سلامت و زیبایی

با 5 نوع قارچ پوستی که باعث بیماری می شوند آشنا شوید.

قارچ پوستی

قارچ های زیادی در دنیا وجود دارند که درون خاک، روی مواد خوراکی و حتی روی پوست زندگی می کنند. به مورد آخر قارچ پوستی می گویند. این قارچ ها در شرایط خاصی باعث ایجاد بیماری و عفونت قارچی می شوند. در این مطلب قصد داریم ب 5 نوع قارچ پوستی که باعث بیماری می شوند آشنا شویم.

بیماری قارچ پوستی یا عفونت قارچی چیست؟

روی کره ی زمین میلیون ها قارچ وجود دارد، برخی زیست شناسان معتقدند که بدون قارچ ها ادامه ی حیات ممکن نخواهد بود، زیرا باعث تجزیه ی مواد می شوند و مردارها را دوباره به چرخه ی طبیعت باز می گرداند.
اما از این چند میلیون قارچ، حدود 300 قارچ پوستی وجود دارد که ممکن در انسان باعث بیماری ایجاد بیماری شوند. قارچ های پوستی معمولا روی پوست زندگی می کنند و باعث ایجاد بیماری نمی شوند اما در مواقعی که قارچ بیش از حد طبیعی تکثیر شود یا اینکه وارد زخم های پوست شود و باعث ایجاد بیماری می گردد.
قارچ پوستی بیشتر در چه جاهایی رشد نمی کند؟
قارچ های برای زندگی به محیط های گرم و مرطوب علاقه دارند. به همین دلیل، امکان رشد قارچ پوستی در نواحی عرق کرده و گرم بدن که هوا به خوبی در آن ها جریان ندارد، بیشتر است. قسمت هایی مثل کشاله ران، لای انگشتان پا، چین های پوست و غیره بیشتر مستعد رشد قارچ پوستی هستند.

قارچ پوستی

علایم عفونت قارچی کدام است؟

علایم عفونت قارچی بیشتر به صورت ضایعه های پوستی، بثورات، که همراه با تغییر رنگ پوست و خارش هستند، بروز پیدا می کنند. اگر چه گاهی قارچ های پوستی دردناک و آزار دهنده می شوند، اما معمولا عفونت های قارچی چندان جدی نیستند.

چرا به قارچ های پوستی مبتلا می شویم؟

دلیل ابتلا به قارچ پوستی و عفونت های قارچی، تماس مستقیم پوست با قارچ است. قارچ پوستی از طریق رابطه جنسی، پوشیدن لباس آلوده به قارچ، از طریق حیوانات یا از طریق استفاده از وسایل شخصی دیگران منتقل می شود.

5 نوع قارچی پوستی که باعث بیماری می شوند

قارچ پوستی
1. قارچ لای انگشتان پا

همانطور که گفتیم قارچ های پوستی برای زندگی به محیط های گرم و مرطوب علاقه دارند. لای انگشتان پا، هر دوی این فاکتورها برای رشد قارچ ها را دارد. مخصوصا در بین انگشتان پای ورزشکاران که تعریق و فعالیت بدنی شدیدتری دارند، می توان به وفور این عفونت قارچی را مشاهده کرد.
این قارچ ها در محیط هایی مثل استخر، حمام های عمومی مانند حمام خوابگاه ها و غیره، بیشتر یافت می شوند. کسانی که کفش های تنگ می پوشند، جوراب های قرق کرده ی خود را دیر به دیر می شویند یا از حمام و استخر عمومی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ پوستی قرار دارند.
این قارچ ها بر روی بافت مرده ی پوست، بافت مو، لابه لای ناخن و مابین انگشتان پا زندگی می کنند، اما معمولا بین دو انگشت کوچک پا شایع هستند.
این قارچ خود، نیز چند نوع دارند که هر کدام ممکن است علایم متفاوتی داشته باشند که شامل:
• ترک پوست، پوسته پوسته شدن، تاول زدن، قرمز شدن پوست، خارش و سوزش
• خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن، پوست با گذشت زمان ضخیم شده و ترک می خورد.
• تاول های پر از آب یا عفونت که کف پا، روی پا و انگشتان را درگیر می کند.

تشخیص و درمان قارچ لای انگشتان چگونه است؟

همه ی خارش ها، الزاما عفونت قارچی نیستند، برای تشخیص پزشک، مقداری از پوست را می خراشد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند.
از روش های درمان، پماد و قطره های موضعی هستند که بر روی پوست استفاده می شوند. همیشه توصیه می شود پا را تمیز و خشک نگه دارید. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی نیز باشد.

چگونه از ابتلا به قارچ لای انگشتان پا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلا به این قارچ پوستی، در محیط حمام های عمومی، از صندل های شخصی استفاده کنید. اگر مدت زمان زیادی از کفش استفاده می کنید، کفش هایی را انتخاب کنید که هوا، به طور مناسب در آن ها جریان داشته باشد. همیشه بهداشت پاهای خود را حفظ کنید و بعد از شستشو آن را خشک کنید.

قارچ پوستی

2. خارش جک یا jack itch

قارچ پوستی تینئا باعث ایجاد این عفونت می شود. این قارچ، مناطق گرم و مرطوب مانند دستگاه تناسلی، قسمت داخلی کشاله ران و باسن را درگیر می کند. ابتلا به این قارچ پوستی بیشتر در فصل تابستان و در هوای گرم و مرطوب اتفاق می افتد.
از علایم ابتلا به این قارچ پوستی، بثورات قرمز و حلقه ای است که اغلب با خارش همراه هستند. این قارچ پوستی هم از طریق اشیا و هم از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شود.

علایم خارش جک چیست؟

• خارش و سوزش در قسمت های داخلی ران
• لکه های قرمز، برجسته و همراه با خارش
• پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی و ترک پوستی در ناحیه ی داخلی ران

تشخیص و درمان قارچ پوستی خارش جک به چه شکل است؟

علایم ابتلا به این قارچ پوستی معمولا واضح هستند و پزش می تواند آن را تشخیص دهد، اما گاهی نیز ممکن است از آزمایش استفاده نمایند.
برای درمان ممکن است پزشک داروهای و کرم های موضعی ضد قارچ را توصیه کند. ما چند پیشنهاد درمان برای شما داریم:
• محل آلوده را تمیز بشویید و خشک کنید
• از لباس زیرهای تمیز استفاده کنید و هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.

قارچ پوستی
3. درماتوفیتوز یا کرم حلقوی یا قارچ پوستی

این قارچ پوستی یک بیماری سایع در بین انسان و حیواناتی مانند سگ و گربه است که به دلیل قارچ درماتوفیت ایجاد می شود. این قارچ باعث جوش های ریز با لبه های پیچ در پیچ می گردد.
این بیماری بر اثر تماس مستقیم با فرد یا حیوان آلوده منتقل می شود. همچنین مبلمان یا لباس آلوده نیز می توانند آن را به شما متقل کنید. این قارج در محیط های مرطوب بیشتر است.
این قارچ پوستی باعث ریزش مو در ناحیه ی آلوده می شود. این قارچ به صورت حلقه های قرمز کوچک، همراه با خارش ایجاد می شود. این حلقه های قرمز ممکن است با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. این قارچ باعث عفونت پوست سر و دیگر قسمت های بدن می شود. به دلیل ایجاد این قارچ روی پوست سر، قسمت هایی از پوست، تاس یا کچل می شود.

درماتوفیتوز چگونه تشخیص داده می شود و درمان آن به چه صورت است؟

پزشکان معمولا این بیماری را با علایم آن شناسایی می کنند و ممکن است سوالاتی در مورد تماس با حیوان یا فرد آلوده به قارچ نیز بپرسند. در نهایت همیشه با آزمایش انواع قارچ پوستی تشخیص داده می شود.
برای درمان از پمادهای موضعی استفاده می شود و داروهای بدون نسخه مانند کلوتریمازول نیز در دسترس هستند و در موارد شدیدتر داروها خوراکی تجویز می شود.

قارچ پوستی
4. کاندیدیازیس پوستی یا عفونت های مخمری

این نوع عفونت واگیردار و قابل سرایت نیست. قارچ کاندیدا باعث ایجاد مخمر پوستی می شود، در واقع علت این عفونت، رشد بیش از حد این قارچ است.
این قارچ پوستی بیشتر در نواحی گرم و مرطوب بدن که چین خورده هستند ایجاد می شود، مانند نواحی زیر بغل و کشاله ی ران. افراد دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به این قارچ پوستی هستند. همچنین مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک بدن را برای ابتلا به این قارچ مستعد می کند.
قارچ کاندیدا می تواند در کودکان باعث جوش هایی در ناحیه ی پوشک شود. این قارچ به شکل عفونت در کناره و زیر ناخن ها، در دهان و به صورت برفک دهانی و در ناحیه ی تناسلی بروز پیدا می کند.

• راش های پوستی
• تاول
• خارش و سوزش
• تورم، درد و چرک
• ناخن سفید یا زردی که از بستر ناخن جدا می شود
• لکه های سفید داخل دهان و گونه ها
• ترشحات سفید یا زرد در واژن
• خارش، قرمزی و سوزش در ناحیه ی تناسلی

تشخیص و درمان کاندیدا به چه صورت است؟

پزشک برای تشخیص این قارچ پوستی، سوابق بیماری شما را بررسی خواهد کرد و همچنین با آزامایش هایی این قارچ تشخیص داده می شود.
درمان این بیماری، بیشتر بستگی به محل عفونت و درگیری دارد. اما اغلب کرم های پوستی و موضعی کارساز هستند. برای عفونت واژن شیاف، برای عفونت های دهانی دهانشویه و یا قرص هایی خاص و داروهایی خوراکی دیگر تجویز می شود.

قارچ پوستی
5. بیماری پوستی تینه آ ورسیکالر

این بیماری مسری نیست و زمانی ایجاد می شود که این قارچ پوستی به طور کنترل نشده رشد کند و باعث تغییر در رنگدانه های پوست شود. شایع ترین علامت این قارچ پوستی، لکه های رنگی است که روشن تر یا تیره تر از پوست بدن هستند.
این قارچ به طور طبیعی بر روی پوست بیشتر از 90% افراد بزرگ سال وجود دارد و در مواقع عادی از بدن در برابر برخی از عفونت ها و باکتری ها نیز محافظت می کند.
لکه های پوستی تغییر رنگ یافته که بر اثر این قارچ ایجاد می شوند، اغلب در قفسه ی سینه، ناحیه ی پشت و بازوها دیده می شوند. این لکه ها ممکن است سفید، صورتی، قرمز یا قهوه ای باشند و باعث ایجاد خارش در آن ناحیه و پوسته پوسته شدن گردند.
این بیماری بیشتر در فصل تابستان و در آب و هوای گرم و مرطوب بروز پیدا می کند.
برای تشخیص، علایم این بیماری کاملا مشهود است و پزشک ممکن داروها و کرم های پوستی را تجویز کند.

در این مقاله به بررسی 5 قارچ پوستی شایع پرداختیم که در انسان باعث ایجاد بیماری می شوند. مجله ی زیبایی و سلامت رنگدونه، سعی دارد با گردآوری و انتشار مقالاتی در حوزه ی زیبایی و سلامت، اطلاعات این زمینه را بهبود ببخشد. برای خواندن مقالات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید.برای مطالعه ی رفرنس علمی این مطالب به سایت های webmed و healthline  مراجعه نمایید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها