سلامت و زیبایی

نحوه برخورد با قرمزی پوست

لک های قرمز روی پوست

پوست اولین نقطه تماس بدن با عوامل خارجی است، چه از طریق هوا، آب یا لمس  و واکنش پوست به برخی پیز ها مثل گرد و غبار، مواد تشکیل دهنده محصولات، نور خورشید و… به صورت های مختلفی مثل خارش، تورم و یا لکه های قرمز بر روی پوست مشخص می‌شود. در این مقاله بیشتر درباره لکه های قرمز بیشتر توضیح خواهیم داد.

  1. لکه های قرمز رنگ بر روی پوست چه هستند؟
  2. موارد احتیاطی در مواجه با لک های قرمز روی پوست.
  3. درمان قرمزی پوست.
  4. سوال و جواب های شما.

لک‌های قرمز بر روی پوست چه هستند؟

لک های قرمز پوستی یک مشکل رایج پزشکی هستند. این قرمزی ها میتوانند به صورت دانه یا لک های ریز نمایان شوند و یا گسترش یافته و به صورت نواحی قرمز رنگ پهن در بیایند. بروز این نواحی معمولا به دلیل گوناگون گسترش عفونت یا واکنش آلرژیک و یا تحریک پوست به وجود بیایند. طبق گفته متخصص پوست دکتر آنجلا دادبت :(( لکه های قرمز روی پوست درواقع واکنش پوست به محرک های خارجی است. این یک پدیده محافظتی است که خونرسانی به ناحیه مورد حمله توسط هر عنصر خارجی خطرناک را افزایش می دهد.))

لکه های قرمز می توانند یک شرایط موقت یا یک شرایط حاد باشند و میتوانند دلایل مختلفی از گزش حشرات گرفته تا آفتاب سوختگی یا اگزما  و یا حتی داشتن انگل روده ای داشته باشند. اینکه لک های پوستی گسترش پیدا کرده و حاد شوند ممکن است ناشی از بیماری زمینه ای باشد، همچنین به علت آب و هوای بیش از حد گرم و مرطوب و یا لباس با بافت نا مناسب هم اتفاق بیفتد بیماری هایی مثل تب مخملک و بیماری کاوازاکی هم ممکن است باعث گسترش قرمزی پوست و بروز شرایط حاد پوستی شود.

برخی از لکه های قرمز ممکن است شرایط شدیدا حاد داشته باشند ، در این شرایط به کمک فوری پزشک نیاز است، به همین دلیل بهتر است به محض این که بر روی پوست خود لکه قرمز مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که روی پوست لک قرمز به وجود بیاید ممکن است علائم دیگری مثل تاول، تورم، سوزش، خارش و… هم ایجاد شود.

روش های احتیاطی در مواجه با لک های قرمز روی پوست

روش های بخصوصی برای مراقبت از لک و نواحی قرمز بر روی پوست وجود دارد. با این حال روش های مراقبت وابسته به علت بروز مشکل هستند. هنگامی که علت بروز قرمزی پوست مشخص شود بسیار آسان است تا موارد احتیاطی  وابسته انجام شود. به عنوان مثال، اگر به اشعه خورشید حساسیت دارید و پس از قرارگیری در معرض آفتاب، لکه های قرمز بر روی پوستتان مشاهده می کنید، پس باید هنگام آفتاب گرفتن بسیار مراقبت کنید و به اندازه کافی خود را بپوشانید، همچنین حتما باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

در مورد ضد آفتاب بیشتر بدانید

اگر قرمزی پوست به علت باکتریایی داشته یا بخاطر عفونت ویروسی باشد، پس از مشورت با پزشک باید از آنتی بیوتیک یا دارو های ضد ویروسی استفاده کنید. همچنین بهتر است از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خودداری کنید تا چرخه عفونت متوقف شود. در این موارد اقدامات اساسی خاصی وجود دارد که می توانید برای تسریع در بهبودی انجام دهید.

  • استفاده از صابون های بدون اسانس و ملایم مخصوص پوست حساس
  • خودداری از دوشگرفتن با آب داغ
  • ناحیه قرمز را با خشونت و با دست خشک، دستمالی نکنید، در صورت نیاز به آرامی و با ملایمت ناحیه را لمس کنید
  • اجازه دهید ناحیه مورد نظر هوا بخورد و توسط بانداژ و… آن را نپوشانید.
  • استفاده از محصولات پوستی یا آرایشی که به تازگی تهیه کرده اید را متوقف کنید.
  • آب بیشتری بنوشید
  • از سنا و بخار دوری کنید
  • از مصرف الکل دوری کنید
  • اگر برای این مشکل دارو های خانگی، مسکن و… مصرف میکنید پیشنهاد می شود حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

 

لک های قرمز روی پوست

درمان قرمزی پوست

 

درمان لک های قرمز پوست هم در ابتدا نیاز به تشخیص علت بروز مشکل دارد. شما هرگز نمی توانید راه حل مشکل را بدون مشاوره با پزشک و یافتن علت مشکل پیدا کنید. با این حال بعضی دارو ها و درمان های خانگی که حاوی مواد شیمیایی نیستند از قرار زیر است:

  • شست و شوی ناحیه مربوطه با شوینده ملایم بدون مواد شیمیایی یا اسانس.
  • تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مربوطه
  • استفاده از کمپرس سرد که به کاهش خارش و تورم کمک می کند

با مقداری جست و جو در اینترنت درمان های خانگی فراوانی برای حل مشکل قرمزی پوست پیدا می کنید، اما نکته قابل توجه این است که همه آنها لزوما کارآمد نیستند و ممکن است منجر به عوارض بعدی شوند. البته لازم است ابتدا با متخصص پوست خود مشورت کنید. طبق گفته متخصص پوست: (( ضروری است که فرد خود علت و راه حل بیماری را تشخیص ندهد و خود درمانی نکند. با پزشک مشورت کنید چون در نهایت بسیاری از افراد دارو های مضر را مصرف می کنند و ممکن است به تشدید آسیب بجای تسکین آن موجب شوند. هنگامی که پزشک مشکلات مربوط به پوست شما را بررسی کرد و راه حل را تشخیص داد، ممکن است بسته به علت، درمانی به صورت کرم، مرطوب کننده و… به شما پیشنهاد دهد.))

 

سوال و جواب های شما

  1. آیا می توانم در صورت وجود درد در ناحیه قرمز شده به صورت خود درمانی داروی مسکن مصرف کنم؟

خیر، هرگز بدون مشورت با پزشک دارو مسکن مصرف نکنید چون بعضی از مسکن ها حاوی مواد مضری مثل استروئید هستند که می تواند موجب تشدید التهاب و وخیم تر شدن شرایط پوست شما شود.

  1. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

همیشه بهتر است در همان روز اول مشاهده قرمزی به پزشک مراجعه کرد تا این که منتظر بدتر شدن شرایط ماند چون ممکن است عوارضی با شرایط بسیار بد تر برای شما به وجود بیاید.

  1. علت لکه های قرمز روی پوست چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است پوست شمارا معاینه کرده و از شما سوالاتی مثل این که قبل از به وجود آمدن این مشکل چه کار هایی انجام داده اید یا درباره محصولات پوستی و آرایشی شما چند سوال بپرسد.

  1. آیا باز گذاشتن ناحیه قرمز شده مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

همیشه بهتر است به ناحیه ملتهب یا قرمز شده اجازه دهید هوا بخورد و تنفس کند. با این حال در شرایط گوناگون مراقبت های گوناگونی نیاز است و تصمیم نهایی با پزشک متخصص است.

  1. چرا بعد از سوراخ کردن گوش و بینی پوست ناحیه قرمز می شود؟

اگر پوست فرد به فلز استفاده شده در گوشواره یا سوزن بینی واکنش نشان دهد، می تواند در آن قسمت از پوست قرمزی به وجود بیاید. برخی واکنش های آلرژیک به فلزات غیر خالص به صورت قرمزی و التهاب نشان داده می شود. با پوشیدن دستبند یا دکمه سر آستین میتوانید دچار مشکلاتی از جله خارش، قرمزی و… شوید. در این صورت بلافاصله فلز را از پوست جدا کنید و ناحیه را با آب سرد بشویید.

  1. آیا مسکن موقت برای التهابات پوستی از جمله قرمز شدگی وجود دارد؟

تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید می توانید از کمپرس آب سرد یا پک یخ استفاده کنید. این کار قرمزی را کاهش داده و خارش را تسکین می دهد، همچنین استفاده از پارچه نخی نرم آغشته به آب سرد می تواند کمک کننده باشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها