سلامت و زیبایی

بهترین ویتامین برای پوست کدام است؟

بهترین ویتامین برای پوست

بی شک نمیتوان گفت که بهترین ویتامین برای پوست شما کدام است. چون نیازهای پوستی افراد مختلف، متفاوت هستند و هر کس با توجه به نیاز پوستی خود، ویتامینی را به عنوان بهترین انتخاب می کند که جوابگوی نیازهای پوستی او باشد. زیرا مصرف برخی از ویتامین ها در بعضی افر اد تاثیرات مثبت و در برخی دیگر تاثیر خاصی ندارند.

در ادامه این مقاله ما به به بررسی تمامی ویتامین های پوستی می پردازیم و بر هر کدام از آن ها مروری کوتاه خواهیم داشت تا بتوانید با توجه به نیاز پوستی خود، بهترین ویتامین را برای پوستتان انتخاب کنید.

کدام ویتامین ها بهترین ویتامین برای پوست هستند؟

  • ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی برای پوست

ویتامین E یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست محسوب می شود، زیرا  از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. رادیکال‌های آزاد مانند موشک‌های کوچکی عمل می‌کنند که می‌توانند به غشای سلولی، DNA و پروتئین‌هایی مانند کلاژن بچسبند و آن ها را از بین ببرند. در یک پژوهش پزشکی مشخص شده است خوردن چند عدد بادام منبع مناسبی برای تامین ویتامین E است که خوردن روزانه آن می تواند چین و چروک های پوست را کاهش دهد.

ویتامین E یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست است مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که می تواند روند پیری را کندتر کند. سرم صورت ویتامین E دوس لوناس یکی از بهترین مکمل های پوستی حاوی ویتامین E است که جدا از خاصیت، آنتی اکسیدانی ضد پیری، چین و چروک و محافظت پوست در برابر رادیکال های آزاد به کاهش کک و مک پوست کمک می کند.بهترین ویتامین برای پوست

دانه ها، آجیل، اسفناج، انبه و ذرت از منبع های غذایی در دسترس ویتامین E هستند که می توانند از تاثیرات رادیکال های آزاد بر پوست و بدن جلوگیری کند. ویتامینE، بهترین ویتامین برای پوست در مقابله با جای زخم است. با این حال، تحقیقات در مورد توانایی ویتامین E در کاهش ظاهر اسکار به نتایج متناقضی رسیده است. که در برخی از افراد ویتامین E ممکن است تاثیری در بهتر شدن جای زخم نداشته باشند.

استفاده موضعی از کرم ویتامین D و ویتامین E می تواند به بهبودی بیماری درماتیت آتوپیک کمک کند. ترکیبی از این دو ویتامین را می توانیم بهترین ویتامین برای پوست مبتلا به درماتیت اتوپیک بنامیم.

ویتامین E یکی از رایج ترین علل آلرژی های پوستی نیز هست.به همین دلیل اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این ویتامین حساسیت دارید، در ادامه با معرفی باقی ویتامین های مفید با ما همراه باشید تا بهترین ویتامین برای پوست خودتان را پیدا کنید.

  • ویتامین A، محافظ پوست در برابر اشعات مضر

ویتامین A، بهترین ویتامین برای پوست در مقابله با اشعه های پر انرژی است. و از پوست در مقابل اشعه های پر انرژی محافظت می کند.

هر دو لایه فوقانی و تحتانی پوست به ویتامین A نیاز دارند. ویتامین A با قطع فرآیند تجزیه کلاژن از آسیب نور خورشید جلوگیری می کند. از آنجایی که این ویتامین یک آنتی اکسیدان است، از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند (البته نه به اندازه استفاده از ضد آفتاب ها). ویتامین A به غدد چربی اطراف فولیکول های مو کمک می کند و همچنین ممکن است به بهبود بریدگی ها و خراش ها کمک کند، به خصوص اگر برای کاهش التهاب از استروئید استفاده می کنید.

بدون ویتامین A کافی، پوست ممکن است دچار خشکی، خارش و برآمدگی شود. هویج، سبزیجات با برگ سبز تیره، سیب زمینی شیرین و تخم مرغ حاوی مقدار زیادی از ویتامین A هستند.

رتینوئیدها، از جمله رتینول، ترتینوئین، ایزوترتینوئین و مواد شیمیایی مشابه، فرم های ساخته شده از ویتامین A هستند که میتوان گفت نوعی از ویتامین A هستند. این محصولات به صورت کرم و سرم برای اعمال مستقیم روی پوست عرضه می شوند. بسیاری از مطالعات از مزایای رتینوئیدها برای سلامت پوست حمایت می کنند.

رتینوئیدها سرعت گردش سلولی را افزایش می دهند و می توانند بافت و رنگ پوست را بهبود ببخشند، پوست کدر و بی روح را لایه برداری کنند، با آکنه مبارزه کنند و علائم پیری پوست را کاهش دهند. یک پژوهش علمی در سال 2015 نشان داد که رتینول و رتینوئیک اسید ضخامت پوست را طی 4 هفته افزایش می دهد. رتینوئیدها همچنین بیان ژن کلاژن را افزایش می دهند تا کلاژن سریع تر تولید شود. در این مطالعه پس از 12 هفته، شرکت کنندگان، کاهش قابل توجهی در چین و چروک پوست خود مشاهده کردند.

رتینوئیدها می توانند حساسیت پوست به خورشید را افزایش دهند. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب هنگام استفاده از رتینوئیدها و تا چند هفته پس از آن ضروری است. رتینوئیدها همچنین می توانند پوست را خشک تر کنند، بنابراین افراد باید از یک مرطوب کننده با کیفیت استفاده کنند و به آرامی شروع به استفاده از رتینوئیدها کنند.

سعی کنید یک یا دو بار در هفته قبل از خواب از رتینوئیدها استفاده کنید، سپس به تدریج دفعات مصرف را به یک بار در روز افزایش دهید. با توجه به این مطالب می توان گفت ویتامین A، بهترین ویتامین برای پوست های خشک و محافظت از اشعه های پر انرژی است.

بهترین ویتامین برای پوست

  • ویتامین C، بهترین ویتامین برای پوست و مقابله با سرطان

ویتامین C، بهترین ویتامین برای پوست در مقابله با سرطان پوستی است. این ویتامین از وقوع سرطان پوست جلوگیری می کند و سرطان پوست را بهبود می بخشد. تقریبا می توان گفت ویتامین C کارایی بیشتری نسبت به سایر ویتامین ها دارد. ویتامین C به ساختار سه بعدی پروتئین کمک می کند که شکل خود را حفظ کند. کمبود ویتامین C در بدن، می تواند باعث کبودی و خونریزی لثه ها و همچنین زخم هایی شود که دیرتر التیام می یابند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است. این بدان معنی است که ممکن است آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را معکوس کند. بیشتر تحقیقات نشان می دهد که آسیب اکسیداتیو نقش مهمی در پیری از جمله پیری پوست دارد. مکمل های ویتامین C سلامت پوست را بهبود می بخشند و روند پیری پوست را کند کنند.

یک مطالعه در سال 2010 نشان می دهد که ویتامین C ممکن است پیری پوست مرتبط با نور خورشید را کاهش دهد. ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است؛ به همین دلیل مصرف این ویتامین به مقدار زیاد نیز ضرری برای سلامتی ندارد. بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین C هستند و همچنین در بسیاری از مرکبات و بیشتر سبزیجات از جمله کلم بروکلی، پرتقال، گل کلم و کدو حلوایی به راحتی این ویتامین در دسترس است. استفاده از ویتامین C موضعی به طور مستقیم روی پوست ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد.

مصرف این ویتامین برای پوست های جوان تر و درخشان تر، تولید کلاژن را تحریک کرده و با اثرات مضر نور خورشید مبارزه می کند. ویتامین C همچنین می تواند یک مرطوب کننده موثر پوست باشد. فرمول های حاوی ویتامین C رطوبت و صافی پوست را حداقل تا 3 ساعت پس از استفاده بهبود می بخشد. ترکیب این ویتامین با ویتامین E برای تقویت دیواره های سلولی به کار می رود.

بهتر است بگوییم ویتامین C، بهترین ویتامین برای پوست در مقابله با پیری زود رس، آثار پیری و سرطان پوست است که در پوست های جوان، پوست را شاداب تر می کند. اگر می خواهید دلایل و علل پیری زود رس پوست را بدانید پیشنهاد می کنیم به مقاله هر آنچه که لازم است درباره پیری زودرس بدانید مراجعه کنید. همچنین یکی از بهترین محصولات حاوی ویتامین C، سرم ویتامین C بیو آکوا است، دارای خواصی همچون کاهش آثار پیری، ضد چین و چروک، سفید کنند و تقویت کننده پوست است.

بهترین ویتامین برای پوست

  • ویتامین های B کمپلکس

ویتامین B یکی دیگر از بهترین ویتامین برای پوست است که 12 نوع دارد. ویتامین های B کمپلکس که ترکیبی از هر 12 نوع ویتامین B است سلامت پوست را بهبود می بخشد. این ویتامین ها به شیوه محلول در آب به راحتی در دسترس هستند.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ویتامین B می تواند به بدن در تولید سلول های جدید پوستی سالم کمک کند. اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ویتامین های B کمپلکس زمانی مؤثرتر هستند که افراد مستقیماً آنها را روی پوست بمالند. در ادامه بهترین ویتامین برای پوست، موثرترین نوع ویتامین B را برای پوست بررسی خواهیم کرد.

ویتامین B_3 یا اسید فولیک منبع موهای درخشان

ویتامین B_3، بهترین ویتامین برای پوست در دوران بارداری و منبع موهای درخشان است. اسید فولیک یک نیروی سفت کننده بر روی پوست ایجاد می کند.اسید فولیک، به حذف سموم پوست کمک می کند، برای هر اندامی مفید است و منبع موهای درخشان است. این ویتامین همچنین یکی از مهم ترین ویتامین های دوران بارداری است.

سبزیجات برگ سبز، موز، پرتقال، لوبیا، گوجه فرنگی، گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، غلات، قارچ، توت فرنگی و کلم بروکلی حاوی اسید فولیک هستند. ویتامین B-3 به کاهش برخی از علائم پیری پوست کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که این ویتامین در کاهش لکه های پیری و سایر اشکال تغییر رنگ پوست نقش بسزایی دارد. برخی از زنان هنگام مصرف ویتامین های دوران بارداری حاوی این ویتامین و اسید فولیک، بهبودی در پوست و موی خود گزارش می دهند.

اسید فولیک ممکن است علائم پیری پوست را بهبود بخشد. کرم حاوی اسید فولیک و کراتین از بیان ژن کلاژن و تراکم فیبر کلاژن پشتیبانی می کند. کلاژن با افزایش سن کاهش می یابد که باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود. همچنین اسید فولیک باعث ساختن کلاژن در پوست می شود و از پیری حاصل از کمبود کلاژن در پوست جلوگیری می کند.

نیکوتین آمید و ویتامین B-3 به طور قابل توجهی بروز سرطان های پوست غیر ملانومی را در بین افرادی که قبلاً یک سرطان پوست داشته اند را کاهش می دهد. در یک مطالعه یک ساله روی 386 نفر، نیمی از این گروه دو بار در روز 500 میلی گرم نیکوتین آمید مصرف کردند و به نیمی دیگر از آن استفاده نکردند. محققان دریافتند افرادی که این ویتامین را مصرف می کنند، شانس ابتلا به سرطان های پوستی جدید را تا 23 درصد کاهش می دهند. نیکوتین آمید همچنین ممکن است در کاهش قرمزی پوست مفید باشد و این ویژگی ها نیکوتین آمید و ویتامین B-3 را به بهترین ویتامین برای پوست تبدیل می کند.

بهترین ویتامین برای پوست

ویتامین B-5 یا اسید پانتوتنیک

ویتامین B-5، را می توان بهترین ویتامین برای پوست در مقابله با آکنه و پیری پوست نامید. افرادی که مکمل غذایی B-5 را به مدت 12 هفته مصرف می کنند، کاهش قابل توجهی در آکنه و التهاب پوست مشاهده می کنند. برخی از منابع غذایی ویتامین های B کمپلکس عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی، آجیل و دانه ها.

  • ویتامین دی

ویتامین D از متابولیسم سلول های پوست حمایت می کند و به رشد و ترمیم پوست کمک می کند. بنابراین، مقدار کم ویتامین D در بدن می تواند باعث مشکلات پوستی شود. منابع مفید ویتامین D شامل محصولات غنی شده مانند شیر و غلات و همچنین ماهی قزل آلا و اره ماهی است. ویتامین D همچنین به بهبود التهاب مزمن کمک می کند. در واقع می توان گفت ویتامین D، بهترین ویتامین برای پوست زخمی است؛ که کمک می کند روند بهبودی زخم سریع تر بگذرد.

  • ویتامین H

ناخن های شکننده دارید؟ ویتامین H، با نام بیوتین، چاره شما است. ویتامین H، سرعت رشد ناخن ها را زیاد و ناخن ها را محکم می کند تا از شکستگی دور بمانند. بادام زمینی، بادام، سبوس گندم، ماهی سالمون، پنیر کم چرب و آووکادو حای مقادیر زیادی از ویتامین H هستند.

بهترین ویتامین برای پوست

  • ویتامین K

حلقه های تیره زیر چشم، که دلیل وقوع آن ها ممکن است ژنتیک، رنگدانه اضافی در پوست یا مویرگ های نشتی باشند، از مشکلات بزرگ زیبایی است. اگر مویرگ ها نشتی دارید، ویتامین K ممکن است عنصر کلیدی مورد نیاز برای جلوگیری از نشت مویرگ ها باشد، زیرا ویتامین K بهترین ویتامین برای پوست است که نقش مهمی در لخته  خون دارد.

 نتیجه نهایی

ویتامین های زیادی در دنیای اطرف ما وجود دارند که هر کدام تاثیر خاص خود را بر سلامت و زیبایی ما می گذارد. ما در این مقاله به بررسی اجمالی بهترین ویتامین برای پوست پرداخیتم و سعی کردیم ویژگی ها، خواص هر کدام و منبع مناسب هر یک از ویتامین ها را معرفی کنیم. به یاد داشته باشید که بدن انسان به تمامی ویتامین ها برای ادامه حیات شاداب خود نیاز دارد. به همیبن دلیل هیچ گاه فکر نکنید که یکی از ویتامین ها را از زندگیتان حذف کنید.

همچنین در دنیای مراقبت از پوست  ومو، محصولات حاوی ویتامین ها باعث بهبود کیفیت و ساختار سلول های پوست و موی ما می گردند. یکی از بهترین محصولات در ارتباط با ویتامین ها، کرم مرطوب کننده و تقویت کننده هفت ویتامین بیوآکوا است که فواید همه ی ویتامین ها را در خود دارد. با استفاده از این مرطوب کننده می توانید به شادابی، کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوستتان کمک کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره سایر مطالب علمی مربوط به سلامت و مراقبت پوست و مو، و همچنین سلامت زنان، در مجله زیبایی رنگدونه، همراه ما باشید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها