سلامت و زیبایی

تمام اطلاعاتی که باید در مورد بیماری پوستی زونا داشته باشید.

بیماری پوستی زونا

بیماری های زیادی در اثر ویروس ها به وجود می آیند. اما بیماری پوستی زونا شاید کمتر شناخته شده باشد. در این مقاله ما تمام اطلاعاتی را که لازم است در مورد این بیماری داشته باشید را به شما می گوییم.

بیماری پوستی زونا چیست؟

زونا یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا زوستر است که همان ویروس عامل آبله مرغان است. حتی پس از پایان عفونت آبله مرغان، ویروس ممکن است سال ها در سیستم عصبی شما زندگی کند و دوباره به عنوان زونا فعال شود. زونا به عنوان هرپس زوستر نیز شناخته می شود. این نوع عفونت ویروسی با بثورات قرمز پوستی مشخص می گردد که می تواند باعث درد و سوزش شود. زونا معمولا به صورت یک نوار تاول در یک طرف بدن، در تنه، گردن یا صورت ظاهر می شود.

در بیشتر موارد زونا در عرض 2 تا 3 هفته برطرف می شود. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تقریبا از هر 3 نفر در ایالات متحده، حدود یک نفر دچار بیماری پوستی زونا می شود. زونا به ندرت بیش از یک بار در یک فرد رخ می دهد.، اما ممکن است فردی چند باز نیز به زونا مبتلا شود.

علائم بیماری پوستی زونا کدام ها هستند؟

اولین علامت بیماری پوستی زونا معمولا درد و سوزش در منطقه خاصی از پوست است. این درد معمولا در یک طرف بدن است و باعث ایجاد لکه های کوچک می شود. بثورات قرمز اغلب در پی بیماری ظاهر می شود. با این حال ، بثورات همیشه به صورت قرمز رنگ ظاهر نمی شوند. بسته به رنگ پوست ، بثورات ممکن است صورتی تیره، قهوه ای تیره یا ارغوانی به نظر برسند.

زونا می تواند منجر به عوارضی مانند مشکلات بینایی ، کاهش شنوایی و به ندرت انسفالیت شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری پوستی زونا علائم فراتر از درد و بثورات پوستی را تجربه می کنند. به گفته انجمن آکادمی پوست آمریکا ، این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب و لرز
  • سردرد
  • خستگی و ضعف عضلانی
  • بیماری پوستی زونا

عوارض نادر و جدی زونا عبارتند از:

  • درد یا بثورات مربوط به چشم، که باید بلافاصله درمان شود تا از آسیب دائمی چشم جلوگیری شود
  • از دست دادن شنوایی یا درد شدید در یک گوش، سرگیجه یا از دست دادن طعم در زبان، که می تواند علائم سندرم رامسی هانت باشد و همچنین نیاز به درمان فوری دارد.

عفونت های باکتریایی ، که ممکن است در پوست مشاهده شوند:

  • قرمز و متورم شدن پوست
  • احساس گرمی در پوست

زونا معمولا در یک طرف پشت یا قفسه سینه ایجاد می شود، اما همچنین می توانید در یک طرف صورت بثورات ایجاد کنید.

اگر بثورات نزدیک یا در گوش شما باشد ، می تواند باعث عفونت شود که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • از دست دادن شنوایی
  • مشکلات تعادل
  • ضعف در عضلات صورت

بیماری پوستی زونا در داخل دهان می تواند بسیار دردناک باشد. ممکن است غذا خوردن را دشوار کند و بر حس چشایی تأثیر بگذارد. بثورات بیماری پوستی زونا در پوست سر می تواند هنگام شانه زدن یا برس زدن موها باعث ایجاد حساسیت شود. اگر بیماری پوستی زونا درمان نشود، می تواند منجر به ایجاد لکه های طاس دائمی در پوست سر گردد.

زونا باعث چه مشکلاتی در چشم و بینایی می شود؟

بثورات زونا می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود، اما به طور عام از درماتوم ها پیروی می کند. در برخی از افراد، بیماری پوستی زونا در داخل و اطراف چشم رخ می دهد که به این بیماری هرپس زوستر چشمی گفته می شود. ممکن است بثورات تاول بر روی پلک ها، پیشانی و گاهی در نوک یا کناره بینی ظاهر شود.

در اثر زونای چشم  علائمی مانند:

  • سوزش یا ضربان در چشم شما
  • قرمزی و پارگی
  • ورم
  • تاری دید

ایجاد شود. بعد از ناپدید شدن بثورات، ممکن است هنوز به دلیل آسیب عصبی در چشم، درد داشته باشید. این درد در بیشتر مواقع بهبود می یابد. اگر زونا چشم درمان نشود می تواند منجر به مشکلات جدی شود، از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن بلند مدت بینایی
  • زخم دائمی به دلیل تورم قرنیه چشم

اگر مشکوک به زونا در داخل و اطراف چشمتان هستید، باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیماری پوستی زونا در پشت

زونا در اثر ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود و به صورت یک بثورات تاولی دردناک ظاهر می شود. در حالی که بثورات زونا معمولاً در یک طرف خط کمر شما ایجاد می شود، ممکن است یک نوار تاول در امتداد یک طرف پشت یا پایین کمر ظاهر شود.

بیماری پوستی زونا

بیماری پوستی زونا روی باسن

بثورات بیماری پوستی زونا میتواند درباسن شخص بیمار ظاهر گردد، این بیماری معمولا فقط یک طرف بدن را درگیر می کند، بنابراین ممکن است در یک سمت باسن بثورات ایجاد شود اما در طرف دیگر جوش ایجاد نشود. مانند سایر نواحی بدن ، زونا در باسن ممکن است باعث علائم اولیه مانند سوزن سوزن شدن، خارش یا درد شود. پس از چند روز، ممکن است بثورات قرمز یا تاول ایجاد شود. برخی از افراد درد را تجربه می کنند اما بثورات پوستی ایجاد نمی شود.

آیا بیماری پوستی زونا مسری است؟

زونا مسری نیست، اما ویروس واریسلا زوستر که باعث ایجاد آن می شود می تواند به شخص دیگری که آبله مرغان نداشته است منتقل شود و ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. شما نمی توانید از فردی که مبتلا به زونا است، زونا بگیرید، اما می توانید آبله مرغان بگیرید. ویروس واریسلا زوستر هنگامی که فردی با تاول ترشح کننده تماس پیدا می کند، گسترش می یابد. اگر تاول‌ها پوشیده شده یا زخم ایجاد کرده باشند، این بیماری مسری نیست.

ویروس واریسلا زوسترزونا از طریق هوا منتقل نمی شود. اگر فردی مبتلا به بیماری پوستی زونا در نزدیک شما سرفه یا عطسه کند یا از لیوان نوشیدنی یا ظروف غذا خوردن شما استفاده کند، بیماری منتقل نمی شود. تنها راهی که این ویروس مسری است این است که مستقیماً با تاول خروجی از فردی که مبتلا به زونا است تماس پیدا کنید. در این صورت هم ممکن است به بیماری زونا مبتلا نشوید، اما اگر قبلاً به آن مبتلا نشده باشید، ممکن است به آبله مرغان مبتلا شوید.

بیماری پوستی زونا و بارداری

ابتلا به زونا در دوران بارداری غیر معمول است، اما امکان پذیر است. در صورت تماس با فردی که مبتلا به آبله مرغان یا عفونت زونای فعال است، در صورتی که قبلا واکسن نشده باشید یا آبله مرغان نگرفته باشید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. بسته به اینکه در چه سه ماهه ای هستید، آبله مرغان در دوران بارداری می تواند منجر به ناهنجاری های مادرزادی شود. دریافت واکسن آبله مرغان قبل از بارداری می تواند گامی مهم در محافظت از فرزند شما باشد.

واکسیناسیون شدن احتمال ابتلا به بیماری پوستی زونا در دوران بارداری را کمتر می کند، اما هنوز هم می تواند ناخوشایند باشد. در صورت بروز جوش در دوران بارداری فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید. داروهای ضد ویروسی که بیماری پوستی زونا را درمان می کنند می توانند در دوران بارداری با خیال راحت استفاده شوند. آنتی هیستامین ها و استامینوفن (تیلنول) در کاهش دادن خارش و درد هم تاثیر دارند.

بیماری پوستی زونا

برای تشخیص زونا چه کارهایی لازم است انجام شود؟

اغلب موارد زونا را می توان با معاینه فیزیکی بثورات و تاول ها تشخیص داد. پزشک همچنین سوالات مربوط به سابقه پزشکی شما را می پرسد. در موارد نادر، ممکن است پزشک شما نیاز به آزمایش نمونه ای از پوست یا مایع تاول های شما داشته باشد. این آزمایش شامل استفاده از یک سواب استریل برای جمع آوری نمونه ای از بافت یا مایع است. سپس نمونه ها برای تشخیص وجود ویروس به آزمایشگاه پزشکی ارسال می شوند.

عوارض بیماری پوستی زونا شامل چه چیزهایی است؟

زونا می تواند به تنهایی دردناک و آزاردهنده باشد، پس مهم است که علائم را از نظر عوارض احتمالی کنترل کنید. این عوارض عبارتند از:

  • آسیب چشم، که ممکن است در صورت جوش یا تاول بیش از حد نزدیک به چشم رخ دهد (قرنیه چشم به ویژه آسیب پذیر است)
  • عفونت های باکتریایی پوست، که به راحتی از تاول های باز ایجاد می شود و می تواند شدید باشد.
  • پنومونی
  • سندرم رامسی هانت، اگر زونا بر اعصاب سر شما تأثیر بگذارد، ایجاد می شود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به فلج جزئی از صورت یا کاهش شنوایی شود. در صورت درمان در عرض 72 ساعت، اکثر بیماران بهبودی کامل را بدست می آورند
  • التهاب مغز یا نخاع، مانند انسفالیت یا مننژیت، که جدی است و زندگی را تهدید می کند

تفاوت بیماری پوستی زونا با بیماری پوستی کهیر

اگر  مبتلا به زونا هستید، بیماری که ناشی از ویروس واریسلا زوستر است، معمولاً یک راش قرمز خارش دار یا دردناک همراه با تاول های پر از مایع در یک طرف بدن خواهید داشت. تنها در صورتی زونا در بدن ایجاد میشود که قبلاً  به بیماری آبله مرغان دچار شده باشید. زونا با کهیر که خارش دارد و روی پوست شما جوش ایجاد می کند، یکسان نیست. بیماری پوستی کهیر معمولاً در اثر واکنش آلرژیک به دارو، غذا یا چیزی در محیط شما ایجاد می شود.

بیماری پوستی زوناچه کسانی در معرض ابتلا به بیماری پوستی زونا هستند؟

زونا در هر کسی که آبله مرغان داشته است رخ می دهد. با این حال، عوامل خاصی افراد را در معرض خطر ابتلا به زونا قرار می دهد. عوامل خطر عبارتند از:

  • سن 60 سال یا بیشتر
  • داشتن شرایطی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، مانند: ایدز، سرطان، داشتن شیمی درمانی یا پرتودرمانی، مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، مانند استروئیدها یا داروهایی که پس از پیوند اعضا تجویز می شوند

زونا در افراد مسن

زونا به ویژه در افراد مسن شایع است. از هر 3 نفر 1 نفر که در طول زندگی خود دچار زونا می شوند، طبق آمار حدود نیمی از منابع معتبر و مورد اعتماد، افراد بالای 60 سال بیشتر در معرض زونا هستند. دلیل آن است که سیستم ایمنی افراد مسن ضعیف تر است و نسبت به بیماری ها بیشتر در خطر هستند. افراد مسن مبتلا به زونا بیشتر از افراد عادی دچار عوارض می شوند، از جمله بثورات گسترده تر و عفونت های باکتریایی ناشی از تاول های باز. آنها همچنین در برابر ذات الریه و التهاب مغز آسیب پذیرتر هستند ، بنابراین مهم است که زودتر توسط پزشک برای درمان ضد ویروسی ملاقات کنید.

چگونه از ابتلا به بیماری پوستی زونا جلوگیری کنیم؟

واکسن ها می توانند کمک کنند تا از علائم شدید زونا یا عوارض ناشی از زونا جلوگیری کنید. همه کودکان باید دو دوز واکسن آبله مرغان را دریافت کنند که به واکسیناسیون واریسلا نیز معروف است. بزرگسالانی که هرگز آبله مرغان نداشته اند نیز باید این واکسن را دریافت کنند. واکسیناسیون لزوماً به این معنا نیست که به آبله مرغان مبتلا نمی شوید، اما واکسن در 9 نفر از 10 نفری که آن را دریافت می کنند از ابتلا به زونا جلوگیری می کند.

بیماری پوستی زونا

بر اساس آمار آژانس CDC آمریکا (سازمان مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها)، بزرگسالان 50 سال یا بیشتر باید از واکسن زونا استفاده کنند ، که به آن واکسیناسیون واریسلا زوستر نیز گفته می شود. این واکسن به جلوگیری از علائم و عوارض شدید ناشی از زونا کمک می کند. چندین واکسن مختلف برای این بیماری در دسترس هستند که با مراجعه به پزشک و مراکز درمانی می توانید یکی از واکسن ها را دریافت کنید.

ما در این مقاله سعی کردیم تمام مواردی که باید در مورد بیماری پوستی زونا بدانید را به شیوه ساده بیان کنیم. همچنین برای نگارش این مقاله از منابع معتبر استفاده نموده ایم تا بتوانیم به شیوه درست علایم و عوارض بیماری را تشریح کنیم.

منبع

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها