سلامت و زیبایی

9 روش قطعی جلوگیری از ریزش مو

9 روش قطعی جلوگیری از ریزش مو 9 روش قطعی جلوگیری از ریزش مو

به نظر شما بهترین راه جلوگیری از ریزش مو چیست؟ آیا راه های جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان متفاوت است؟ چگونه می توان از ریزش مو زنان و مردان جلوگیری است؟ طبق آمار در جهان 35 میلیون آقا و 21 میلیون خانم در جهان دچار ریزش مو هستند. بسیاری از این افراد ژن ریزش مو را ندارند؛ ولی چرا موهایشان می ریزد؟ دسته ای دیگر ژن ریزش مو و طاسی را دارند؛ ولی هیچ وقت ریزش مو را تجربه نمی کنند.

ریزش مو روزانه چندین تار عادی است ولی اگر از آن بیشتر شود فرد حجم موهایش کاهش می یابد. مو بخش مهمی از زیبایی است و تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس افراد دارد، برای همین مهم است که از موهایتان محافظت کنید و مانع از ریزش مو شوید.

چه زمانی ریزش مو اتفاق می افتد؟

چه زمانی ریزش مو اتفاق می افتد

به گفته سایت https://www.ncbi.nlm.nih.gov هرتار مو بین 3 الی 5 سال عمر می کند. این متن را در زیر می خوانید:

Normal hair cycle results in replacement of every hair on the scalp by 3-5 years. Telogen effluvium (TE) is the most common cause of diffuse hair loss. There are other causes of diffuse hair loss, which include, female pattern hair loss, chronic TE, anagen effluvium, loose anagen hair syndrome, diffuse type of alopecia areata, congenital atrichia, congenital hypotrichosis and hair shaft abnormalities (hair breakage, unruly hair).

منبع: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4606321/#b3

هر فولیکول مو چرخه ای از رشد فعال، انتقال و استراحت دارد که طول عمرش به آن بستگی دارد؛ ولی ریزش مو کی رخ می دهد؟ وقتی که این چرخه مختل شود، مو می ریزد.

پر فروش ترین محصولات مو

10 دلیل ریزش مو در زنان و مردان چیست؟

دلایل ریزش مو در زنان و مردان

علت ریزش موی سر زیاد هستند؛ ولی دلیل اصلی ریزش مو در زنان و مردان ژنتیک است و با افزایش سن در افراد شایع تر می شود. در علم پزشکی به ریزش مو تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium) می گویند، در این حالت بیشتر فولیکول های مو وارد فاز استراحت می شوند. عوامل دیگر ریزش مو:

  1. فشار و استرس
  2. آب و هوا
  3. بارداری
  4. عوارض جانبی دارو
  5. سوختگی
  6. تغذیه نادرست
  7. استفاده از محصولات نامناسب
  8. بیماری
  9. هورمون
  10. بارداری و زایمان

9 راه فوق العاده برای جلوگیری از ریزش مو در خانم ها و آقایان

راه های جلوگیری از ریزش مو

بیشتر افرادی که فردی در خانواده یشان ریزش مو دارد دنبال راهی هستند تا قبل از ریزش مو، از آن جلوگیری کنند؛ ولی نمی دانند چجوری از ریزش شدید مو جلوگیری کنند. ما در اینجا چند نکته برای پیشگیری از ریزش مو و افزایش سلامت را آورده ایم تا هیچ وقت موهایتان نریزد (باشد که رستگار شوید):

  1. مدل موهایی که مو را می کشد، نزنید
  2. دوری از سشوار، اتو مو و فرکننده مو
  3. استفاده مواد شیمیایی و رنگ
  4. استفاده از شامپو بدون سولفات و ملایم
  5. استفاده از شانه مناسب
  6. نور درمانی
  7. روغن زیتون
  8. استرس را کنترل کنید
  9. رژیم غذایی

در ادامه هرکدام از راه های جلوگیری از ریزش مو را توضیح داده ایم. به نظر شما دلیل ریزش موی شما کدام یک از موارد بالاست؟

 1. مدل موهایی که مو را می کشد، نزنید.

این نکته بیشتر برای خانم ها است؛ ولی کم نیستند مردانی که موهایشان را می بندند. درست است که مو انعطاف پذیر است؛ ولی کشیده شدن مداوم باعث آسیب دیدگی مو می شود. مدل موهایی که مو را می کشند باعث می شوند مو از پوست سر جدا شود و به مرور زمان پیوند بین مو و پوست سر ضعیف شود و در نهایت باعث ریزش مو در مردان و زنان می شود.

 2. دوری از سشوار، اتو مو و فرکننده مو

این ابزار به طوری طراحی شده اند که از گرما برای حالت دادن به مو استفاده می کنند. گرما باعث کم آبی مو و در نتیجه آسیب پذیر شدن مو می شود. گفتیم که سوختگی علت ریزش مو در جوانان است، به مرور زمان با استفاده از این ابزارها سوختگی مو رخ می دهد و ریشه مو آسیب می بیند و در نهایت ریزش مو در خانم ها و آقایان اتفاق می افتد.

3. استفاده مواد شیمیایی و رنگ

رنگ های مو سر حاوی ترکیب های شیمیایی هستند که باعث می شوند چرخه رشد و تولید مثل مو ضعیف شود، فولیکول مو را ضعیف می کنند و باعث کم آبی مو می شوند. هر یک از این موارد به تنهایی دلیل ریزش مو در مردان و زنان است.

آمونیاک و پراکسید مواد به کار رفته در رنگ کوی نیمه دائمی و دائمی است. رنگ مو به این شیوه عمل می کند که ابتدا کوتیکول مو توسط آمونیاک متورم و باز می شود و سپس پراکسید و رنگ مو باعث تغییر رنگ می شوند. همین باعث آسیب دیدن مو می شود و مو را بیشتر در معرض شکنندگی و ریزش قرار می دهد. در برخی از محصولات نوشته شده است فاقد آمونیاک، آیا این رنگ مو بدون آمونیاک باعث ریزش مو در زنان و مردان می شود؟

درست است که این رنگ ها آمونیاک ندارند؛ ولی حاوی ترکیباتی مشابه هستند و گاهی از ترکیبات آمونیاکی استفاده می کنند که همان کار آمونیاک را انجام می دهند؛ ولی بی بو هستند. رنگ مو استخوانی یا به نسبت رنگ موی طبیعی سفید و روشن تر، بیشتر به مو آسیب می رساند. بهتر است برای جلوگیری از ریزش مو شدید از استفاده از رنگ های شیمیایی خودداری کنید.

4. استفاده از شامپو بدون سولفات و ملایم

هدف استفاده از شامپو پاکسازی مو از آلودگی و چربی اضافی است. فرقی ندارد که موهایتان چرب، معمولی یا خشک است، شستشوی زیاد سر با شامپو به موهایتان آسیب می رساند. حتی بهترین شامپو ریزش مو و تقویت کننده مو نیز اگر زیاد استفاده شود به مو آسیب می زند. حالا اگر این شامپو حاوی سولفات باشد چه می شود؟ تاثیر سولفات بر ریزش مو، موخوره، ضعیف شدن مو، خشکی پوست سر و مو ثابت شده است و می توان گفت بزرگترین دلیل ریزش مو مردان و زنان استفاده از شامپوهای سولفات است.

شامپو روغن آرگان مراکشی

خرید شامپو روغن آرگان مراکشی

از آنجایی که استفاده از بهترین شامپو ضد ریزش مو به دفعات مناسب در جلوگیری از ریزش مو شدید زنان و مردان  خیلی مهم است، لازم است ابتدا روش صحیح شستن مو را یاد بگیرید و سپس با بهترین شامپپو بدون سولفات آشنا شوید. به شما پیشنهاد استفاده از یک شامپو سولفات عالی را می دهیم. شامپو روغن آرگان مراکشی یکی از بهترین شامپوهای بدون سولفات، پارابن و سیلیکون است که می توانید استفاده کنید.

5. استفاده از شانه مناسب

شانه مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده از یک برس نرم با الیاف طبیعی و دندانه پهن می تواند چربی مو را به تعادل برساند. چربی مو بیشتر در سقف مو است و شانه زدن مناسب کمک می کند که این چربی روی کل مو پخش شود و به صاف و حالت دادن مو کمک کند. برای دوری از ریزش مو باید چربی موهایتان را کنترل کنید و نگذارید مو خشک یا چرب شود.

6. نور درمانی

قرار گرفتن زیاد زیر نور آفتاب یا قرار گرفتن زیر نور مستقیم و شدید آفتاب باعث آسیب دیدن مو و در نتیجه ریزش مو مردان و زنان می شود؛ ولی نور کم باعث رشد و ترمیم سلول های موی سر می شود. طبق آمارها این نور درمانی، درمان ریزش مو شدید در مردان و زنان است.

7. روغن زیتون

روغن زیتون را می توان برای حالت دهی به مو و تامین چربی مو استفاده کرد و باعث تقویت رشد مو، جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان، درمان خشکی مو، درمان شکستگی مو و جلوگیری از موخوره می شود. استفاده از روغن زیتون بهترین راه جلوگیری از ریزش مو ژنتیکی است. یکی از بهترین روغن های زیتون ضد ریزش مو، روغن زیتون برند بیوآکوا هست.

9 روش قطعی جلوگیری از ریزش مو 9 روش قطعی جلوگیری از ریزش مو

خرید روغن مو زیتون بیوآکوا

این روغن ریزش مو به واسطه ترکیبات طبیعی و اثرگذاری سریعی که دارد یکی از محبوب ترین راه ها برای جلوگیری ریزش مو در زنان و مردان است، البته دلیل محبوبیت روغن زیتون بیوآکوا فقط خواص آن در پیشگیری از ریزش مو در زنان و مردان نیست، این روغن تقویت کننده مو که حاوی گیاهان دارویی طب سنتی آسیای شرقی است خواص زیر را دارد:

  • مرطوب کننده و نرم کننده
  • محافظت از مو در برابر اشعه مضر خورشید
  • ضد وز شدگی
  • براق کننده رنگ مو
  • تقویت کننده مو

8. استرس را کنترل کنید

شاید متوجه ارتباط با استرس با ریزش مو شده باشید و تاثیر استرس بر ریزش مو را با چشمانتان دیده باشید، متوجه شده باشید وقتی که استرس دارید هنگام شانه زدن یا حمام کردم موهایتان بیشتر می ریزد، برای همین است که بروک جفی متخصص پوست و مو می گوید: استرس را با ورزش، خواب کافی و کارهای دیگر مدیریت کنید تا موهای پرتری داشته باشید، این بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو شدید است.

9. رژیم غذایی

داشتن موهای سالم با تغذیه درست ارتباط دارد. تغذیه باید حاوی تمام موادی باشد که مو برای سالم ماندن نیاز دارد. تغذیه درست به جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان کمک می کند. خب، برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟

  • پروتئین های سالم
  • میوه ها و سبزیجات
  • آجیل
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • لوبیا و نخود
  • ماهی
  • لبنیات کم چرب
  • جوجه
  • بوقلمون

حالا که حرف از تغذیه شد بهتر است شما را با بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو آشنا کنیم؛ ولی قبل از آن لازم است که بدانید کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

ویتامین های گروه A، B و D در ریزش مو تاثیر دارند و بهتر است برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان این ویتامین ها را بخورید. ویتامین های C و E و آهن و روی در افزایش سلامت مو تاثیر دارند. بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو زیاد هستند و ما در اینجا چند تا از بهترین هایشان را معرفی می کنیم:

  1. هیرتامین (hairtamin) غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D3، تمام ویتامین‌های خانواده  B، سلنیوم، زینک (روی)، منیزیم، آلوئه ورا، رزماری، فلفل سیاه، فلفل قرمز، آرد برنج، زردچوبه، گزنه، گیاه براهمی (باکوپا) است. این قرص بهترین درمان و روش جلوگیری از ریزش مو است.
  2. یونی زینک که حاوی زینک ویتامین B و C است، یکی از بهترین قرص خارجی برای درمان ریزش مو است.
  3. کپ منز و کپ وومنز ناتیریس سرشار از گیاه دم اسبی، امینو اسید و ویتامین آ، ب، ث و دی است. کپ منز بهترین قرص برای درمان ریزش مو در مردان است و کپ وومنز بهترین قرص برای درمان ریزش مو در زنان است.

این قرص ها، بهترین قرص برای جلوگیری از ریزش مو هستند. هنگامی که حس کردید موهایتان ضعیف شده است یا به درستی تغذیه نمی شود بهتر است از این قرص ها استفاده کنید، البته توصیه می کنیم حتما قبل از آن به متخصص مو مراجعه کنید شاید بیماری دیگری داشته باشید که باعث آسیب رساندن به موهایتان شود و ربطی به کمبود ویتامین نداشته باشد.

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی

شیمی درمانی به سلول های سرطانی بدن حمله می کنند و بزرگترین عارضه ی آن ها از بین بردن سلول های مو است. معمولا 2 تا 4 هفته بعد از شروع شیمی درمانی ریزش مو آغاز می شود. برخی افراد قبل از شیمی درمانی موهایشان را می زنند تا شاهد ریزش موهایشان نباشند. شاید شما هم دیده باشید برخی افراد با وجود اینکه شیمی درمانی می کنند موهایشان آنچنان نمی ریزد و فقط موهایشان نازک می شود یا رشدش متوقف می شود. این به تغذیه بستگی دارد و همچنین کلاه های خنک کننده پوست سر به جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی کمک می کنند.

نتیجه گیری

ریزش مو یکی از بزرگترین مشکلات مو است که بیشتر از 50 میلیون نفر را در جهان درگیر خود کرده است (البته  این آمار فقط مال کشورهای جهان اول است و کشورهایی مثل ایران در آن وجود ندارند). ریزش مو در ایران به دلیل آب و هوا، ژنتیک و شرایط زندگی درصد خیلی بالایی را دارد، برای همین مهم است که با جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان آشنا شوید. اگر تجربه ای در این خصوص دارید با کاربران رنگدونه به اشتراک بگذارید.

بهترین قرص ویتامین برای جلوگیری ریزش مو چه نام دارد؟

به ترتیب قرص های :

  1. کپ منز ناتیریس
  2. کپ وومنز ناتیریس
  3. یونی زینک
  4. هیرتامین

را می توان معرفی کرد.

برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟

برای دوری از ریزش مو مردان و زنان بهتر است انواع ویتامین، پروتئین، آجیل، ماهی، گوشت، تخم مرغ، آلوئه ورا و ... را بخورید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها