دانستنی های سلامت زنان

بررسی کامل عوارض و علت تنبلی تخمدان

علت تنبلی تخمدان

یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به زنان، تنبلی تخمدان است که یکی از عوامل رایج ناباروری در زنان است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که شیوع و بروز علت تنبلی تخمدان در برخی از جمعیت ها می تواند تا 26 درصد باشد. اگرچه علت تنبلی تحخمدان بین 4 تا 18 درصد برای جمعیت عمومی گزارش شده است. علیرغم شیوع بالای آن، دقیقا علت تنبلی تخمدان، هنوز نامشخص است و هیچ درمان شناخته شده ای برای رفع علت تنبلی تخمدان وجود ندارد.

تنبلی تخمدان از کیست های مشخصی که ممکن است در تخمدان ها ایجاد شود نامگذاری شده است که مانع از قاعدگی های منظم و آزادسازی تخمک ها می شود و به این صورت موجب ناباروری می شود. همین امر موجب نگرانی اکثر افراد و جستجو برای جواب سوال اینکه علت تنبلی تخمدان چیست، شده است. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که  در جستجوی علت تنبلی تخمدان هستید. این مقاله را مطالعه کنید.

تنبلی تخمدان چیست؟

در زمان قاعدگی تغییرات هورمونی باعث آزاد شدن فولیکول از تخمدان می شود. اما در بیماری تنبلی تخمدان که نام دیگر آن سندرم تخمدان پلی کیستیک است، میزان هورمون مردانه آندروژن از حد معمولی بیشتر است و میزان هورمون استروژن خیلی کمتر از معمول می شود و همین امر موجب نامنظم شدن پریودی و جلوگیری از بالغ شدن فولیکول ها و عدم تخمک گذاری می شود.

تنبلی تخمدان زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها قبل از یائسگی عملکرد طبیعی خود را متوقف می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تخمدان شما مقدار طبیعی هورمون استروژن تولید نمی کند یا به طور منظم تخمک آزاد نمی کند. این وضعیت اغلب منجر به ناباروری می شود. گاهی اوقات تنبلی تخمدان با یائسگی زودرس اشتباه گرفته می شود، اما این شرایط یکسان نیستند. زنان دارای علت تنبلی تخمدان ممکن است سال‌ها، پریود نامنظم یا گاه به گاه داشته باشند و حتی ممکن است باردار شوند. اما زنان مبتلا به یائسگی زودرس پریود نمی شوند و نمی توانند باردار شوند. بازگرداندن سطح استروژن در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان به پیشگیری از برخی عوارضی که در نتیجه استروژن پایین رخ می دهد، مانند پوکی استخوان کمک می کند.

علت تنبلی تخمدان

 آیا علت تنبلی تخمدان را می دانید؟

اینکه دقیقا بگوییم علت تنبلی تخمدان چیست، هنوز مشخص نشده است. زیرا در حال حاضر، هیچ علت شناخته شده ای برای تنبلی تخمدان به طور قطع وجود ندارد. اما طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است، ارتباطی بین علت تنبلی تخمدان با انسولین اضافی، التهاب در ناحیه پایین شکم و ژنتیک وجود دارد. بنابراین موارد زیر از محتمل ترین علت تنبلی تخمدان هستند.

  • ژنتیک مهم ترین علت تنبلی تخمدان

 تنبلی تخمدان یک اختلال ناهمگن با علت نامشخص است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این بیماری، ژنتیکی است و مهم ترین علت تنبلی تخمدان در ژن افراد قرار دارد. عواملی از ژنتیک که مربوط به علت تنبلی تخمدان هستند شامل: خوشه بندی خانوادگی، همخوانی بیشتر در مونوزیگوتیک در مقایسه با دوقلوهای دیزیگوتیک و وراثت ویژگی های غدد درون ریز و متابولیک تنبلی تخمدان است.

  • اختلالات غدد درون ریز یکی از عوامل ژنتیکی تنبلی تخمدان

اختلالات غدد درون ریز به عنوان مواد شیمیایی تعریف می شوند که می توانند با تقلید از هورمون هایی مانند استروژن در سیستم غدد درون ریز اختلال ایجاد کنند. اختلالات غدد درون ریز برای سلامت باروری، از جمله تنبلی تخمدان و علت تنبلی تخمدان، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی نقشی که اختلالات غدد درون ریز در اختلال در سلامت باروری زنان و احتمالاً تحریک یا تشدید تنبلی تخمدان و علت تنبلی تخمدان دارند، مورد نیاز است.

  • نقص کروموزومی

یکی دیگر از عوامل ژنتیکی که مربوط به علت تنبلی تخمدان است نقص کروموزومی است. دوتا از  نقض های کروموزومی مربوط به علت تنبلی تخمدان عبارتند از:

  1. سندرم ترنر موزاییک؛ که در آن زن فقط یک کروموزوم X طبیعی و کروموزوم X تغییر کرده است.
  2. سندرم X شکننده؛ که در آن کروموزوم های X شکننده و شکسته می شوند.

علت تنبلی تخمدان

  • سابقه خانوادگی

به ارث بردن یکی از بارزترین علت تنبلی تخمدان است. به این صورت که اگر مادر یا خواهرتان مبتلا به تنبلی تخمدان است، احتمال بروز این عارضه و علت تنبلی تخمدان در شما نسبت به فردی که کسی از اعضای خانواده اش مبتلا به این عارضه و علت تنبلی تخمدان نیست، به میزان بسیار زیادی بیشتر است. پس به طور کل، داشتن سابقه خانوادگی تنبلی تخمدان، خطر بروز علت تنبلی تخمدان را افزایش می دهد.

  • عوامل محیطی

سموم شیمی درمانی و پرتودرمانی از شایع ترین علت تنبلی تخمدان هستند. این درمان ها می توانند به مواد ژنتیکی در سلول ها آسیب برسانند. همچنین سموم دیگر مانند دود سیگار، مواد شیمیایی درون هوا، آفت کش ها و ویروس ها ممکن است از دیگر علت تنبلی تخمدان هستند که این عارضه را تسریع می کنند.

  • نقص سیسیتم ایمنی

برای علت تنبلی تخمدان می توان واکنش سیستم ایمنی بدن به بافت تخمدان (بیماری خود ایمنی) را ذکر کرد. در این شکل نادر، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را علیه بافت تخمدان تولید می کند که به فولیکول های حاوی تخمک آسیب می رساند و به تخمک آسیب می رساند. اینکه چه چیزی باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود، مشخص نیست، اما قرار گرفتن در معرض ویروس یکی از احتمالات است.

علت تنبلی تخمدان اغلب ناشناخته است. پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را برای یافتن علت تنبلی تخمدان تجویزکند. اما در بسیاری از موارد، علت تنبلی تخمدان نامشخص باقی می ماند.

عواملی که سبب بروز علت تنبلی تخمدان می شوند

عواملی وجود دارند که به طور مستقیم باعث بیماری تنبلی تخمدان نمی شوند اما خطر ابتلا به آن را افزایش می داده و علت تنبلی تخمدان می باشند. این عوامل عبارتند از:

  • افزایش سن

خطر ابتلا به تنبلی تخمدان بین 35 تا 40 سالگی افزایش می‌یابد. اگرچه قبل از 30 سالگی نادر است، اما با این حال بروز علت تنبلی تخمدان در زنان جوان‌تر و حتی در نوجوانان ممکن است.

  • چاقی و اضافه وزن داشتن
  • عدم انجام تمرینات بدنی

علت تنبلی تخمدان

عوارض تنبلی تخمدان

عوارض حاصل از تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • ناباروری

ناتوانی در باردار شدن می تواند از عوارض تنبلی تخمدان باشد. در موارد نادر، بارداری ممکن است. زنانی که می توانند با وجود علت تنبلی تخمدان باردار شوند، بیشتر در معرض سقط جنین، دیابت بارداری، فشار خون بالا ناشی از بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس هستند. همچنین پس از زایمان، خطر قرار گرفتن نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان یا مرگ قبل، حین یا بلافاصله پس از تولد وجود دارد. این عوارض در زایمان های چند قلو، به عنوان مثال، دوقلو یا سه قلو بیشتر دیده می شود.

  • پوکی استخوان

هورمون استروژن به حفظ استخوان های قوی کمک می کند. زنان با سطوح پایین استروژن در معرض خطر بیشتری برای ایجاد استخوان‌های ضعیف و شکننده (پوکی استخوان) هستند که احتمال شکستگی آن‌ها بیشتر از استخوان‌های سالم است.

  • افسردگی یا اضطراب

خطر ناباروری و سایر عوارض ناشی از سطوح پایین استروژن ناشی از علت تنبلی تخمدان، باعث می شود برخی از زنان افسرده یا مضطرب شوند.

  • بیماری قلبی

از دست دادن زود هنگام استروژن ممکن است خطر بیماری های قلبی را برای شما افزایش دهد. خطر بیماری شریانی دو برابر برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان نسبت به زنان فاقد علت تنبلی تخمدان هستند.

  • سکته مغزی
  • سقط جنین
  • پریودهای نامنظم یکی از عوارض تنبلی تخمدان

علت تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان باعث ایجاد اولیگومنوره (کمتر از نه دوره قاعدگی در سال) یا آمنوره (بدون قاعدگی برای سه ماه یا بیشتر متوالی) می شود. اگر سه ماه یا بیشتر است که پریود نمی شوید، برای تشخیص علت تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید  نظم در چرخه پریود خود را به دلایل مختلفی از جمله بارداری، استرس یا تغییر رژیم غذایی و یا عادات ورزشی از دست بدهید. اما بهتر است هر زمان که چرخه قاعدگی شما دچار بی نظمی می شود، برای چکاب به پزشک مراجعه کنید تا علت این تغییر را دریابید و مطمئن شوید که این بی نظمی قاعدگی مربوط به علت تنبلی تخمدان است یا خیر.

  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • خشکی چشم
  • کاهش میل جنسی
  • ضخیم شدن مو های زائد

سطوح بالای هورمون های مردانه که معروف به هایپرآندروژنیسم هستند، باعث بروز آکنه و هیرسوتیسم (ضخیم شدن و مردانه شدن موها در چانه و قفسه سینه) می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد هایپرمنوره (قاعدگی های سنگین و طولانی مدت) و آلوپسی آندروژنیک ( افزایش نازک شدن مو یا ریزش موی سر) نیز بشوند.

  • آکنه و افزایش چربی پوست
  • درد لگن
  • ایجاد لکه های پوستی
  • سرطان آندومتریوز رحم (سرطان پوشش داخلی رحم)

سرطان آندومتریوز رحم به دلیل تجمع بیش از حد پوشش داخلی رحم و همچنین کمبود پروژسترون و تحریک طولانی مدت سلول های رحم توسط استروژن امکان پذیر است. مشخص نیست که آیا این خطر مستقیماً ناشی از علت تنبلی تخمدان است یا ناشی از چاقی و اضاف وزن داشتن. برای آگاهی بیشتر و اینکه بدانید آندومتریوز رحم چیست مقاله سرطان آندومتریوز رحم را مطالعه کنید.

  • آپنه انسدادی خواب
  • افزایش وزن در اثر تنبلی تخمدان

زنان مبتلا به تنبلی تخمدان و علت تنبلی تخمدان مستعد چاقی هستند. 80 درصد از زنان دارای علت تنبلی تخمدان، چاق هستند. زنان چاق که از علت تنبلی تخمدان رنج می برند، بیشتر در معرض پیامدهای نامطلوب مانند فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و هیپرپلازی آندومترویوز هستند.

  • دیابت نوع دو (مقاومت به انسولین)

قند منبع اصلی انرژی بدن است و توسط انسولین که توسط پانکراس ترشح می شود در بدن تنظیم می شود. فرد مبتلا به مقاومت به انسولین قادر به استفاده موثر از انسولین نیست. این امر باعث می شود که پانکراس بیش از حد انسولین ترشح کند تا نیازهای گلوکز بدن را برآورده کند. تصور می‌شود انسولین اضافی به دلیل تأثیر آن بر تولید آندروژن، بر توانایی زنان در تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که زنان دارای علت تنبلی تخمدان، دارای التهاب با درجه پایین هستند که تخمدان های حاوی کیست را برای تولید آندروژن تحریک می کند.

علت تنبلی تخمدان

طبق تحقیقاتی که در سال 2010 انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که زنان دارای علت تنبلی تخمدان، شیوع مقاومت به انسولین و دیابت نوع II را حتی در هنگام کنترل شاخص توده بدنی (BMI) افزایش می دهند. علت تنبلی تخمدان، همچنین یک زن را در معرض خطر بیشتری برای دیابت قرار می دهد.

  • بیماری کبد چرب غیرالکلی به ویژه در صورت وجود چاقی
  • کلسترول بالا و چربی خون بالا
  • شوره سر

درمان تنبلی تخمدان

می دانیم هیچ آزمایشی نمی تواند علت تنبلی تخمدان را تشخیص دهد، اما پزشک می تواند این بیماری را از طریق سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی که شامل معاینه لگنی و آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون، کلسترول و گلوکز است، تشخیص دهد. ممکن است از سونوگرافی برای مشاهده رحم و تخمدان ها استفاده شود.

هیچ درمان قطعی برای علت تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما هدف از درمان، مدیریت علت تنبلی تخمدان است که فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. نوع درمان تنبلی تخمدان، بستگی به این دارد که آیا فرد می خواهد باردار شود یا هدف او از درمان علت تنبلی تخمدان، کاهش خطر بیماری های ثانویه پزشکی مانند بیماری قلبی و دیابت است. چندین گزینه درمانی توصیه شده وجود دارد، از جمله:

  • قرص های ضد بارداری؛ این قرص ها می توانند به تنظیم هورمون ها و قاعدگی کمک کنند.
  • داروهای دیابت؛ این داروها در صورت لزوم به مدیریت دیابت کمک می کنند.
  • داروهای باروری
  • درمان های باروری؛ این درمان ها شامل لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا تلقیح می شود.

توجه داشته باشید اگر قبل از استفاده از هر دارویی برای رفع علت تنبلی تخمدان، حتما با مشورت پزشک کنید و حتما این دارو ها به تجویز او باشند. زیرا در صورت مصرف خود سرانه بعضی از داروها در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی وجود دارد.

علت تنبلی تخمدان

  • جراحی

حفاری تخمدان: سوراخ های ریزی که در تخمدان ایجاد می شود می تواند سطح تولید آندروژن ها را کاهش دهد.

اووفورکتومی: جراحی که در آن، یک یا هر دو تخمدان را برمی دارد.

هیسترکتومی: این شامل برداشتن تمام یا قسمتی از رحم است.

آسپیراسیون کیست: مایع از کیست خارج می شود.

  • درمان های خانگی

روش های خانگی برای رفع علت تنبلی تخمدان که شامل:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات.
  • داشتن فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مناسب
  • سیگار نکشید، زیرا باعث افزایش سطح آندروژن و خطر بیماری قلبی می شود.

علت تنبلی تخمدان

کلام آخر

علت تنبلی تخمدان نامشخص است، اما تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند به تسکین علائم و کاهش خطر عوارض کمک کند. هر کسی که ممکن است علت تنبلی تخمدان و علائم آن را داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها