سلامت و زیبایی

چگونه مژه‌های پرپشت داشته باشیم؟

چگونه مژه‌های پرپشت داشته باشیم؟

مژه‌ها از تاثیرگذارترین عوامل زیبایی چشم‌ها و صورت هستند، بنابراین داشتن مژه‌های سالم و پرپشت به شما کمک می‌کند تا چهره زیباتری داشته باشید، در این مقاله قصد داریم به زیبایی مژه‌ها، پرپشت شدن آنها،  علل ریزش و روش‌های مراقبت از مژه‌ها بپردازیم.

مژه‌ها دارای یک چرخه طبیعی رشد هستند، مژه‌های قدیمی‌تر می‌ریزند و مژه‌های جدید رشد می‌کنند اما اگر متوجه شدید که مژه‌های قدیمی شما سریع‌تر از آنچه که مژه‌های جدید رشد کنند دچار ریزش هستند باید به دنبال شناسایی علت ریزش مژه‌ها باشید .

چرا مژه هایمان میریزد؟

در این بخش نگاهی گذرا به علل ریزش مژه‌ها خواهیم داشت:

  • لوازم آرایشی

اگر بخواهیم نگاهی به ریزش مژه‌ها داشته باشیم اولین نکته‌ای که به نظر می‌رسد استفاده بیش از اندازه از ریمل و مواد آرایشی چشم است، لوازم آرایشی بی‌کیفیت و همچنین ریمل‌های ضد آب از جمله مواردی هستند که به ریزش مژه می‌انجامد.

  • حساسیت

آلرژی داشتن نسبت به آلرژن‌های هوایی، مانند گرد و غبار، حشرات، حیوانات خانگی از جمله مواردی است که باید به آنها دقت کنید، معمولا کسانی که دچار این آلرژی هستند، توصیه می‌شود که از ریمل‌های مژه و ابرو استفاده نکنند، زیرا ممکن است یکی از دلایل ملتحمه و درماتیت نیز باشد.

  • استرس و فشار

استرس و فشار روحی نیز می‌تواند از  علل ریزش مژه‌ها باشد، استرس زیاد روی تمام بدن تاثیرگذار است،  تغییرات متابولیسم و سطوح کورتیزول در اثر استرس دچار نوسانات می‌شوند و در نهایت منجر به ریزش مژه‌ها می‌گردد.

سرم تقویت مژه بریلی

سرم تقویت مژه بریلی

  • اختلال مو کنی یا تریشوتیلومانیا

این اختلال نیز با وضعیت روحی در ارتباط است، در این حالت فرد بیمار موهای خود را می‌کند و برخی افراد مژه‌ها و ابروهایشان را می‌کنند. این وضعیت معمولاً از دوران کودکی و یا نوجوانی آغاز شده و یا در بعضی مواقع با شروع بلوغ شکل می‌گیرد و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.

  • کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار نیز از جمله عواملی است که در ریزش مژه‌ها تاثیرگذار است، معمولا تیروئید کم کار باعث می‌شود که مژه‌ها و ابروها نازک و شکننده شوند و در نهایت باعث ریزش آنها می‌شود.

  • آلوپسی آندروژنیک

بیماری آلوپسی نیز از جمله بیماری‌هایی است که منجر به ریزش موها و مژه می‌شود. در این بیماری، سلول‌های ایمنی بدن شروع به حمله به فولیکول‌های مو می‌کنند و در نهایت منجر به ریزش مو می‌شود تا جایی که حتی مژه‌ها و ابروها نیز ریزش پیدا می‌کند.

  • اگزما

اگزما نیز نوعی بیماری پوستی است که با خارش، قرمزی و ناراحتی پوست همراه است. بسیاری از افرادی که به اگزمای شدید مبتلا هستند دچار تاثیر اگزما روی  پلک‌ها شده و نهایتا دچار ریزش ابرو و مژه می‌شود.

  • تغییرات متابولیسمی

یکی دیگر از دلایل ریزش و کم پشت شدن مژه‌ها تغییرات متابولیسمی بدن است که اغلب با افزایش سن آغاز می‌شود، در این شرایط فولیکول‌های مو،کمتر تحریک می‌شوند و باعث می‌شود که رشد مو کاهش پیدا کرده و ابروها و مژه‌ها کم پشت‌تر دیده شوند.

چگونه مژه‌های پرپشت داشته باشیم؟

روش‌های کاربردی به منظور پرپشت شدن مژه

راه‌های خانگی و دارویی برای پرپشت شدن مژه‌ها وجود دارد در این بخش از مقاله به این روش‌ها و اثر آنها می پردازیم.

  • ماساژ پلک

ماساژ دادن پلک‌ها می تواند تاثیر زیادی در سرعت رشد مژه‌ها داشته باشد، با ماساژ دادن پلک باعث اصلاح جریان خون به فولیکول‌های مو می‌شویم در نتیجه تحریک رشد مژه‌ها و جلوگیری از ریزش آنها را به همراه دارد.  بهتر است این کار را با روغن های گیاهی یا وازلین انجام دهید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

  • روغن کرچک و مژه‌های ضخیم

یکی از راه‌های پرپشت کردن مژه‌ها استفاده از روغن کرچک است همچنین سرعت رشد مژه‌ها نیز زیاد می شود، این روغن باعث تقویت رشد مژه‌ها می‌شود چرا که حاوی مقادیر بالای ویتامین E بوده و به تغذیه‎ مژه‌ها کمک می‌کند. با استفاده از برس ریمل می‎توانید این روغن را روی مژه‎های خود بزنید. سپس کل شب را اجازه دهید روی مژه‎هایتان بماند و صبح آن را بشویید.

  • چای سبز و رشد مژه‌ها

از جمله مواد طبیعی دیگری که برای رشد و پرپشت شدن مژه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد چای سبز است، برای داشتن مژه‎های بلند و جذاب، باید چای سبز غیر شیرین را در آب داغ بریزید تا به خوبی دم بکشد، بعد از خنک شدن باید چشم‌های خود را در آن باز و بسته کنید و سپس با آب سرد بشویید، کافئین و فلاوونوئیدهای موجود در چای سبز به رشد مژه‎های شما کمک می‌کند.

  • شیر و بلندی مژه‌ها

استفاده از شیر نیز می‌تواند به داشتن مژه‌های زیبا کمک کند. برای این کار باید شب‌ها کمی شیر را با پنبه روی پلک‌ها ماساژ دهید و صبر کنید تا شیر کاملا جذب پوست شود و بعد بدون این که چشم‌ها را پاک کنید بخوابید، صبح صورت را با آب سرد بشویید.

  • آلوئه ورا و ضخامت مژه‌ها

آلوئه ورا نیز از جمله مواد مغذی برای رشد و ضخامت مژه‌ها است، آلوئه ورا حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی متعددی است که رشد مژه‌های شما را سرعت می‌بخشد و رطوبت کافی برای رشد و ضخامت مژه را در اختیار آن قرار می‌دهد.

برای استفاده از آلوئه ورا باید هر شب قبل از رفتن به رختخواب، با استفاده از یک برس ریمل قدیمی و تمیز، مقداری ژل آلوئه ورای تازه را روی مژه‌هایتان قرار داده و بمالید. اجازه دهید این ژل تا صبح روی مژه‌هایتان بماند، سپس در صبح روز بعد با آب گرم آن را بشویید.

  • پوست لیمو ترش برای حجیم کردن مژه‌ها

پوست لیموترش از جمله مواردی است که در حجیم شدن مژه‌ها به شما کمک می‌کند، پوست لیمو ترش غنی از ویتامین C ، B ، فولیک اسید و دیگر مواد مغذی می‌باشد که رشد مژه‌ها را تسریع می‌کنند. همچنین وقتی در روغن زیتون یا روغن کرچک ریخته می‌شود، می تواند به تقویت خواص پاک‌کنندگی و تقویتی این روغن‌ها کمک کند.

  • تخم مرغ و داشتن مژه‌های بلند و پرپشت

پروتئین بالای موجود در تخم مرغ از جمله عواملی است که به رشد و ضخامت مژه‌ها کمک می کند. به علاوه، تخم مرغ حاوی بیوتین و ویتامین های گروه B می باشد که نقش مهمی در بهبود کلی بافت مژه‌ها خواهند داشت. برای استفاده از تخم مرغ برای رشد مژه‌ها باید یک تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و با 1 قاشق گلیسیرین آن را مخلوط کنید، این مخلوط را با وسیله ای مناسب روی مژه‌ها بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید.
سرم تقویت ابرو لانبنا

سرم تقویت ابرو لانبنا

نکاتی برای مراقبت از مژه‌ها

برای این که مژه‌های سالم، بلند و پرپشت داشته باشید بهتر است که نکات مراقبتی از مژه‌ها را بدانید، در این بخش نکاتی را برای شما مطرح می کنیم که رعایت کردن آنها باعث سلامت مژه‌ها خواهد بود.

  • تمیز کردن چشم‌ها قبل از خواب

از جمله نکات بسیار مهم این است که همیشه قبل از خواب آرایش چشم‌ها را پاک کنید، ماندن آرایش روی چشم ها باعث تحریک مژه‌ها شده و نهایتا به شکستگی و ریزش آنها منجر می‌شود، بهترین روش برای پاک کردن آرایش چشم ها استفاده از محلول‌های پاک کننده و سپس شستشو با آب ولرم و صابون است.

  • عدم استفاده از ریمل ضد آب

بسیاری از ریملهای ضد آب دارای مواد پلاستیکی چسبنده هستند که باعث می شود ریمل به سختی پاک شود، معمولا در زمان پاک کردن مژه‌ها  تعداد زیادی از مژه‌ها کنده می‌شوند. همیشه باید ریمل‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی شسته شوند، ضمن  این کیفیت خوبی داشته باشند.

  • تقویت با روغن‌های گیاهی

میتوانید مژه‌های خود را با روغن‌های گیاهی تقویت کنید، روغن‌هایی چون روغن بادام، روغن نارگیل، روغن فندق و…  را می‌توانید با کمی پنبه  به آرامی بر روی مژه‌ها بکشید. با این کار مژه تغذیه شده و براق و درخشان می‌شود.

  • برس زدن مژه‌ها

سعی کنید که مژه‌ها را با برس مژه یا برس تمیز سر یک ریمل خالی، به سمت بالا و پایین شانه کنید. این کار کمک می کند که مژه‌های مرتبی داشته باشید ضمن این که حالت مژه‌ها را نیز حفظ می‌کند.
سرم تقویت مژه لانبنا

سرم تقویت مژه لانبنا

  • عدم استفاده از مژه مصنوعی و فر مژه

از جمله مهمترین عوامل کنده شدن مژه‌ها استفاده از مژه‌های مصنوعی یا فر مژه است، چسب مژه مصنوعی می‌تواند آسیب زیادی به مژه‌ها وارد کند. فر مژه نیز باعث کنده شدن، شکسته شدن و نهایتا ضعیف شدن مژه‌ها می‌شود.

  • به مژه‌ها استراحت دهید

اگر اهل آرایش مداوم هستید بهتر است که یک روز در هفته به مژه‌هایتان استراحت دهید نیازی نیست هر روز ریمل بزنید. در صورت استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی به بافتهای ظریف پوست و مژه آسیب می رسد.

  • مواد آرایشی با کیفیت استفاده کنید

در صورتی که به آرایش کردن علاقمند هستید بهتر است که همواره از لوازم آرایشی با کیفیت به ویژه در مورد انتخاب ریمل استفاده کنید، ضمن این که باید حتما قبل از خواب مواد آرایشی را از روی چشم‌ها پاک کنید.

کلام آخر

رعایت نکاتی که در مقاله به آنها اشاره کردیم کمک می‌کند تا به صورت طبیعی دارای مژه‌های سالم، درخشان، بلند و پرپشت باشید، اگرچه این روزها استفاده از روش‌هایی چون کاشت مژه یا استفاده از مژه‌های مصنوعی به شدت پرطرفدار است اما همچنان شیوه‌های سنتی و طبیعی جایگاه بالاتری برای داشتن مژه‌های زیبا در اختیار دارند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها