سلامت و زیبایی

با جوش زیر پوستی چه کنیم؟ + 6 راهکار موثر

جوش زیر پوستی

 

همه ی افراد حداقل یک بار در زندگی با جوش های صورت درگیر می شوند. اما جوش زیر پوستی، بسیار دیرتر به درمان پاسخ می دهند. در عین حال این جوش ها افراد زیادی را آزار می دهند. وقتی جوش زیر پوستی داریم، آرایش به خوبی روی صورتمان نمی نشیند، پوست صاف و یکدست نیست. این موارد مستقیما روی اعتماد به نفس فرد و زیبایی او تاثیر می گذارند.

 

چرا دچار جوش های زیر پوستی می شویم؟

جوش زیر پوستی به جوشی گفته می شود که به صورت پنهان و در زیر پوست است. اگر چه از فاصله دور این جوش ها قابل تشخیص نیستند، اما با لمس پوست می توانید آن ها را احساس کنید. جوش های ریز زیر پوستی اکثرا به دلیل کیست یا گره هایی در زیر پوست ایجاد می شوند.

این نوع از جوش ها ترکیبی از باکتری، سبوم خود پوست و عفونتی هستند که از منافذ پوست به لایه های زیری پوست نفوذ می کند. نتیجه نهایی ترکیب این موارد باهم یک جوش دردناک زیر پوستی است که سر آن مشخص نیست و نمی توانید این جوش را بتراکنید!

ممکن است ناحیه سفید بزرگی را زیر پوست خود احساس کنید که دردناک باشد. ممکن است قسمت های اطراف آن قرمز و ملتهب شوند. از بین بردن جوش های ریز زیر پوستی سخت و تا حدودی دشوار است. اما این کار نیز با صبر و تداوم در درمان، قابل انجام است. در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای از بین بردن جوش های ریز زیر پوستی می پردازیم.

جوش زیر پوستی

1. از فشار دادن جوش زیر پوستی و تلاش برای ترکاندن آن، خودداری کنید.

هر چند که ممکن است این کار بسیار وسوسه انگیز باشد، اما هیچوقت نباید جوش زیر پوستی را فشار دهید یا بترکانید. شاید این قاعده کلی را در مواجه با جوش ها شنیده باشید، اما در مورد جوش های ریز زیر پوستی بسیار مهم تر است. چون این جوش ها در سطح پوست نیستند و تخلیه آن ها بسیار دشوار تر است. در نتیجه فشار دادن آن ها فقط موجب آسیب بافتی برای شما می شود.

تلاش برای تخلیه جوش در نهایت التهاب را بدتر می کند. حتی این موضوع باعث قرمزی و تورم بیشتر پوست نیز می شود. تلاش برای تخلیه ی این جوش ها می تواند باعث زخمی شدن پوست و بزرگ تر شدن جوش ها نیز بشود.

یکی از بهترین اقدام ها این است که پوست را لایه برداری کنید تا این جوش ها به سطح پوست بیایند. سپس با استفاده از روش هایی که در مقاله سریع ترین و بهترین درمان برای تخلیه جوش توضیح دادیم؛ اقدام به از بین بردن آن ها بکنید.

اما اگر در مورد لایه بردارها اطلاعات کافی ندارید یا نمی توانید لایه بردار مناسبی برای پوستتان انتخاب کنید، می توانید به مقاله لایه بردار مناسب برای پوست مراجعه کنید. ما در این مقاله علاوه بر معرفی انواع لایه بردارها، به معرفی چندین لایه بردار عالی نیز پرداخته ایم که می توانید از آن ها استفاده کنید.

2. از کمپرس های گرم استفاده کنید.

کمپرس گرم از چند جهت برای جوش زیر پوستی مفید است. اول اینکه این کمپرس ها باعث کاهش درد و التهاب این قسمت پوست می شوند. همچنین هنگامی که جوش های سفید زیر پوستی شروع به تشکیل شدن می کنند استفاده از این کمپرس ها بسیار مفید است.

کمپرس گرم را روزانه سه یا چهار دفعه، به مدت ده دقیقه روی جوش زیر پوستی قرار دهید. این کار به  از بین رفتن عفونت جوش کمک کرده و سبب بهبود آن می شود. می تونید کمپرس های گرم را از داروخانه تهیه نمایید. یا اینکه در خانه از یک حوله که با آب گرم خیس کرده اید استفاده نمایید.

3. از برچسب آکنه استفاده کنید.

برچسب آکنه مانند باندی است که مستقیما روی جوش زیر پوستی قرار می گیرد. از نظر تئوری، برچسب به از بین بردن آلودگی، سبوم و باکتری ها کمک می کند. اگر چه مواد تشکیل دهنده آن ها ممکن است متفاوت باشد، اما اکثر برچسب ها حاوی سالیسیلیک اسید هستند. این ماده به عنوان ضد اکنه و ضد جوش عمل می کند.

برچسب های آکنه معمولا برای بینی استفاده می شوند اما می توانید برای جوش های زیر پوستی نیز از آن ها استفاده نمایید. اگر چه می توانید آن ها را به طور روزانه استفاده کنید. اما این برچسب ها باید حداقل هر 24 ساعت عوض شوند.

جوش زیر پوستی

4. از یک آنتی بیوتیک موضعی استفاده کنید.

آنتی بیوتیک های موضعی می توانند باکتری های سطحی پوست را که عاملی برای ایجاد جوش زیر پوستی هستند از بین ببرند. این آنتی بیوتیک ها همچنین التهاب و عفونت را نیز کاهش می دهند. اگر به طور مکرر دچار جوش زیر پوستی می شوید، استفاده از این مواد در کنار منطقه آسیب دیده، باعث می شود از جوش های جدید جلوگیری کنید.

رایج ترین آنتی بیوتیک های موضعی برای از بین بردن باکتری ها اریترومایسین و کلیدامایسین هستند. این مواد به صورت پاد و محلول وجود دارند. اما به هیچ وجه بدون دستور پزشک از این آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید.

اگر چه اریترومایسین و کلیندامایسین می توانند به از بین بردن جوش و حتی جوش زیر پوستی کمک کنند، اما عوارض پوستی دیگری دارند. در پوست های حساس این مواد سبب واکنش های آلرژیک مثل قرمزی و خارش می شوند. حتی اگر پوستی نرمال نیز داشته باشید، استفاده مداوم از این دو ماده سبب خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود.

پس حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. در صورت استفاده روزانه از آبرسان ها و ترمیم کنند های مناسب برای پوست استفاده کنید. در این صورت می توانید تا حد زیادی از اثرات خشک شدن پوست در امان باشید. اگر می خواهید به محصولات آبرسان . مرطوب کننده پوست دسترسی داشته باشید. کافی است قسمت آبی رنگ را لمس کنید.

با این وجود آنتی بیوتیک های موضعی به تنهایی موثر نیستند. می توانید در کنار آن ها از ترکیباتی مثل بنزوئید پراکسید استفاده نمایید. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند. بنزوئید پراکسید نیز باعث خشک شدن جوش زیر پوستی می شود.

فراموش نکنید هیچ گاه بدون مشورت با پزشک از این داروها استفاده نکنید. زیرا ممکن است باعث آسیب های پوستی دیگری بشوند.

جوش زیر پوستی

5. از روغن درخت چای استفاده کنید.

روغن درخت چای می تواند یکی جایگزین ملایم تر برای آنتی بیوتیک های خشن باشد. این محصول را می توانید از عطاری ها تهیه کنید. اما پیشنهاد ما استفاده از محصولات مراقبتی پوست است که شامل روغن درخت چای نیز باشند.

برای انتخاب باید از محصولاتی استفاده کنید که 5% روغن درخت چای داشته باشند. مقادیر زیاد این روغن به پوست آسیب می زند و مقدار کم نیز برای جوش های زیر پوستی کندتر عمل می کند.

برای استفاده از روغن درخت چای می توانید به این شیوه عمل کنید. به هیچ وجه نباید از روغن خالص درخت چای استفاده نمایید. بهتر است ابتدا آن را رقیق کنید. برای این کار یک قسمت روغن درخت چای را با یک قسمت روغن حامل ترکیب کنید.

روغن های حامل شامل روغن جوجوبا، زیتون و نارگیل هستند. این روغن ها نه تنها خواص روغن درخت چای را کاهش نمی دهند، بلکه به اثر گذاری بیشتر آن نیز کمک می کند. بعد از رقیق مردن آن را به محل آسیب دیده و دارای جوش زیر پوستی بمالید. می توانید شب ها از این محلول استفاده نموده و صبح شستشو دهید.

این روغن برای استفاده روزانه بی خطر است. اما مواظب باشید که به هیچ وجه آن را نخورید یا اطراف چشم استفاده نکنید. اگر نمی خواهید به طور مستقیم از این روغن استفاده کنید، سایت رنگدونه به شما ماسک صورت ورقه ای درخت چای بیو آکوا را پیشنهاد می هد.

این ماسک حاوی عصاره چای سبز است و برای از بین بردن منافذ باز و جوش ریز زیر پوستی بسیار مناسب است. می توانید ماسک را به مواد مورد نظر آغشته کرده و روی پوست بگذارید. بعد از استفاده متوجه تاثیر شگفت انگیز آن بر روی پوست خواهید شد.

6. عسل خام را به صورت بزنید.

عسل یکی از قوی ترین آنتی باکتریال های طبیعی است. به همین خاطر عسل به از بین بردن جوش ریز زیر پوستی بسیار کمک می کند. برای استفاده مطمئن شوید که عسل شما اصل و خام باشد. در واقع عسل های فناوری شده برای استفاده پوستی مناسب نیستند.

می توانید عسل را روی محل جوش های زیر پوستی بگذارید و مدتی صبر کنید، سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. همچنین می توانید عسل را با آب ترکیب کرده و با آن صورت را بشویید. در این حالت این ماده خاصیت پاک کنندگی برای صورت دارد.

جوش زیر پوستی

 

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه نمایید؟

جوش های زیر پوستی یکی از چالش برانگیز ترین انواع آکنه در مقابل درمان هستند. برای از بین بردن جوش های زیر پوستی و همچنین عدم آُیب رشساندن به پوست، باید زمان زیادی صرف کنید.

اگر جوش زیر پوستی به درمان های خانگی و محصولات مراقبتی پوست پاسخ نداد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. آن ها ممکن است روش های سریعی را برای از بین بردن جوش زیر پوستی پیشنهاد کنند.

همچنین اگر به طور مکرر دچار جوش های زیر پوستی می شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و علت این موضوع را بررسی کنید. جوش های زیر پوستی ممکن است به دلیل استرس، گرما، تغییرات هورمونی و کیست به وجود بیایند.

 

کلام آخر

برای از بین بردن جوش زیر پوستی باید ابتدا روتین مراقبتی مناسبی از پوست داشته باشید. به این شکل می توانید از ایجاد این جوش ها جلوگیری کنید. ما در سایت رنگدونه به بررسی روتین های مراقبتی برای انواع پوست پرداخته ایم. کافی است به قسمت مجله زیبایی رنگدونه مراجعه نمایید.

همچنین استفاده از لایه بردار خوب باعث می شود جوش های زیر پوستی به سطح بیایند و راحت تر بتوانید آن ها را از بین ببرید. اگر برای خرید هر کدام از محصولات مراقبت پوست برای از بین بردن جوش زیر پوستی دچار مشکل هستید. یا نمی دانید چه محصولی برای از بین بردن جوش های زیر پوستی شما مناسب است، می توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. همچنین می توانید پیج رنگدونه در اینستاگرام را برای دسترسی بله اطلاعات بیشتر محصولات دنبال کنید.

منبع: سایت Health line

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها