دانستنی های سلامت زنان

انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی کدامند؟

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی از خارش و عفونت های مخمری واژن گرفته تا زگیل، زخم و سایر ضایعات ناشی از عفونت های مقاربتی (STIs) را شامل می شوند. بسته به اینکه فرد کدام یک از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی را داشته باشد، علایم آن متفاوت است و می‌تواند باعث تغییرات پوستی مختلف، از ضایعات منفرد گرفته تا نواحی وسیع قرمز یا برآمدگی‌هایی شود که خارش، سوزش یا دردناک هستند. ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی در ناحیه حساس واژن یا آلت مردانه، نگران کننده، ناخوشایند و ظاهری زشت دارد. اما اول مهم است که شما با انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی آشنا شوید تا به محض مشاهده هر گونه تغییر پوستی در ناحیه تناسلی، بتوانید با کمک پزشک نوع بیماری را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

از کجا بفهمیم که به یکی از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی مبتلا شده ایم؟

انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی چون با هم متفاوت اند، بنابراین علایم آن ها نیز با هم فرق می کند. اما بارزترین علایم آن ها که ممکن است در انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی مشترک باشند، عبارتند از:

  • برآمدگی های کوچک جوش مانند روی آلت
  • برجستگی های کوچک گنبدی شکل
  • برجستگی های کوچک روی کیسه بیضه در مرد و لب بزرگ آلت تناسلی زن
  • پوسته پوسته شدن ناحیه تناسلی

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

  • دانه ها و برجستگی صورتی مایل به قهوه ای شبیه به خال گوشتی
  • ضایعات سرخ رنگ با حاشیه مشخص
  • زخم نامنظم دردناک و بدون بهبودی در آلت تناسلی
  • مجوعه ای تاول های کوچک
  • خارش مزمن پوست کیسه بیضه یا لب بزرگ و آلت تناسلی
  • احساس سوزش

این علائم و تغییرات پوستی ناشی از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی، می تواند بر روی واژن و نواحی اطراف آن یا آلت تناسلی مردان و کیسه بیضه و همچنین پوست مجاور آن تاثیر بگذارند. مهم نیست که کدام اندام تناسلی دارید، چ زن باشید و چه مرد ممکن است انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی را تجربه کنید.

عوامل ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی کدامند و منجر به چه بیماری هایی می شوند؟

هر کدام یک از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی، در واقع یک تغییر پوستی است که می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات سلامتی ایجاد شود و در هر قسمت از ناحیه تناسلی مرد یا زن رخ دهد. دلایل و عوامل زیادی از جمله آلرژی ها، اختلالات خود ایمنی و انواع عفونت ها، در ایجاد این بیماری ها نقش دارند.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی عفونت ها هستند.

  • راش پوشک

راش پوشک، یک عفونت قارچی است که به دلیل محیط گرم و مرطوب پوشک ، پوست ناحیه تناسلی و دفع نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد. راش پوشک به صورت قرمز و پوسته پوسته و حساس است و ممکن است دارای برجستگی یا تاول در ناحیه باسن و ران ها و ناحیه تناسلی باشد. همچنین شما ممکن است متوجه شوید که کودک شما در زمان وجود این نوع از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی، احساس ناراحتی دارد و در هنگام دفع و ادرار کردن گریه می کند و وقتی که ناحیه پوشک شستشو داده می شود یا به آن دست زده می‌شود کودک اذیت شده و گریه می کند.

  • عفونت واژینال

عفونت واژن یک عفونت قارچی است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و بافت‌هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می‌شود. این در برخی از دوره‌های زندگی از هر ۴ زن ۳ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از خانم‌ها حداقل دو بار این مشکل را تجربه می‌کنند. علت عفونت قارچی واژن به طور دقیق مشخص نیست و این بیماری جز بیماری های نیست که از طریق رابطه جنسی منتقل شود. اما معمولا خطر ابتلا به عفونت قارچی در اولین فعالیت جنسی وجود دارد. اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عفونت‌ها ممکن است با تماس دهان به ناحیه‌ی تناسلی (رابطه جنسی دهانی-تناسلی) مرتبط باشد.

  • بالانیت

بالانیت، التهاب پوست ختنه گاه یا سر آلت تناسلی است که معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت، مرطوب ماندن ناحیه تناسلی، برخی بیماری های زمینه ای و یا مشکلات عفونی ایجاد می شود. در این نوع بیماری از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی ناحیه ختنه گاه دچار تورم شده و فرد در این ناحیه احساس درد، خارش، قرمزی می کتد و دچار ترشح نابجا منی می شود.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

انگل از دیگر عوامل ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

  • شپش ناحیه تناسلی

شپش های ناحیه تناسلی که به شپش های خرچنگی نیز معروف هستند، انگل های کوچکی هستند که به پوست و موهای اطراف دستگاه تناسلی متصل می شوند و در آنجا  تخم می گذارند و اغلب از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. آن ها بیشتر در نوجوانان دیده می شوند. علائم شپش های ناحیه تناسلی شامل خارش بسیار شدید است.

  • گال

گال یکی از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی خارش دار است که توسط کنه های انگلی بسیار کوچک ایجاد می شود. آن ها در پوست فرو می روند و آن را  سوراخ می کند. فرد مبتلا به گال دچار بثورات جلدی یا برآمدگی هایی روی پوست می شود. خارش شدید، به ویژه در شب از جمله علایم شایع گال است. گال از طریق تماس مستقیم پوستی با فرد مبتلا، قابل انتقال است. همچنین با دست زدن به حوله یا ملافه ای که آلوده به مایت است هم می توان دچار این بیماری شد.

آلرژی در ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی نقش دارد

  • درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوع رایجی از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی است که هنگام تماس پوست با یک آلرژن یا با یک محرک مانند یک ماده شیمیایی حساسیت زا ایجاد می شود. برای مثال لاتکس یک آلرژن است که ممکن است باعث ایجاد درماتیت در ناحیه تناسلی شود زیرا معمولاً در کاندوم استفاده می شود.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

خود ایمنی نیز باعث بروز انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی می شود

  • پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که در هر قسمت از بدن، از جمله در نزدیکی واژن امکان بروز دارد و علت ایجاد این یکی از انواع بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی ناشناخته است، اما پزشکان گمان می کنند که این یک اختلال خود ایمنی است. این عارضه باعث ایجاد پچ یا لکه هایی در پوست می شود که قرمز و صاف هستند. اگر ناحیه دچار پسوریازیس خارانده شود، ممکن است عفونت، خشکی یا ضخیم شدن پوست را در پی داشته باشد.

  • لیکن پلاس

لیکن پلان یک بیماری التهابی و مزمن پوست است که در مردان مبتلا به این بیماری، اغلب اوقات علائم در ناحیه پیش پوست یا نوک آلت تناسلی مردانه دیده می شوند. لیکن پلان می تواند مردان و پسران را در هر سنی به خود مبتلا کند. اگر در اطراف ناحیه تناسلی خود لکه های سفید رنگ دیدید، یکی از احتمالات را لیکن پلان در نظر بگیرید. عامل اصلی بروز لیکن پلان، به طور دقیق مشخص نیست. اما تصور می‌شود که به دلیل یک آلرژن یا اختلال خود ایمنی باشد. با این حال، این بیماری تقریبا هیچ وقت در مردانی که در ابتدای زندگی ختنه شده اند بروز نمی دهد. لیکن پلان در اثر یک عفونت به وجود نیامده و با این که ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما به شرکای جنسی انتقال نمی یابد.

پوست مبتلا به این نوع از بیماری های پوستی ناحیه تناسلی احساس خارش، سوزش و درد را مخصوصا در حین یا پس از رابطه جنسی تجربه می کند. که این وضعیت نعوظ آلت را با درد همراه می سازد. پوست می تواند پاره شده و در حین رابطه جنسی دچار خونریزی شود. هنگامی که مجرای ورودی نوک آلت تحت تاثیر قرار می گیرد، ادرار می تواند به صورت افشانه ای بیرون ریزد.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

STI و یا عفونت های حاصل از رابطه های جنسی از دیگر عوامل ایجاد انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی است و می تواند باعث بیماری های زیر شود:

  • تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی است که در پی آلوده شدن با ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که از روزنه کوچکی روی پوست وارد بدن یا غشای مخاطی می گردد و بسیار مسری است. بیماری تبخال تناسلی از راه آمیزش جنسی منتقل می‌شود. نشانه های اولیه تبخال تناسلی معمولا درد و خارشی است که ظرف چند هفته اولِ رابطه با شریک جنسی آلوده، بروز می کند. پس از چند روز برآمدگی های کوچک و قرمزی ظاهر می شوند. سپس می ترکند و به زخم های بازی تبدیل می شوند که ترشح و خونریزی دارند. در نهایت روی زخم ها دلمه بسته و بهبود می یابند. در زنان این نوع از انواع بیماری های پوستی نحیه تناسلی می تواند در ناحیه واژن، ناحیه تناسلی خارجی، باسن، مقعد یا دهانه رحم ایجاد شوند.

  • زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین گونه های عفونت منتقله جنسی است. یک بیماری عفونی است که عامل اصلی به وجود آورنده ی آن نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد و عمدتا در اثر ارتباطات جنسی منتقل می شود. زگیل تناسلی بافت مرطوب ناحیه تناسلی را درگیر می کند و باعث خارش و ناراحتی فرد می شود. زگیل های تناسلی برآمدگی های کوچک، گوشتی رنگ یا گل کلمی مانندی هستند که در بسیاری موارد آنقدر کوچکند که دیده نمی شوند.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

  • سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی است که توسط نوعی باکتری بنام تریپونما پالیدوم ایجاد می شود. اولین نشانه سفلیس، زخم های کوچک و بدون درد است. این زخم‌ها ممکن است در اندام های جنسی، رکتوم یا داخل دهان ظاهر شود. این زخم شانکر نامیده می شود و معمولاً افراد بلافاصله متوجه آن نمی شوند.

آیا انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی را  می توان کامل درمان کرد یا فقط می توان علایم آن را کمتر کرد؟

تعداد بسیار زیادی از انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی، به راحتی قابل درمان هستند. اما اگر زمانی که وضعیت وخیمی ندارند آن ها را درمان نکرد و جدی گرفته نشوند، برخی از آن ها می توانند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی و در تولید مثل شوند.

راه های درمان انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

درمان مورد نیاز برای انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی به علت اصلی آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، برای رفع انواع بیماری های پوستی ناحیه تناسلی، علت زمینه‌ای را می‌توان درمان کرد و از بین می‌رود. ، انگل ها و عفونت هایی که STI نیستند را می توان با رعایت بهداشت و مراقبت صحیح درمان کرد و از آن پیشگیری کرد. اما بیماری هایی مانند تبخال تناسلی یا اختلالات خودایمنی که هیچ درمانی ندارند، را می توان با داروهای مناسب مدیریت کرد. سیفلیس، اگر زود تشخیص داده شود، به راحتی با پنی سیلین قابل درمان است. اگر بعداً مشخص شود، ممکن است دوره‌های آنتی‌بیوتیک دیگری مورد نیاز باشد.

بیماری های پوستی ناحیه تناسلی

در اینجا چند درمان دیگر وجود دارد که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند.

  • عفونت های قارچی واژن را می توان با داروها و ضد قارچ های خوراکی درمان کرد.
  • زگیل ناحیه تناسلی با داروهای تجویزی درمان می شوند. پزشک شما همچنین می‌تواند زگیل‌های قابل مشاهده را با فریز کردن آن‌ها با نیتروژن مایع یا برداشتن آنها با جراحی از بین ببرد.
  • شپش ناحیه تناسلی را می توان با یک شستشوی دارویی که مستقیماً روی محل عفونت قرار داده می شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت مجدد، باید لباس ها و ملافه ها را در آب داغ بشویید.
  • گال را می توان با کرم ها یا لوسیون های دارویی تجویز شده توسط پزشک معالجه کرد
  • از بین بردن آلرژن و دوری از مواد حساسیت زا باعث می شود که بیماری پوستی که در آثر حساسیت به مواد ایجاد شده، از بین برود و از شیوع مجدد آن جلوگیری کنند.
  • برای جلوگیری از عفونت های مقاربتی می توانید همیشه از روش های حافظتی در برابر بیماری های مقاربتی مانند کاندوم استفاده کنید.
  • حفظ یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم شما را در بهترین حالت ممکن نگه می دارد، به طوری که سیستم ایمنی شما را تقویت می کند و به شما کمک میکند تا با هر گونه عفونتی که می تواند باعث بروز انواه بیماری های پوستی ناحیه تناسلی شود مبارزه کنید.

منبع

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها