سلامت و زیبایی

بهترین راه‌های از بین بردن میلیای زیر چشم

میلیا

دانه‌های میلیا (یا میلیوم) کیست‌های سفید بسیار کوچکی هستند که گاهی اوقات روی صورت بزرگسالان یا نوزادان دیده می‌شوند. لکه‌های میلیوم شبیه جوش‌های سفید ریز به قطر حدود 1 تا 2 میلی‌متر هستند و معمولاً روی صورت ظاهر می‌شوند.

این کیست‌های سفید رنگ بیشتر در نواحی اطراف چشم‌ها، روی گونه‌ها، بینی یا پیشانی قرار دارند. آن‌ها اغلب با جوش‌های سرسفید اشتباه گرفته می‌شوند، اما در واقع میکروکیست‌هایی هستند که با کراتین (ماده‌ای که به طور طبیعی توسط پوست تولید می‌شود) پر شده‌اند و زمانی که زیر لایه بیرونی پوست به دام می‌افتند، تشکیل می‌شوند.

هر کسی می‌تواند میلیا را داشته باشد، صرف نظر از نوع پوست. نوزادان اغلب مستعد ابتلا به میلیا هستند که به آن “آکنه نوزادی” می‌گویند اما بزرگسالان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

دانه میلیوم چیست؟

لکه میلیوم (milia) یک میکروکیست پوستی است که به شکل یک لکه سفید کوچک و نسبتاً سخت به وضوح، زیر پوست صورت یا دست‌ها (گاهی اوقات) قابل مشاهده است. این یک جوش نیست، بلکه مجموعه‌ای از سلول‌های چربی (سبوم = چربی پوست) و باقی‌مانده‌های سلولی (از جمله ترکیبات عرق) است. این سلول‌ها یک توپ سفید در زیر لایه‌های سطحی اپیدرم تشکیل می‌دهند.

دانه میلیا اغلب از مسدود شدن منافذ (سودوری زا یا سباسه) ناشی می‌شود، اما علل دیگر نیز می‌واند عامل این جوش سفید رنگ باشد. کانال مسدود می‌شود، مواد جمع شده و توپ سفید تشکیل می‌شود.

میلیا هیچ ربطی به آکنه ندارد. معمولاً با قرمزی همراه نیست (برخلاف جوش، پاپول، پوسچول). زیرا لزوماً هیچ التهابی وجود ندارد. برعکس، ما واقعاً می‌توانیم شکل دانه‌ها را، سفید و سخت، اغلب در اطراف چشم‌ها، شقیقه‌ها یا اطراف بینی تشخیص دهیم.

دانه میلیوم بین 2 لایه کراتین حبس می‌شود، عصب ندارد (بنابراین دردناک نیست) و عروقی نمی‌شود (زیرا در درم قرار ندارد). در ادامه نکات بیشتری در رابطه با میلیا و بهترین راه‌های از بین بردن میلیای زیر چشم را بررسی می‌کنیم.

میلیا

چه چیزی باعث ایجاد دانه‌های میلیوم می‌شود؟

علت اصلی دانه‌های میلیم یا میلیا تخلیه ضعیف عرق یا سبوم در سطح منافذ پوست است. در نوزادان، این مسئله قابل درک است، زیرا فولیکول‌های مو و غدد چربی اطراف بینی گاهی اوقات هنوز به طور کامل ساخته نشده‌اند، بنابراین ممکن است مسدود شوند. در نوزاد کل بینی و اطراف آن می‌تواند پر از میلیا باشد. پس از چند هفته، منافذ پوست بهتر باز می‌شوند و میلیا از بین می‌رود.

از سوی دیگر، در بزرگسالان، مسدود شدن منافذ پوست می‌تواند به دلایل مختلف باشد. این مسئله یا مادرزادی است (در بیشتر موارد)، یا به یک ضربه جزئی به پوست (لایه ‌برداری خیلی سخت، یا ضربه، یا بیش از حد زیاد) مرتبط است. به ندرت به محصولاتی مرتبط خواهد بود که بیش از حد کودوژنیک هستند (در ساخت آن‌ها روغن‌های معدنی اغلب استفاده می‌شوند)، یا به درمان‌های دارویی که منافذ را مسدود می‌کنند یا اثر تحریک تولید سبوم دارند حساس باشد.

میلیا در ناحیه اطراف پلک‌ها یا اطراف گوش یا بینی ایجاد می‌شود. این امر درمان آن‌ها را آزاردهنده‌تر می‌کند اما حذف دانه‌های میلیوم یکی یکی امکان پذیر خواهد بود.

نحوه تشخیص MILIUM بر روی پوست؟

اگر میکروکیست روی صورت دارید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید که بتواند تشخیص واقعی بدهد. این بر اساس معاینه بالینی دانه‌های میلیا به وضوح قابل مشاهده و سفید هستند. آن‌ها عصب دهی یا عروقی نبوده و بنابراین جوش‌های آکنه‌ای نیستند. از طرف دیگر، میلیاها در صورت بروز آکنه بسیار شبیه میکروکیست خواهند بود، اما بیشتر روی پیشانی و چانه یا فک‌ها ظاهر می‌شوند. میکروکیست‌های آکنه اغلب کمی زردتر هستند.

دانه میلیوم واقعاً یک دانه بسیار سخت و سفید است، تقریباً مانند یک ماده “پلاستیک” در پوست، در حالی که میکروکیست در صورت آکنه بودن، بسیار حساس‌تر خواهد بود. در موردی نادر، برای اطمینان، متخصص پوست بیوپسی پوست را انجام می‌دهد تا مواد کیستیک را زیر میکروسکوپ بررسی کند، اما این کار ممکن است همواره انجام نشود، زیرا دانه‌های میلیوم به راحتی تشخیص داده می‌شوند.

توجه: یک توپ بزرگ در حفره داخلی پلک، بیش از 2 میلی متر و به رنگ زرد، نشان دهنده انسداد مجرای عرق یا اشکی است، اما این توپ‌ها دانه‌های میلیا نیستند. مراقب باشید که با آن‌ها بازی نکنید تا به خودتان آسیب نرسانید.

میلیا

بهترین راه‌های از بین بردن میلیای زیر چشم؟

معمولا کرم آرایشی و پوستی قادر به از بین بردن میلیا نیست. آن‌ها باید به صورت مکانیکی حذف شوند. بهترین راه‌های از بین بردن میلیای زیر چشم آن است که تنها متخصصان پوست دانه‌های میلیوم را با برش (با سوزن یا ابزار خاصی خارج کنند) از بین ببرند. البته می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، اما مراقب باشید که توصیه نمی‌شود.

نحوه حذف یک دانه میلیا از صورت یک فرد بزرگسال:

مرحله 1: شامل ضدعفونی منطقه با کلرهگزیدین یا هیدروسول با 10٪ الکل در 70 درجه است.

مرحله 2: شامل استفاده از نوک یک چاقوی میلیوم استریل شده برای برش بسیار دقیق قسمت سطحی اپیدرم درست بالای دانه است. یک متخصص نوک چاقو را تا حد امکان موازی با پوست قرار می‌دهد، سپس بدون فشار دادن خاص آن را سوراخ می‌کند و سپس بلند می‌کند تا یک سوراخ بسیار کوچک یا یک درپوش ایجاد کند.

مرحله 3: شامل استفاده از یک کمدو کش در محل سوراخ ایجاد شده برای بیرون آوردن دانه است. مراقب باشید اگر از انگشتان خود استفاده می‌کنید، مراقب باشید که ناخن بلندی نداشته باشید که باعث ایجاد عوارض شود.

مراقب باشید، دانه‌های میلیوم که روی پلک متحرک قرار دارند قابل درمان نیستند، زیرا پوست در پلک چشم خیلی نازک است و نزدیکی به چشم عمل را بسیار پیچیده می‌کند. در این مورد، متخصص پوست شما را به صبور بودن تشویق می‌کند یا کرمی (اغلب بر اساس رتینوئیدها، مشتقات ویتامین A) تجویز می‌کند. به طور کل دانه‌های میلیوم معمولاً در عرض چند ماه خود به خود برطرف می‌شوند.

در نوزادان، میلیا خود به خود از بین می‌رود. چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. شما میلیا را نمی‌توانید از پوست کودک حذف ‌کنید. باید صبر داشته باشید.

هرگز یک دانه میلیا را با انگشتان خود فشار ندهید تا بدون ایجاد یک برش کوچک، آن را خارج کنید. کیست‌های میلیوم بافتی جامد دارند. نیشگون گرفتن اغلب منجر به آسیب شدید به پوست اطراف، عفونت یا ترکیدن دانه میلیوم می‌شود.

میلیا

سخن آخر

علل ظهور میلیا در بزرگسالان متعدد است. دو نوع دانه میلیوم وجود دارد: اولیه یا ثانویه. در حالت اول، آنها مستقیماً از کراتین تشکیل می‌شوند و سلول‌های مرده هستند. این‌ها منافذ اپیدرم را مسدود می‌کنند و می‌توانند باعث ظاهر شدن جوش‌های سفید کوچک شوند. بهترین راه های از بین بردن میلیای زیر چشم صبر کردن است تا خود این کیست از پوست خارج شود و یا پزشک متخخص توسط برش سطحی آن را بردارد.

در مورد علت ثانویه ایجاد میلیا، میلیا زمانی ایجاد می‌شود که چیزی کانال‌های منتهی به سطح پوست را مسدود کند، مثلاً پس از حمله پوستی ناشی از آسیب، سوختگی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش و همچنین در اثر روش‌هایی مانند لیزر، اسکراب یا لایه برداری، می‌تواند بر روی اپیدرم دیده شود. زنان به طور کلی بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند، به ویژه به دلیل استفاده از لوازم آرایشی بیش از حد که در صورت استفاده مکرر، منجر به تحریک پوست می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها