سلامت و زیبایی

6 روش برای اسکراب پا؛ چگونه لایه های مرده پا را از بین ببریم؟

اسکراب پا

اسکراب پا، از گذشته تا اکنون، انسان ها به فکر از بین بردن لایه های پوست مرده کف پا بوده اند. اگر چه امروزه با اسکراب پا این کار به راحتی انجام می گیرد. اما در گذشته های نه چندان دور از سنگ ها، سوهان و روش های دیگری برای از بین بردن این پوست های مرده استفاده می شد.

اسکراب پا در مقایسه با روش های قدیمی بسیار بهتر است. زیرا این اسکراب باعث آسیب رساندن به سلول های دیگر پوست نمی شود و خیلی آرام لایه های مرده را از سطح پوست حذف می کند.

اسکراب های پا در اکثر فروشگاه های محصولات مراقبت پوست یافت می شوند. طرز استفاده از اسکراب بسیار راحت است. آن را روی پوست می مالید و منتظر نتیجه می مانید.

علت ایجاد پوست مرده روی پا چیست؟

ترک های پوستی روی پا  و پوست های مرده، یک راه برای از بین بردن لایه های قدیمی پوست است. پای انسان به دلیل استفاده از کفش و جوراب، ورزش، دویدن و سایر کارهای دیگر دائما در معرض آسیب است. در واقع سلول های پوستی پا بیشتر از سلول های پوستی دیگر نواحی بدن می میرند. اگر به طور مرتب از اسکراب پا استفاده نکنید و مراقب پاهای خود نباشید، خیلی زود ترک ها پا و لایه های مرده روی پوست پا ظاهر می شوند.

پوست مرده کف پا ممکن است خشک، شل و ترک خورده به نظر برسد. این ترک ها معمولا دردناک نیستند مگر اینکه در اثر قارچ های پوستی ایجاد شوند یا به دلیل اگزما یا نوعی عفونت باشند. توصیه می کنم برای مطالعه در مورد قارچ پوستی که انسان با آن ها درگیر می شود، به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

اگر در مورد ترک های پا شک دارید که به خاطر یکی از عوامل بیماری زا است یا خیر می توانید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید با استفاده از اسکراب پا، زیبایی را به پاهای خود برگردانید. ما در اینجا چند نکته برای از بین بردن پوست مرده پا و اسکراب پا پیشنهاد می دهیم.

روش هایی که برای از بین بردن سلول های مرده و اسکراب پا می توانید امتحان کنید.

اسکراب پا

  • سنگ پا

با اطمینان می توان گفت ایرانی ها یکی از اقوامی بوده اند که به اسکراب پا اهمیت زیادی می دهند. سنگ پا از زمان های دور در میان حمام های ایرانی وجود داشته است. علاوه بر آن در ضرب المثل های ایرانی نیز وارد شده است.

سنگ پا می تواند به از بین بردن ترک ها و پوست های مرده کف پا کمک کند. برای استفاده می توانید سنگ پا را در آب گرم فرو کنید. یا اینکه ده دقیقه قبل از استفاده پا را در آب گرم خیس کنید تا نرم شود.

سپس سنگ را به آرامی و با حرکات دایره ای روی کف پا حرکت دهید تا سلول های مرده را حذف کنید. دقت کنید که باید تمرکزتان بر روی حذف لایه ی سطحی سلول های مرده پوست باشد. به هیچ وجه نباید بخواهید با یک بار استفاده تمام سلول های مرده را حذف کنید. حذف سلول های سطحی به سلول های سالم کمک می کند تا بهتر تقسیم شوند و رشد کنند.

هرگز از سنگ پا در نواحی دردناک یا زخمی برای اسکراب پا استفاده نکنید. بعد از استفاده از اسکراب پا، از لوسیون ها یا روغن برای نرم شدن پا استفاده کنید.

  • پارافین درمانی کف پا

بسیاری از آرایشگاه ها موم پارافین را به عنوان یک روش درمانی در کنار پدیکور ارائه می دهند. موم پارافین یک موم نرم است که در دمای 51 درجه سانتی گراد ذوب می شود. این موم برای کف پا استفاده می شود و نباید آن قدر داغ باشد که کف پا بسوزد یا آسیب ببیند.

همچنین می توانید در خانه نیز از پارافین برای اسکراب پا استفاده کنید. برای این کار ابتدا پارافین را داخل یک قابلمه یا ظرف گرم کنید. سپس آن را به ظرف دیگری منتقل کرده و پا را درون آن بگذارید. در طول اسکراب پا با پارافین، پا را چند بار داخل پارافین فرو ببرید. بعد از اینکه پوست پا با جند لایه پارافین پوشیده شد. دور پاهای خود را با یک کیسه پلاستیک بپوشانید.

بعد از خشک شدن موم، آن را از روی پا بردارید. با برداشتن موم، لایه های مرده پوست نیز برداشته می شوند. بعد از استفاده از این روش پاها نرم و صاف می شوند.

اما چند نکته و احتیاط برای استفاده از پارافین وجود دارد. در صورت وجود هر کدام از علایم زیر از پارافین برای اسکراب پا استفاده نکنید:

اگر گردش خون ضعیفی دارید یا روی پاهای شما زخم باز و جای زخم وجود دارد.

اگر احساس را در پاهای خود از دست داده اید مانند بیماری نوروپاتی دیابتی؛ نباید از پارافین برای اسکراب پا استفاده کنید.

اگر از پارافین در خانه استفاده می کنید بسیار مراقب باشید و برای گرم کردن آن حتما از دماسنج استفاده کنید.

اسکراب پا

  • محصولات اسکراب پا

اکثر داروخانه ها و فروشگاه های محصولات مراقبت پوست، محصولات اسکراب پا را نیز دارند. می توانید محصولی را انتخاب کنید که دانه های آن به حذف لایه های مرده پوست کف پا کمک می کند.

یکی از روش های خانگی این است که دو قاشق نمک دریا را با روغن بچه و آبلیمو رقیق کنید. برای استفاده از اسکراب پا می توانید به دو روش عمل کنید. یا می توانید اسکراب را روی پوست پا بمالید و با دست آن را حرکن دهید تا لایه های مرده پوست را حذف کنید.

یا می توانید برای پخش مواد از یک برس اسکراب پا استفاده کنید. پس از استفاده از اسکراب های پا، پوست را با آب گرم بشویید تا سلول های مرده و باقی مانده اسکراب از روی پوست پاک شوند.

ما در مقاله ای جدا به بررسی اسکراب های پوست پرداخته ایم. با مراجعه به مقاله اسکراب پوست، می توانید با نحوه ی استفاده از اسکراب برای سایر قسمت های پوست بدن آشنا شوید. علاوه بر ان ما در این مقاله محصولات اسکراب مناسب را نیز به شما معرفی کرده ایم.

  • اسکراب جو دو سر

برای از بین بردن پوست مرده و اسکراب پا، می توانید از جوی دو سر به عنوان یک اسکراب خانگی استفاده کنید. برای تهیه اسکراب پا، قسمت های مساوی جوی دو سر را با گلاب یا آب مخلوط کنید و هم بزنید تا یک خمیر به دست آید.

این ترکیب را به مدت بیست تا سی دقیقه روی پاها بگذارید. می توانید آن را با یک برس روی پا بمالید. سپس پاها را با آب سرد بشویید و آن ها را خشک کنید. بعد از اسکراب پا از کرم های نرم کننده استفاده کنید. اگر از اسکراب خانگی استفاده می کنید، یک روز در میان این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اسکراب پا

  • نمک اپسوم را خیس کنید و از آن به عنوان اسکراب پا استفاده نمایید.

نمک اپسوم یک شکل کریستالی از منیزیم سولفات است. سولفات منیزیم یک ترکیب معدنی است که ترکیبات دارای آن، برای اسکراب استفاده می شود. برای استفاده نمک اپسوم را در آب حل کنید. سپس پاهای خود را در ترکیب آب نمک قرار دهید. این می تواند به رفع خشکی پاها و نرم شدن پوست کف پا کمک کند. همچنین این ترکیب مانند یک اسکراب پا به از بین رفتن سلول های مرده کف پا نیز کمک می کند.

برای استفاده می توانید نصف فنجان نمک اپسوم را در یک تشت آب حل کنید و پا را داخل آن قرار دهید. اگر می خواهید برای تمام بدن از این نمک استفاده کنید، می توانید یک فنجان نمک اپسوم را در وان حمام حل کنید.

به مدت بیست دقیقه پا را داخل این ترکیب قرار دهید. برای نتیجه گرفتن بهتر از این اسکراب پا می توانید از برس یا سنگ پا نیز استفاده کنید. قبل از شستشو به آرامی پوست را ماساژ دهید. این کار به از بین رفتن سلول های مرده پوست کمک می کند. همچنین در روشی دیگر می توانید یک قاشق نمک اپسوم را با روغن زیتون ترکیب کنید و آن را به آرامی روی پا ماساژ دهید. در نتیجه استفاده از این ترکیب پاها نرم و صاف می شوند.

  • از سرکه استفاده کنید.

خیساندن پاها در ترکیب سرکه و آب می تواند یک اسکراب پای خوب باشد. این روش به شما کمک می کند پوست خشک، ترک خورده و مرده ی پا را از بین ببرید. برای این کار تقریبا می توانید از هر نوع سرکه استفاده کنید. سرکه سیب یا سرکه سفید موارد در دسترس تری هستند که در اکثر آشپزخانه ها وجود دارند.

از آب خنک برای خیس کردن پا استفاده کنید. آب داغ می تواند پوست را بیشتر خشک کند. از یک قسمت سرکه و دو قسمت آب برای این اسکراب پا استفاده کنید. برای استفاده 5 تا ده دقیقه پا را درون این ترکیب قرار دهید.

در صورت تمایل می توانید بعد از این ده دقیقه، برای حذف سلول های مرده از سنگ پا استفاده کنید. پس از استفاده و قبل از پوشیدن جوراب از کرم های مرطوب کننده یا روغن نارگیل استفاده کنید. این اسکراب پا را فقط چند بار در هفته انجام دهید زیرا می تواند باعث خشکی پوست کف پا شود.

اسکراب پا

ما در این مقاله به بررسی 6 روش برای اسکراب پا پرداختیم. می توان گفت اسکراب پا یک کار ضروری برای تمام افرادی است که می خواهند پاهایی صاف و زیبا داشته باشند. پوست پا به دلیل اینکه پا داخل کفش قرار می گیرد، ورزش می کنیم و به طور معمول با پاهای خود راه می رویم بیشتر در معرض آسیب و خشکی هستند. پوست مرده ی پا حالتی ترک خورده و خشک دارد. به همین دلیل با استفاده از اسکراب پا می توان آن را حذف کرد.

روش های اسکراب بسیار متنوع هستند. اما نکته مهم این است که این کار را به طور مرتب انجام دهید و به پوست خود آسیب نزنید.

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها