سلامت و زیبایی

چرا زیاد عرق می کنیم؟ [ 5 ضد عرق طبیعی ]

چرا زیاد عرق می کنیم

تعریق یکی از عملکردهای طبیعی بدن در مقابل گرما است و باعث کاهش دمای بدن می‌شود، اما تعریق زیاد باعث آزار  فرد می‌شود به طوری که ممکن است اشخاص در اثر تعریق زیاد تمام فعالیت‌هایشان در فصل گرما مختل شود، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای کاهش تعریق هستند، باید بگوییم که روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد، روش‌هایی با استفاده از طب سنتی و گیاهی یا روش‌های پزشکی. در این مقاله به بیان این روش‌ها خواهیم پرداخت.

چه زمانی باید برای درمان تعرق بدن اقدام کنیم؟

همانطور که گفتیم تعریق بدن یک مکانیسم کاملا طبیعی است، بنابراین اگر این مسئله خیلی آزاردهنده نیست نباید نگران باشید، اما گاهی افرادی وجود دارند که تعرق بدن آنها بیش از اندازه طبیعی است، علل مختلفی برای تعریق بیش از اندازه بدن عنوان شده است که از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری هایپرهیدروزیس

به بیماری هایپر هیدروزیس، تعریق بیش از حد گفته می‌شود، گاهی تعرق در برخی افراد مبتلا به این بیماری به اندازه ای زیاد است که می‌تواند باعث خجالت آنها شود، به ویژه در فصول گرم سال تعرق به شدت افزایش پیدا کرده و مانع از فعالیت این افراد در خارج از محیط خانه می‌شود. افرادی که به هایپر هیدروزیس مبتلا هستند باید به دنبال راهی برای کاهش تعریق باشند.

غدد تعریق زیاد

برخی افراد دارای غدد تعریق زیادی هستند که باعث می شود بیش از افراد دیگر عرق کنند. این افراد حتی با کوچک‌ترین فعالیتی دچار تعریق می‌شوند.

رژیم‌های غذایی

گاهی رژیم‌های غذایی باعث کم یا زیاد شدن عرق بدن می شوند، به طور مثال خوردن غذاهای گرم باعث می‌شود که غدد تعریق فعال شوند. در این صورت بدن بیش از بدن یک فرد عادی عرق تولید می‌کند.

دما و رطوبت

از جمله موارد دیگری که باعث تعریق زیاد بدن می شود دما و رطوبت بالا است، گاهی پوشیدن لباس های نامناسب نیز باعث می شود که تعریق بیش از حد صورت گیرد.

استرس

افرادی که دچار استرس و اضطراب فراوان هستند نیز به تعریق زیاد دچار می‌شوند.

موارد بی‌شمار دیگری را نیز می توان به این فهرست اضافه کرد، از جمله یائسگی، بارداری، دیابت، ورزش کردن، برخی داروها و … که همگی باعث می‌شوند فرد به تعریق زیاد دچار شود.

چرا زیاد عرق می کنیم

چگونه می‌توان کمتر عرق کرد؟

برای این که میزان تعریق بدن را کاهش دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد، از روش‌های طبیعی و گیاهی تا بوتاکس کردن زیر بغل و روش‌های دیگر، در ادامه به همه این روش‌ها اشاره می‌کنیم پس با ما همراه باشید تا روش موثر درمانی خود را بیابید.

ضد عرق های طبیعی را بشناسید

اگر علاقه ای به استفاده از ضد عرق های شیمیایی ندارید می‌توانید خودتان در خانه دئودورانت ضد عرق بسازید، در این بخش شما را با تعدادی ضد عرق طبیعی آشنا می‌کنیم.

اکالیپتوس

با ترکیب جادویی روغن فندوق، روغن لیمو و روغن اکالیپتوس شما قادر خواهید بود که یک دئودورانت اکالیپتوس داشته باشید، روغن فندوق خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و به جلوگیری از رشد باکتری‌ها که ایجاد کننده بوی بد هستند کمک می کند، ضمن این که اکالیپتوس و روغن لیمو باعث کاهش تعرق می‌شود.

اسطوخودوس

ترکیب جالب دیگری نیز وجود دارد، ترکیب اسانس اسطوخودوس، سرکه سیب و  آب می‌تواند یک ضد تعریق طبیعی باشد.

گل رز و بذر کتان

ترکیب گلاب، جوش شیرین، دانه کتان و  آب مقطر نیز ترکیب دیگری است که می‌توانید از آن برای کاهش تعریق بدن استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

یکی دیگر از مواد طبیعی که به کاهش تعرق بدن کمک می‌کند استفاده از ترکیب ژل  آلوئه ورا با گلاب، جوش شیرین، گلیسیرین و آب لیمو است.

روش‌های طبیعی برای کاهش تعریق بدن

نکات بسیاری وجود دارد که رعایت آنها کمک می کند تا تعریق بدن را کاهش دهید. در این بخش این روش‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

کاهش استرس

یکی از روش‌های کاهش تعریق بدن این است که آرامش داشته باشید و تا جایی که می‌توانید استرس و اضطراب خود را کم کنید، عصبانیت و استرس سریعا باعث فعال شدن غده های تعریق در بدن می‌شوند.

کاهش مصرف کافئین

کافئین باعث تحریک غده‌های تعریق بدن می‌شود، پس اگر می‌خواهید کمتر عرق کنید سعی کنید که مصرف مواد کافئین‌دار را کاهش دهید.

نوشیدن آب گوجه فرنگی

شاید  کمی عجیب باشد، اما نوشیدن آب گوجه فرنگی می تواند به شکل چشم‌گیری کاهش تعریق را به همراه داشته باشد، تنها نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه فرنگی کافی است تا برای همیشه از شر تعریق زیاد بدن خلاص شوید.

چرا زیاد عرق می کنیم

نوشیدن آب زیاد

هیدراته کردن بدن باعث می‌شود که دمای بدن پایین باشد، همین عمل می تواند کاهش تعریق را به دنبال داشته باشد، نوشیدن روزانه 6 تا 8 لیوان آب برای بدن بسیار مفید است.

استفاده از خوراکی‌های سالم

اگر میخواهید برای همیشه از شر تعرق بدن خلاص شوید خوراکی سالم بخورید، مصرف فست فودها را کنار بگذارید، غذاهای تند و شیرین هر دو باعث تعریق بدن می‌شوند باید سعی کنید که یک رژیم متعادل و سالم داشته باشید.

مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات و پروتئین‌ها

استفاده از این مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا با به تعادل رساندن مواد معدنی بدن از تعریق بدن کاسته و حس بهتری به شما انتقال می‌دهد.

کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد چاق بیشتر در معرض تعریق بدن قرار دارند، پس سعی‌کنید که وزن خود را کاهش دهید.

استفاده از پد عرق گیر و ضد تعریق‌ها

این روش بسیار ساده و جوابگو است، می توانید برای خلاصی از شر تعریق بیش از اندازه بدن از پد عرقگیر و یا ضد تعریق‌ها استفاده کنید.

چرا زیاد عرق می کنیم

روش‌های درمانی تعریق بیش از حد بدن

بسیار خب اکنون که با روش‌های طبیعی برای کاهش تعریق آشنا شدید می‌توانیم روش‌های درمانی را نیز معرفی کنیم، در برخی افراد روش‌های طبیعی جوابگوی تعریق زیاد بدن نیست و به همین دلیل باید سراغ روش‌های پزشکی و درمانی بروند.

طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند با به تعادل رساندن انرژی بدن و کنترل غده هیپوتالاموس تعرق را به حداقل برساند.

درمان با دستگاه یونتوفورزیس

این دستگاه یک دستگاه خانگی الکتریکی بوده که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف باعث می‌شود موقتا غدد ترشح عرق از کار بیفتند. عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل خشکی پوست، حساسیت پوستی و احساس ناخوشایند در طول درمان است. این درمان ایمن است ولی چون از جریان‌های الکتریکی استفاده شده است برای زنان باردار، بیماران مبتلا به صرع، کسانی که ضربان ساز یا باتری قلب دارند و هم چنین افراد با ایمپلنت‌های فلزی درمانی به کار رفته در بدن توصیه نمی‌شود.

بوتاکس

تزریق بوتاکس از جمله روش‌های بسیار موثر برای افرادی است که دچار  تعریق زیاد بدن هستند، در این روش درمانی با فلج کردن غدد عرق باعث کاهش تعریق در بدن می‌شوند. البته این روش هم بدون عارضه جانبی نیست و مهم‌ترین عارضه آن تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی بوتاکس حس ابتلا به آنفولانزا است.

درمان‌های دارویی

در روش‌های دارویی پزشک سعی می‌کند با تجویز کردن داروهای خاصی به کاهش تعریق بدن کمک کند، اما باید بدانید که استفاده از داروها هم برای برخی افراد با عوارضی همراه است که از آن جمله می‌توان به خشکی دهان و چشم، دید تار و تپش قلب غیر عادی اشاره کرد، هرچه دوز و غلظت دارو بالاتر باشد عوارض نیز بیشتر خواهد شد.

جراحی

آخرین راهکار درمانی برای افرادی که به تعریق بیش از حد بدن دچار هستند جراحی است، در این روش به کمک جراحی تعداد زیادی از غده‌های عرق برداشته می شوند، اگرچه این روش یک روش کاملا موثر برای کاهش تعرق بدن است اما این روش هم خالی از عوارض جانبی نیست و شامل عوارضی مثل عفونت، درد و کبودی که موقتی هستند و برخی عوارض دائمی  مانند از بین رفتن حس در ناحیه مورد نظر می‌شود.

یک نوع دیگر از جراحی نیز وجود دارد به نام  endoscopic thoracic sympathectomy (ETS) که در حین این جراحی اعصابی که متصل به غدد عرق می‌شوند بریده می شود تا تعریق برای همیشه و به طور دائمی قطع شود. ین روش فقط برای افرادی استفاده می شود که از هیچ روش دیگری نتیجه نگرفته‌اند. این جراحی بازگشت پذیر نیست و اسکار آن برای همیشه همراه شما باقی می‌ماند. مشکل دیگر این جراحی این است که وقتی تعریق از یک ناحیه قطع می‌شود از نواحی دیگر شاهد تعریق بیشتری هستیم.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع روش‌های درمانی ضد تعریق آشنا کنیم، روش‌های طبیعی و درمانی را برای شما برشمردیم و خواص و عوارض هریک را نیز مشخص کردیم، یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که می‌توانید برای این که تعریق کمتری داشته باشید و احساس ناخوشایندی از بوی عرق حس نکنید، هر روز مرتبا دوش بگیرید، از زیرپوش نخی و مناسب استفاده کنید، نواحی حساس از جمله زیر بغل را اصلاح کنید، از ضد تعریق‌ها استفاده کنید و عوامل ایجاد کننده عرق را کنترل کنید.

با رعایت این نکات خواهید دید که مشکل تعریق زیاد بدن دیگر برای شما آزار دهنده نخواهد بود. می‌توانید برای حصول نتیجه بهتر از روش های طبیعی که بدون عارضه هستند  استفاده کنید، در هر صورت همانطور که مطالعه کردید روش‌های درمانی طبی اکثر با عوارض ناخواسته همراه هستند که ممکن است برای شما مشکل‌ساز شوند.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها