سلامت و زیبایی

چگونه به کلاژن سازی پوست کمک کنیم؟

کلاژن سازی پوست

مهم ترین عامل داشتن چهره جوان و زیبا، کلاژن سازی پوست است. کلاژن یک پروتئین مهم است که بدن برای جوان و سالم نگه داشتن پوست به آن نیاز دارد. با افزایش سن مقدار کلاژن سازی پوست کاهش می یابد که موجب پدید آمدن چین و چروک صورت می شود. این موضوع باعث شد که متخصصان و مردم به دنبال راه هایی برای افزایش کلاژن سازی پوست باشند. برخی روش های طبیعی و غیر تهاجمی برای افزایش کلاژن سازی پوست وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم روش هایی که به کلاژن سازی پوست کمک می کنند را معرفی کنیم.

کلاژن چیست؟

با افزایش سن کلاژن سازی پوست و بدن کاهش می یابد و باعث ایجاد چین و چروک و سفت شدن مفاصل می شود. کلاژن شایع ترین و فراوان ترین شکل پروتئین در بدن است که در استخوان ها، تاندون ها و بسیاری از بافت های ماهیچه ای، چربی ها و رباط ها، عروق خونی و دستگاه گوارش و در سایر نقاط بدن وجود دارد. کلاژن به کنار هم ماندن قطعات بدن ما کمک می کند و برای استحکام ساختار استخوان های ما بسیار مهم است.

وقتی سطح کلاژن به اندازه باشد، سلول های حاوی کلاژن ظاهر صاف و جوانی به خود می گیرند. الاستین نوعی دیگر از پروتئین در بدن است. الاستین در نقاط منقبض شده در بدن مانند شریان ها و ریه ها یافت می شود. الاستین و کلاژن هر دو پروتئین هایی هستند که در پوست نیز یافت می شوند. این دو پروتئین با هم کار می کنند و به پوست بافت و شکل می دهند.

کلاژن سازی پوست

با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می کند. این کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می شود. چین و چروک، افتادگی پوست که  در آن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است و سفتی مفاصل همگی نشانه این است که کلاژن سازی پوست و بدن کمتر شده است.

وقتی سطح کلاژن سازی پوست بالا باشد، پوست نرم، صاف و سفت است. کلاژن به سلول های پوست کمک می کند تا خود را ترمیم و بازسازی کنند. کلاژن همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. به همین دلیل است که کلاژن در طول سال ها به عنوان یک عنصر بسیار مهم برای مراقبت از پوست شناخته شده است.

برای یافتن راه هایی که  بتوانید به طور طبیعی به کلاژن سازی بدن خود کمک کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

روش های تقویت کلاژن سازی پوست

رژیم غذایی

اولین و سالم ترین راه برای افزایش کلاژن سازی پوست، استفاده از رژیم غذایی و مصرف غذایی هایی است، که به کلاژن سازی پوست کمک می کند. در این قسمت از مقاله غذاهایی را که در کلاژن سازی پوست نقش موثر دارند را به شما معرفی می کنیم.

  • سوپ استخوان
  • ژلاتین
  • مرکبات
  • مرغ
  • ماهی
  • سفیده تخم مرغ
  • بادام هندی و آجیل
  • سیر
  • سبزیجات
  • گوجه فرنگی
  • حبوبات مانند لوبیا
  • فلفل دلمه

کلاژن سازی پوست

آلوئه ورا معجزه کلاژن سازی پوست

مردم اغلب از ژل آلوئه ورا برای درمان مشکلات پوست پس از آفتاب سوختگی یا تسکین بثورات پوستی استفاده می کنند. اما تحقیقات جدید با استفاده از منبع معتبر ارسال شده به درماتولوژی بالینی، آرایشی و بهداشتی و تحقیقاتی نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. محققان عصاره ای از آلوئه به نام استرول آلوئه را به افراد دادند تا به صورت خوراکی مصرف کنند.

نتایج نشان داد که تولید اسید هیالورونیک و کلاژن سازی پوست در شرکت کنندگان تقریبا دو برابر شد. همچنین کاهش قابل توجهی در چین و چروک های صورت مشاهده شد. به نظر می رسد که آلوئه ورا در واقع سلول های صحیح را برای رشد تحریک می کند.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آلوئه ورا برای افراد تاثیرات بسیار مثبتی را به همراه دارد. آلوئه ورا را می توان مستقیماً روی پوست به صورت خالص یا به شکل فرآوری شده موجود در محصولات موجود در بازار و یا به صورت خوراکی استفاده کرد. از محصولات پوستی فرآوری شده از آلوئه ورا می توان به محصولات با کیفیت زیر اشاره کرد.

  • همانطور که می دانید ماسک های ورقه ای به علت تاثیرات آنی و سریع در کنار هزینه به صرفه، طرفداران زیادی دارند. ترکیبات موجود ماسک آلوئه ورا ایمیجز می تواند میزان ترشح چربی پوست شما را کنترل کرده و با این کار کاهش آکنه و جوش سر سیاه شود.

اما دقت کنید که قدرت کنترل چربی این ماسک به معنی خشک کردن پوست نیست. ماسک آلوئه ورا ایمیجز با تامین رطوبت مورد نیاز پوست موجب نرمی، درخشانی پوست و افزایش کلاژن سازی پوست می شود. این ماسک با افزایش کلاژن سازی پوست نقش موثری در ترمیم لک های ناشی از آفتاب سوختگی، جلوگیری از پیری زودرس پوست و خشکی پوست دارد.

کلاژن سازی پوست

می دانیم که کار اصلی تونر ها تنظیم PH پوست است اما هر تونر بر اساس فرمولاسیون خود خواص دیگری نیز دارد. در بالا با خواص فوق العاده آلوئه ورا در جهت کلاژن سازی پوست آشنا شدیم. 92 درصد ماده اصلی سازنده تونر آلوئه ورا بیوآکوا را آلوئه ورا تشکیل می دهد.

همانطور که می دانید آلوئه ورا به طور شگفت انگیزی موجب رطوبت رسانی و تغذیه پوست و تقویت چرخه بازسازی سلول های آسیب دیده می شود. بنابراین این تونر خاصیت ترمیم کنندگی  پوست مثل جای جوش و زخم و سوختگی را سرعت می بخشد و همچنین باعث التیام آن ها می شود.

تونر آلوئه ورا بیوآکوا همچنین حاوی مواد مغذی ای مثل ریشه جنسینگ، هیالرونیک اسید، گلیسرول است که از این طریق به صورت کامل نیاز های مغذی پوست شما را برطرف می کند و باعث نرم و درخشان شدن پوست تان می شود.

کلاژن سازی پوست

 ویتامین C

ویتامین C برای ساخت اسید هیالورونیک بسیار مهم است. اسید هیالورونیک برای تسریع زمان بهبودی زخم ها و تسکین مفاصل دردناک مطرح شده است. بدون سطح کافی ویتامین C، بدن شما از غذاهای حاوی اسید هیالورونیک به طور کامل استفاده نمی کند. یک منبع معتبر نشان می دهد که اسید هیالورونیک می تواند به افزایش کلاژن سازی پوست در بدن انسان کمک کند.

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن یافت می شود، اما با افزایش سن  مقدار آن کاهش می یابد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای آمینه می تواند سطح اسید هیالورونیک و کلاژن سازی پوست را در بدن افزایش دهد زیرا هر دو برای پوست مهم هستند. غذاهایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی و توت فرنگی همگی سرشار از ویتامین C هستند.

همچنین بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست به دلیل اینکه ویتامین C به کلاژن سازی پوست کمک می کند، آن را به کرم ها و محصولات خود اضافه می کنند. ویتامین C را  نیز می توان به عنوان مکمل مصرف کرد یا به صورت محلول موضوعی بر روی پوست اضافه کرد. در اینجا تعدادی از محصولات مراقبتی پوست حاوی ویتامین C  را به شما معرفی می کنیم.

  • یکی از فواید ویتامینC ، کمک به کلاژن سازی پوست است. اما یکی از معروف ترین خواص ویتامین C که با شنیدن نام آن به ذهن می آید خواص روشن کنندگی و ضد لک آن است. ماسک ورقه ای ویتامین سی برند زوزو با داشتن مقدار فراوان ویتامین C از تیره شدن و ایجاد لک در پوست مقابله کرده و از بیشتر شدن آن پیشگیری می‌کند.
  • همچنین ماسک نقابی زوزو مدل ویتامین سی به علت مواد درون آن، باکتری های مضر پوست را از بین می برد و التهاب و قرمزی پوست را که در اثر آسیب های پوستی ایجاد شده را کاهش می دهد. . ماسک ورقه ای ویتامین سی برند زوزو با کمک به کلاژن سازی پوست باعث سفت شدن پوست و جوانسازی آن می شود.

کلاژن سازی پوست

  • ویژگی اصلی سرم ها بافت سبک آن ها است زیرا سرم بر پایه آب ساخته می شوند و به خاطر اندازه ریز مولکول هایشان به سرعت تا لایه های عمقی پوست نفوذ می کنند. سرم ویتامین C بریلی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که تشکیل ملانین پوست را کنترل کرد و موجب روشن شدن پوست و کاهش لک و کک و مک پوست می شوند.

یکی از امتیاز های ویژه سرم ویتامین سی بریلی که آن را از سایر سرم ها متمایز می کند این است که در ساخت آن توسط تکنولوژی های پیشرفته مولکول های ویتامین سی را شکسته و به سایز کوچک تر درآورده اند که نتیجه آن جذب بسیار سریع تر و قابلیت نفوذ بیشتر به عمق پوست است. بنابراین تاثیر آن بر روشن کنندگی و تغذیه و شادابی پوست دائمی بوده و چون به راحتی به لایه های پایین پوست نفوذ می کند کلاژن سازی پوست را تحریک کرده که موجب کاهش چین و چروک و افزایش کشسانی پوست می شود.

جینسینگ

جینسینگ قرن هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 2012 بر اساس تحقیقات انجام شده، دریافتتد که جینسنگ مقدار کلاژن را در جریان خون افزایش می دهد. جینسینگ همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد اکسیداتیو است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که جینسینگ می تواند پیری سلول های پوست به وسیله افزایش کلاژن سازی پوست، متوقف کند. جینسنگ اغلب به شکل چای، تنتور و مکمل ها یافت می شود.

جینسینگ بدون ایجاد عوارض جانبی که بسیاری از داروهای شیمیایی ایجاد می کنند، جذب پوست می شود و به پوست کمک می کند تا شکل اولیه خود را حفظ کند. همچنین مطالعات نشان داده است که جینسنگ می تواند پوست را در برابر آسیب اشعه UVB حاصل از خورشید حفظ کند. در هنگام استفاده از جنسینگ و محصولات مراقبتی حاوی آن، آنتی اکسیدان هایی موجود در جنسینگ در جریان خون شما آزاد می شوند که باعث  افزایش کلاژن سازی پوست و درخشندگی آن می شود.

کلاژن سازی پوست

طبق تحقیقات زمان ترمیم کنندگی و کلاژن سازی پوست در شب و هنگام خواب اتفاق می افتد. همچنین در هنگام شب منافذ پوست جهت تنفس پوست باز است. منافذ باز باعث جذب بهتر مواد می شود بنابراین استفاده از ماسک خواب مناسب می تواند تاثیر بسیار مثتبی در جوانی و زیبایی و سلامت پوست تان داشته باشد. ماسک شب حلزون و جنسینگ ونزن از ترکیب مخاط حلزون و جینسینگ طبیعی ساخته شده و آبرسان قوی و کلاژن ساز قوی است.

می دانیم که جنسینگ یکی از قدرتمند ترین ترکیبات فعال طبیعی برای تحریک کلاژن سازی پوست است و مخاط حلزون به خاطر قدرت آبرسانی و بازسازی سلول های آسیب دیده پوست، شهرت دارد. وجود این دو ترکیب در کنار هم ماسک شب حلزون جنسینگ ونزن را به یکی از بهترین ماسک های شب تبدیل کرده است.

ماسک شب حلزون ونزن، به طور فعال و موثری پوست صورت را در هنگام خواب بازسازی می کند و همینطور رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم کرده و از ایجاد چروک، آکنه، جوش و سایر مشکلات دیگر پیشگیری می کند. همچنین به مرور زمان ناهمواری های سطح پوست را نیز کاهش می دهد.

کلاژن سازی پوست

اسید هیالورونیک اسید و آبرسانی پوست

اسید هیالورونیک یک ترکیب مهم با هدف آبرسانی پوست است که از این طریق باعث افزایش کلاژن سازی پوست می شود. این ماده در غذاهای غنی از اسیدهای آمینه مانند لوبیا، سبزیجات ریشه ای و سویا یافت می شود. افزودن اسید هیالورونیک به رژیم غذایی می تواند به راحتی به افزایش کلاژن سازی پوست کمک کند. اسید هیالورونیک نیز به عنوان  قرص های مکمل و همچنین به صورت ترکیبی پر کاربرد درمحصولات پوستی موجود است.

ماسک ورقه ای آبرسان و مرطوب کننده ایمیجز غنی از هیالورونیک اسید است و با داشتن عصاره های فعال طبیعی و مواد مغذی که به صورت فوری آن ها را در اختیار پوست قرار می دهد، موجب رفع خشکی پوست، افزایش کلاژن سازی پوست و به دنبال آن افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و ترمیم کنندگی پوست می شود.

خشکی پوست باعث پیر نشاندن دادن پوست و تیرگی آن می شود. اگر پوست خشک و دهیدراته ای دارید و از مرطوب کننده ها وآبرسان های قوی استفاده می کنید اما باز هم پوست تان خشک است، استفاده از تونر های آبرسان را در روتین پوستی خود قرار دهید. تونر هیالورونیک اسید ایمیجز به علت آبرسانی فوق العاده قوی موجب افزایش کلاژن سازی پوست می شود. کلاژن تولیدی از به وجود آمدن خطوط ریز در سنین بالا جلوگیری می‌کند و خاصیت کشسانی پوست را حفظ می کند.

کلاژن سازی پوست

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها  از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که می توانند به بدن آسیب برسانند. همه آنتی اکسیدان ها موجب افزایش کلاژن سازی پوست نمی شوند. اما برخی از آن ها به کلاژن  سازی پوست کمک می کنند تا به مقدار کافی تولید شود. انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارند که می توانند به طرق مختلف از پوست محافظت کرده و  به جوانسازی آن با کمک به کلاژن سازی پوست، کمک کنند. آنتی اکسیدان ها را می توان به وفور در طبیعت و غذا یافت. بر اساس تحقیقات، غذاها و نوشیدنی های حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • چای سبز
  • عصاره شیرین بیان
  • عصاره توت فرنگی
  • عصاره انار
  • عصاره قهوه
  • دارچین
  • ریحان
  • پونه کوهی
  • اسانس آویشن

 

جلبک

ترکیبات گیاهی دریایی به عنوان بخشی از برنامه های زیبایی روز به روز محبوب تر می شوند. دلیل این اتفاق این است که بیشتر آسیب های پوستی در اثر “اکسیداسیون” ایجاد می شود. اکسیداسیون یعنی قرار گرفتن پوست شما در معرض عناصری مانند آلودگی که می تواند به رشد سلول ها آسیب برساند. جلبک ها می توانند لایه محافظ و امنی را برای جلوگیری از اکسیداسیون پوست ایجاد کنند. این لایه باعث ایجاد کشش و لیفت شدن صورت و افزایش کلاژن سازی پوست شما می شود.

جلبک را می توانید به صورت طبیعی از اکثر فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرده و روی پوست قرار دهید. البته بهتر از ماسک ها و محصولات پوستی که از جلبک فرآوری شده اند و بهداشتی تر هسند، استفاده نمایید.

کلاژن سازی پوست

ماسک ورقه ای آبرسان جلبک دریایی سنانا حاوی نوعی جلبک متعلق به دریای شرقی است. در فرمولاسیون این ماسک، از عصاره های گیاهی متعدد مثل عصاره گیاه نعنا ارغوانی و عصاره برگ گیاه آب قاشقی است و ترکیبات فعال دیگری مثل هیالورونیک اسید، نانو پودر مروارید، نیاسین آمید و…  در آن یافت می شود. چنین ترکیباتی در یک ماسک به ندرت یافت می شود و درواقع به این صورت، پوست تان از مواد مغذی بی نیاز می کند. می دانیم یکی از خاصیت های جلبک کمک به کلاژن سازی پوست است و این کار را با تامین رطوبت پوست انجام می دهد.

درمان با نور قرمز راه حلی کلینیکی برای افزایش کلاژن سازی پوست

برخی از درمان های پوستی مانند میکرودرم، لایه برداری شیمیایی و لیزر روی صورت می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. پس از این درمان ها، پوست به زمان زیادی برای بازیابی نیاز دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در سمینارهای پزشکی و جراحی پوست، درمان با نور قرمز راهی سریع و ایمن برای افزایش کلاژن سازی پوست است. همچنین درمان با نور قرمز یا لیزر درمانی با سطح پایین (LLLT) باعث افزایش کلاژن سازی پوست و بهبود چین و چروک و قابلیت ارتجاعی پوست می شود. درمان با نور قرمز یک روش غیر تهاجمی برای افزایش کلاژن است که عوارض جانبی ندارد

از پوست خود در برابر محیط محافظت کنید

سلول های پوست همیشه در چرخه ایجاد و تخریب هستند. با این حال، عواملی مانند محیط وجود دارد که اوضاع را بدتر می کند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. هوای سخت، آلودگی، قرار گرفتن در معرض آفتاب و حتی ذرات گرد و غبار می تواند به پوست آسیب برساند. سلول های آسیب دیده باید جایگزین شوند که این فرایند باعث کاهش میزان کلاژن سازی پوست می شود.

یک راه حل آسان برای این امر این است که پوست را تمیز نگه دارید و همواره از ضد آفتاب استفاده کنید. شستشو و لایه برداری روزانه می تواند به محافظت از کلاژن موجود در پوست کمک کند. در روزهای آفتابی، باید از  مقدار بیشتری از کرم ضد آفتاب نست به حالت معمول استفاده شود و تا حد امکان نیز صورت با کلاه محافظت شود. همچنین سعی کنید در بیرون از خانه از عینک افتابی استفاده کنید زیرا عینک آفتابی می تواند به کلاژن سازی پوست ظریف اطراف چشم کمک کند و از کلاژن موجود اطراف آن نیز محافظت کند.

کلاژن سازی پوست

استفاده از برگ گشنیز به عنوان سبزیجات

برگ گشنیز که نام دیگر آن Cilantroاست، گیاهی است که حاوی ویتامین C بوده و به کلاژن سازی پوست کمک می کند. برگ گشنیز حاوی لینولنیک اسید است که به عنوان یک عامل ضد پیری قوی برای پوست شما عمل می کند. لینولنیک اسید حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد در جریان خون شما مبارزه می کند و از این طریق مانع پیری پوست می شود.

همچین توصیه می شود در کنار انجام روش های طبیعی برای کمک به کلاژن سازی پوست، از محصولات پوستی کلاژن ساز استفاده کنید.

سرم کلاژن بریلی، حاوی هیالورونیک اسید و کلاژن است. ترکیب این دو ماده، معجزه ای در از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز و فعال سازی سلول های پوستی، بازسازی سلول های آسیب دیده، افزایش متابولیسم سلولی و در نهایت جوانسازی پوست شما است.

چون کلاژن ترکیب اصلی سرم کلاژن بریلی است می تواند نیاز پوست شما  را به کلاژن به طور کامل بر طرف سازد. این سرم حاوی مواد تقویتی دیگری مثل عصاره جو دو سر پرک، پروتئین برنج، پپتاید است که برای تغذیه پوست مورد نیاز هستند.

کلاژن سازی پوست

کارهایی که برای کمک به کلاژن سازی پوست نباید انجام دهیم

  • بیش از حد آفتاب نگیرید و یا برنزه نکنید به طوری که آفتاب سوخته شوید.
  • از سیگار کشیدن پرهیز کنید. سیگار به علت دارا بودن مواد مضر، علاوه بر سرطان ریه، موجب کاهش کلاژن سازی پوست و پیری زودرس آن می شود.
  • بیش از حد از مکمل های کلاژن استفاده نکنید. زیرا برخی از مکمل های کلاژن عوارض جانبی دارند که شایع ترین آن ها تولید بیش از حد کلسیم، واکنش های آلرژیک و درد مفاصل است.
  • در مصرف غذا های دریایی مراقب باشید. درست است این غذا ها به کلاژن سازی پوست کمک می کنند اما زیاده روی در مصرف آن ها ممکن است باعث  ایجاد حساسیت شود.

اگرچه ظاهر جوان و زیبا بسیار ارزشمند است و عده زیادی نگه داشتن زیبایی تلاش می کنند. اما یادتان باشد زیبایی فقط ظاهری نیست. راهی برای از بین بردن کامل علائم پیری و جلوگیری از آن وجود ندارد. اما با محافظت از پوست و کمک به کلاژن سازی پوست می توان روند پیری آن را به تعویق انداخت. محافظت از پوست در حالی که سالم و جوان است بسیار آسان تر از تلاش برای ترمیم آن در مراحل بعدی زندگی است. افزایش کلاژن  سازی پوست به طور طبیعی، نه تنها ظاهر ما بلکه سلامت ما را در جنبه های دیگر نیز بهبود می بخشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها