سلامت و زیبایی

درمان پف زیر چشم با روش های خانگی و پزشکی

درمان پف زیر چشم با روش های خانگی و پزشکی

پف و یا ورم زیر چشم، نام عارضه‌ای است که به زبان انگلیسی به آن Bags under eyes گفته می‌شود. عده‌ای نیز آن را ورم پری اربیتال نام گذاری کرده‌اند. به طور کلی این بیماری و یا عارضه، به تورم و یا پف کردگی بافت‌های اطراف چشم، اطلاق می‌گردد که به طور معمول، به دلیل جمع شدن بیش از حد مایعات در پوست اطراف چشم به وجود می‌آید. به این پدیده، ادما، ورم و یا آماس نیز گفته می‌شود. این عامل باعث می‌شود تا میزانی از تورم و تغییر رنگ در اطراف چشم‌ها به ویژه پلک پایینی، ایجاد شود.

پف‌های زیر چشم که به طور معمول در بخش‌های زیرین و پلک پایینی بروز و ظهور می‌یابند خود یک عارضه و یا بیماری جسمی نیستند و خود به خود، خطری را  برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورند. اما می‌توانند باعث بروز نگرانی در بسیاری از افراد ‌شوند چراکه این افراد احساس می‌کنند زیبایی چهره‌شان در معرض خطر واقع شده است. لازم به ذکر است که این آسیب و یا عارضه با دلائلی از جمله افزایش سن و پیری به وجود می‌آید. یکی از نگرانی‌های افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند این است که وجود ورم و آماس زیر چشم‌ها باعث می‌شود تا پوست این ناحیه، به مرور زمان، خاصیت ارتجاعی و یا لاستیکی خود را از دست بدهد و حالتی شل شده به خود بگیرد که به اصطلاح به آن غر شدن چربی مداری دور چشم گفته می‌شود.

چه عواملی باعث پف زیر چشم می‌شود؟

لازم است بدانید که پوست دور چشم، از جمله نازک‌ترین بخش‌های پوستی در بدن به شمار می‌رود. بنابراین وجود هر گونه تورم و یا تغییر، به صورتی کاملا بر جسته و واضح در این ناحیه، قابل مشاهده است. به طور کلی می‌توان گفت مجموعه‌ای از عوامل در بروز این عارضه، نقش قابل توجه دارند. از جمله این موارد می‌توان به مصرف بیش از حد نمک، در رژیم غذایی اشاره کرد. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود تا مایعات زیادی در این بخش محبوس شوند. از دیگر عوامل موثر بر بروز این عارضه، می‌توان به آلرژی‌ها اشاره کرد. آلرژی، به ویژه زمانی که با عطسه و آبریزش بینی همراه باشد، باعث می‌شود تا التهاباتی در ناحیه چشم‌ها و پلک‌ها، به وجود بیاید و از این طریق، ورم شکل بگیرد.

از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این عارضه، می‌توان مشکلات سینوس، کم شدن آب بدن و یا دهیدراته شدن آن، خستگی و کمبود خواب، استرس و نگرانی و یا هر گونه فشار، گریه طولانی مدت، افزایش یافتن سن، ویژگی‌های ارثی، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی بدن، مصرف زیاد شیرینی‌های مصنوعی، فشار خون بالا، آرایش کردن، استفاده از لنزهای چشمی، آسیب‌های محیطی و … را نام برد.

در چنین شرایطی، این امکان وجود دارد که فرد مبتلا به این عارضه، دچار ناراحتی‌های دیگری نیز باشد. از جمله این عوامل می‌توان به تاری در دید، بروز درد در ناحیه چشم‌ها، احساس خارش و یا سوزش در چشم‌ها و پلک‌ها، بروز مشکلاتی در بینایی از قبیل دوبینی و تغییرات بینایی و… اشاره کرد.

کرم دور چشم بیوآکوا

کرم دور چشم بیوآکوا

راه‌های درمان پف زیر چشم

در حال حاضر، روش‌های درمانی زیادی برای از بین بردن این عارضه وجود دارند. بعضی از این راهکارها، روش‌های درمانی جراحی هستند و بعضی روش‌های غیر جراحی. درمان‌های خانگی نیز بخش قابل توجهی از این راهکارها به شمار می‌روند.

لیزر درمانی، استفاده از کرم‌های مخصوص پف زیر چشم، تزریق انواع پرکننده‌ها، جراحی پلک پایین و… از جمله این روش‌ها هستند. در ادامه به شرح  مختصر هر یک از این روش‌های درمانی برای از بین بردن پف زیر چشم، خواهیم پرداخت.

لیزر درمانی برای از بین بردن پف زیر چشم

استفاده از روش لیزر برای از بین بردن ورم زیر چشم، نوعی روش غیر تهاجمی برای درمان پف و یا برآمدگی این ناحیه، به شمار می‌رود. در این روش، درمانگر سعی می‌کند با استفاده از لیزر، تغییر شکل چشمان خسته را درمان کند. از طرف دیگر با استفاده از این روش می‌توان نواحی حساس زیر چشم را درمان کرد و هم‌چنین میزان درد ناشی از پف کردن در بسیاری از موارد را تسکین داد. برای روشن کردن رنگ تیره اطراف چشم و هم‌چنین افزایش دادن گردش خون به میزانی اندک، نیز می‌توان این روش درمانی را به کار برد. لیزر درمانی هم‌چنین باعث می‌شود تا اطراف چشم، تقویت شود.

 درمان پف زیر چشم با روش های خانگی و پزشکی

کرم‌های مخصوص پف زیر چشم

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن پف و یا آماس زیر چشم خود را درمان کنید به کار گیری کرم‌های مخصوص برای انجام این کار است. همان‌طور که می‌دانید پا به سن گذاشتن، باعث می‌شود تا کلاژن‌های پوست از بین بروند. از طرف دیگر سالمند شدن و یا افزایش سن باعث می‌شود تا پوست نواحی مختلف بدن از جمله پوست صورت، دچار خشکی گردد. بنابراین می‌توانید به طور مرتب پوست صورت خود را مرطوب کنید و از این طریق، از بروز بسیاری از عوارض در این ناحیه پیشگیری کنید. از جمله این عوارض می‌توان به کاهش التهاب پوست و بازسازی آن اشاره کرد.

این دسته از محصولات لازم است تسکین دهنده باشند و از ترکیباتی از قبیل آلوئه ورا و ویتامین E به وجود آمده باشند.

پچ دورچشم هیالورونیک اسید لانبنا

پچ دورچشم هیالورونیک اسید لانبنا

استفاده از روش تزریق پر کننده‌ها

همان‌طور که می‌دانید پر کننده‌های پوستی، دارای طیفی وسیع هستند. به کار گیری انواع این محصولات باعث می‌شود تا حجم صورت افزایش پیدا کند و از طرف دیگر ساختار کلی آن نیز بهبود پیدا کند. روش تزریق پرکننده‌ها شامل تزریق ژل‌ها و هم‌چنین چربی‌های پر کننده است که هم روشی در زیبا سازی چهره به شمار می‌رود و هم راهکاری غیر جراحی است.

به طور معمول، تزریق ژل و یا چربی در این روش درمانی، در حدود 30 و یا 45 دقیقه طول می‌کشد اما اثرات درمانی آن می‌تواند تا 18 ماه و در بعضی از موارد تا 24 ماه نیز دوام داشته باشد.

جراحی پلک پایین

یکی از راهکارهای درمانی موثر برای از بین بردن پف زیر چشم، روش جراحی است. به روش درمان جراحی پلک پایین، روش بلفاروپلاستی نیز گفته می‌شود. در این شیوه، جراحان می‌توانند چربی اضافی و بر آمدگی زیر چشم را بردارند و ساختارهای پلک پایینی و بالایی را که عمیق‌تر نیز هستند را سست نمایند. از ویژگی‌های قابل توجه این روش درمانی این است که انجام عمل جراحی پلک پایینی، باعث جوانسازی پوست صورت نیز می‌شود و از طرف دیگر بیمار مبتلا به این عارضه، دید بیشتری نیز پیدا می‌کند. چرا که در بسیاری از موارد، وجود پوست اضافی و یا داشتن پلک‌هایی در بالای چشم، که حالت شل شدگی پیدا کرده‌اند باعث می‌شود تا قدرت بینایی فرد مبتلا نیز تحت تاثیر قرار بگیرد و دید وی را محدود کند.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن پف زیر چشم

برخی از انواع پف‌هایی که در زیر چشم افراد به وجود می‌آید به دلیل وجود نوعی بیماری چشمی در این افراد نیست. بنابراین این دسته می‌توانند از طریق انجام چند روش درمان خانگی نسبت به برطرف کردن این عوارض اقدام نمایند و از این طریق از میزان تورم و تغییر رنگ به وجود آمده در این بخش‌ها کم کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

استفاده از آب سرد

استفاده کردن از آب سرد و یا یخ، می‌تواند راهکاری موثر و مناسب برای از بین بردن ورم‌های صورت و تغییر رنگ آن، باشد. بنابراین سعی کنید صورت خود را با آب سرد و یخ شستشو دهید. حتی می‌توانید از کمپرس آب سرد نیز استفاده کنید و آن را روی چشمان و صورت خود بگذارید. انجام این کار باعث می‌شود تا میزان ورم زیر چشم‌هایتان کاهش پیدا کند.

سرم دور چشم غلتکی حلزون لانبنا

سرم دور چشم غلتکی حلزون لانبنا

مصرف مواد غذایی مناسب

محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی، یکی از راهکارهای موثر برای از بین بردن ورم زیر چشم‌ها و ناحیه صورت است. از طرف دیگر و برای از بین بردن آثار این عارضه لازم است مصرف انواع ویتامین‌ها را در مواد غذایی روزانه خود افزایش دهید و مواد معدنی بیشتری را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. نوشیدن آب زیاد نیز لازم است تا از این طریق بتوانید سیستم بدنی خود را پاک کنید.

عدم مصرف مواد آلرژیک

همان‌طور که پیش از این گفته شد یکی از دلائل به وجود آمدن ورم در زیر چشم‌ها به دلیل حساسیت‌های آلرژیک است. بنایراین در چین شرایطی لازم است از مصرف مواد محرک و آلرژی زا جلوگیری کنید. هم‌چنین لازم است از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی از قبیل الکل و قهوه نیز خوداری نمایید و مصرف شکر سفید و هم‌چنین غذاهای سرخ شده را  نیز به حدقل برسانید و میزان مصرف آرد سفید را نیز کاهش دهید. بسیاری از مواد غذایی از جمله محصولاتی هستند که باعث می‌شوند تجمع مایعات در بدن انجام گیرد. هم‌چنین لازم است برای حل این مشکل، مصرف کربوهیدرات‌ها را نیز به حداقل ممکن کاهش دهید.

کرم طلا دور چشم ایمیجز

کرم طلا دور چشم ایمیجز

ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن باعث می‌شود تا پوست صورت و دیگر اعضای بدن، به مرور زمان خشک شوند و ضعیف گردند. به طور کلی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که کشیدن سیگار، باعث می‌شود تا پوست دور چشم دچار پیری زودرس شود چراکه مواد به کار رفته در تولید سیگارها، سمی هستند و می‌توانند علاوه بر چروک کردن پوست صورت موجب شوند تا در این بخش‌ها التهاباتی نیز به وجود آید. این عامل هم‌چنین سبب می‌شود تا حلقه‌های تیره در اطراف چشم نیز شکل بگیرد.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها