سلامت و زیبایی

با پوست های مختلط چه کنیم؟

پوست های مختلط

امروزه روش های مراقبت از پوست بسیار متنوع هستند، به طوری که شما با توجه به نوع پوستی که دارید، می‌توانید از میان این روش ها آنچه که با پوستتان سازگار است را انتخاب کرده و به عنوان روتین پوستی از آن استفاده نمایید. مراقبت از پوست این روزها امر بسیار مهمی است که در صورت عدم رعایت آن‌ها، سلامت پوست شما به خطر می افتد. در این مقاله ما سعی داریم مراقبت روزانه از پوست مختلط را به شما آموزش بدهیم. برای آنکه متوجه شوید، پوست شما چه نوعی دارد! در ابتدا ویژگی های مختصری از این نوع پوست را برای شما بیان می‌کنیم و پس شناخت پوست خود به عنوان یک پوست مختلط، این روش های مراقبتی را برای شما شرح می‌دهیم.

پوست مختلط چه نوع پوستی است؟

پوست مختلط در واقع، به پوستی گفته می‌شود که هم خشک و هم چرب است. در واقع زمانی که هر دو نوع این ویژگی ها در یک پوست جمع می‌شوند، به آن پوست مختلط و یا ترکیبی می‌گویند. این امر بدین معنی است که در بعضی از قسمت های پوست، چربی زیادی وجود دارد، به طوری که مداوم در آن نواحی جوش دیده می‌شود و برخی از قسمت ها کاملاً خشک می‌باشند. افرادی که پوست های مختلط دارند، مراقبت های پوستی سخت‌تری دارند تا پوست خود را به حالت نرمال برسانند. برای رساندن پوست خود به این حالت نرمال بایستی چندین نکته را رعایت نمایید. توجه داشته باشید که روتین روزانه پوست مختلط بسیار مهم است. روتین پوست خود را شناخته و آن را به صورت روزانه انجام دهید. این امر به پوست شما کمک می‌کند تا سریع تر به حالت نرمال برسد.
برای آنکه نوع پوست مختلط را بهتر بشناسید نکاتی را به شما آموزش می‌دهیم. صورت هر فردی دارای دو قسمت T  و V است. قسمت های T یعنی، پیشانی، بینی و چانه، قسمت های V یعنی گونه ها، اطراف چشم و شقیقه ها. افرادی که پوست مختلط دارند اغلب، در قسمت های T احساس چربی بیشتری دارند اما در قسمت های V احساس خشکی می‌کنند. این افراد تا زمانی که پوستشان به حالت نرمال برسد باید از دو نوع محصول، مناسب برای پوست های خشک، مناسب برای پوست های چرب؛ استفاده نمایند.

پوست های مختلط

چرا باید پوست مختلط را به پوست نرمال تبدیل کنیم؟

اکثر افراد از زمان بدو تولد دارای چنین پوست  هایی هستند، گاهی تفاوت بین چربی و خشک پوست آن‌چنان شدید نیست، در این صورت می‌توانید به راحتی این موضوع را حل نمایید. از عواملی که باعث می‌شود، پوست شما از حالت نرمال به حالت مختلط تبدیل شود، آلودگی، رژیم غذایی، شرایط محیطی، محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب است. عدم شناخت نوع پوست می‌تواند به شادابی پوست شما نیز آسیب بزند. به عنوان مثال، زمانی که فرد نمی‌داند پوست مختلطی دارد و برای جوش های خود از محصولات خشک کننده استفاده می‌کند، باعث می‌شود قسمت های خشک پوست او خشک تر شود.

نحوه شناخت پوست های مختلط

پوست مختلط دارای نشانه هایی است که از طریق این نشانه ها قابل شناسایی بوده. به مواردی که در زیر بیان می‌شود دقت نمایید تا به راحتی نوع پوست خود را تشخیص دهید:

  • در ابتدا پوست خود را به طور کامل با یک پاک کننده ملایم بشویید، پس از آنکه پوستتان را خشک کردید، 10 تا 15 دقیقه تأمل کنید. در این زمان، اگر ناحیه T گفته شده چرب و یا براق باشد، یا جوش های سرسیاه پیدا شود اما قسمت گونه های خود خشک باشد، پوست شما مختلط و یا ترکیبی است.
  • مشاهده دانه ها و یا جوش های سر سیاه، منفذهای باز و یا چربی در ناحیه T صورت و احساس خشکی و پوست پوست شدن نیز می‌تواند از عوامل پوست ترکیبی باشند.
  • اگر با استفاده از برخی محصولات آرایشی، برخی قسمت ها جوش می‌زند و برخی قسمت ها خشک است، پوست شما مختلط است.

شناخت نوع پوست به شما کمک می کند تا روتین مراقبتی بهتری داشته باشید و همواره شادابی پوست خود را حفظ نمایید.

روتین روزانه پوست مختلط

روتین مراقبت از پوست مختلط بسیار ساده است. شاید تصور کنید که مراقبت از چنین پوستی چالش برانگیز است اما با راه حل هایی که ما به شما توصیه می‌کنیم، می‌توانید آسان‌تر از این نوع پوست ها مراقبت نمایید. در زیر گام هایی را به شما می‌گوییم که با انجام آن می‌توانید باعث حفظ بهتر پوست خود شوید:

گام اول: بخش های مختلف پوست را به صورت متفاوت درمان کنید.

اگر پوست مختلط دارید، بایستی قسمت های مختلف آن را به طور متفاوت درمان کنید. باید در ابتدا مشخص کنید که کدام قسمت از پوستان خشک است و کدام قسمت چرب، سپس با توجه به آن قسمت و خشکی و چربی پوستتان، آن را با روش ها و محصولات متفاوت درمان کنید.

گام دوم:  برای قسمت T پوست از یک شوینده ملایم استفاده کنید.

شوینده ملایم برای این قسمت از پوست که چرب است، منافذ پوستتان را تغذیه خواهد کرد. استفاده از این شوینده، می‌تواند جوش های سرسیاه و آکنه های پوستتان را درمان کند، آلودگی ها را تمیز و چربی های اضافی روی سطح پوستتان را نیز کنترل کند. در نهایت استفاده از چنین شوینده ای چهره ای شاداب و بدون چربی به شما خواهد داد.

گام سوم: از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

قسمت هایی از پوست که خشک هستند را با استفاده از یک مرطوب کننده، شاداب تر کنید. کاربرد این مرطوب کننده ها رساندن مواد مغذی به لایه درم پوست شما است. با این کار پوستی جوان و بشاش خواهید داشت.

پوست های مختلط

گام چهارم: مواد غذایی سالم مصرف نمایید.

رژیم غذایی مناسب و سالم، می‌تواند یک درمان بسیار مفید برای مشکلات پوستی مختلف باشد. یک رژیم مغذی می‌تواند شما را از وجود هر گونه ناراحتی پوستی حفظ کند. با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم تغذیه پوستتان را که از درون آغاز می‌شود، فراهم می‌کنید.

گام پنجم: پوست مختلط را با آب ولرم بشویید.

آب داغ موجب می‌شود که روغن های مهم پوست، مانند یک کره نرم شوند و هنگام استفاده از صابون، به طور کامل از بین بروند. بدون وجود این روغن های ضروری، مرطوب کننده ها و کرم ها، وارد منفذهای پوست می شوند و منجر به خارش پوست می‌شوند.

گام ششم: از تونر مناسب استفاده کنید.

به دلیل اینکه پوست های مختلط، دارای PH متعادلی هستند، استفاده از یک تونر مناسب، پس از شستن پوستتان، یک راه حل بسیار عالی برای شاداب نگه داشتن پوست است. توجه داشته باشید که تونری که استفاده می کنید، بایستی بدون الکل باشد تا پوست شما را خشک نکند.

گام هفتم: از کرم های لایه بردار استفاده کنید.

اگر پوستتان را لایه برداری کنید، پوستتان به زودی به شرایط اولیه باز می‌گردد. با لایه برداری منظم سطح پوست، پوستتان صاف تر به نظر می آید. لایه برداری پوست باید 2 تا 4 بار در هفته انجام شود تا پوست های مرده و آلودگی ها را از روی پوستتان جمع کند.

پوست های مختلط

چند نکته در مورد روتین روزانه پوست مختلط

باید توجه داشته باشید که روتین روزانه پوست مختلط، امر بسیار مهمی است. با دانستن نکات کلیدی در این مورد، می‌توانید به راحتی از پوست خود مراقبت کنید. در ادامه با ما همراه باشید:

  • نکته مهم در مورد روتین روزانه پوست مختلط این است که بدانید، هر صابونی مناسب پوست شما نیست. باید برای شستشوی پوست خود، از صابون های مخصوص استفاده کنید.
  • استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب پوست، می‌تواند آبرسانی کافی به پوست شما برساند.
  • زمانی که می خواهید پوست خود را خشک کنید، به جای اینکه از حوله استفاده کنید، بهتر است از یک پارچه نخی سفید استفاده کنید.
  • برای قسمت های خشک پوستتان از ماسک ماست و خیار هفته ای یکبار استفاده کنید.
  • استرس می‌تواند سلامت پوست شما را به خطر بیندازد و موجب آکنه بر روی سطح پوست شما شود. برای کاهش استرس های خود از یوگا، استراحت و مدیتیشن استفاده کنید.
  • استفاده از سرم های آبرسان می‌تواند به خشک نشدن پوست شما جلوگیری کند. این سرم ها، رطوبت را بر روی پوست نگه می دارند و باعث می‌شود که روغن بیش از حد بر روی پوستتان نماند. این سرم ها به حفظ آب داخل پوستتان نیز کمک زیادی می‌کند.
  • ورزش کردن یکی از عوامل مهمی است که در شادابی و سلامت پوست بسیار تأثیرگذار است. اگر هفته ای 3 بار ورزش منظم داشته باشید، پوستتان در حین ورزش کردن سلامت کامل را به دست خواهد آورد.
  • استفاده از ضد آفتاب ها می‌تواند از چروک شدن پوست جلوگیری کند و یا لکه هایی که در اثر تابش نور خورشید، به وجود آمده اند، را از بین ببرد. سعی کنید ضد آفتاب هایی تهیه کنید که دارای اکسید و یا دی اکسید تیتانیوم هستند.

رعایت روتین روزانه پوست مختلط می تواند به داشتن پوستی شاداب و سالم کمک کند.

جمع بندی

در این مطلب شما را با ویژگی های پوست مختلط، روتین روزانه پوست مختلط و همچنین روش های مراقبت از پوست را بیان کردیم، با داشتن روتین روزانه پوست مختلط می‌توانید همواره پوستی شاداب و سالم داشته باشید. اگر تا به حال به نوع پوست خود دقت نکرده بودید، اکنون با دانستن مطالب گفته شده می‌توانید نسبت به نوع پوستی که دارید، مراقبت های لازم را انجام دهید. امیدواریم از این مطلب لذت کافی برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها