سلامت و زیبایی

کرم آبرسان و مرطوب کننده چه تفاوت هایی دارند؟

کرم آبرسان و مرطوب کننده چه تفاوت هایی دارند؟

آب نقش مهمی در سلامت، حفظ رطوبت، درخشندگی و از بین بردن چین و چروک پوست صورت دارد، بنابراین بهترین راه برای مراقبت از پوست استفاده از محصولاتی است، که علاوه بر آبرسانی  به مرطوب سازی آن کمک کنند، زیرا هر دوی این موارد به تغذیه صحیح پوست کمک می کنند. حال این سوال مطرح می شود، محصولاتی مانند کرم مرطوب کننده و آبرسان  چگونه به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند؟ آیا تفاوتی بین این دو وجود دارد؟

در ادامه مقاله به بررسی بیشتر تفاوت بین کرم آبرسان و مرطوب کننده پرداخته شده است، تا شما بتوانید با اطمینان بیشتری محصول مناسب با پوست خود را انتخاب کنید.

تفاوت بین کرم آبرسان و مرطوب کننده

کرم آبرسان و مرطوب کننده از این نظر برای سلامت پوست مهم هستند، که می توانند با خشکی پوست مقابله کرده، و علائم پیری زودرس را کاهش دهند. همچنین این کرم ها می توانند از ايجاد خطوط عمیق روی پوست جلوگیری نمایند. اما چه چیزی باعث تفاوت این دو از یکدیگر می شود؟ نکته مهمی که تفاوت این دو محصول را از هم آشکار می‌سازد، نحوه عملکرد و چگونگی دستیابی به نتایج ذکر شده است.

هیدراتاسیون یا همان آبرسانی، به میزان  و محتوای آب درون سلول ها گفته می شود، که در ایجاد چربی، کشیدگی و انعطاف پذیری پوست نقش مهمی دارند. هرچه آب درون سلول ها بیشتر باشد، پوست پرتر به نظر رسیده و کمتر دچار شکستگی و چین و چروک می‌ شود. اگر میزان آب درون سلول ها کم شود پوست به مرور براق تر شده و مستعد ایجاد چین و چروک می شود، به همین دلیل آبرسانی و هیدراتاسیون موضعی توسط پزشکان و متخصصان زیبایی بسیار توصیه می‌شود. وقتی پوست به خوبی آبرسانی شود، توانایی بیشتری در جذب رطوبت و مواد مغذی خواهد داشت. از طرف دیگر مرطوب سازی به معنای به دام انداختن منافذ پوست برای حفظ رطوبت است. در واقع از طریق مرطوب سازی می توان یک سد و مانع  محافظتی برای پوست ایجاد کرد، تا مانع از بین رفتن آب درون سلولی شده و از این طریق به سلامت و لطافت پوست کمک می کند.

رطوبت مورد نیاز پوست

آیا استفاده از آب می تواند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند؟

آب نقش مهمی در هیدرولیک این پوست دارد، اما به تنهایی برای حفظ رطوبت پوست کافی نیست. آب و چربی های روی پوست بر اثر دمای محیط تبخیر می شوند، بنابراین نوشیدن آب و شستن روزانه پوست به تنهایی برای مرطوب نگه داشتن پوست کافی نیست. حتی شستن زیاد پوست با آب ممکن است، چربی های مفید آن را از بین ببرد و پوست را خشک نماید. بنابراین باید به دنبال راه حل درست یعنی استفاده از کرم آبرسان و مرطوب کننده باشید. قبل از انتخاب نوع کرم مناسب شما باید به نوع و وضعیت پوست خود توجه کنید.

  • کرم مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده حاوی، روغن های گیاهی، وازلین، امولینت، گلیسیرین، اوره، عسل، نرم کننده ها و سرامید هستند. همه این مواد در به دام انداختن رطوبت پوست نقش اساسی دارند و از این طریق مانع خشکی پوست می شوند.

  • کرم آبرسان

مهمترین مواد تشکیل دهنده کرم های آبرسان، اسید هیالورونیک، گلیسیرین، آلوئه ورا، عسل، اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اوره، سدیم لاکتات و سرامید هستند. ترکیب این مواد با یکدیگر باعث جذب بهتر و ماندگاری بیشتر آب روی پوست می شود.

کرم آبرسان یا مرطوب کننده کدام یک را باید انتخاب کرد؟

همانطور که گفته شد، نوع پوست مهمترین عامل تعیین کننده کرم مرطوب کننده یا آبرسان است. در ادامه بیشتر در مورد نحوه عملکرد این کرم ها صحبت شده است، تا شما بر اساس نوع پوست و نحوه عملکرد کرم ها بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

پوست از یک لایه چربی طبیعی پوشانده شده است، که آن را در برابر آسیب هایی مانند خشکی، چین و چروک و از دست دادن آب محافظت می کند. اگر پوست شما مرتب خشک و پوسته پوسته می شود، این بدان معناست که سلول های چربی به خوبی کار نمی کنند و نمی توانند یک مانع محافظتی روی پوست ایجاد کنند، تا رطوبت آن حفظ شود. اینجاست که استفاده از یک کرم مرطوب کننده می تواند مفید باشد.

  • نحوه عملکرد مرطوب کننده برای پوست خشک و پوسته پوسته شده

وظیفه کرم مرطوب کننده این است، که مقدار آب تبخیر شده پوست را به وسیله قفل کردن رطوبت کاهش دهد، تا میزان از بین رفتن آب ترنسپیدرمال به حداقل برسد. آب ترانس اپيدرمال، آبی است که از طریق اپیدرم، بیرونی ترین لایه پوست از بدن خارج می‌شود. در نهایت مرطوب کننده با ایجاد یک لایه روی پوست مانع از هدر رفتن آب از اپیدرم می‌شود و از این طریق به بهبود خشکی پوست کمک می‌کند.

  • نحوه عملکرد کرم آبرسان برای پوست بی حال و شکننده

چهره بی حال با پوستی کمرنگ نشان دهنده عدم آبرسانی کافی است. همچنین  پوستی که دارای خطوط ظریف و چین و چروک است، از کم آبی رنج می برد. به این معنی که قادر به نگهداری آب درون سلولی نیست. وقتی این اتفاق رخ دهد، پوست فرم و حالت خود را از دست می دهد و به مرور دچار شکستگی و چین و چروک می‌‌شود. به همین دلیل برای چنین پوست هایی، استفاده از کرم آبرسان  گزینه بهتری است.

نکته مهم: کرم‌های آبرسان از یک ماده آبرسان موضعی برای تامین آب درون سلول ها استفاده می کنند، در حالی که مرطوب‌کننده‌ها به پوست اجازه می‌دهند تا به مرور زمان توانایی خود را در آبرسانی تقویت کند.

ویژگی کرم مرطوب کننده

ویژگی‌های انواع کرم مرطوب کننده

مرطوب‌کننده ها بر اساس نوع فصل و پوست می‌توانند شامل مواد و ترکیبات سبک یا سنگین باشند.

  • انتخاب مرطوب کننده بر اساس نوع فصل

انواع مرطوب کننده ها، ترکیبات مختلف خود را دارند و مواد تشکیل دهنده آنها ممکن است، با دیگری تفاوت داشته باشد.  به عنوان مثال در فصل گرم مانند بهار و تابستان بهتر است از یک کرم مرطوب کننده یا لوسیون سبک استفاده شود. در حالی که در هوای خشک و سرد مانند پاییز و زمستان بهتر است، از  محصولات سنگین تر حاوی دی متیکون، روغن های نارگیل، بادام و سرامیدها استفاده کنید. این مواد نه تنها خاصیت مرطوب کنندگی قوی دارند، بلکه به تغذیه بهتر پوست کمک می کنند. تغذیه و حفظ رطوبت پوست می تواند با علائم پیری و آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد مقابله نماید.

  • انتخاب مرطوب کننده بر اساس نوع پوست

برای پوست‌های مستعد آکنه و پوست هایی که مرتب جوش می زنند، بهتر است از یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن استفاده کرد، تا عملکرد بهتری روی پوست داشته باشد. لوسیون ها، گزینه مناسبی برای این هدف هستند، زیرا میزان روغن به کار رفته در آنها کمتر است و حاوی آب بیشتری هستند. برای پوست های ترکیبی یعنی پوست هایی که هم مستعد آکنه هستند و هم مرتب پوست پوسته می شوند، بهتر است از یک لوسیون استفاده کرد. البته برای پوست هایی که مرتب خشک می‌شوند، بهتر است از یک سرم یا نرم کننده نیز استفاده شود.

کرم مرطوب کننده شیر گاو ایمیجز

کرم مرطوب کننده شیر گاو ایمیجز

کدام مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده برای پوست خشک بهتر است؟

برای انتخاب بهترین کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک باید به دنبال ترکیباتی باشید که پوست را در برابر عوامل ترزای محیط محافظت میکنند و با ایجاد یک لایه مانع از از بین رفتن رطوبت می شوند. بنابراین کرمی تهیه کنید که حاوی مواد زیر باشد:

  • اسید لاکتیک
  • اسید هیالورونیک
  • آلوئه ورا
  • سرامیدها
  • روغن دانه های گیاهی مانند روغن ذرت، نارگیل، بادام و جوجوبا

آبرسانی پوست را فراموش نکنید

روزانه مصرف ۸ تا ۱۲ لیوان آب ساده ترین کاری است که می توانید برای هیدراتاسیون پوست خود انجام دهید. ورزش منظم، عدم استفاده از دخانیات، کاهش مصرف الکل و نوشابه‌های کافئین دار، از دیگر اقداماتی هستند، که به حفظ رطوبت و آب پوست شما کمک می‌کنند.

مرطوب کننده ای برای پوست چرب

چه مرطوب کننده ای برای پوست چرب مناسب است؟

استفاده از مرطوب کننده هایی با مواد و ترکیبات سبک تر مانند سرم مرطوب کننده یا لوسیون برای پوست های چرب بهتر است. زیرا این مواد می‌توانند رطوبت پوست را بدون ایجاد واکنش و تولید سبوم تأمین نمایند. کرم های مرطوب کننده‌ای که حاوی اسید هیالورونیک هستند، بسیار سبک بوده و یک آبرسان طبیعی پوست شناخته می شوند. این کرم‌ها می‌توانند بدون گرفتگی منافذ پوست، رطوبت را به خود  جذب کنند و در نهایت به داشتن پوستی نرم و لطیف کمک نمایند.

اگر پوست چربی دارید الزاماً این بدان معنا نیست، که بدن شما کم آب نیست؛ در واقع کم آبی بدن می‌تواند مشکلات چربی پوست را تشدید کند. افرادی که دارای پوست چرب هستند، به خوبی نمی‌توانند رطوبت را در پوست حفظ کنند. وقتی رطوبت از پوست خارج شود،  چربی بیشتری تولید می‌شود. افرادی که پوست چرب دارند بهتر است به دنبال مرطوب کننده های با پایه آب باشند. مرطوب کننده هایی با پایه آب، احساس سبکی  روی پوست ایجاد کرده و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.

 

سخن آخر

شما می توانید همزمان از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. فقط کافیست به نوع پوست خود توجه داشته باشید. اگر در مورد نوع پوست خود نمی دانید، بهتر است به یک پزشک یا متخصص زیبایی مراجعه کنید. آنها می‌توانند با بررسی و معاینه به شما محصولات مناسب را معرفی کنند.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها