دانستنی های سلامت زنان

روش‌های جلوگیری از افتادگی سینه در خانم‌ها

روش‌های جلوگیری از افتادگی سینه در خانم‌ها

سینه های افتاده بخشی از تغییر شکل ظاهری بدن  است که اکثر خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. این تغییر شکل با افزایش سن بیشتر مشاهده می‌شود. بهتر است بدانید که این تغییر کاملاً طبیعی است. با این وجود، بعضی از خانم‌ها ممکن است هرگز افتادگی سینه را تجربه نکنند.

اصطلاح پزشکی افتادگی سینه پتوز پستان است. مطالب زیادی در مورد دلیل افتادگی سینه‌ها گفته شده است  که البته برخی از آن‌ها درست است. این  در حالی  است که برخی تصورات نیز غلط است.سوای از این مسئله، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از افتادگی‌ سینه‌ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشید.

دلایل افتادگی سینه چیست؟

افتادگی پستان یکی از تغییرات طبیعی بدن است که زنان با افزایش سن  آن را تجربه می‌کنند. سینه‌ها به طور کلی از چربی و رباط‌ها ساخته شده‌اند. با این حال  فاقد بافت عضلانی هستند. بنابراین هیچ روش  یا ورزشی وجود ندارد که باعث تقویت سینه‌ها شود.

با این حال، طبق گفته دکتر Barry Roseman، جراح پستان و انکولوژیست جراحی، اگر زنان از عوامل موثر در افتادگی سینه آگاه باشند، می‌توانند اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از افتادگی بیش از حد انجام دهند

معمولاً به دلیل افزایش سن، رباط های پستان (که به آنها رباط کوپر گفته می شود)  کشیده می‌شوند. گذشت زمان باعث تاثیر گرانش زمین شده و باعث کشیده شدن رباط کوپر می‌شود. با این حال ممکن است دلایل دیگری نیز در این امر دخیل باشد.

دلایل متناقضی برای افتادگی سینه‌ها عنوان شده است. هر چند این دلایل ممکن است متناقض به نظر برسد، اما خوشبختانه با گذشت زمان واقعیت‌ها از تصورات غلط جدا شده اند.

دلایل اصلی افتادگی سینه ها عبارتند از:

  • سالخوردگی: با پیرتر شدن زنان، رباط‌های تشکیل دهنده بافت پستان کشیده می‌شوند و خاصیت ارتجاعی آنها از بین می‌رود. در نتیجه، با کاهش سیستم پشتیبانی زمینه‌ای بافت و چربی، شکل پستان به خطر می‌افتد. این تغییر بیشتر ممکن است در دوران یائسگی دیده شود.
  • جاذبه زمین: سالها کشش جاذبه، خصوصاً در زنانی که سینه‌های بزرگتری دارند، تأثیر خود را می گذارد.
  • کاهش سریع وزن و به دنبال آن افزایش وزن (یا بالعکس) : نوسانات عمده وزن می‌تواند باعث کشش غیرضروری سینه‌ها شود. حفظ وزن سالم به زنان کمک می کند تا از پیشرفت کشش‌های غیر ضروری جلوگیری کنند.
  • سیگار کشیدن: مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار باعث تجزیه الاستین در بدن می‌شود. این الیاف الاستین مسئول انعطاف پذیری پوست در سراسر بدن هستند.
  • آفتاب سوختگی: اشعه ماورا بنفش به پوست آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی نیز می‌شود.
  • کمبود کلاژن
  • کمبود استروژن
  • شاخص توده بدن بالا
  • اندازه پستان
  • یائسگی
  • حاملگی‌های متعدد

علل تایید نشده افتادگی سینه‌ها:

  • شیر دادن
  • سوتین نپوشیدن
  • سوتین بد پوشیدن

از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست به دلیل افزایش سن، شایع‌ترین علت افتادگی سینه‌ها محسوب می‌شود. عامل دیگری که بسیار مهم است، می‌تواند سیگار کشیدن باشد. این عامل پیری را تسریع کرده و در نتیجه باعث افتادگی پستان، حتی گاهی در جوانی می‌شود.

بارداری چندقلویی دلیل دیگری است که باعث افتادگی سینه‌ می‌شود. با این‌حال شیردهی نمی‌‌تواند دلیل قاطعی برای افتادگی سینه‌ محسوب شود. تغییرات هورمونی در هر بار بارداری باعث می‌شود سینه‌ها کوچک شده و مجاری شیر را گسترش می‌دهد. این امر می تواند به افتادگی بافت سینه منجر شود. تغییرات سریع وزن قبل و بعد از بارداری را هم می‌توان به این مسئله اضافه کرد.

فقط به این دلیل که توده بالاتر پستان در معرض جاذبه زمین است اندازه خود پستان نیز می‌تواند منجر به شل شدن بیشتر شود.

با این حال، شیردهی به کودک تأثیری در سفتی و شلی سینه ندارد. تصور غلطی که رایج است این مسئله است که شیردهی باعث کشیدگی بافت‌های پستان و افتادگی آن می شود. با این حال، مطالعات Trusted Source این موضوع را خلاف واقع می داند.

به هر حال این امری کاملاً طبیعی است که افتادگی در پستان خود را تجربه کنید. افتادگی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که از ژنتیک گرفته تا رژیم غذایی و سبک زندگی را شامل می شود.

با مراقبت کلی بهتر از بدن، می‌توانید قابلیت ارتجاعی و قدرت پوست را بهبود بخشید، که می تواند اثرات افتادگی را به حداقل برساند.

چگونه می توان از افتادگی سینه پیشگیری کرد؟

به نظر شما چگونه می‌توان مانع از افتادگی پستان شد یا سفتی سینه‌ها را بهبود بخشید؟ اگر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید متوجه می‌شوید که در اینجا برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید را ذکر کرده‌ایم. با این حال که تقریبا هم درمان و هم پیشگیری روش‌های مشابهی دارند اما ما آن‌ها را به طور مجزا ذکر کرده‌ایم.

  • کنترل وزن

منظور ما از این گزینه، کاهش یا افزایش وزن نیست. همین‌که وزن خود را ثابت نگه دارید و در سطحی سالم باقی بمانید کافی است. این روش ممکن است از افتادگی پستان جلوگیری کرده و سینه‌ها را سفت کند

  • یک سوتین مناسب و راحت پیدا کنید

این گزینه را به ویژه در مورد تمریناتی مانند آهسته دویدن بیشتر رعایت کنید. یک سوتین ورزشی با بندهای قوی که از کمرتان محافظت کند و اندازه‌ی درست می‌تواند حرکت سینه را در حین دویدن کاهش دهد. نتایج یک مطالعه اینگونه نشان می‌دهد که حرکت پستان در اثر ورزش منجر به کشش و افتادگی می‌شود.

بنا به گفته‌ی همان مطالعه، زمانی که مشغول فعالیتی نیستید  برای جلوگیری از افتادگی پستان لزوماً به سوتین نیاز ندارید. در واقع، پوشیدن اندازه سوتین اشتباه ممکن است تأثیرات منفی بیشتری نسبت به نداشتن سوتین داشته باشد.

  • سیگار نکشید ، یا سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن روند پیری را تسریع می‌کند. پیری باعث از بین رفتن استحکام بافت‌ها- از جمله رباط‌های پستان می شود. سیگار کشیدن به طور خاص با از بین بردن الاستین، پروتئینی که به لطافت پوست کمک می کند، پیری را تسریع می کند.

  • آزمایش هورمونی بدهید

کاهش سطح هورمون استروژن، که به طور طبیعی در دوران یائسگی رخ می‌دهد، ممکن است با کاهش کلاژن بافت همراه باشد. یافتن راه‌های سالم برای افزایش سطح استروژن (مانند داروهای فیتواستروژن یا مکمل ها) ممکن است شکل و فرم پستان را بهبود بخشد.

قبل از تلاش برای بالا بردن سطح استروژن ، با پزشک خود صحبت کرده و آزمایش دهید.

  • در مورد بارداری تجدید نظر کنید

اگر تمایل دارید که ظاهر سینه‌ی شما بدون تغییر و افتادگی باقی بماند، از باردار شدن خودداری کنید. منابع معتبر نشان می‌دهد که هرچه بارداری بیشتری در خانم‌ها اتفاق بیفتد، احتمال افتادگی سینه‌ها در آنان بیشتر است.

ورزش برای جلوگیری از افتادگی سینه ها

  • یک تمرین را برای عضله سینه‌ امتحان کنید

با این‌حال که سینه به خودی خود هیچ عضله‌ای ندارد، اما‌ می‌توانید با تمریناتی دقیق، عضلات زیر سینه را تقویت کنید. به این عضلات سینه بزرگ گفته می‌شود. برخی از تمرینات این عضلات را هدف قرار می‌دهد و ممکن است کمی لیفت طبیعی به پستان شما تحمیل کند.

  • جراحی پلاستیک کنید

بسیاری از روش‌های مختلف جراحی می‌توانند سینه‌ها را برجسته و سفت کنند. این جراحی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا سینه‌های خود را به ظاهر جوان و نرم تری برسانید. هرچند این گزینه می‌توانند برایتان گران تمام شود، اما چشمگیرترین نتایج را دارد.

درمان های طبیعی برای افتادگی پستان

شما هرگز نمی توانید اندازه و شکل اصلی سینه‌ها را به طور کامل برگردانید. اما می‌توانید اقدامات خاصی را انجام دهید که به واسطه‌ی آن شاهد بلند شدن و مقاومت نیم تنه خود باشید.

این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • ورزش
  • رژیم غذایی و تغذیه
  • وضعیت بدنی
  • حمایت کردن

 

  • ورزش

از آنجا که پستان‌ها عضله ندارند ، نمی توانید با ورزش بافت پستان را محکم کنید. با این حال ، در زیر سینه‌ها، بافت همبند و رشته‌ای وجود دارد که می‌توانید تمریناتی را برای بهبود نمای کلی قفسه سینه انجام دهید.

تمرینات مختلف قفسه سینه برای بهبود نه تنها قدرت عضلات، بلکه وضعیت بدن نیز توصیه می شود. برخی از تمرینات معمول که باید امتحان کنید:

  • فشار دادن
  • شنا كردن
  • پرس نیمکت
  • فرهای بازو

در زیر به چند نمونه از این حرکت ها می‌پردازیم.

ورزش شماره 1 :

  1. روی شکم دراز بکشید و قسمت بالای پاها روی زمین قرار بگیرید.
  2. دستان خود را مستقیم در زیر شانه‌ها قرار دهید و آرنج‌ها را داخل آن قرار دهید.
  3. شروع به بلند کردن سر و سینه از زمین کنید. در همین حال تلاش کنید شانه‌ها را به عقب بکشید و گردن خود را خنثی نگه دارید. بازوهای خود را تا جایی که راحت است صاف کنید.
  4. ژست را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و به ابتدا برگردید. این کار را سه بار تکرار کنید.

ورزش شماره 2 :

  1. در حالت پلانک با سر و گردن خنثی، دستان خود را زیر شانه‌های خود قرار دهید. مطمئن شوید که کمرتان افتاده نیست.
  2. باسن خود را محکم نگه دارید، دست راست و پای راست خود را از زمین بلند کنید و یک پا را به سمت راست “قدم” بگذارید. این یک تکرار است.
  3. برای یک ثانیه مکث کنید، تنظیم مجدد کنید و یک پای دیگر را به سمت راست حرکت دهید. 10 مرحله را به سمت راست کامل کنید. سپس طرفین را عوض کنید، و با بازگشت به نقطه شروع، با دست چپ و پای چپ قدم بگذارید.
  4. سه ست را تکرار کنید.
  • یکی از بهترین تمرینات با تقسیم وزن بدن در کل بدن بوده که می‌توانید انجام دهید. فشارها نیز عضلات سینه را به روشی کاملاً آگاهانه هدف قرار می‌دهند. اگر فشار بسیار شدید است سعی کنید تا از زانو کمک بگیرید.

ورزش شماره 3:

  1. در حالی که دستان خود را کمی بازتر از شانه‌ها قرار داده‌اید ، سر و گردن را خنثی و هسته را محکم قرار دهید، از حالت پلانک شروع کنید.
  2. آرنج‌ها را خم کرده و شروع به پایین انداختن کنید تا جایی که می توانید آن را به زمین نزدیک کنید. اطمینان حاصل کنید که آرنج ها با زاویه 90 درجه هستند و خم نشده‌اند. آنها باید نزدیک‌تر به بدن شما باشند.
  3. بازوها را باز کرده و به حالت اولیه برگردید. سه ست را تکرار کنید.‌

تغذیه مناسب برای جلوگیری از افتادگی سینه

  • رژیم و تغذیه

سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای تغذیه پوست خود داشته باشید تا سالهای سال سالم ، قوی و مقاوم بمانید.

همچنین حفظ وزن مناسب برای  بدن مهم است. اضافه وزن باعث فشار بر روی بافت پوست شما می‌شود و چاقی ممکن است وزن اضافی به پستان شما اضافه کند . این امر می‌تواند باعث افتادگی سینه شود.

علاوه بر رژیم غذایی سالم، تصمیم گیری در مورد سبک زندگی سالم نیز ضروری است. استعمال دخانیات برای پوست و همچنین سلامت کلی شما مضر است. این عامل موثر در افتادگی پستان است.

نکته مهم، اطمینان حاصل کنید که در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و هیدراته باشید. آب به همه چیز در بدن شما قدرت می‌بخشد و نوشیدن کافی باعث استحکام پوست و بهبود سفتی و استحکام بافت پستان می شود.

  • حالت بدنی

وضعیت بد بدن مانند کمر خمیده می‌تواند باعث آویزان شدن سینه‌ها توسط وزن خود شود و فشار و تنش بیشتری به بافت پستان وارد کند و افتادگی را تشدید کند.

از سوی دیگر، وضعیت خوب بدن به شما امکان می‌دهد که هنگام حرکت  کمترین فشار روی رباط‌ها و عضلات تحمیل شود.

با صاف نگه داشتن پشت و شانه‌ها، وضعیت خوب بدن باعث توزیع یکنواخت وزن در بدن می‌شود و به محافظت در برابر افتادگی کمک می‌کند.

کلام آخر

اگرچه جراحی کاهش پستان گزینه‌ای معمول برای کاهش اندازه پستان محسوب می‌شود، اما گزینه‌های غیرتهاجمی دیگری نیز در دسترس شما قرار دارد. قبل از اینکه به دنبال درمان‌های طبیعی باشید که ممکن است با داروهای شما تداخل ایجاد کند، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر شروع به عوارض جانبی یا واکنش به هر یک از این روش‌ها کردید‌، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر هیچ یک از این درمان‌های طبیعی اندازه پستان و گردن و کمر درد شما را کاهش نداد، مان آن است که  درباره جراحی پستان با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها