سلامت و زیبایی

9 روش برای برداشتن خال بدن و صورت

9 روش برای برداشتن خال بدن و صورت 9 روش برای برداشتن خال بدن و صورت

مقدمه

شاید در فیلم‌های کلاسیک قدیمی مربوط به قرن هجدهم میلادی، دیده باشید که خانم‌ها هنگام آرایش و برای زیباتر شدن با مداد سیاه بر روی صورت خود خال می‌کشیدند.

در آن زمان، داشتن خال یک معیار زیبایی محسوب می‌شد و از همین رو به آن در انگلیسی beauty spot  می‌گفتند.

با گذشت زمان و ایجاد معیارهای جدید زیبایی و استانداردهای متعادل‌سازی صورت، و همین‌طور تغییر سبک زندگی و گاهاً رشد نافرم خال‌ها و مانع بودن آن‌ها هنگام شیو کردن، نظر مردم نسبت به این معیار زیبایی 180 درجه تغییر یافت، تا جایی که دانشمندان را وادار کرد تا به دنبال روش‌های کم دردسر و بی درد برای برداشتن خال‌های بدن و صورت باشند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این روش‌ها پرداخته و درباره‌ی مراقبت‌های بعد از سوزاندن خال صورت، مراقبت بعد از برداشتن خال با پلاسما، مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با rf(ار اف)، مزایا و معایب و سایر نکات پیرامون این موضوع بپردازیم.

پس با ما همراه باشید!

خال چیست؟

خال چیست؟

خال معمولی یک لکه رنگی روی پوست است که وقتی سلول‌های رنگ‌دانه‌ای (ملانوسیت‌ها) به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند، ایجاد می‌شود.

اصطلاح پزشکی خال، ملانوسیتیک است که بیشتر بزرگسالان معمولاً بین 10 تا 40 عدد بر روی بدن خود دارند.

اگر چه خال‌های معمولی ممکن است در بدو تولد روی بدن وجود داشته باشند، اما معمولاً در اواخر کودکی ظاهر می‌شوند و در سال‌های نوجوانی افزایش می‌یابند.

در طول دوران بارداری خال‌ها اغلب تیره می‌شوند و می‌توانند از حدود 50 سالگی کاملاً محو شوند.

خال‌ها یا مادرزادی هستند، یا در اثر عوامل محیطی که مهم‌ترین آن‌ها نور خورشید است به وجود می‌آیند.

گونه‌ای از خال‌ها بی خطر بوده و صرفاً شاید از لحاظ ظاهری برای شما ناخوشایند باشند، اما گونه‌ی دیگر که معمولاً بزرگ‌تر هستند و رشد نافرمی هم دارند، می‌توانند خطرناک بوده و نوعی سلول سرطانی باشند.

خیلی مهم است که به دکتر مراجعه کنید تا هم این موضوع کشف شود، هم بهترین شیوه برای برداشتن خالتان به شما گفته شود، چرا که انتخاب شیوه‌‌ی نادرست ممکن است باعث صدمه به پوست شما شود.

در صورتی که خال شما مشکوک به سرطان (ملانوما) باشد، از آن باید نمونه گیری شود.

آیا می‌توانم خال خود را بردارم فقط به این دلیل که ظاهر آن را دوست ندارم؟

البته، مگر اینکه پزشک شما احساس کند دلیل پزشکی وجود دارد که خال شما را از بین نبرد. برخلاف گذشته که خال‌ها را فقط در صورت خطرناک بودن حذف می‌کردند، در سال‌های اخیر ما به حذف خال‌ها به دلایل زیبایی عادت کرده‌ایم.


آیا روش‌های مؤثری برای از بین بردن خال در خانه وجود دارد؟

تعدادی از وب‌سایت‌ها نکاتی را برای از بین بردن خال در خانه ذکر کرده‌اند. نتیجه مؤثر به کار بردن این روش ثابت نشده هستند و معلوم نیست که جواب دهند یا نه، و همچنین بعضی از آنها ممکن است خطرناک باشند.

قبل از اقدام به درمان خانگی برای از بین بردن خال، باید با پزشک خود در مورد شیوه‌ی مد نظر خود صحبت کنید.

برخی از این روش‌های اثبات نشده عبارت‌اند از:

  • سوزاندن خال با سرکه سیب
  • زدن سیر به خال تا از داخل از بین برود.
  • استفاده از ید روی خال برای از بین بردن سلول‌های داخلی آن
  • بریدن خال با قیچی یا تیغ که اصلاً روش خوبی به نظر نمی‌رسد.

سایر درمان‌های خانگی که ادعا می‌کنند خال‌ها را از بین می‌برند شامل موارد زیر است:

  • مخلوطی از جوش شیرین و روغن کرچک
  • پوست موز
  • روغن کندر
  • روغن درخت چای
  • آب اکسیژنه
  • آلوئه‌ورا
  • روغن بذر کتان

داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز کرم‌های رفع خال می‌فروشند. برای استفاده از این کرم‌ها ابتدا قسمت بالای خال را باید بتراشید. سپس کرم را به داخل خال مالش دهید.

این محصولات ادعا می‌کنند که ظرف یک روز پس از استفاده از کرم، پوسته ایجاد می‌کنند. وقتی پوسته می‌افتد، خال نیز همراه آن می‌افتد.

چرا روش‌های خانگی خطرناک هستند؟

روش‌های حذف خال خانگی بسیار آسان و راحت به نظر می‌رسند. ممکن است وسوسه شوید که یکی از این روش‌ها را امتحان کنید تا از مراجعه به مطب متخصص پوست خود جلوگیری کنید.

با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد درمان‌های خانگی برای از بین بردن خال‌ها مؤثر هستند و برخی از آنها می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه آکسفورد، در مورد عوارض جانبی کرم‌های رفع خال موجود در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین گزارشی تهیه کرده‌اند که نشان داده است این کرم‌ها می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های ضخیم در ناحیه خال شوند.

از بین بردن خال‌ها با برش دادن آنها با یک جسم تیز مانند قیچی یا تیغ نیز خطرات زیادی دارد. قطع هرگونه رشد، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد، به ویژه اگر ابزاری که استفاده می‌کنید به درستی تمیز نشده باشد.

همچنین با این کار ممکن است جای زخم دائمی در جایی که خال بوده است ایجاد کنید.

خطر دیگر برداشتن خال توسط خود شما این است که نمی‌توانید تشخیص دهید که خال سرطانی است یا خیر. یک خال ممکن است ملانوم باشد.

اگر یک متخصص پوست آزمایش خال را انجام ندهد و خال سرطانی باشد، آن‌وقت می‌تواند در سراسر بدن پخش شود و زندگی شما را تهدید کند.

روش‌های اصولی برداشتن خال

روش‌های اصولی برداشتن خال

اگر پزشک تشخیص دهد که خال شما سرطانی است، تنها روش برای خلاص شدن از شرش جراحی است. در صورتی که شما به دلایل زیبایی تصمیم به برداشتن خال خود دارید، روش‌هایی نظیر جراحی، لیزر، بیوپسی پانچ لیزر، فریز کردن، ار اف، جت پلاسما و تراشیدن است.

قطعاً اکثر مراجعه کننده‌ها روش‌های سرپایی را به جراحی ترجیح می‌دهند، اما خب، سن شما، نوع خال و محل آن بیشتر تعیین می‌کند که چه روشی مناسب‌تر است.

برداشتن خال از طریق جراحی

برداشتن خال از طریق جراحی

همان‌طور که گفتیم، اگر خال شما بدخیم باشد و سرنخ‌هایی از سرطان را در بدن بدهد، باید فقط توسط جراحی برداشته شود.

در موارد زیبایی، خال‌هایی پوستی که مسطح و نیازمند به برش و بخیه هستند را معمولاً با عمل جراحی برمی‌دارند، یعنی جراح خال را با قسمتی از پوست بریده و به طور کامل آن را بر می‌دارد، سپس با بخیه‌ای ظریف آن را می‌بندد.

این بخیه کوچک است و بعد از جراحی جای بخیه با زدن پمادهای مخصوص به‌مرورزمان از بین می‌رود پس نگران جای بخیه نباشید.

معمولاً خال‌هایی که سلول‌های فعال دارند با جراحی برداشته می‌شوند تا به طور کامل ریشه کن شوند، تا احتمال رشد مجدد آن‌ها وجود نداشته باشد.

لیزر  

لیزر نوعی عمل غیرتهاجمی است، در نتیجه همیشه طرف‌داران زیادی در همه‌ی زمینه‌ها دارد. در لیزر هیچ برشی روی پوست ایجاد نشده و فقط لایه‌ی سطحی پوست درگیر می‌شود پس به بافت‌های داخلی ضرری نمی‌رسد.

از لیزر برای خال‌های خیلی بزرگ و گوشتی نمی‌توان استفاده کرد، بیشتر برای خال‌های صاف و سطحی و خال‌های ریز صورت استفاده می‌شود.

البته برای تمام نواحی بدن قابل استفاده بوده و استفاده از آن دقیق و ساده است. قبل از برداشتن خال با لیزر پزشک بی حسی موضعی می‌زند و ممکن است به شما بگوید که باید چندین جلسه‌ی دیگر هم برای درمان به مطب مراجعه کنید.

با وجود تمام خوبی‌هایی که لیزر دارد، اما در صورتی که خال شما سلول‌هایی داشته باشد که به رشد کردن تمایل داشته باشند، ممکن است سلول‌های رنگی خال دوباره برگردند.

البته برای خال‌های سطحی این امر خیلی معمول نیست، ولی خب در موارد نادر دیده شده که این اتفاق رخ می‌دهد.

برداشتن خال با لیزر در جلسه‌ی اول حدود سی دقیقه به طول می‌انجامد.

بیوپسی پانچ

بیوپسی پانچ

خال‌های کم‌رنگ‌تر و کوچک‌تر را با استفاده از تکنیک بیوپسی پانچ برمی‌دارند که یک دستگاه است که تکه‌ای از پوست ناحیه‌ی مورد نظر را هدف گرفته و با پانچ کردن، خال آن قسمت را از بین می‌برد.

به طور کل برداشتن خال دردناک نیست، چرا که در هر روشی، پزشک از بی حسی موضعی استفاده می‌کند و از آنجایی که خال معمولاً در بخش کوچکی از پوست است پس چیز زیادی احساس نمی‌شود.

فریز کردن

معمولاً برای برداشتن خال‌های زگیل مانند کوچک در نواحی گردن یا خال‌هایی که احتمال سرطانی شدن ندارند و ریشه‌ی عمیقی هم ندارند، از این روش استفاده می‌شود.

این روش خیلی سریع بوده ولی ممکن است جای اسکار کوچکی روی پوست بگذارد که با کرم‌های درمانی قابل رفع است. فریز کردن توسط نیتروژن مایع انجام می‌گردد و بسیار رایج است.

ار اف

دستگاه ار اف که به رادیو سرجری نیز معروف است، نوعی دستگاه است که امواج رادیویی را به داخل پوست و ناحیه مورد نظر فرستاده و خال یا زگیل آن قسمت را از درون تخریب می‌کند.

در حقیقت این امواج موجب تغییر ضایعه‌های پوستی از داخل می‌شوند. بسته به نوع خال مورد نظر و مکان آن، از الکترودهای مختلفی در سر دستگاه (مثلاً سوزن باریک، حلقه سیمی، تیغ و غیره) استفاده می‌گردد.

اصل فرایند برداشتن خال با این دستگاه حدود پنج دقیقه زمان می‌برد. پس از درمان محل ضایعه‌ی برداشته شده قرمز می‌شود و ممکن است جای اسکار کوچکی باقی گذارد که بعد از چند روز و با ترمیم پوست دیگر چیزی دیده نمی‌شود.

در ادامه به مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با ار اف می‌پردازیم.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با rf

به طور کلی، مراقبت‌های بعد از سوزاندن خال صورت در همه‌ی روش‌ها تقریباً یکسان است و با راهنمایی دکتر بسیار ساده انجام می‌شود.

همان طور که گفته شد، در روش ار اف، بعد از جراحی جای اسکار کوچکی رو پوست می‌ماند، بنابراین شما باید از کرم‌های ترمیم کننده نظیر سیکالفیت یا سیکاموزا که دکتر به شما پیشنهاد می‌دهد استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب بعد از این کار ضروری است. زخم خود را فشار ندهید، مراقب باشید آلوده نشود و یک الی دو بار در روز آن را با آب بشویید و بعد از کرم ترمیم کننده استفاده کنید.

سعی کنید جای موضع برداشته شده زیاد در معرض هوا نباشد، در این صورت می‌توانید از پانسمان استفاده کنید.

پس از، از بین رفتن زخم (معمولاً 10 الی 14 روز) می‌توانید از مواد آرایشی استفاده کنید.

جت پلاسما

جدیدترین روش برای برداشتن خال دستگاه جت پلاسما است. این روش بدون ایجاد هرگونه اسکار و خونریزی بر روی پوست انجام می‌گردد و مدت زمان بهبود جای آن بین 6 الی 7 روز است.

انجام این روش محدودیت سنی ندارد و کاملاً سرپایی صورت می‌گیرد. نحوه‌ی کار دستگاه پلاسما جت این صورت است که دستگاه توسط بارش الکترونی از پلاسما (پلاسما حالت چهارم ماده است که شبیه به گاز است و رسانای بالایی دارد.) به ناحیه‌ای که موضع در آن قرار دارد، گرما را به صورت کانونی به سطح پوست منتقل می‌نماید.

این روش لایه‌های عمقی ناحیه‌ی تحت درمان را از طریق تصعید کردن گازهای پلاسما تخریب می‌کند در نتیجه اجزاء جامد پوست به گاز تبدیل شده و از بین می‌روند.

از طرفی با وارد شدن گرمای کانونی به پوست لایه‌های زیرین نیز تحریک می‌شوند و کلاژن سازی اتفاق می‌افتد. از این دستگاه برای جوان‌سازی و درمان چین و چروک نیز استفاده می‌شود.

مراقبت بعد از برداشتن خال با پلاسما

مراقبت بعد از برداشتن خال با پلاسما

همانند مراقبت‌های روش ار اف که گفته شد، از دست‌کاری و فشار ناحیه مورد نظر خودداری کنید. در صورت پوسته، پوسته شدن آن را بشویید و پوسته‌ها را نکنید و تا بهبودی کامل از مواد آرایشی استفاده نکنید.

همچنین، ضدآفتاب را فراموش نکنید، و تا حد امکان سعی کنید تا 3 ماه در معرض شدید نور آفتاب قرار نگیرید. چرا که ممکن است لکه‌های پوستی ایجاد شود.

اکثر خال‌ها برای سلامتی تهدیدی به حساب نمی‌شوند، اما امروزه مردم زیاد دوست ندارند در اطراف صورتشان موجود اضافه‌ای مثل خال یا جوش بپلکد!

در این مقاله ما روش‌های برداشتن خال را گفتیم، همچنین مراقبت‌های بعد از سوزاندن خال صورت که بسیار حائز اهمیت هستند را نیز ذکر کردیم، اگر شما به این مراقبت‌ها توجه کافی نکنید ممکن است جای اسکار روی پوست شما باقی بماند یا در اثر تابش آفتاب لک و پیس‌های جدیدی روی پوست دیده شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها