سلامت و زیبایی

برای درمان خارش پوست در پاییز چه کارهایی باید انجام دهیم؟

خارش پوست در پاییز

در حالی که آلرژی های پاییزی باعث عطسه، سرفه و خارش چشم می شوند، معمولا این آلرژی های فصلی روی پوست شما نیز ظاهر می شوند. خارش پوست در پاییز یکی دیگر از آلرژی های فصلی ای است که باعث ایجاد تغییراتی بر روی پوست می شوند. همانطور که از آب و هوای پاییز لذت می برید، به یاد داشته باشید که آلرژن های موجود در هوا می توانند باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن شما شوند و این پاسخ ممکن است منجر به التهاب، حساسیت پوستی و خارش پوست در پاییز شود.

چه چیزهایی منجر به ایجاد خارش پوست در پاییز می شوند؟ برای پیشگیری از خارش پوست در پاییز، راه حلی وجود دارد؟ برای درمان خارش پوست در پاییز چه روش هایی وجود دارد؟ در این مقاله هر آنچه که لازم است در رابطه با خارش پوست در پاییز را بدانید به شما می گوییم.

آنچه در این مطلب می خوانید: نمایش

علت خارش پوست در پاییز چیست؟

پوست به عنوان سدی است که از داخل بدن محافظت می کند، یک ارگان حیاتی برای بدن محسوب می شود. این سد دفاعی پر از سلول های خاصی از سیستم ایمنی است که می تواند از بدن و پوست در برابر ویروس ها، باکتری ها و سایر تهدیدات پنهان محافظت کند. هنگامی که سلول های پوست هر نوع ماده مشکوکی را تشخیص می دهند، واکنشی را آغاز می کنند که باعث التهاب ناحیه می شود. متخصصان پزشکی از این التهاب به عنوان راش یا درماتیت یاد می کنند. درماتیت می تواند منجر به خارش پوست در پاییز شود. سلول های ایمنی می توانند به چیزی که پوست را لمس می کند، عفونت کل بدن یا یک بیماری واکنش نشان دهند. خارش پوست در پاییز یکی از علائم رایج در بسیاری از مشکلات پوستی است. پوست ممکن است در تمام بدن یا فقط در نواحی خاص دچار خارش شود.

خارش پوست در پاییز

همچنین ریتم‌های شبانه‌روزی طبیعی بدن یا چرخه‌های روزانه، بر عملکردهای پوست مانند تنظیم دما، تعادل مایعات و محافظت از سد تأثیر می‌گذارند. این عملکردها در فصل پاییز تغییر می کنند. به عنوان مثال، دمای بدن و جریان خون به پوست شما هر دو در پاییز نسبت به تابستان افزایش می یابد و پوست شما را گرم می کند. افزایش دمای پوست می تواند باعث ایجاد احساس خارش در شما شود. ترشح برخی مواد توسط بدن شما نیز در زمان تابستان متفاوت است. در پاییز، سیتوکین های بیشتری آزاد می کنید که باعث افزایش التهاب می شود. در همین حال، تولید کورتیکواستروئیدها – هورمون هایی که التهاب را کاهش می دهند – کند می شود. علاوه بر این عوامل، پوست شما در پاییز آب بیشتری از دست می دهد. همانطور که ممکن است در ماه های خشک پاییز و زمستان متوجه شده باشید، پوست خشک می شود و به دنبال آن دچار خارش می شود.

 چه چیزهایی منجر به خارش پوست در پاییز می شوند؟

با توجه به توضیحات بالا متوجه شدیم که خشکی پوست در پاییز به علت واکنش ایمنی بدن نسبت به مواد و تغییر در ریتم بدن به علت تغییر فصل رخ می دهد. حال در این قسمت عواملی که منجر به خارش پوست در پاییز می شوند را به شما معرفی می کنیم.

  • ایجاد خارش پوست فقط یکی از عوارض خشکی پوست در پاییز است.

خشکی پوست یکی از شایع ترین علل خارش پوست در پاییز است. اگر فردی هیچ گونه تغییر ناگهانی در پوست خود مشاهده نکرد و یا در آن بازه زمانی با مواد حساسیت زا در تماس نبود، اما دچار خارش پوست شد، احتمالا خشکی پوست دلیل محتمل خارش پوست در پاییز باشد. عوامل محیطی زیادی هستند مانند: هوای بیش از حد گرم یا سرد با رطوبت کم و… که می توانند منجر به   شوند. همچنین با افزایش سن چون آب بدن کمتر می شود و پوست انعطاف خود را از دست می دهد و نازک تر می شود، که همه این ها باعث می شود پوست خشک تر شود. خشکی پوست یکی از علائم هشدار دهنده خارش پوست در پاییز است که باید زودتر آن را با استفاده از محصولات مناسب برطرف کنید.

برای درمان خارش پوست در پاییز چه کارهایی باید انجام دهیم؟ برای درمان خارش پوست در پاییز چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • اگزما
  • آلرژی

در پاییز به علت تغییر فصل و گرده افشانی گیاهان، میزان حساسیت ها و آلرژی ها نیز افزایش می یابد. تحریک و واکنش های آلرژیک نیز می تواند باعث خارش پوست در پاییز شوند. درماتیت تماسی آلرژیک زمانی رخ می دهد که پوست مستقیماً با یک ماده حساسیت زا تماس پیدا کند. در این صورت سیستم ایمنی به آن واکنش نشان می دهد که به صورت کهیر، التهاب و اخرش پوستی در پاییز خود را نشان می دهد. دست زدن به لباس‌ها، حیوانات خانگی، مواد شیمیایی، صابون‌ها و موادی مانند پیچک سمی یا لوازم آرایشی می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود. آلرژی‌های غذایی نیز می‌توانند باعث خارش پوست در پاییز شوند. آلرژی به نیکل بسیار رایج است. هنگامی که فردی با جواهراتی که حاوی مقدار کمی نیکل هستند تماس پیدا می کند، ممکن است در محل تماس دچار پوست قرمز، برآمدگی، خارش پوست و  ایجاد تورم شود. برای فردی که واکنش آلرژیک به یک ماده خاص دارد، یکی از ساده ترین کارها اجتناب از آن محصول یا ماده برای جلوگیری از خارش پوست در پاییز است.

  • نیش حشرات

گزش حشرات اغلب باعث می‌شود که پوست فرد دچار حساسیت شده و در نتیجه خارش پوست در پاییز ایجاد شود. نیش پشه و عنکبوت اغلب باعث ایجاد یک علامت گزش کوچک می شود که با لکه های قرمز رنگ روی پوست احاطه شده است. این نیش ها باید طی 7 تا 14 روز محو شوند. گزش ساس ها و کنه ها ممکن است باعث ایجاد برآمدگی های بزرگتر شده و باعث خارش در سراسر بدن شود.

  • استرس و اضطراب

گاهی اوقات خارش پوست در پاییز دلیل فیزیکی ندارد. در فصل پاییز آمار بیماری افسردگی در افراد افزایش می یابد. در برخی بیماری های روانی می‌توانند باعث شود که به فرد احساس خارش پوست در پاییز دست بدهد.

عواملی دیگری نیز می توانند باعث خارش پوست در پاییز شوند مانند: وسواس فکری، انگل هایی مانند کرم نخی، عفونت های قارچی، اختلالات عصبی ناشی از دیابت، زونا، کمبود آهن مشکلات تیروئید شرایط روانی مانند: اسکیزوفرنیی، سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم فشارهای عصبی و خارش اورمیک یا خارش کلیه. اورمی یک سندرم گسترده است که زمانی رخ می دهد که کلیه ها به شدت آسیب ببینند و نتوانند سموم را از بدن پاک کنند. در اورمی، خارش پوست در پاییز در شب بدتر می شود. اغلب کمر، بازوها و شکم را درگیر می کند.

خارش پوست در پاییز

چه کارهایی برای پیشگیری از خارش پوست در پاییز می توانیم انجام دهیم؟

  • از هیچ گونه لوازم آرایشی، کرم های معطر، صابون های معطر، یا سایر محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کند استفاده نکنید.
  • از کافئین و الکل خودداری کنید. چرا که آن ها رگ های خونی را گشاد می کنند و خون بیشتری را برای گرم کردن پوست شما می فرستند
  • خاراندن زیاد پوست ممنوع. این کار را پوست را بیشتر تحریک می کند. همچنین برای کاهش صدمه زدن به پوست، ناخن های خود را کوتاه کنید.
  • لباس های پلاستیکی یا حاوی پشم مصنوعی را در پاییز دور بندازید.

چگونه خارش پوست در پاییز را درمان کنیم؟

خارش پوست در پاییز می تواند آزار دهنده و خسته کننده باشد. خوشبختانه، درمان های طبیعی و خانگی بسیاری وجود دارند که می توانند به تسکین و درمان خارش پوست در پاییز کمک کنند. با توجه به انجمن ملی اگزما (NEA)، افرادی که اغلب دچار خارش پوست در پاییز می شوند، ممکن است در خوابیدن نیز دچار مشکل شوند و یا ممکن است افسردگی، استرس و اضطراب به سراغ آن ها بیاید. آن ها  ممکن است به حدی پوست خود را بخارانند که باعث زخم شدن  و خونریزی دستشان می شود. این پارگی ها خطر ناک هستند زیرا مستعد عفونت هستند. حال برای درمان خارش پوست و جلوگیری از زخم شدن پوست راه های گوناگونی وجود دارد که در این قسمت 9 تا از روش های درمان خارش پوست در پاییز را توضیح می دهیم.

پر فروش ترین مرطوب کننده و آبرسان

خارش پوست در پاییز

  • استفاده از گیاهان حاوی منتول راه حلی برای تسکین خارش پوست در پاییز

منتول اسانسی است که در گیاهان خانواده نعناع یافت می شود. خاصیت خنک کنندگی دارد و می تواند به تسکین درد ناشی از خارش پوست در پاییز کمک کند.  برای اساس تحقیقی که در سال 2012 انجام شد بررسی کردند که آیا روغن نعناع حاوی منتول می تواند به طور موثر خارش پوست را درمان کند؟ محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه یک بطری حاوی ترکیب  روغن کنجد و نعنا دریافت کردند و گروه دیگر یک بطری حاوی ترکیبی از روغن کنجد و زیتون. شرکت‌کنندگان این روغن‌ها را دو بار در روز به مدت 2 هفته روی نواحی که دچار خارش پوست در پاییز شده بود قرار دادند. کسانی که از روغن نعناع استفاده کردند، کاهش قابل توجهی در شدت خارش در مقایسه با کسانی که از روغن دیگر استفاده کردند، مشاهده کردند. فقط توجه داشته روغن را قبل از استفاده با آب قاطی کنید تا رقیق شود.

  • سعی کنید ناحیه ای که دچار خارش پوست در پاییز شده است را خنک نگه دارید

یک راه خوب برای تسکین خارش پوست در پاییز این است که یک پارچه سرد و مرطوب یا یک کیسه یخ را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. خنک کردن به کاهش التهاب ناشی از خاراندن و رفع خارش پوست در پاییز کمک می کند.

  • همیشه ناحیه که دچار خارش پوست در پاییز شده را مرطوب نگه دارید

معمولا در پاییز، در ناحیه ای که احساس خارش می کنید، پوست آن قسمت خشک است. همین خشکی پوست، خارش را تشدید می کند. بنابراین همیشه قسمت های خشک پوستتان را با استفاده از آبرسان ها، مرطوب کننده ها و لوسیون ها هیدراته نگه دارید. با این کار هم پوست شاداب تر و نرمی تری خواهید داشت و هم از خارش پوست در پاییز جلوگیری می کنید و یا اگر خارش دارید، خارش پوست در پاییز را تسکین می دهید. بهتر است برای اثر گذاری بیشتر در تسکین خارش پوست در پاییز، مرطوب کننده خود را در یخجال نگه دارید. این گونه مواد مرطوب کننده خنک می شوند و شما در حین استفاده، هم پوست را آبرسانی می کنید و هم آن را خنک می کنید.

خارش پوست در پاییز

اگر دنبال محصولی هستید که با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر مرطوب کنندگی نواحی خارش دار، تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی در پاییز را جبران کند، ماسک سفید کننده و مرطوب کننده پرتقال مویام را امتحان کنید. این ماسک ورقه ای غنی از ویتامین سی و مواد مرطوب کننده است که تاثیر شگفت انگیزی در افزایش درخشندگی و نرمی و برطرف کردن خارش پوست در پاییز دارد. قدرت روشن کنندگی ویتامین سی موجود در ماسک روشن کننده و مرطوب کننده پرتقال مویام کمک می کند تا لک ها و جای های جوش روی صورت خود را از بین ببرید. همچنین ویتامین سی موجب افزایش تولید کلاژن جهت انعطاف پذیری بیشتر پوست می شود. ویتامین سی خاصیت آنتی اکسیدان شگفت انگیزی دارد که باعث می شود با استفاده از ماسک روشن کننده و مرطوب کننده پرتقال مویام در پایان یک روز خسته کننده انرژی را به سلول های خود بازگردانده و سلامت آن ها را تضمین کنید.

بنابراین استفاده از ماسک روشن کننده و مرطوب کننده پرتقال مویام علاه بر رفع افتاب سوختگی در پاییز، باعث کاهش آثار پیری از جمله چین چروک و افتادگی پوست نیز خواهد شد.

می دانیم که در طول شب، بدن آب بیشتری از دست می دهد. همچنین به علت مشغول بودن کمتر ذهن، بدن بیشتر متوجه درد ها خود می شود و حساس می شود. بنابراین بهتر از برای حفظ اب پوست و رطوبت رسانی آن، از کرم آبرسان حلزون بیوآکوا استفاده کنید.

این کرم علاوه بر آبرسانی پوست در شب، حاوی ترشحاتی در خود است که از پیری زود رس جلوگیری میکند و جای زخم ها و لکه ها را از بین می برد به خصوص این کرم برای حذف جای جوش که مشکل بسیار ی از خانم هاست بسیار موثر است. پروتئین و ویتامین های کرم آبرسان حلزون بیوآکوا می توانند مواد از دست رفته ی پوست را بازسازی کند و پوست را ظریف تر و جوان تر می کند.

خارش پوست در پاییز

کرم شب حلزون بیوآکوا پوست را سفت کرده و به آن حالت جذاب تر و روشن تری می بخشد این کرم به طور فوق العاده ای پوست صورت را صاف و یکدست می کند. عصاره ی حلزون در از بین بردن لکه های پوستی ناشی از سردی هوا در پاییز و شفاف کردن آن به وسیله آبرسانی پوست بسیار تاثیر دارد.با یک هفته استفاده دائم از آن شاهد سفت و یک دست شدن پوست و کاهش و کنترل خارش پوست در پاییز خواهید بود.

  • از پوشش های مرطوب برای ایجاد مانع فیزیکی و تسکین خارش پوست در پاییز استفاده کنید.

یکی از راه های درمان های خانگی برای تسکین خارش پوست در پاییز استفاده از پوشش های مرطوب است که شامل استفاده از پارچه های آغشته به آب خنک و یا گاز های استریل شده و یا باند های جراحی در نواحی خارش پوست است. این پوشش ها هم پوست را آبرسانی و تسکین می دهند و در عین حال مانعی فیزیکی در برابر خاراندن بیش از حد پوست و زخم شدن آن ایجاد می کنند. این درمان می تواند به ویژه برای کودکان مفید باشد. از این روش می توان چندین روز برای تسکین خارش پوست استفاده کرد. اما اگر پس از چند روز استفاده میزان خارش پوست در پاییز و التهابات بهتر نشد، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست در مورد امتحان یک درمان جایگزین صحبت کنید.

  • فواید بلغور جو دوسر کلوئیدی برای درمان خارش چوست در پاییز را می دانید؟

بلغور جو دوسر کلوئیدی، در واقع بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده است که فرد می تواند آن را در آب حل کند. محلول به دست آمده یک سد محافظ روی سطح پوست ایجاد می کند که به حفظ رطوبت کمک می کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند به رفع خشکی و خارش پوست در پاییز کمک کند. همچنین این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو به کاهش تحریک پوست کمک می کنند.

خارش پوست در پاییز

یک مطالعه کوچک در سال 2015 نشان داد که بلغور جو دوسر کلوئیدی پوسته پوسته شدن، خشکی، زبری و شدت خارش را در افراد دارای خارش خفیف تا متوسط ​​کاهش می دهد. عصاره بلغور جو دوسر کلوئیدی به طور گسترده در کرم ها و لوسیون ها نیز موجود است. از طرف دیگر، فرد می تواند پودر ریز آسیاب شده را مستقیماً به آب حمام اضافه کند و جهت تسکین خارش پوست در پاییز با آن استحمام کند.

  • اگر پوست سر شما دچار خارش شده است، حتما سرکه سیب را امتحان کنید.

چگونه سرکه سیب به درمان خارش پوست در پاییز کمک می کند؟ سرکه سیب حاوی اسید استیک است که مردم برای هزاران سال از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی زخم استفاده می کردند. با توجه به بنیاد ملی پسوریازیس (NPF)، سرکه سیب ممکن است به ویژه در تسکین خارش پوست سر مفید باشد. NPF توصیه می کند سرکه را در آب با نسبت 1 به 1 رقیق کنید. محلول را روی پوست سر بمالید و بگذارید خشک شود و سپس آن را به آرامی با آب ولرم بشویید. سرکه می تواند باعث ایجاد احساس سوزش در زخم های باز شود. بنابراین اگر پوستتان از خارش زیاد، زخم شده است، روی آن ناحیه سرکه نریزید.

  • استرس را از خود دور کنید

در بخش عوامل ایجاد خارش پوست در پاییز، اشاره کردیم که استرس و اضطراب باعث ایجاد و تشدید خارش پوست می شوند. بنابراین سعی کنید از استرس و اتفاق های تنش زا دوری کنید. برای این کار می توانید از ورزش های حاوی مدیتیشن مانند یوگا یا آرام سازی عضلات و یا روش های آرام کردن ذهن استفاده کنید. اگر خودتان به تنهایی در دفع استرس موفق نشدید، می توانید به یک درمانگر برای درمان شناختی رفتاری مراجعه کنید. درمانگر با معکوس کردن برخی از افکار و اعمال مضری که استرس شما را تشدید می کند، به دفع اضطراب کمک می کند.

  • هوای اتاق خود را مرطوب نگه دارید.

خارش پوست در پاییز

  • از لباس های گشاد و حاوی الیاف نرم و طبیعی مانند پنبه و ابریشم استفاده کنید.

این الیاف طبیعی حساسیت زا نیستند و موجب تحریک پوست در پاییز نمی شوند.

اگر از درمان های خانگی برای درمان خارش پوست در پاییز استفاده کردید اما خارش در عرض دو هفته بهتر نشد یا خارش پوست شما بسیار شدید است و یا علاوه بر خارش پوست در پاییز، علائم دیگری مانند کاهش وزن، تب، ضعف یا بثورات پوستی دارید به پزشک مراجعه کنید.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها
زهرا عسگری

خیلی مفید وخوب بود ممنون