سلامت و زیبایی

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

غذا یک عنصر اساسی است که برای زیبایی پوست نباید از آن غافل شد. در واقع، این اندام نه تنها از داخل، بلکه با کاربردهای خارجی در سطح اپیدرم نیز باید تغذیه شود. از آنجایی که لیپیدها (چربی ها) جزء مهمی از غشای سلولی پوست به شمار می‌رود، اسیدهای چرب برای حفظ این عملکردهای حیاتی ضروری هستند. بدون آن‌ها، پوست خود را ناقص می‌بیند و لطافت خود را از دست می‌دهد، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، ضخامت ساختارش کاهش یافته و شکنندگی مویرگ‌ها قابل مشاهده است.

اسیدهای چرب و به ویژه امگا 3 نیز در توسعه مولکول‌های ضد التهابی شرکت می‌کنند. به همین دلیل است که با نزدیک شدن به زمستان، زمانی که سرما و باد به پوست حمله می‌کند، نیاز به امگا 3 بیشتر می‌شود. بیایید ببینیم کدام مواد غذایی سرشار از امگا 3 با منشا گیاهی هستند  که مصرف آن‌ها آسان و بدون پختن است. همینطور با فواید امگا ۳ برای پوست صورت بیشتر آشنا شویم.

اسیدهای چرب ضروری برای بدن چیست؟

اسیدهای چرب ضروری به این دلیل نامیده می‌شوند که بدن ما قادر به سنتز آن‌ها برای رفع نیازهای خود نیست، بنابراین بدن ما نمی‌داند چگونه آن‌ها را بسازد. اسید چرب ضروری بدن 2 خانواده اصلی دارند:

  • امگا 6 که نماینده اصلی آن اسید لینولئیک است.
  • امگا 3 که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

این اسیدهای چرب برای عملکرد مناسب بدن ما ضروری هستند و بنابراین باید از طریق غذا تامین شوند.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

امگا 3 چیست؟

امگا 3 بخشی از اسیدهای چرب ضروری است که توسط بدن ما تولید نمی‌شود. اما برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند. در نتیجه باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

امگا 3، سه نوع اصلی اسید چرب دارد:

  1. ALA
  2. EPA
  3. DHA

آلفا لینولنیک اسید (ALA): رایج‌ترین اسید چرب امگا 3 محسوب می‌شود، به خصوص آنکه بدن ما قادر به تولید آن به طور طبیعی نیست. ALA اجازه سنتز EPA و DHA را می‌دهد. بنابراین مصرف آن ضروری بوده و به طور طبیعی در غذاهای خاصی با منشاء گیاهی وجود دارد.

ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA): می‌توان آن را در مقادیر کم از ALA سنتز کرد. برای رفع نیاز روزانه مصرف آن نیز ضروری است. غذاهای غنی از EPA منشاء دریایی دارند.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA): DHA نیز مانند EPA، از ALA ساخته شده است، اما همچنین ترجیح داده می‌شود که از طریق غذاهای غنی از DHA (جلبک دریایی، ماهی و غیره) مصرف شود.

چرا امگا 3 برای پوست مفید است؟

مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری، از جمله مواد مغذی هستند که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. سلول‌های پوستی در سطح غشاهای خود حاوی لیپیدها و به ویژه امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب مختلف، نقش مهمی در حفظ یکپارچگی سد پوستی ایفا کرده و به حفظ انعطاف پذیری پوست کمک می‌کنند.

امگا 3 نقش ضد التهابی برای پوست دارد. مطالعات فواید امگا 3 را در حل برخی از بیماری‌های پوستی برجسته کرده است. امگا 3 باعث تقویت ترکیب اسیدهای چرب در پوست می‌شود. با مصرف به اندازه امگا 3 پوست نرم و انعطاف پذیرتر می‌شود و از التهاب بهبود می‌یابد. همچنین می‌تواند تاثیر نور خورشید را بر روی پوست‌های حساس به حداقل برساند.

به منظور حفظ عملکرد مناسب سلول‌های پوست، پس از آن باید اطمینان حاصل کنید که امگا 3 کافی را از طریق رژیم غذایی روزانه خود تامین می‌کنید.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

کدام امگا 3 برای پوست بهتر است؟

از بین سه نوع امگا 3 برای پوست – EDA، DHA و ALA، مطالعات نشان می‌دهد که بهترین نوع برای مراقبت از پوست DHA است. با هیدراته نگه داشتن سلول‌های پوست و درمان خشکی پوست و شرایط التهابی، به مراقبت از پوست کمک می‌کند.

آیا امگا 3 چین و چروک را کاهش می‌دهد؟

یکی از فواید امگا ۳ برای پوست صورت کاهش چین و چروک پوست است. امگا 3 چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد. روغن ماهی امگا 3 با تاثیر بر دولایه فسفولیپیدی به حفظ رطوبت در پوست کمک کرده و پیری را به تاخیر می‌اندازد.

چه غذاهایی سرشار از امگا 3 هستند؟

چند مورد امگا 3 که سرشار از ALA نیز است را در ادامه معرفی می‌کنیم. مواد غذایی را که معرفی خواهیم کرد، غذاهایی هستند که نیاز به پختن زیاد ندارند. آن‌ها را می‌توان به راحتی در یک وعده غذایی گنجانید یا به عنوان یک میان وعده در طول روز مصرف کرد. بنابراین دلیلی برای نخوردن آن‌ها وجود ندارد.

1-  روغن ماهی

روغن ماهی را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. رایج ترین گزینه مصرف آن در قالب رژیم غذایی است. به دلیل بوی تند و طعم قوی آن به صورت موضعی استفاده نمی‌شود. با این حال، اگر آن را بر روی پوست یا مو استفاده شود، هیچ اثر مخربی ندارد. در عوض، کپسول‌ها مصرف روغن ماهی را بسیار آسان‌تر می‌کنند.

طبق مطالعات، مصرف DHA و EPA نباید بیش از 250 میلی گرم در روز باشد. به طور معمول، 1 میلی‌گرم روغن ماهی به ترتیب حدود 180 و 120 گرم EPA و DHA دارد. همچنین، مطالعات ادعا می‌کنند که مصرف روغن ماهی در رژیم غذایی برای کاهش رفلاکس اسید، سوء هاضمه و شرایط مشابه شناخته شده است.

روغن ماهی برای پوست ممکن است بین 6 هفته تا 6 ماه طول بکشد تا نتایج موثری روی پوست نشان دهد. این مسئله به این دلیل است که شدت بیماری‌های پوستی مانند آکنه و میزان جذب چربی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

2-  روغن پریلا:

این روغن که از سیاه دانه‌های Perilla frutescens استخراج می‌شود، بهترین منبع اسیدهای چرب ضروری بوده و دارای میزان استثنایی اسید آلفا لینولنیک (ALA): 65 درصد است. روغن‌های گیاهی دیگر منابع غیر قابل چشم پوشی امگا 3 هستند، مانند روغن کتان، کنف، کاملین، کلزا.

در حالت ایده آل، روغن پریلا و یا سایر روغن‌های غنی از امگا 3 را گرم نکنید و آن را خام مصرف کنید.

3-  دانه کتان

دانه‌های کتان منبع بسیار مهمی از ALA می‌باشند. این دانه‌ها همچنین حاوی امگا 6 (که خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشد)، فیبر (که حمل و نقل روده‌ای را بهینه می‌کند) و ویتامین E هستند. دانه‌های کتان به لطف ترکیبات خود به مرطوب‌سازی و حفظ لطافت و جوانی پوست کمک می‌کنند.

دانه کتان را می‌توانید با دانه‌های دیگر مخلوط کرده و به عنوان رویه سالاد یا ماست گیاهی استفاده کنید.

4-  دانه چیا

دانه‌های چیا از گیاه مریم گلی هیسپانیکا به دست می‌آیند و به آن‌ها یک غذای فوق العاده می‌گویند. این دانه یک منبع بسیار غنی از امگا 3 است. می‌توانید آن‌ها را روی سالادهای خود بپاشید و یا روی به ماست یا موسلی خود اضافه کنید.

5-  دانه شاهدانه

می‌توانید از این دانه‌ها با بافت ترد و طعم آجیلی برای پاشیدن روی سالاد، سوپ و… استفاده کنید. علاوه بر تامین امگا 3 بدن، دانه‌های شاهدانه حاوی فیبرهایی هستند که به راحتی قابل هضم می‌باشند.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

این سوال که آیا امگا 3 برای پوست مفید است به راحتی قابل درک می‌باشد. ترکیبات روغن ماهی به بهبود پوست کمک می‌کند و بر روی غشای سلولی تأثیر می‌گذارد تا پوست نرم‌تر شود. به طور کلی، از مواد مغذی برای تقویت سلامت پوست بهتر است استفاده ‌شود.

علاوه بر این، برخی از روغن‌های ماهی نیز حاوی ویتامین A، D و سلنیوم هستند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که به سلامت پوست کمک می‌کند. چندین فواید امگا ۳ برای پوست صورت در ادامه ذکر شده است.

1-  به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

التهاب بدن یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری‌های پوست، مو و سلامت است. یکی از فواید امگا ۳ برای پوست صورت خواص ضد التهابی آن بوده که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. آن‌ها غشاهای سلولی پوست را در شکل خوبی نگه می‌دارند که به سلول‌ها اجازه می‌دهد هیدراته شوند.

از این رو امگا 3 پوست را نرم می‌کند و مولکول‌های التهابی سیتوکین‌ها را مهار می‌سازد. این مواد مغذی همچنین به التهاب دستگاه گوارش کمک کرده و در نتیجه سلامت روده را بهبود می‌بخشد.

2-  پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد.

پوست بخشی جدایی ناپذیر از بدن است که نیاز به مراقبت دارد. مراقبت از پوست برای سالم نگه داشتن آن و همچنین بهبودی لازم است. چین و چروک و علائم روی پوست مانند خطوط، نشانه پیری پوست محسوب می‌شود. با افزایش سن، موانع لیپیدی پوست با از بین رفتن کلاژن‌ها تحلیل می‌رود.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت حفظ رطوبت در پوست با اثر بر روی لایه دوگانه فسفولیپیدی است. این کار پوست را مرطوب و نرم نگه خواهد داشت. از آنجایی که اسیدهای چرب لیپیدها را هیدراته نگه می‌دارند، علائم پیری پوست قابل مشاهده نیست.

با مصرف منظم رژیم غذایی روغن ماهی، می‌توانید سطح اسیدهای چرب امگا 3 را حفظ کنید و در نتیجه درخشندگی پوست را افزایش دهید.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

3-  به خلاص شدن از شر پسوریازیس کمک می‌کند.

بیماری خشکی پوست به عنوان پسوریازیس شناخته می‌شود. محتوای اسید چرب امگا 3 برای افزایش هیدراتاسیون در سلول‌های پوست شناخته شده است. یکی از فواید امگا ۳ برای پوست صورت جذب رطوبت در سلول‌های پوست است. این مکانیسم به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کرده و از این رو احتمال التهاب، خارش، قرمزی پوست و علائم ناشی از خشکی پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

روغن ماهی را می‌توان روی نواحی قرمز، ملتهب یا خارش‌دار به دلیل خشکی پوست نیز استفاده کرد. ممکن است اثر تسکین دهنده داشته باشد و نواحی آسیب دیده را تسکین دهد.

4-  باعث رشد مو و تقویت پوست سر می‌شود

همانطور که قبلاً ذکر شد، روغن ماهی برای تقویت هیدراتاسیون شناخته شده است. استفاده از مخلوط روغن زیتون با روغن ماهی روی موها برای از بین بردن خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر استفاده می‌شود. اسیدهای چرب امگا 3 باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو شده و این مواد مغذی لازم برای رشد مو را تامین می‌کند.

اسیدهای چرب امگا 3 به درمان شرایط ریزش مو کمک کرده و در صورتی که روزانه از ریزش مو رنج می‌برید رشد مو را تقویت می‌کند. تغذیه مناسب با استفاده از روغن ماهی برای بهبود سرعت رشد مو و چرخه رشد مو ضروری است.

5-  به مدیریت آکنه کمک می‌کند.

آکنه نتیجه التهاب سلول‌های پوست است. اگر اغلب با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید، فواید روغن ماهی برای پوست به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است. پوست سبوم تولید می‌کند که باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.

اسیدهای چرب امگا 3 اثر تسکین دهنده‌ای دارند و از تولید سبوم جلوگیری می‌کنند. همچنین با خنثی کردن باکتری‌ها روی آن‌ها اثر می‌گذارند. مطالعات دقیق هنوز در جهت اثربخشی مبتنی بر هدف در درمان شدت آکنه مورد نیاز است.

6-  امگا 3 (روغن ماهی) برای سفید کردن پوست

استفاده از امگا 3 برای درمان بیماری هایپرپیگمانتاسیون یک درمان موثر برای مدیریت سطوح ملانین است که از فواید امگا ۳ برای پوست صورت به شمار می‌رود. هایپرپیگمانتاسیون باعث ایجاد لکه‌های تیره روی پوست می‌شود. ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، افزایش سن، ضربه پوستی یا برخی داروها باشد. روغن ماهی برای سفید کردن پوست یک درمان موثر است.

روغن ماهی می‌تواند به افزایش سرعت بهبودی پوست، به حداقل رساندن عفونت زخم و ترویج سفید شدن پوست کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که DHA تولید ملانین را کاهش داده و به داشتن رنگ روشن‌تر پوست کمک می‌کند.

فواید امگا ۳ برای پوست صورت

سخن آخر

غذایی که ما به صورت روزانه مصرف می‌کنیم منبعی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و چندین ماده مغذی حیاتی دیگر است. این مواد غذایی اجزای ضروری هستند که به ما کمک می‌کنند تا زنده بمانیم و بدن و عملکردهای آن را تغذیه کنیم. یکی از این مواد مغذی ضروری امگا 3 است. فواید امگا ۳ برای پوست صورت غیر قابل انکار بوده و به تفضیل به آن پرداخته شد.

امگا 3، ماده مغذی موجود در آجیل، دانه ها و ماهی، به طرق مختلف برای بدن مفید است. این ماده مغذی برای بدن ضروری است زیرا تعدادی از عملکردها مانند تولید چربی پوست، آبرسانی و علائم پیری را تنظیم می‌کند. همچنین قلب، ریه ها و رگ‌های خونی را در وضعیت خوبی نگه می‌دارد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها