشن. ویتامین سی با ایفا نقش به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست شما در برابر چنین استرس هایی مراقبت میکنه. استفاده از پودر ویتامین سی بر صورت هم میتونه به تامین ویتامین سی در سلول های پوست کمک کنه.

ادعا های اثبات نشده درباره پودر ویتامین سی

بعضی از افراد ادعا دارن پودر ویتامین سی خواص زیر رو داره اما این ادعاها فقط بر اساس شنیده ها است و هیچ پایه و اساس علمی نداره.

پودر ویتامین سی برای گودی زیر چشم

بعضیا اداعا دارن که ویتامین سی گودی زیر چشم رو ازبین میبره ولی این ادعا هیچ پشتوانه علمی نداره، تنها ممکن هست ویتامین سی با افزایش تولید کلاژن این مشکل رو به طور غیر مستقیم برطرف کنه.

پودر ویتامین سی برای لایه برداری

اگه پودر ویتامین سی رو با یک مرطوب کننده یا لوسیون مخلوط کنید نتیجه محلولی با افت زبر هست و این محصول میتونه خاصیت لایه برداری داشته باشه.

سرم روشن کننده ویتامین سی بریلی

سرم بزرگ روشن کننده ویتامین سی بریلی

شیوه استفاده از پودر ویتامین سی بر روی صورت

هنگامی که قصد دارید از پودر ویتامین سی بر روی صورتتون استفاده کنید باید مطمعن شید از پودر مخصوص استفاده موضعی استفاده می کنید. و استفاده از مکمل های خوراکی ویتامین سی برای استفاده موضوعی موثر نخواهند بود.

اینجا شیوه استفاده از پودر موضعی ویتامین سی آورده شده.

  1. مقدار کمی از پودر رو کف دستتون بریزید. برای تشخیص مقدار استفاده پیشنهاد میکنم به بسته بندی محصول مراجعه کنید.
  2. پودر ویتامین سی رو با یک سرم یا لوسیون مخلوط کنید. طبق تحقیقات برای این که مخلوط شما کار آمد باشه، باید حداقل 8% از مخلوط رو ویتامین سی تشکیل بده و همینطور اگر این مقدار بیشتر از 20% باشه استفاده از اون محلول نیتونه التهاب آور باشه.
  3. حالا میتونید اون مخلوط رو روی کل صورت یا فقط بخشی از پوست صورت استفاده کنید.

مثل بقیه محصولات پوستی، بهتره مقدار کمی از این محصول رو هم روی نقطه گوچکی از پوستی کم کمتر دیده میشه تست کنید، اگر بعد از 24 ساعت دچار مشکل نشدید اون رو بر روی کل صورت استفاده کنید.

سخن پایانی

طبق شنیده ها پودر ویتامین سی نسبت به سایر حالات ویتامین سی پایدار تر هست. برای کمک به بهبود سلامت پوست میتونید اون رو با سرم ها و لوسیون ها و… مخصوص صورت مخلوط کنید، به یاد داشته باشید نسبت این مخلوط باید کمتر از 4 به 1 از ویتامین سی به سرم یا لوسیون باشه.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها