سلامت و زیبایی

چطوری ضد آفتاب بزنیم؟؟

چطوری ضد آفتاب بزنیم؟؟

مطمعنا شما یک فرد بالغ هستید و دیگه لازم نیست بهتون بگم که چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنید. ( فقط برای یادآوری: خشکی پوست، لک، سرطان پوست و…) ولی خیلی از افراد بالغ و آگاه هم هنگام استفاده از ضد آفتاب گیج میشن و نمیدونن چه مقدار و چگونه و کی باید مصرف بشه.

طبق محاصبه ای که با دکتر دندی ایگلمن، متخصص پوست اهل نیویورک صورت گرفته این مقاله رو برای شما آماده کردم تا جواب سوالای بالا و بقیه سوالای این چنینی رو پیداکنید.

اول از همه، بهترین مقدار برای SPF باید چند باشه؟

سطح SPF باید بالاتر از 15 ( بهتره که بالاتر از 30) باشه، هرچه زمان بیشتری رو زیر آفتاب هستید و شدت آفتاب منطقه زندگیتون شدید تره این عدد باید بزرگتر باشه. همینطور روی لیبل ضدآفتابتون رو بخونید و مطمعن بشید عبارت broad spectrum رو روش می بینید که این عبارت نشان دهنده اینه که این ضد آفتاب شمارو هم در برابر اشعه UVA و هم UVB محافظت میکنه. محصول مورد استفادتون بهتره تاییدیه انجمن سرطان پوست رو هم داشته باشه، اینجوری میتونید با خیال راحت تری ازش استفاده کنید.

خوب، چه مقدار ضد آفتاب باید استفاده کنم؟

تقریبا هیچ کس به اون اندازه که باید، ضدآفتاب مصرف نمیکنه، برای دستیابی به اون مقدار SPF که روی ظرف ضد آفتاب نوشته شده شما باید روی هر سانتی متر مربع از پوستتون، 2 میلیگرم کرم رو استفاده کنید. و اگر از اسپری استفاده میکنید، باید انقدر مصرف کنید تا یک لایه براق روی پوستتون ظاهر بشه. یادتون باشه ضد آفتاب باید هر دوساعت یک بار تمدید بشه، اگر تعریق زیاد داشتید، شنا کردید یا روی پوستتون دستمال یا حوله کشید هم ضد آفتابتون رو از بین بردید و مجددا باید اونو تمدید کنید.

آیا قبل از اینکه از خونه بیرون برم باید ضد آفتاب بزنم؟؟؟

ضدآفتاب های شیمیایی، که جذب پوست می‌شوند، لازمه حدود 30 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده شن تا مواد آنها کاملا به پوست متصل بشن و عملکرد صحیح خودشون رو داشته باشن. ولی ضد آفتاب های فیزیکی که مثل کرم روی سطح پوست قرار می‌گیرن، از همون لحظه  اول فعالیت خودشون رو شروع می‌کنند پس همون لحظه زیر تابش قرار گرفتن میتونید ازشون استفاده کنید، تنها نکته ای که لازمه بدونید اینه که این ضد آفتاب ها رو رو باید انقدر ماساز بدین تا ناپدید بشن.

قانون دو ساعت رو هم فراموش نکنید!! اگر یک ساعت قبل از خارج شدن از منزل ضد آفتاب زدین، یک ساعت بعد از خارج شدن مجددا باید اونو تمدید کنید.

چه نقاطی از بدن معمولا از قلم میفتن؟؟

سرطان پوست معمولا همه جا به وجود میاد، حتی نقاطی که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار نداره ولی با این حال افراد معمولا میل دارن حتی نقاطی مثل نوک و پشت گوش، نقاط در معرض روی سر، پشت گردن، اطراف چشم و قسمت بالای دست و پا رو ضد آفتاب نزنن.

من بهتون پیشنهاد میکنم قبل از پوشیدن لباس رو تمام بدن ضد آفتاب رو استفاده کنید و بعد از پوشیدن لباس مجددا روی نقاط در معرض خطر، ضد آفتاب رو بیشتر بمالید.

در مورد پوست سر و لب چطور؟

طبق بررسی های صورت گرفته، مو به محافظت از پوست سر در برابر اشعه خورشید کمک میکنه با این حال به مراقبت بیشتر از این احتیاج هست، بخصوص اگر موهای کم پشت یا نازکی دارید.

حدود 10% از تومور های ملانوما روی پوست سر به وجود می‌آیند پس بهتره به کمک کلاه یا ضد آفتاب از پوست یرتون بیشتر مراقبت کنید محصولات به خصوصی برای مصرف روی مو و پوست یر فرموله شده اند، بهتون پیشنهاد میکنم از اون ها استفاده کنید.

لب‌ها و بخصوص لب پایین بسیار مستعد سرطان هستند چون هر روز در معرض آفتاب قرار دارند و یکی از مکان های رایج برای تشکیل سلول های پایه سرطان همین لب هست. پس بهتره از بالم لب یا ضد آفتاب مخصوص لب با spf حداقل 15 استفاده کنید.

چه زمانی لازمه ضد آفتاب ضدآب استفاده کنم؟

فرمولاسیون ضد آب (Water-resistant)  یا خیلی ضد آب (very water-resistant) مخصوص روز های بسیار گرم یا استفاده هنگام ورزش هست چون به گونه ای طراحی شده اند تا کمتر با عرق بدنتون ترکیب بشن و روی پوست جریان پیدا کنند یا توی چشمتون بچکن. با این حال این محصولات برای استفاده روزمره مناسب تر نیستند و ممکنه نسبت به محصولات معمولی کمی چسبناکتر باشند و برای زیر آرایش مناسب نباشن.

آیا محصولات آرایشی و مرطوب کننده های دارای SPF مارو در برابر آفتاب محافظت می کنند؟

بسیاری از مرطوب کننده ها دارای ترکیباتی هستند که باعث می‌شوند شامل spf15 یا بالاتر شوند.که برای حضور کوتاه مدت برای فعالیت های روزمره زیر آفتاب ملایم کافی به نظر می‌رسد اما اگر ساعات زیادی زیر آفتاب هستید بهتره از محصولی قوی با spf 30 یا بیشتر با خاصیت ضدآب بودن استفاده کنید که در صورت تعریق هم تاثیر خودش رو از دست نده.

استفاده از پرایمیر با خاصیت ضد آفتاب، میتونه یک راه حل خوب برای محافت پوست در برابر آفتاب  باشه. ولی بازم یادآوری میکنم این محصولات قدرت کافی در برابر تابش شدید و طولانی مدت رو ندارن و در اون صورت باید از ضد آفتاب مخصوص استفاده کنید. در ضمن یادتون باشه، استفاده از دو محصول  با spf 15 جای یک محصول با spf30 رو برای شما پر نمیکنه.

کدوم رو اول استفاده کنم؟ ضد آفتاب یا مرطوب کننده؟

کرم های ضد آفتاب حاوی روغن هایی هستند که از رسیدن رطوبت و آب به پوست جلوگیری کنند، اگر چه بعضی از متخصصین پیشنهاد می‌کنند مخصوصا در فصل زمستان هم از ضد آفتاب و هم مرطوب کننده به صورت همزمان استفاده کنید، بخصوص اگر پوست خشکی دارید، ولی اگر از مقاله روتین پوستی به یاد داشته باشید باید محصولات رو از نازک ترین ( کم قوام ترین) به کلف ترین روی پوستتون اعمال کنید و طبق همین قانون به صورت لایه به لاه از محصولات استفاده کنید. پس بهتون پیشنهاد میکنم اگر لازمه هم مرطوب کننده و هم ضد آفتاب استفاده کنید به جای استفاده از مرطوب کننده  حاوی  SPF از یک مرطوب کننده معمولی استفاده کنید و روی اون رو با ضد آفتاب بپوشونید.

اگر با روتین پوستی و ترتیب استفاده از محصولات آشنا نیستید مقاله پایین رو مطالعه کنید:

با چه ترتیبی از محصولات مراقبتی پوست استفاده کنیم؟

 

آیا ضد آفتاب باعث خشکی پوست میشه؟

ممکنه!

بعضی ضد آفتاب ها حاوی الکل هستند که باعث خشکی پوست میشه پس به دنبال محصولات بدون الکل بگردین که پوستتون رو خشک نکنن.

برچسب مواد تشکیل دهنده رو مطالعه کنید: اتانول (الکل) بعضی وقتا به صورت SD alcohol یا alcohol denat هم نوشته میشه ولی اینجا یک خلا قانونی وجود داره، اگر شما مواد  cetyl, stearyl, cetearyl alcohol رو دیدین اصلا نگران نباشید چون این ها الکل های چرب هستند که میتونن به عنوان امولوسیون عملکرده و پوستتون رو نرم کنند.

 

آیا لازمه داخل خونه هم از ضد آفتاب استفاده کنم؟

بله هر روز لازمه، پنجره ها اجازه عبور اشعه خورشید رو به داخل خونه میدن

 

یادتون باشه، با این که ضد آفتاب مرحله اساسی مراقبت شما از نور خورشید هست اما مراقبت های تکمیلی رو فراموش نکنین، سعی کنید همیشه زیر سایه قرار بگیرید، لبای های پوشیده بپوشید، کلاه رو فراموش نکنین مخصوصا کلاه نقاب دار و عینک ضد uv هم همیشه همراهتون باشه.

ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر اوج تابش آفتاب هست، در اون زمان ها کمتر از خونه بیرون بیایید، اگر هم مجبور بودین تا جای ممکن زیر سایه قرار بگیرید.

 

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
2 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
hgd

ممنون خیلی کامل بود