سلامت و زیبایی

از بین بردن کک و مک با روش های خانگی و پزشکی

از بین بردن کک و مک

یکی از دلایلی که باعث می‌شود یک شخص اعتماد به نفس خوبی داشته باشد زیبایی پوست و چهره است، بسیاری از افراد در سراسر دنیا به کک و مک دچار هستند، این لکه‌های ریز و درشت قهوه‌ای از جمله مواردی است که می تواند زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهد، در این مقاله به بررسی علت  ایجاد کک و مک و روش‌های درمانی آن می پردازیم.

کک و مک چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

گاهی رنگدانه های پوست به جای پخش شدن یکنواخت در سطح پوست به صورت لکه های جمع شده در برخی مناطق دیده می شوند، این تجمع بیشتر در ناحیه صورت، دست‌ها، شانه‌ها و می‌توان گفت بیشتر مناطقی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند ایجاد می شود.

کک و مک با دو عامل اصلی در بدن فرد ایجاد می شود، گاهی این لک های پوستی منشا مادرزادی دارند که معمولا در افراد با پوست بسیار سفید و روشن دیده می شود، مثلا اروپایی ها و امریکایی ها بسیار مستعد ابتلا به کک ومک هستند، در برخی افراد این لکه ها منشا ژنتیکی ندارند بلکه در اثر بیماری هایی مثل بیماری های کبد یا کلیه ایجاد می‌شود، گروه دیگر به دلیل ختلالاتی مانند اگزرو درما پیگمنتوسام XerodermaPigmentosum که باعث افزایش جذب اشعه‌های آفتاب و بروز کک ومک صورت می‌شود به این بیماری دچار می‌شوند.

تنظیم نبودن هورمون‌های بدن نیز می تواند  باعث ایجاد کک ومک در افراد شود دراین افراد هورمون استروژن باعث تحریک پیگمنت‌ها می‌شود و سلول‌هایی که باعث ایجاد رنگدانه درروی پوست می‌شوند درزمان قرارگرفتن درمعرض نور آفتاب فعال می‌گردند.

اما آنچه در همه گروه‌ها مشترک است این است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید این لکه‌ها بیشتر و پر رنگ‌تر می‌شوند.

فرق خال و کک و مک

خال‌ها معمولا درمان دارویی ندارند، ضمن این که خال‌ها برجسته هستند اما کک و مک‌ها را می توان در مواردی با درمان‌های خانگی و دارویی برطرف کرد ضمن این که اصلا برجسته نیستند بلکه صرفا لکه‌های پوستی هستند که در بخش‌های مختلف پوست پراکنده می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از ایجاد کک و مک

اگر چه می‌توان مدعی شد که وراثت نقش مهمی در ایجاد این لکه‌های پوستی دارد، با این وجود می‌توان از ایجاد آنها در حجم زیاد و یا پررنگ شدن آنها جلوگیری کرد. در این بخش به برخی نکات پیشگیری از ایجاد کک و مک اشاره می‌کنیم.

استفاده از ضد آفتاب

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید استفاده مداوم از محصولات ضد آفتاب است، اگر میخواهید پوست شما دچار کک و مک نشود بهتر است که مدام ضد آفتاب بزنید به ویژه در مکان هایی که نور مستقیم خورشید بیشتر است مثلا هنگام کوهنوردی، ساحل دریا و یا مسافرت در جاده های کویری. توجه داشته باشید که باید مدام ضد آفتاب خود را تمدید کنید چرا که با گذر زمان ضد آفتاب‌ها کارایی خود را از دست می دهند، باید ضد آفتابی را استفاده کنید که دارای SPF مناسب با شرایطی باشد که در آن قرار دارید، هرچه تابش نور خورشید بیشتر باشد باید از SPF بیشتری استفاده کنید.

محافظت از پوست را از سن کم آغاز کنید

یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از ایجاد کک ومک این است که محافظت از پوست را از سن کم آغاز کنید، به ویژه اگر پوست سفید، چشم روشن یا موهای بلوند، طلایی یا قرمز دارید باید از همان سنین کودکی مواظب پوست خود باشید، در حال حاضر ضد آفتاب مناسب پوست خردسالان نیز در بازار موجود است، می توانید از این محصولات یا محصولات گیاهی ضد لک‌های قوی استفاده کنید. باید سعی کنید که کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، در ساعت‌های شدت تابش نور خورشید که از  10 صبح تا 4 بعد از ظهر است یا بیرون از خانه نباشید و یا در سایه قرار داشته باشید، می‌توانید از ضد آفتاب‌های قوی هم کمک بگیرید.

از کلاه، عینک و دستکش استفاده کنید

کلاه‌های لبه‌دار و یا استفاده از عینک و  دستکش می‌تواند بخش‌های حساس پوست شما را از اشعه ماوراء بنفش که عامل اصلی ایجاد کک و مک است محافظت کند، همچنین باید سعی کنید که از لباس‌های رنگ روشن و آستین‌دار استفاده کنید تا پوست شما کمترین آسیب را از نور شدید آفتاب ببیند.

ویتامین C استفاده کنید

مصرف ویتامین C کمک می‌کند تا بروز کک و مک جلوگیری کنید، سعی کنید در رژیم غذایی خود مواد حاوی ویتامین C مثل مرکبات، فلفل قرمز، کلم پیچ و کلم بروکسل بگنجانید.

از بین بردن کک و مک

نگاهی به روش‌های درمانی کک و مک

برای درمان کک و مک روش های مختلفی اعم از روش‌های خانگی و پزشکی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

روش‌های خانگی درمان کک و مک

ماسک‌ها، لوسیون‌ها، کرم‌های گیاهی، خوراکی‌ها و دیگر روش‌های مختلف برای درمان لک‌های پوستی و به ویژه کک و مک وجود دارد، در این قسمت شما را با برخی روش‌های خانگی آشنا می کنیم.

استفاده از سرکه سیب و عسل

یک ماسک خانگی که از ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق چایخوری عسل تهیه می‌شود می‌تواند یک روش تاثیرگذار در درمان کک و مک باشد، کافی است که این ماسک خانگی را پانزده تا 20 دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک را می توانید روی تمام نقاط پوست استفاده کنید، ماسک سرکه سیب و عسل خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی دارد. این کار را یک روز در میان انجام دهید.

آلوئه ورا

ژل تازه آلوئه ورا می تواند یک درمان موثر برای کک و مک باشد، باید ژل آلوئه ورا را خارج کرده و آن را به مدت 2 تا 3 دقیقه روی پوست ماساژ دهید، اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید، این کار را هر روز تکرار کنید. آلوئه ورا به بی‌رنگ شدن لک‌های تیره و کک و مک پوست کمک می‌کند.

روغن کرچک و جوش شیرین

یک یا دو قطره روغن کرچک به علاوه یک سر انگشت جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و روی قسمت درگیر کک و مک بمالید و بعد از نیم ساعت و یا کمی بیشتر آن را بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید. جوش شیرین باعث از بین رفتن سلول‌های تیره و مرده پوست می‌شود.

روغن آرگان

یک یا دو قطره روغن آرگان را بعد از شستشوی صورت و خشک کردن آن، به مدت یک دقیقه روی کک و مک ماساژ دهید و بگذارید شب تا صبح روی آن باقی بماند. این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. اسیدهای چرب، ویتامین E و کروتنوئیدهای موجود در روغن آرگان باعث می شوند تا کک و مک کمرنگ شده و از بین برود. همچنین پوست را از آسیب خورشید حفظ می‌کند.

گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی کوچک را شسته و کامل له کنید و پوره گوجه فرنگی را روی پوست بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی باعث روشن شدن پوست، کم شدن لکه‌های پوستی و چین و چروک می شود.

از بین بردن کک و مک

درمان‌های پزشکی کک و مک

روش‌های خانگی شاید کاربردی باشند، اما ممکن است برخی افراد به مواد غذایی خوراکی یا مورد استفاده در ماسک حساسیت داشته باشند، در برخی مواد نیز روش‌های خانگی جوابگو نیست، در این صورت بهتر است که از روش‌های پزشکی استفاده شود.

درمان‌های شیمیایی

استفاده از رتینوئیدها یا لایه بردارها یکی از بهترین روش‌های برای درمان کک و مک است، اما باید توجه داشته باشید که این محلول های شیمیایی باید با نسخه پزشک تهیه شوند و به هیچ وجه استفاده خودسرانه از آنها صحیح نیست. بهتر است برای استفاده از این داروها با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان کک و مک با لیزر یا فریز کردن

استفاده از لیزر یا نیتروژن مایع در دمای پایین از جمله روش‌های  دیگر درمان کک و مک هستند، این روش‌ها بسیار مدرن بوده و باید توسط متخصص پوست انجام گیرد، ماندگاری این روش‌های درمانی بیشتر از روش‌های دیگر است و می‌تواند بسیار موثر باشد.

چند نکته مهم

– توجه داشته باشید که کک و مک‌هایی که منشا بیماری دارند برای برطرف شدن باید ابتدا زمینه بیماری درمان شود، در غیر اینصورت بعد از رفع کک و مک با هر یک از شیوه های درمانی دوباره ایجاد خواهد شد.

– با استفاده از محصولاتی چون ضد آفتاب یا روشن کننده پوست و محصولات ضد لک می‌توانید روند ایجاد یا پیش‌روی کک و مک را کند کنید.

– در صورتی که کک و مک‌های شما زیاد یا پررنگ نیست می توانید با استفاده از کرم پودر یا کانسیلر آنها را پوشش دهید، این مسئله کمک می کند که نیاز به درمان‌های گران قیمت نداشته باشید. حتی می‌توانید از ضد آفتاب‌های رنگی استفاده کنید که به خوبی این کک و مک‌ها را پوشش می دهند.

– در فصل تابستان از ماندن زیر نور مستقیم خورشید بدون محافظی چون کلاه نقاب‌دار، دستکش یا لباس مناسب خودداری کنید این موارد می‌تواند به تشدید شرایط شما بی‌انجامد.

– بهتر است که خود را همانگونه که هستید بپذیرید، وجود کک و مک نباید باعث شود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، خیلی ساده می توانید با استفاده از کرم پودر یا کانسیلر پوست خود را صاف و یک دست کنید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها