سلامت و زیبایی

بالم لب چیست؟ درباره آن بیشتر بدانید

بالم لب چیست؟

لبها به عنوان اندام حسی کوچک، نقش مهمی در زیبایی صورت دارند. بر همین اساس زنان برای سلامت و زیبایی آن اهمیت فراوانی قائل هستند. امروزه لب های گوشتی، نرم، لطیف و پنبه ای همراه با پوستی خوشرنگ از نشانه های یک لب زیبا محسوب می شود. رنگ لب ها بسته به ژنتیک و شرایط فرد متفاوت است، اما لب های سالم و بدون ترک و پوسته پوسته شدن، بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسند. شرایط بد آب و هوایی، گرد و غبار، خشکی هوا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان و وجود انواع آلاینده های شیمیایی مانند سرب در هوای شهر های پر جمعیت، سلامتی این عضو از بدن را تحت تاثیر قرار داده؛ و باعث رنگ پریدگی، خشکی پوسته شدن، و حتی ترک های عمیق می شود. اما برای جلوگیری از این مشکلات چه باید کرد؟ اگر به دنبال حفظ سلامت و زیبایی لب های خود هستید، با ادامه مقاله زیر همراه باشید .

بالم لب چیست؟ درباره آن بیشتر بدانید بالم لب چیست؟ درباره آن بیشتر بدانید

بالم لب چیست؟

بالم لب نوعی موم یا پماد است، که دارای موادی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی است. بالم لب با آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و حالت چسبندگی، زیبایی و سلامت آن را حفظ می‌کند؛ در نتیجه با خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی خود از خشکی و ترک خوردن  لب ها جلوگیری می‌کند. نکته جالب این است، که در لب هیچ غده عروقی وجود ندارد و در نتیجه هیچ گاه لب‌ ها عرق نمی‌کنند؛ به همین دلیل لب ها در فصل سرد زمستان دچار کم آبی و خشکی می‌شوند و مدام آن‌ ها را با زبانمان خیس می‌کنیم. اگر همواره  با مشکل خشکی لب،  پوسته شدن و ترک خوردگی دردناک درگیر هستید، باید فکری اساسی برای درمان و جلوگیری دوباره از این مشکلات کنید.

یافتن محصولی برای حل مشکل کم آبی و خشکی لب ها که بتواند رطوبت لازم برای سلامت آنها را تامین کند، مشکل اساسی است که باید هر چه زودتر به دنبال رفع  آن باشید. بالم لب محصولی جذاب برای حل این مشکل است. امروزه این محصول در انواع بسته بندی های تجاری همراه با  اسانس های خوشبو و ملایم در سراسر فروشگاه های آرایشی و بهداشتی عرضه می شود. بنابراین، اگر از خشکی و ترک لب هایتان خسته شده اید، و درمان لب هایتان به یک آرزو تبدیل شده،  می توانید با خرید یک بالم لب دوباره سلامتی و زیبایی را به لب های خود برگردانید. در زیر به مهم ترین کاربرد های این محصول جذاب  اشاره شده است:

  • بالم، لب ها را در مقابل عناصر مختلف محیطی مانند سرما محافظت می‌کند.
  • لب ها را مرطوب نگه داشته، و از ترک خوردن آن ها جلوگیری می کند.
  • بالم عملکردی مانند لوسیون بدن برای لب ها دارد و احساس نرمی و لطافت خاصی به آنها می‌بخشد.
  • به کمک این محصول، لب‌ها درخشان‌ تر و جذاب ‌تر به نظر می‌رسند.
  • مواد مرطوب کننده و ترمیم کننده موجود در آن، خطوط و ترک روی لب ها را پر می کنند.
  • خاصیت ضد آفتاب بالم، لب‌ ها را از آسیب  اشعه‌ های مضر خورشید در امان نگه می دارد.
  • ساده و با سرعت قابل استفاده است.

یک بالم لب خوب حاوی چه ترکیباتی است ؟

لب ها فوق العاده نازک و آسیب پذیر هستند؛  بنابراین بسیاری از ترکیباتی که در بالم های غیر استاندارد وجود دارد، نه تنها لب ها را خشک می کنند، بلکه می توانند بر روی سطح هورمون های بدن نیز تاثیر بگذارند، پوست را تحریک کرده و حتی در موارد شدید فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهند. بنابراین، هنگام خرید بالم لب، ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن را به دقت بررسی کنید؛ تا مطمئن شوید، حاوی مواد مضر نیستند.  برای اینکه بتوانید از مواد مضر تشکیل دهنده بالم های لب آگاه شوید، با  ادامه مقاله زیر همراه باشید.

 

مواد مضری که نباید در ترکیبات بالم لب استفاده شوند

  • پارابن

پارابن ها موادی مانند متیل پارابن، بوتیل پارابن، پروپیل پارابن هستند. در اصل هر ماده ای که به کلمه پارابن ختم شود، به دلیل توانایی تقلید از استروژن باعث ایجاد اختلال در غدد درون ریز می شود. که این امر خطر ابتلا به  سرطان پستان را افزایش می دهد. همچنین می تواند منجر به ملانوم بدخیم ( نوعی سرطان پوست) شود. حال تصور کنید، این ماده خطرناک را همراه بالم لب خود بخورید!

  • ژله نفتی

ژله نفتی از پالایش نفت به دست می آید. فرآیند تصفیه شامل محصولات سمی و خطرناک است. ژله نفتی ممکن است در طول فرآیند تولید آلوده شود. این امر آن را به یک عامل خطرناک تبدیل می کند، که می تواند باعث اختلال در  غدد درون ریز شده و احتمال ابتلا به  سرطان پستان را افزایش دهد.

 

  • هیدروکسی تولوئن بوتیله و هیدروکسی آنیزول بوتیله

به طور کلی این مواد به عنوان نگه دارنده در مومیایی کننده لب استفاده می شوند. ترکیبات بوتیله شده با نگرانی هایی مانند سرطان، مسمومیت ارگان های بدن، تحریک تنفسی و اختلال غدد درون ریز مرتبط هستند.

  • فنل/منتول، الکل

بالم لب به منظور مرطوب سازی و نرم کنندگی استفاده می شود، اما اگر باعث خشکی پوست شود، استفاده از آن نه تنها فایده ای ندارد، بلکه کاملا مضر است.  موادی مانند فنل و منتول به منظور لایه برداری به ترکیبات بالم لب اضافه می شوند. این مواد لایه های بیرونی پوست را از بین می برند، پوست لب را تحریک می کنند و در نهایت، لب های ظریف و شکننده را در معرض عوامل محیطی قرار می دهند.

  • عطر و اسانس

این دو عنصر را باید به عنوان مواد شیمیایی پنهان بشناسید. تولیدکنندگان هر ماده ای را تحت عنوان رایحه به منظور محافظت از اسرار تجاری خود به کار می برند. این لیست مخفی از مواد تشکیل دهنده، اغلب با اختلالات هورمون های مربوط به مشکلات ناباروری، حاد شدن آسم و آلرژی همراه است.

مواد و ترکیبات مفید و موثر در در بالم لب

مواد و ترکیبات مفید و موثر در در بالم لب

  • کره انبه

کره انبه یک ماده مفید، پر خاصیت، شیرین، خامه ای، نرم، و پر از اسیدهای چرب است،که لب ها را آبرسانی و تغذیه می کند. همچنین از  لب ها در برابر تحریک کننده های محیطی محافظت می کند.

  • روغن های طبیعی

روغن های طبیعی به راحتی جذب پوست می شوند. این روغن ها غنی از اسید های چرب ضروری و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند، که پوست را آبرسانی کرده و از آن در برابر عوامل تحریک کننده محیطی محافظت می کنند. برخی از این روغن های طبیعی شامل روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، روغن دانه آفتاب گردان، روغن هسته کنف، روغن آووکادو، و روغن هسته انگور هستند.

انواع بالم لب

  • بالم لب بی رنگ

بالم لب  بی رنگ، به هنگام استفاده رنگ لب ها را تغییر نمی دهد و فقط کمی به درخشندگی آن ها می افزاید. این نوع بالم، بهترین انتخاب برای آقایانی است که فقط به دنبال خاصیت آبرسانی و نرم کنندگی بالم برای لب های خود هستند. علاوه بر آقایان، بسیاری از خانم ها نیز به دنبال بالم های بی رنگ هستند و حتی در بسیاری از موارد بالم بی رنگ را به بالم های رنگی ترجیح می دهند. در واقعیت نیز بهتر است بالم لبی که استفاده می کنید، به دور از رنگ و رایحه باشد، زیرا موادی که به منظور رنگ دهی و رایحه در ترکیبات بالم های لب استفاده می شوند، برای سلامتی مضر هستند و حتی ممکن است، حساسیت زا بوده و پوست لب را تحریک کنند.

  • بالم لب رنگی

گاهی لب ها به حدی حساس و خشک هستند، که حتی نمی توان از رژ لب های رنگی و روزمره استفاده کرد. رژ لب های عادی حاوی مواد شیمیایی بوده، که این شرایط را تشدید کرده و نمی توان از آن ها بر روی لب خشک و ترک خورده استفاده کرد. بنابراین، اگر به دنبال آرایش کردن لب های خود هستید، استفاده از بالم لب رنگی بهترین انتخاب به حساب می آید. بالم های لب رنگی نه‌ تنها بهترین مرطوب کننده لب ها هستند، بلکه بهترین رژ لب نیز محسوب می شوند. بهترین بالم لب رنگی بالمی است، که رنگ آن تقریبا ثابت بوده و بتواند تا حدی نقش یک رژ لب را ایفا کند. علاوه بر این ویتامین ها و سایر ویژگی های بالم لب نیز در تعیین  بهترین نوع بالم موثر هستند.

  • بالم لب ضد آفتاب

لب ها نیز مانند تمام اعضای دیگر تحت تاثیر نور خورشید قرار می گیرند.  برای جلوگیری  از آسیب های ناشی از نور خورشید باید به دنبال راه چاره ای بود.

بسیاری از بالم های لب دارای SPF بوده و ضد آفتاب هستند و شما می‌توانید از آن‌ها با خیال راحت در بیرون از منزل استفاده کنید. اشعه فرابنفش نور خورشید برای پوست شما بسیار مضر است، و علاوه بر پوست صورت پوست لب ‌ها نیز در برابر این اشعه ها به مراقبت نیاز دارد. شما می‌توانید برای مراقبت از لب‌ های خود در برابر نور آفتاب از  یک بالم لب ضد آفتاب استفاده کنید.

بسیاری از این محصولات بدون رنگ بوده و حتی آقایان نیز به راحتی می توانند از آن ها بهره ببرند. در واقع با استفاده از این نوع محصول هم خشکی پوست لب خود را برطرف کرده، و هم پوست حساس لب ها را در برابر اشعه های خطرناک خورشید محافظت نموده اید.

بالم لب

سخن آخر

از آنجا که زیبایی و سلامت  لب ها در زیبایی کل صورت شما نقش دارد،  پس باید از آنها بیشتر مراقبت کنید.

لب ها مانند هر عضو دیگری نیاز به مراقبت دارند، برای داشتن لب هایی زیبا با پوستی نرم و خوشرنگ باید از محصولاتی استفاده کنید، که در عین سالم و طبیعی بودن، رطوبت و نرم کنندگی لب ها یتان را نیز تضمین کنند.پس، در هنگام خرید بالم لب، محصولی را انتخاب کنید که شامل ترکیبات مضر و خطرناک نباشد، در غیر این صورت مشکلاتی مانند آلرژی پوستی و تنفسی نیز به مشکل خشکی و ترک خوردگی لب هایتان اضافه خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها