سلامت و زیبایی

نیکوتین آمید چیست؟

نیکوتین آمید چیست؟

نیکوتین‌ آمید یا نیاسین‌آمید، یکی از اشکال ویتامین B3 است که یک ماده مغذی ضروری برای بدن به حساب می‌آید. کمبود ویتامین B3 می‌تواند منجر به اختلالات پوست، کلیه‌ها و مغز شود و مصرف نیکوتین‌ آمید یا نیاسین‌آمید می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

البته خواص نیکوتین‌ آمید یا نیاسین‌آمید بسیار بیشتر از این موارد است، به خصوص هنگامی که صحبت از صلامت عمومی پوست به میان می‌آید. اگرچه در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نیاسین‌آمید یا نیکوتین‎‌آمید موضعی ممکن است به درمان برخی بیماری های پوستی از جمله آکنه و اگزما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، و نکات مهم درباره محصولات حاوی نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید.

آیا نیکوتین‌ آمید، یا نیاسین‌آمید، همان نیاسین هست؟

علیرغم شباهت در نام نیاسین و نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، با هم متفاوت هستند. این دو ماده دو نوع مختلف از ویتامین B3 به حساب می‌آیند.

با این حال، بدن می‌تواند از مکمل های نیاسین، نیکوتین آمید تولید کند، اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی نیاسین در بدن موجود باشد.

لازم به ذکر است همیشه، قبل از مصرف مکمل های ویتامین B3 با پزشک مشورت کنید.

نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید چه فوایدی دارد؟

به طور کلی، نیکوتین‌ آمید، یا نیاسین آمید، به ساخت پروتئین های اساسی پوست و جذب رطوبت برای جلوگیری از بروز آسیب های محیطی کمک می‌کند.

تونر نیکوتین آمید ایمیجز

تونر نیکوتین آمید ایمیجز

مزایای منحصر به فرد نیکوتین‌ آمید شامل موارد زیر است:

  1. مصونیت: نیکوتین‌آمید به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پروتئینی است که بافت پوست شمارا محکم و سالم نگه می‌دارد.
  2. سد چربی: نیکوتین آمید می‌تواند به پوست شما کمک کند تا یک سد چربی ایجاد کند. این کار به حفظ رطوبت و افزایش نرمی پوست کمک می‌کند و برای انواع پوست بسیار مفید است بخصوص اگر اگزما دارید یا دچار علائم پیری هستید.
  3. کاهش قرمزی و التهاب: نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، باعث کاهش التهاب می‌شود که به کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های التهابی کمک می‌کند.
  4. کاهش منافذ: اینکه نیکوتین‌آمید پوست شما را نرم و مرطوب نگه می‌دارد یک مزیت ثانویه هم دارد و آن کاهش اندازه منافذ باز پوست به طور طبیعی و با گذشت زمان است.
  5. تنظیم چربی: مزایای جذب رطوبت در بافت پوست تنها برای کسانی نیست که پوست خشک دارند. نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، همچنین می‌تواند به تنظیم میزان روغنی که غدد چربی تولید می‌کنند کمک کرده و از افزایش تولید غدد شما جلو گیری کند.
  6. محافظت در برابر آسیب های نور خورشید: نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، میتواند همزمان سلول‌های آسیب دیده پوست را بازسازی کرده و هم از سلول های سالم در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کند.
  7. درمان لک و ناهنجاری در رنگدانه های پوستی: تحقیقات دانشمندان نشان داده محلولی با غلظت 5% نیکوتین آمید می‌تواند در روشن تر شدن لک های تیره بسیار مفید باشد. این بهبود بین 4 تا 8 هفته بعد از مصرف محلول دیده می‌شود.
  8. کاهش چین و چروک و خطوط ریز: تحقیقات نشان داده اند که همان محلول یعنی محلولی حاوی حداقل 5% نیکوتین‌آمید می‌تواند در کاهش آثار پیری مثل چین و چروک و خطوط ریز بسیار مفید باشد.
  9. محافظت در برابر اکسیداسیون سلول‌های پوست: نیکوتین‌آمید، یا نیاسین آمید، به ساخت سلول‌های پوست کمک می‌کند و در عین حال ازز آنها در برابر فشار های محیطی مثل نور خورشید، آلودگی های محیطی و سموم نیز محافظت می‌کند.
  10. درمان آکنه: نیاسین‌آمید یا نیکوتین‌آمید ممکن هست برای آکنه ‌های شدید، به ویژه آکنه‌های التهابی مفید باشد و با گذشت زمان باعث کاهش جای آکنه و بهبود بافت پوست می‌شود.

آیا محصولات پوستی بر مواد غذایی و مکمل‌ها ارجهیت دارند؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای دریافت ریز مغذی ها مثل ویتامین B3 است. برای درمان کمبود این ریز مغذی ها می‌توانید از مکمل ها یا محصولات پوستی هم استفاده کنید.

وقتی صحبت از سلامت عمومی پوست می‌شود ممکن است برخی از فواید نیکوتین‌آمید، یا نیاسین‌آمید، را از غدا هایی که می خورید به دست آورید.

ویتامین B3 در غذا‌های زیر به وفور یافت می‌شود.

  • تخم مرغ
  • غلات
  • سبزیجات سبز رنگ
  • لوبیا
  • ماهی
  • شیر

با این حال هیچ تضمینی بر تاثیر مواد مغذی رژیم غذایی بر سلامت کلی پوست نیست و تنها راه برای اطمینان از این که نیاسین‌آمید، یا نیکوتین‌آمید، مستقیما بر پوست شما تاثیر بگذارد استفاده موضعی آن توسط محصولات پوستی است.

ماسک ورقه ای نیکوتین آمید ایمیجز

ماسک ورقه ای نیکوتین آمید ایمیجز

آیا نوع محصول پوستی یا زمان استفاده از آن هم اهمیت دارد؟

بسیاری از محصولات پوستی حاوی نیکوتین‌آمید به صورت مایع یعنی سرم یا تونر هستند. اگر نمی‌دانید سرم ها چه هستند، آنها نوعی از محصولات پوستی درمانی اند که جدای از پاکسازی یا مرطوب کنندگی معمولا خاصیت درمانی داشته و برای رفع مشکلات پوستی طراحی شده اند.

اگر سرم حاوی نیکوتین‌آمید استفاده می‌کنید باید آن را بعد از شوینده و تونر و قبل از مرطوب کننده مصرف کنید.

بعضی از شوینده‌ها یا کرم ها و ماسک های صورت هم حاوی نیکوتین‌آمید هستند. در چنین مواردی باید از آنها در روتین پوستی خود طبق ترتبی صحیح روتین روز یا شب استفاده شود.

هنگام انتخاب محصولات پوستی باید به چه نکاتی توجه شود؟

غلظت نیکوتین‌ آمید موجود در محصولات پوستی مختلف متفاوت است اما اکثرا 5% یا کمتر هستند. برای درمان لک و ناهنجاری های رنگدانه های پوستی غلظت 5% مورد نیاز است.

اگر پوستی حساس داشته باشید بهتراست از محصولاتی با غلظت کمتر استفاده کنید. غلظت 2% از نیکوتین‌آمید به شما برای کاهش علائم اگزما، آکنه و التهاب کمک می‌کند.

لازم به ذکر است در محصولات پوستی ممکن است بجای نیکوتین‌آمید، نیاسین یا نیاسین‌آمید هم ذکر شود که همه آنها معمولا یکی هستند.

آیا می‌توان نیکوتین‌آمید را با سایر محصولات پوستی به هدف افزایش کارایی ترکیب کرد؟

نیکوتین‌آمید ممکن است در کنار سایر مواد فعال برای افزایش کارایی استفاده شود.

به عنوان مثال در بعضی تحقیقات، استفاده از نیکوتین‌ آمید در کنار مس، اسیدفولیک و روی برای درمان آکنه پیشنهاد شده.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از نیکوتین‌آمید در کنار هیالورونیک اسید جذب نیکوتین‌آمید را تقویت کنید. گفته می‌شود که هیالورونیک اسید باعث افزایش جذب محصولات حاوی نیکوتین‌آمید می‌شود.

آیا مصرف نیکوتین‌آمید عوارض جانبی هم دارد؟

نیکوتین‌آمید های موضعی به طور کل کاملا بی خطر هستند.

افرادی که آلرژی قبلی دارند ممکن است واکنش های آلرژیک را تجربه کنند چون نیکوتین‌آمید می‌تواند باعث آزاد سازی هیستامین در بدن شود.

با انجام تست پچ می‌توانید از تجربه واکنش های آلرژیک جلوگیری کنید:

  1. به اندازه یک سکه از محصول بر روی بازوی خود قرار دهید.
  2. تا 24 ساعت صبر کنید.
  3. اگر قرمزی، خارش یا تورم را مشاهده کردید، آن ناحیه را بشویید و استفاده از محصول را قطع کنید.
  4. اگر هیچ عارضه جانبی را بعد از 24 ساعت مشاههده نکردید، محصول برای شما بی خطر خواهد بود.

می‌توانید انتظار چه نتجایجی از مصرف نیکوتین‌آمید داشه باشید؟

مثل سایر محصولات پوستی احتمالا تا چند هفته هیچ تغییر قابل توجهی مشاهده نخواهید کرد. بیشتر تحقیقات نشان دهنده تغییرات محسوس پس از چهار هفته هستند اما هیچ جدول زمانی دقیقی در این زمینه وجود ندارد. ممکن است پس از هشت هفته تغییرات بسیار بیشتری مثل افزایش نرمی و رطوبت پوست مشاهده کنید.

اگر بعد از چند ماه استفاده از محصول تغییر محسوسی مشاهده نکردید، وقت آن رسیده که با متخصص پوست مشورت کنید. آنها می توانند روند مراقبت از پوست شما را ارزیابی کرده و به شما در استفاده از محصولات ، تغییر رژیم غذایی و… مشورت دهند.

 سخن پایانی

اگر نیکوتین‌آمید به صورت موضعی و به طور روزانه استفاده شود تاثیرات مثبتی بر سلامت کلی پوست شما خواهد داشت. این ماده می‌تواند به کاهش التهاب، تنظیم رنگدانه ها، کاهش لک های پوستی، صاف و نرم کردن بافت پوست و روشن شدن پوست کمک کند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شاهد پیشرفت محسوس باشید، بنابر این مهم است که در استفاده از نیکوتین‌آمید صبور باشید و روتین پوستی خود را ادامه دهید.

شما نباید مکمل های خوراکی نیکوتین‌آمید را بدون تجویز پزشک استفاده کنید مگر آنکه آزمایشات پزشکی کمبود ویتامین B3 در بدن شما را نشان دهند.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها