سلامت و زیبایی

درمان موخوره شدید در خانه

درمان موخوره شدید در خانه

آیا می دانستید بزرگترین مشکل مو، موخوره است؟ حتی کسایی که موهای کوتاهی هم دارند ممکن است با موخوره دست و پنجه نرم کنند. بیشتر از 90 درصد مردم حداقل در یک دوره زمانی با موخوره روبه رو شده اند، البته ممکن است متوجه نشده باشند موخوره است. برای درمان موخوره باید اول بدانید موخوره چیست، پس لازم است که عوارض موخوره را بشناسید تا اگر دچار آن شدید در اسرع وقت اقدام به درمان کردنش کنید.

موخوره یا دو شاخه شدن مو علت های زیادی دارد؛ ولی مهم نیست که به چه علتی ایجاد شده است درمان موخوره شدید در خانه یکی است و در ادامه بررسی می کنیم؛ ولی قبلش باید عوارض موخوره را بشناسید تا بدانید آیا موهایتان دوشاخه شده یا نه.

انواع موخوره (Hair leprosy)

قبل از اینکه با درمان خانگی موخوره شدید آشنا شوید بهتر است موخوره را کمی بهتر بشناسید. چدین نوع موخوره وجود دارد که درمان آن ها تقریبی یکی است و علائم موخوره ها مثل هم هستند؛ ولی علت موخوره های متفاوت کاملا با هم فرق دارد.

درمان خانگی موخوره شدید

1.     موخوره سنتی

این رایج ترین نوع موخوره است که علت اصلی آن کم آبی و اصطکاک در موها است. در این نوع دو شاخه شدن مو اول نوک چند تار مو دو شاخه می شود و بعد به سمت ریشه حرکت می کند و در طول زمان موخوره افزایش پیدا می کند.  پس برای درمان موخوره سنتی هر چه زودتر اقدام کنید بهتر است، تا از پیشرفت موخوره جلوگیری شود.

2.     موخوره عمیق

این نوع موخوره بیشتر به علت شیمی درمانی اتفاق می افتد و عوارضش با بقیه موخوره ها یکی است. شنیدین می گویند موخوره یعنی دو شاخه شدن انتهای مو؟ این اشتباه است چون در این نوع موخوره مو از وسط شکافته می شود و به دوتا تقسیم می شود در سایر نقاط بهم چسبیده است.

3.     موخوره پری شکل

این نوع دو شاخه شدن مو از اسمش پیداست که شبیه پر است و مو در انتهای خود به بیشتر از 2 شاخه تبدیل می شود. علت موخوره پری شکل بیشتر درمان های شیمیایی یا کوتاه کردن مکرر مو است.

4.     تقسیم مخروطی

کوتیکول لایه خارجی مو است که عامل کشش و انعطاف مو است، در این نوع این لایه از بین می رود.

5.     موخوره ناقص

در این نوع موخوره هنوز مو دوشاخه نشده است ولی در بخش هایی از خود ضعیف شده است و زمینه موخوره است.

6.     موخوره گره

این نوع دوشاخه شدن مو رایج نرین موخوره موهای فر است. کسانی که موهای فر دارند با برس زدن موهایشان شکسته می شود و یا گره می خورد. موهای فر به مراقبت بیشتری نیاز دارند چون 4 برابر بیشتر از موهای صاف مستعد موخوره هستند.

پر فروش ترین محصولات مو

بهترین راه مراقبت از موی فرHair leprosy

چرا موخوره ایجاد می شود؟

گفتیم که موخوره دلایل زیادی دارد و در بالا رایج ترین آن ها با هر نوع موخوره را گفتیمو در کل محرک هایی که باعث ضعیفی مو شوند می توانند موخوره ایجاد کنند. می توان گفت موخوره به علت های زیر ایجاد می شود:

  • رنگ کردن مو
  • سشوار کشیدن مو و حرارت
  • شیمی درمانی
  • خشکی مو
  • کوتاه کردن زیاد
  • حمام با آب داغ
  • بیش از حد شانه زدن
  • استفاده از مواد شیمایی و خشن
  • آب و هوا
  • تغذیه نامناسبت
  • مراقبت نادرست از مو
  • نور آفتاب

عوارض موخوره

اگر کمی به موهایتان دقت کنید می دانید که موخوره دارید یا نه یا می توانید از آرایشگرتان بپرسید؛ ولی در بعضی اوقات اصلا مشخص نیست موخوره دارید، برای تشخیص موخوره ی عمیق و ناقص باید عوارض و علائم موخوره را بهتر بشناسید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

ظاهر مو

اولین عوارض موخوره تغییر ظاهر مو است. در موخوره ممکن است موی سرتان کدر شود یا رشدش متوقف شود و در بیشتر اوقات نوک مو دو شاخه شده است و با چشم مشخص است. در کل موهایی که موخوره دارند ضعیف تر هستند و می توان زبری آنها را احساس کرد، البته هر مویی که زبر و ضعیف باشد موخوره ندارد.درمان خانگی موخوره شدید

احساس

بیشتر کسانی که موخوره دارند اول حس کردند که دچار موخوره هستند و بعد ظاهر آن را نگاه کردند و مطمئن شدند. وقتی که موهایتان را شانه می کنید و احساس می کنید که موهایتان خشک است و وقتی شانه می زنید می شکند و درد می کند. همچنین مویی که به موخوره دچار شده است خیلی سخت حالت می گیرد. اگر این حس ها را داشتید بیشتر به ظاهر موهایتان دقت کنید.

شاید وقت آن رسیده است که موهایتان را کوتاه کنید تا موخوره درمان شود، البته درمان موخوره بدون کوتاهی مو نیز ممکن است که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

متوقف شدن رشد موها

بعضی از اوقات ممکن است که ظاهر موهایتان تغییری نکند و احساس نکنید که موخوره دارید آن زمان چجوری موخوره را تشخسص بدهید. شاید فکر کنید در این زمان تشخیص موخوره سخت و گاهی غیر ممکن است؛ ولی اصلا اینطوری نیست، اگر مدت زمانی است که موهایتان رشد نمی کند و در یک اندازه ثابت مانده است احتمالا موخوره دارید.

البته این همیشه صحیح نیست چون کسانی که موهای بلندی دارند موهایشان کمتر رشد می کند و گاهی به قدری این رشد مو کند است که حس می کنید مو رشد نکرده است. کسانی که موهای بلندی دارند باید بیشتر از موهایشان مراقبت کنند چون این موها کمتر کوتاه می شوند و تغذیه آن ها سخت تر است بیشتر در معرض موخوره قرار دارند.

اگر نمی دانید موهایتان موخوره دارد یا خیر و نمی تواند آن را تشخیص دهید پیشش متخصص بروید یا از آرایشگرتان سوال بپرسید.درمان موخوره شدید

درمان موخوره شدید

خیلی ها فکر می کنند چون مو مثل پوست زنده نیست تنها راه درمان خانگی موخوره شدید این است که موهایتان را هر چند وقت یک بار کوتاه کنید. من که شخصا با این موافق نیستم چون سال پیش که موخوره داشتم بدون کوتاه کردن آن را درمان کردم؛ ولی کمی طول کشید.

از نظر من بهترین درمان موخوره شدید این است که مدتی از محصولات درمان موخوره استفاده کنید که بازدهی خیلی خوبی دارند، اگر بعد از استفاده از آنها موخوره درمان نشد کمی از آن را کوتاه کنید. کوتاه کردن مو همیشه درمان نیست گاهی اوقات موهایتان را کوتاه می کنید و بعد از مدتی دوباره موخوره پیدا می کند.

حتی اگر برای درمان خانگی موخوره شدید موهایتان را کوتاه کردید باید از درمان های دیگر استفاده کنید تا دوباره موهایتان دوشاخه نشود. گفتیم که موخوره بیشتر در کسانی که موهای فر دارند رخ می دهد و کسانی که موهای بلند دارند بیشتر با موخوره روبه رو هستند.

بیشتر خانم ها موی بلند را دوست دارند و نمی خواهند آن را کوتاه کنند پس دنبال درمان خانگی موخوره شدید بدون کوتاه کردن مو هستند که ما در ادامه آن را بررسی می کنیم؛ ولی این درمان ها یک روزه موخوره را درمان نمی کند، گاهی اوقات ممکن است تا دو ماه دوره درمان طول بکشد این بستگی به نوع مو، شدت موخوره و نوع درمان استفاده شده دارد.درمان خانگی موخوره شدید

1.     ماشین موخوره گیر

گفتیم که سریع ترین راه درمان موخوره کوتاه کردن مو است؛ ولی لازم نیست که همه ی آن ها را با هم کوتاه کنید. کاشین موخوره گیر وسیله ای است که فقط موهای نازک و دوشاخه را می برد، موها را خوشه ای در این ماشین قرار دهید تا خودش موهای ضعیف و دوشاخه شده را کوتاه کند. قیمت ماشین موخوره گیر زیاد نیست و می توان آن را خریداری کرد. با توجه به نوسانات بازار و برندهای زیاد ساخت ماشین موخوره گیر نمی توان قیمت دقیقی برای آن گفت ولی تقریبا در قیمت ماشین های خط زن است.

2.     زوغن زیتون

یکی از مهم ترین درمان خانگی موخوره شدید بدون کوتاه کردن مو روغن زیتون است. این روغن مغذی یک آرسان و مرطوب کننده عالی است که برای موهای بلند که سخت مرطوب و آبرسانی می شوند انتخابی عالی است. بعضی از روغن ها آبرسان و مرطوب کننده هستند ولی مو را سنگین می کنند و به آن آسیب می رسانند و مو سنگین خیلی سخت حالت میگیرد؛ ولی این درمان موخوره شدید خانگی مو را سنگین نمی کند. جدا از این ها این روغن باعث بوی خوب مو می شود و آن را نرم می کند.

فواید روغن زیتون برای پوست و مودرمان موخوره شدید در خانه

3.     پانتول

این مواد از ویتامین B5 به دست می آید. این محصول به تقویت مو، حفظ رطوبت مو و بهبود آسیب های مو کمک می کند و یکی از درمان های خانگی دوشاخه شدن مو است.

4.     روغن آرگان

در طول چند سال گذشته که روغن، شامپو و ماسک ارگان به بازار ایران آمده است طرفداران زیادی پیدا کرده است چون تاثیر شگفت انگیزی بر مو دارد. این روغن که از درختی به نام آرگان که در مراکش رشد می کند به دست می آیر مو را مرطوب و درخشنده می کند. استفاده از روغن آرگان در شامپو و ماسک مو نیز به همان حد تاثیر دارد.

روغن آرگان مراکشی

یکی از بهترین روغن ها برای موخوره این ماسک است که سرشار از روغن آرگان مراکشی اصلی است. این محصول با ایجاد لایه محافظتی روی مو از مو محافظت می کند و مانع از آسیب دیدن مو بر اثر گرما و نور آفتاب می شود. این روغن خواص جادویی زیادی دارد که یکی از آنها درمان موخوره شدید است خواص دیگر آن شامل:

  • مرطوب کننده
  • نرم کننده
  • بهبود رنگ مو
  • آبرسان
  • درمان خشکی مو
  • درمان شکنندگی مودرمان خانگی موخوره شدید

5.     ماسک مو

یکی از بهترین درمان خانگی موخوره شدید ماسک مو است. ماسک های مو همگی خواص مرطوب کنندگی مو را دارند و مو را تقویت می کنند. این محصولات از مو محافظت می کنند و از آسیب های مو جلوگیری می کنند. برندهای زیاد وجود دارد که ماسک می سازند و در میان ماسک های مو ترکیبات فراوانی وجود دارد. به همان اندازه ای که مهم است ازماسک مو برای درمان موخوره شدید در خانه استفاده کنید به همان اندازه هم مهم است که ماسک کدام برند و با چه ترکیباتی را استفاده می کنید.

ماسک مو کراتین مغدی

یکی از بهترین ماسک مو برای موخوره با ترکیبات طبیعی و فرمولاسیون ملایمی که دارد برای انواع مو مناسب است و جذب سریعی دارد. همین ویژگی ها باعث شده است که این محصول پسشنهاد بیشتر کارشناسان زیبایی و مو است. این ماسک با عصاره شکلات بوی خوبی به مو می دهد. دیگر خواص این درمان موخوره شدید عبارت اند از:

  • مرطوب کننده
  • آبرسان
  • نرم کننده
  • درمان وز شدگی
  • درمان نازکی مو
  • درخشان کننده مو
  • تقویت کننده مو
  • ترمیم آسیب های مودرمان خانگی موخوره شدید

6.     شامپو

می توان گفت رایج ترین درمان موخوره شدید در خانه شامپو مو است. شامپو ها از مواد زیادی تشکبل شده اند مهم است که از شامپویی استفاده کنید که بدون سولفات باشد چون سولفات مو را ضعیف و موخوره را بیشتر می کند. آسانترین روش درمان خانگی موخوره استفاده از شامپو مخصوص است. بهتر است از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی روغن آرگان، زیتون، خاویار و کراتین باشد که مو را مرطوب و تقویت کند.

شامپو بدون سولفات خارجی خاویار دکتر لانا

پیشنهاد ما به شما استفاده از این شامپو سحر آمیز است چون تاثیر گذاری سریعی دارد و هیچ عوارضی ایجاد نمی کند. این شامپو تقویت کننده مو به واسطه ترکیبات طبیعی مرطوب کننده، پروتئین، کلاژن، کراتین و خاویار فواید زیر را دارد:

  • افزایش شادابی مو
  • تقویت رنگ مو
  • افزایش حالت پذیری مو
  • نرم کننده
  • مرطوب کننده
  • آبرسانHair leprosy

بهترین درمان خانگی موخوره شدید

بهترین درمان موخوره ترکیبی از موارد بالا است یعنی بهترین روتین مو برای موخوره را انتخاب کنید. بهتر است بعد از شستن سر با بهترین شامپو برای موخوره از ماسک مو برای موخوره استفاده کنید. بعد از حمام کردن از سشوار و خشک کردن سر با حوله دوری کنید و بگذارید موهایتان در هوا خشک شود یا آن را با چیز نرمی مثل تی شرت خشک کنید. قبل از خواب از روغن مو زیتون یا آرگان استفاده کنید و صبح ها جند قطره پانتول به موهایتان بزنید و در آخر بهتر است کارهای زیر را انجام ندهید:

  • بازی با مو
  • شستشوی نادرست مو
  • خابیدن روی بالش نخی( از رو بالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید)
  • شانه کردن زیاد
  • شستشوی زیاد مو
  • به شنا رفتن( از کلاه شنا یا ماسک مخوص استفاده کنید)
  • تند بستن مو

برای جلوگیری از موخوره نیز همین کارها را انجام ندهید و موهایتان را مرطوب و آبرسانی کنند.

آیا موخوره باعث کچلی می شود؟

تگر به صورت کلی بگوییم خیر. فقط در حالتی که موخوره درمان نشود به مرور ساقه مو ضعیف کی شود و ریزش مو افزایش می کند. در یک کلام اگر موخوره طولانی مدت باشد کچلی ممکن است اتفاق بیفتد.درمان خانگی موخوره شدید

کلام آخر

موخوره یکی از بزرگ ترین مشکلات مو است که می تواند ظاهر مو را زشت کند و به مو آسیب برساند برای همین ما در این مقاله انواع موخوره را گفتیم و علت هر کدام از آن ها را بررسی کردیم. و در آخر بهترین درمان موخوره شدید در خانه را بررسی کردیم.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک
اطلاع از
guest
امتیاز
لطفا به محصول امتیاز بدهید
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمامی دیدگاه ها