سلامت و زیبایی

چه زمانی قرص مکمل غذایی را مصرف کنیم؟

قرص مکمل غذایی

قرص مکمل‌ غذایی را می‌توان به عنوان منابع غلیظ مواد مغذی در نظر گرفت. آن‌ها برای اهداف فیزیولوژیکی یا تغذیه‌ای به ویژه برای جبران کمبودهای غذایی بالقوه استفاده می‌شوند. این استفاده اغلب مربوط به افرادی است که از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند. با این حال، استفاده از آن‌ها گسترده‌تر و بیشتر شده است. در ادامه قرص مکمل غذایی، فواید مکمل‌های غذایی، خواص و کاربرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مکمل غذایی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، مکمل غذایی جایگزین یک رژیم غذایی معمولی نیست. بلکه آن را کامل می‌کند. همچنین موادی مکمل غذایی نامیده می‌شوند که هدف آن تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد فعال است. همه این‌ها علاوه بر موارد موجود در رژیم غذایی است. در میان این مکمل‌های غذایی، برخی از آن‌ها طبیعی‌تر از بقیه هستند. این مورد دوم است که توصیه می‌کنیم تا حد امکان به منظور حفظ سلامت خود به آن مراجعه کنید.

بنابراین مکمل‌های غذایی به عنوان مواد غذایی در نظر گرفته می‌شوند که دارای اثر فیزیولوژیکی یا تغذیه‌ای هستند، مکمل‌هایی از این نوع باید همیشه به شکل دوز باشد. آن‌ها معمولا به شکل کپسول، قرص، آمپول و یا ساشه مصرف می‌شوند.

مکمل غذایی چیست

انواع مختلف مکمل‌های غذایی

هدف از مصرف قرص مکمل غذایی تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد فعال بدن است. مکمل‌های غذایی محصولاتی هستند که در کنار یک رژیم غذایی معمولی و متعادل مصرف می‌شوند. آن‌ها علاوه بر قرص به اشکال مختلف دیگری نیز وجود دارند: کپسول، پودر، آمپول یا چای گیاهی. قرص مکمل‌ غذایی و سایر اشکال آن نباید به عنوان جایگزین وعده‌های غذایی در نظر گرفته شوند، بلکه مکمل‌هایی هستند که می‌توانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه یا گیاهان مورد نیاز بدن را تامین کنند.

آیا قرص مکمل‌ غذایی واقعا موثر است؟

اثرات مکمل‌های غذایی تضمینی نیست و به عوامل زیادی از جمله کیفیت محصول، نحوه مصرف، نیازهای تغذیه‌ای فرد و غیره بستگی دارد. بنابراین، مهم است که قبل از شروع مصرف، از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشاوره بگیرید.

آیا قرص مکمل‌ غذایی واقعا موثر است؟

دسته بندی مکمل های غذایی

ویتامین‌ها و مواد معدنی: ویتامین‌های B، C و D، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس و غیره؛

اسیدهای آمینه: اسید آمینه ضروری برای عضله سازی؛

امگا 3: اسیدهای چرب ضروری برای عملکرد صحیح مغز؛

پروبیوتیک‌ها: باکتری‌های مفید برای فلور روده.

گیاهان: بسته به گیاه می‌توانند اعمال مختلفی داشته باشند (لاغری، خواب، استرس، گردش خون و غیره).

مواد معدنی ویتامین‌ها
منگنز کلسیم ویتامین B12 ویتامین A
مولیبدن کلرید کروم مس ویتامین C ویتامین B1
فسفر آهن فلوراید ید منیزیم ویتامین D ویتامین B2
پتاسیم   ویتامین E ویتامین B3
سلنیوم   ویتامین K ویتامین B5
سدیم     ویتامین B6
روی     ویتامین B8
      ویتتم9

 

در بازار، انواع مختلفی از مکمل‌های ویتامین وجود دارد. در اینجا لیستی از محبوب‌ترین و محبوب ترین مکمل‌های موجود در بازار آمده است:

قرص مکمل غذایی برای مو و ریش

قرص مکمل غذایی برای پرورش بدنسازی و

قرص مکمل غذایی برای افزایش وزن یا کاهش وزن

قرص مکمل غذایی ارگانیک و طبیعی

مکمل‌های غذایی حاوی آهن، روی و آنتی اکسیدان‌ها

مکمل‌های غذایی مخصوص بارداری

مکمل‌های غذایی برای مقابله با آرتروز

قرص مکمل‌ غذایی گیاهی

قرص مکمل غذایی گیاهی از گیاهان دارویی، میوه‌ها، سبزیجات یا دانه‌ها تشکیل شده‌اند. آن‌ها را می‌توان به علاوه بر قرص با اشکال مختلفی از جمله کپسول، پودر یا مایع مصرف کرد.

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که از دیرباز در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. آن‌ها را می‌توان برای درمان مشکلات سلامتی مانند اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی، سردرد و دردهای عضلانی استفاده کرد.

قرص مکمل‌ غذایی گیاهی

نقش قرص مکمل غذایی

قرص مکمل غذایی می‌تواند برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه یا گیاهان مورد نیاز بدن مفید باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای پیشگیری یا درمان برخی اختلالات یا کمبودها استفاده شوند.

با این حال، تاکید بر این نکته ضروری است که مکمل‌های غذایی را نباید به عنوان جایگزینی برای یک وعده غذایی متعادل در نظر بگیرید. در واقع، یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی است.

علاوه بر این، برخی از مکمل‌های غذایی می‌توانند خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند به ‌ویژه اگر به مقدار زیاد مصرف شوند یا بدون توصیه یک متخصص سلامت استفاده شوند.

مزایایی مصرف قرص مکمل غذایی

مکمل‌های غذایی محصولاتی هستند که برای مصرف با رژیم غذایی متنوع و متعادل در نظر گرفته شده‌اند. آن‌ها مواد مغذی را فراهم می‌کنند که لزوما در رژیم غذایی یا به مقدار کافی وجود ندارند. مکمل‌های غذایی نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل استفاده شوند.

فواید مکمل‌های غذایی توسط مطالعات علمی متعدد نشان داده شده است. آن‌ها می‌توانند به عملکرد صحیح بدن و پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کنند. مکمل‌های غذایی می‌توانند در پیشگیری یا درمان کمبودهای تغذیه‌ای، مبارزه با استرس و بهبود عملکرد فیزیکی تاثیر بسزایی داشته باشند.

مکمل‌های غذایی به طور کلی بی‌خطر هستند. بیشتر عوارض جانبی نتیجه استفاده نادرست یا حساسیت مفرط به یک ماده است. مهم است که دستورالعمل‌های استفاده را دنبال کنید و قبل از شروع هر مکمل جدید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

مزایایی مصرف قرص مکمل غذایی

بهترین مکمل‌های غذایی برای مصرف

برخی از مکمل‌های غذایی برای اهداف درمانی در نظر گرفته شده‌اند، مانند آهن برای مبارزه با کم خونی، کلسیم برای جلوگیری از پوکی استخوان یا امگا 3 برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی. برخی دیگر بیشتر برای اهداف پیشگیرانه یا بهبود عملکرد بدنی در نظر گرفته شده‌اند، مانند ویتامین‌های B برای جلوگیری از خستگی یا اسیدهای آمینه برای تقویت عضله سازی.

در ایران مانند بسیاری از کشورها، مکمل‌های غذایی تابع مقررات غذایی هستند، به این معنی که باید تحت شرایط بهداشتی سخت تولید شوند، هیچ خطری برای سلامتی نداشته باشند و به شیوه‌ای واضح و دقیق برچسب گذاری شوند.

برخی از مکمل‌های غذایی بسته به ترکیب و نحوه جذب آن‌ها در بدن مؤثرتر از بقیه هستند. ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K زمانی که همراه با غذاهای چرب مصرف می‌شوند، بهتر جذب بدن می‌شوند. ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های B و C وقتی با آب مصرف شوند بهتر جذب خواهند شد.

اکیداً توصیه می‌شود که مکمل‌های غذایی را به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی متعادل و متنوع مصرف نکنید و نباید به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده شود.

کدام مکمل برای من مناسب است؟

قرص مکمل‌ غذایی محصولاتی هستند که علاوه بر رژیم معمول مصرف می‌شوند تا مواد مغذی‌ای را که به مقدار کافی در غذا وجود ندارد و یا توسط بدن جذب نمی‌شوند، فراهم کنند. می‌توانید مکمل‌های غذایی را علاوه بر قرص، کپسول، پودر، محلول‌های نوشیدنی نیز پیدا کنید.

قبل از انتخاب یک مکمل غذایی، مهم است که تعیین کنید هدف از مصرف آن چیست و نیاز شما چیست. در واقع، مکمل‌های غذایی همه برای یک چیز در نظر گرفته نشده‌اند و بنابراین مهم است که محصولی را انتخاب کنید که با نیازها و شرایط شما سازگار باشد.

همچنین مهم است که عوارض جانبی احتمالی را در نظر بگیرید و محصولی با کیفیت را انتخاب کنید که توسط یک شرکت شناخته شده تولید شده است.

کدام مکمل برای من مناسب است؟

مکمل‌های غذایی را می‌توان به دلایل مختلفی استفاده کرد، از جمله:

  • بهبود عملکرد فیزیکی؛
  • افزایش توده عضلانی؛
  • کاهش خستگی؛
  • ترویج کاهش وزن؛
  • تقویت استخوان ها و دندان ها؛
  • جلوگیری از برخی کمبودهای غذایی؛
  • بهبود هضم؛

تاکید بر این نکته ضروری است که مکمل‌های غذایی به هیچ وجه نباید جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شوند. در واقع، یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین راه برای سالم ماندن و جلوگیری از کمبودهای غذایی است. آن‌ها می‌توانند کمک بزرگی باشند، اما نباید به عنوان منبع اصلی تغذیه‌ای دیده شوند.

قرص مکمل‌ غذایی می‌توانند برای کمک به حفظ سلامتی مصرف شوند. آن‌ها معمولاً برای کمک به پیشگیری یا درمان برخی بیماری‌های خاص نیز استفاده می‌شوند، همینطور می‌توانند برای بهبود عملکرد فیزیکی یا ذهنی نیز مورد مصرف قرار گیرند. همچنان مهم است که به دوزهای توصیه شده احترام گذاشته و از دوز توصیه شده روزانه تجاوز نکنید. اگر در رابطه با نوه مصرف این قرص‌ها شک دارید، توصیه می‌شود از یک متخصص بهداشت مشاوره بگیرید.

مکمل‌های غذایی

کدام مکمل‌های غذایی را با توجه به نیاز خود مصرف کنید؟

انواع مختلفی از مکمل‌های غذایی برای انواع نیازها وجود دارد: خستگی، استرس، خواب، تقویت سیستم ایمنی و غیره. بررسی کنید که علت مصرف آن کدام یک از موارد زیر است:

خستگی

خستگی می‌تواند به مشکلی برای زندگی روزمره ما تبدیل شود. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد: کمبود خواب، کم یا عدم فعالیت ورزشی، رژیم غذایی یا بیماری. شرایط روانی مانند استرس یا اضطراب نیز می‌تواند مشکل ساز باشد.

به همین دلیل است که چندین برند تصمیم گرفته‌اند مکمل‌های غذایی را برای کمک به شما به صورت روزانه ایجاد کنند. این مکمل‌های غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن شما را تقویت کرده و به شما امکان ‌دهد از روزهای خود به طور کامل لذت ببرید.

بدیهی است که مصرف مکمل‌های غذایی در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل و نه به عنوان جایگزین به شدت توصیه می‌شود. مکمل‌های غذایی مناسب برای این نوع مشکل باید شامل موارد زیر باشد:

گیاهان با فواید انرژی‌زا: گوارانا، الوتروکوکوس، جینسینگ، آسرولا.

ویتامین‌ها: B و C؛

منیزیم و آهن.

استرس و اضطراب

امروزه استرس نسبت به 25 سال قبل 30 درصد افزایش یافته است. در واقع زندگی روزمره ما هر چه پیچیده‌تر می‌شود، باعث ایجاد اضطراب و استرس خواهد شد. با این حال، استرس را باید جدی گرفت. اگر جدی گرفته نشود، احتمال مزمن شدن آن و در نتیجه عواقب روانی و جسمی وجود دارد.

برخی از اجزای مکمل‌های غذایی می‌توانند به شما در کنترل استرس و احساسات کمک کنند:

  • امگا 3
  • منیزیم
  • بادرنجبویه

استرس و اضطراب

خواب

افراد بیشتر و بیشتری با مشکل خواب مواجه می‌شوند، اما این امر به ویژه با افزایش سن اتفاق می‌افتد. برخی از آسیب شناسی‌ها نیز می‌توانند علت این اختلالات باشند، مانند آپنه خواب یا آسم، یا به دلیل کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی.

استرس همچنین می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین علل اختلالات خواب باشد. چندین مکمل غذایی دقیقاً برای کمک به شما ایجاد شده است که دیگر مشکل خواب نداشته باشید.

قرص مکمل‌های گیاهی بیشتر توصیه می‌شود:

مکمل حاوی گل ساعتی: گیاهی است که مستقیماً بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و به شما امکان می‌دهد خوابی آرام داشته باشید.

مکمل غذایی حاوی زالزالک: روی ماهیچه قلب تأثیر می‌گذارد که می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات یا تپش قلب کمک کند.

مکمل غذایی حاوی سنبل الطیب: عمدتاً به عنوان آرام بخش عمل می‌کند. در واقع فواید تسکین دهنده دارد و بنابراین به شما اجازه می‌دهد بخوابید.

ملاتونین: در حال حاضر در بدن ما وجود دارد و به ما امکان می‌دهد چرخه خواب خود را با زندگی روزانه خود هماهنگ کنیم. با این حال، با افزایش سن، ملاتونین می‌تواند کاهش یابد و در نتیجه اختلالات خواب ایجاد کند. بنابراین می‌توانید مکمل‌های غذایی حاوی ملاتونین را پیدا کنید تا بتوانید ریتم خواب خود را تنظیم کنید.

تقویت سیستم ایمنی

بدن ما دارای سیستم ایمنی است که به ما اجازه می‌دهد از ویروس‌ها و میکروب‌های خارجی محافظت کرده و با تقویت سیستم ایمنی از تکثیر آن‌ها در بدن‌مان جلوگیری کنیم.  قرص مکمل غذایی که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند عبارتند از:

  • ویتامین C: که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تحریک کند.
  • آهن: به لطف آهن، ایمنی می‌تواند به درستی عمل کند.
  • ویتامین D: لنفوسیت‌ها، گلبول‌های سفید خون را فعال می‌کند که نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی دارند.

تقویت سیستم ایمنی

مکمل‌های غذایی باید در چه ساعتی خورده شوند؟

مصرف قرص مکمل غذایی برای هر فرد متفاوت است، اما می‌توان برای مصرف آن کلیات خاصی را مشخص کرد. اگر شک دارید، از مشاوره گرفتن از یک متخصص بهداشت دریغ نکنید.

  • بیشتر مکمل‌ها را می‌توان صبح ها با معده خالی مصرف کرد. اگر بیش از یک دوز دارید، می‌توانید دوزها را بین صبح و ظهر تقسیم کنید.
  • به دلیل عملکردشان، برخی از آن‌ها باید در شب مصرف شوند، مانند ملاتونین 15 دقیقه قبل از خواب برای بهبود خواب.
  • مورد سیکل زن نمونه خوبی از یک مورد خاص است، بسته به علائم، می‌توان قبل از قاعدگی برای جلوگیری از دیسمنوره یا در طول قاعدگی برای کاهش کم خونی (مثلا دم کرده گزنه) آن را مصرف کرد.
  • ویتامین‌های خاص را می‌توان هر روز برای یک دوره معین (زمستان) مانند ویتامین C و ویتامین D مصرف کرد.
  • مکمل‌هایی نیز وجود دارند که فصلی دارند و فقط برای مدت کوتاهی در دسترس خواهند بود.
  • برخی از قرص‌های مکمل غذایی را باید در فاصله‌ای به دور از سایر مکمل‌های غذایی یا داروها مصرف شوند تا از محدود شدن اثرات آن‌ها جلوگیری شود.

توجه به این نکته ضروری است که قبل از مصرف مکمل غذایی باید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کرد. توصیه می‌شود مکمل‌های غذایی را به طور مداوم مصرف نکنید و به طور منظم استراحت کنید.

عوارض جانبی قرص مکمل غذایی

عوارض جانبی مکمل‌های غذایی معمولا جزئی و گذرا هستند. آن‌ها می‌توانند شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ شکم و نفخ باشند. برخی از مکمل‌ها نیز می‌توانند باعث حساسیت پوستی شوند.

عوارض جانبی جدی آن‌ها نادر هستند و ممکن است شامل اختلالات ریتم قلب، تشنج، سکته مغزی، نارسایی کلیه و آسیب کبدی باشد. افرادی که مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند باید از خطرات احتمالی آن آگاه باشند و قبل از استفاده با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

عوارض جانبی قرص مکمل غذایی

سخن آخر

محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت و عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها بوده که برای ساخت و حفظ عضلات ضروری خواهند بود. اثرات مکمل‌های غذایی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین، مهم است که قبل از شروع مصرف، از یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشاوره بگیرید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها